Mitä ihmettä tehdä kun 1v10kk EI NUKU?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Niin, otsikossa siis meidän pulma....

Muksu 1v10kk nukkuu ihan miten sattuu... Päiväunia ei ole nukkunut enää yli viikkoon, mutta silti yöt menee päin vi***a...! :/
Jos ei ole nukkunut päiväunia (niinkuin tällä ja viime viikolla) niin on laitettu sänkyyn 19.30. ENNEN nukkui automaattisesti n. 12h jos EI nukkunut päiväunia, mutta nykyään herää vaihtelevasti 05-07.30, enemmän kuitenkin lähempänä viittä kuin puolta kahdeksaa... :/

Keinot on nyt loppu... Olen koittanut makuuttaa sängyssä päivällä kerran jopa lähemmäs 2h, mutta uni ei tule. Olen kokeillut laittaa sänkyyn klo 12 ja klo 14, uni ei vaan tule. Olen myös ollut laittamatta sänkyyn ollenkaan, mutta kuten sanoin, menee aiemmin illalla nukkumaan ja saattaa nukkua yöllä (eli vuorokaudessa) sen 9-10h.

Eihän tuo määrä unta per vuorokausi voi millään riittää tuon ikäiselle, eihän?!?

Niin ja sit on vielä se ongelma et jos mennään vaikka kauppaan illemmalla niin sit tietty nukahtaa autoon kotimatkan (15-20min) ajaks, ja sit ei tietty nukahda yö-unille kun pahimmillaan vasta lähempänä kymmentä, ja taas herää seuraavana aamuna aikaisin...

Tästä on tullut piinaava kierre, ja itse olen TOSI väsynyt jatkuvasti. Olen raskaana (puolessa välissä) ja nukkuisin mielelläni päväunet lapsen kanssa... Yötkin muksu nukkuu meidän vieressä omassa sängyssään ja herää muutaman kerran yössä möykkäämään = minäkin herään.

Tämän kaiken seurauksena olen itse välillä kuin perseeseen ammuttu karhu, ja lisäksi en jaksa olla lapsen kanssa niin paljon kuin ennen josta taas poden tosi huonoa omatuntoa... Kynnys istahtaa väsyneenä tietokoneen ääreen sen sijasta että leikkisi lattialla lapsensa kanssa on liian suuri, ja siitä olen todella surullinen. En vaan jaksa.

Oisko kellään vinkkiä mitä tehdä?!?

Anna Panadolia kokeeks, jos sitä vaikka koskee johonkin. Poskihampaat tulossa?

Jos yhtään lohduttaa, meillä oli vähän aikaa samanlaista mutta meni onneksi ohi (nyt ikää 2 v. 1kk).

ensimmäiseksi tulisi mieleen, että onko jotain mummia kummia tai muuta ystävää joka voisi ottaa tuon isomman yhdeksi yöksi että saisit nukkua...

sen jälkeen jotain unikoulua isommalle lapselle.

Oisko kipeä (tosiaan just noi hampaat) tai sitten hakee uutta rytmiä. Onko päivissä tarpeeksi säpinää? Meillä on sellainen touhupetteri, että se pitää tarkoituksella väsyttää jos tahtoo herran nukkuvan kunnolla :D Ja välillä on tosiaan ollut noita vaiheita, että tuntuu ettei nuku ollenkaan, mutta ne on onneksi aina menneet ohi. Yleensä ihan itsestään.

Hampaat tulleet aikoja sitten, viimiset poskihampaat kyllä tulematta, mutta eikös ne tule vasta paljon myöhemmin? Ei kyllä ainakaan vaikuta yhtään kipeältä. Päivisin touhuaa normaaliin tapaan, iltaisin nukahtaa hyvin (jos ei siis ole nukkunut päikkäreitä), mutta sitten nukkuu yössä sen 9-12h (yleensä n. 10h). Ei vaan tunnu tarvitsevan enempää, joka tuntuu hullulta.
Rytmin hakemiselta tämä vaikuttaa, mutta toivoisin että siinä tapauksessa uusi rytmi löytyisi pian! En millään jaksaisi sitä että nukahtaa 19-19.30 (ja siis sen pidemmälle ei jaksa ilman päiväunia) ja herää 5, 6 maissa... Joskus tosiaan nukkuu myös 7 asti, ja kerran jopa puoli kahdeksaan.

