Mitä jos ei ehdikään saamaan epiduraalia...?

Olemisen riemu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
4 089
0
36
Hämärän rajamailla
Kammottaa että synnytys etenee niin nopeasti ettei ehditä antamaan epiduraalia. Edellisessä (ensimmäisessä ) synnytyksessä kalvot puhkaistiin ja sain epiduraalin. Synnytys = ponnistusvaihe oli kivuton vain venymisen tunne tuli. Avauduin nopeasti epiduraalin ansiosta (kätilön mukaan) 3cm:stä meni n. tunti ja sitten pää olikin jo synnytyskanavassa.

Minua jouduttiin "runnomaan" aika tavalla synnytyksessä koska lapsi oli kasvotarjonnassa eikä meinannut tulla ulos. Synnytyksessä kävikin mielessä että "nyt varmaan sattuisi ja paljon jos ei olisi puudutusta", kun kätilö venytti minua kaksin käsin kuin kumitiivistettä :x . Kivuttomuudesta johtuen synnytyksestä jäi positiivinen kuva.

Nopea avautuminen on kuulemma kivulias ja käynnistys ja kalvojen puhkaisu ei ainakaan vähennä supistusten voimakkuutta. Pahin pelko onkin että joudun synnyttämään "luomuna".
Jos päätä särkee otan siihenkin lääkettä. Ja tulehduskipulääkettä kuumetta alentamaan vaikka tiedän että korkean kuumeen tarkoitus on "tappaa tauti". Länsimainen lääketiede on ollut pelastukseni monessa kivussa. Olisi kamalaa jos puudutusta ei ehdittäisikään antamaan.

:(

Mul kävi just niin, et synnytys oli edennyt kivottmasti jo niin pitkälle, et heti sairaalaan päästyäni sain alkaa ponnistamaan.
EI siinä auttanut muu kunsynnyttää sitten luomuna. Ja hengissä olen edelleen.

minä en tokasta ehtinyt saamaa puudutusta ja ilokaasun avulla synnytin..kätilö sanoi että paranen nopeemmin jos omilla supistuksilla ponnistan..ku puudutuksessa ne vissii sit ei oo omia??? mut toi kyllä piti paikkaansa meinaa olisin voinut heti lapsen synnyttyä kävellä osastolle. ekasta meinaan olin niin kipeä että en moneen päivää voinut edes vessassa kunnolla käydä..ja silloin sain puudutuksen

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
no sit ei ehitään. näin se vaan on. ja jos lohduttaa yhtään niin seuraava synnytys on yleensä helpompi ja nopeampi. ;)

Ensimmäinen synnytys oli jo nopea. Syöksysynnytyksen kokeminen ei todellakaan houkuttele :$ . Vältän kipua jos vain voin. Toivottavasti ottavat synnärillä tosissaan kun kerron että edellinen synnytys oli nopea ja HALUAN epiduraalin kun olen sen 3-4cm auki. Toivottavsti ei satu kohdalle joku hirveä kätilö joka epää kaikki kivunlievitykset. NiItä kun on muutama SATKS:ssa odottamassa eläkkeelle pääsyä...

Mä menin kipushokkiin. Olin vain, en tehnyt mitään. Olin kirkunut monta tuntia, mutta enää en jaksanut edes sanoa, että tappakaa mut. Käskettiin kääntyä, en kääntynyt, en voinut liikkua. Kipu ei ollut enää kipua, se oli helvetti jo. Olin saanut jo 2 tajuttomuus-kouristuskohtausta ja koko kroppa tärisi krampeissa. Kieli turposi, mies oli hysteerinen jo. Kätilöt sanoi, että homma jatkuu, läimivät poskille ja huusivat, että tapat vauvasi, jos et viitti hengittää.

Sitten huoneeseen oli tullut lääkäri, joka karjaisi ovella