Tämmöinen päiväuneton vaihe oli tuossa 1/2 vuotta sitten mutta se meni onneksi ohi, saas nähdä meneekö tämä... Nyt vaan on hiton verran vaikeempaa ku itteä väsyttää kokoajan raskauden takia...

Meillä on 1v2kk joka nukkuu päivällä puoli tuntia ja sitten on iltapäivän ihan väsynyt, mutta ei vaan nukahda. Yöunille nukahtaa kyllä ihan hyvin sitten 19-20, mutta toi iltapäivä-ilta on ihan kärsimystä, kun toinen on niin väsy. Mä en tajua miksei se nuku, vaikka on väsynyt? Mitä ihmettä siinä voi tehdä? Eipä kai paljon mitään.

Niin ja aamupäivisin on yritetty touhuta erilaisia juttuja (käyty uimassa, muskarissa, ulkoilemassa...) jos uni tulisi paremmin päivällä, mutta ei...

Tosin myönnän että on myös päiviä ettei tehdä paljoa mitään.. Ne on niitä päiviä kun en jaksa raahata itseäni ulos vaan mielummin istahdan koneen eteen ja lapsi touhuaa omiaan... :´( Huono äiti ilmoittautuu... :(

Pystytkö siirtämään toiseen huoneeseen? Et ainakaan itse heräisi jokaiseen möyrinään ja vehtaamiseen. Samoin lapsi nukkuu paremmin kun ei herää myöskään sinun ja miehen kääntyilyyn ym.

Meidän 2v2kk poika ei ole nukkunut päikkäreitä puoleen vuoteen. Lopetti päikkärit kokonaan, kun pikkusisko syntyi. Nukahtaa illalla aikaisin ja herää aamulla aikaisin. Eipä siinä muuten mitään, mutta vauva on jostain syystä alkanut valvomaan iltaisin tooosi pitkään. Vauva herää toisilta päikkäreiltään n.18.00 ja valvoo siitä sitten vähintään puoleen yöhön. Tällä viikolla on parina yönä nukahtanut vasta n. klo.2.00. Itellä jää yöunet vajaiksi, kun vauva herää aina noin kolmen tunnin jälkeen syömään. Itse on kuitenkin noustava viimeistään 7.30 kun mies lähtee töihin. Mies siis onneksi herää aina aamuisin pojan kanssa. Vauva tosiaan nukkuu aamulla sitten pitkään. Ollaan yritetty muuttaa vauvan rytmiä, mutta tuo tuntuu nukkuvan silloin ku nukuttaa, eikä sille mitään voi.

Joten neuvoja en osaa antaa, mutta toivotan tsemppiä!!!!!!

En tiiä liittyykö johonki #*!!"##-kehitysvaiheeseen ku itellä samanikänen lapsi ja unet on ruvenneet justiinsa 2viikon sisäl muuttumaan ihan pelleilyksi.
Saattaa olla päiväunetta, mut sit on illan ku persiiseen ammuttu karhu, menee nukkuu 20.00 ja aamulla herätään viimestään 6.30, yleensä 6.00. (tosin aikaset aamut on ollu aina vakio) .
Päiväl nukkuu max.1,5h, normisti 1h, siis huom. jos saan sen nukkumaan.
Ainoo mikä auttaa päiväuniin meillä on se et riittävästi aktiviteettejä.

:hug: en osaa kummemmin auttaa, mut kohtalotoveri oon.

Yhteistyössä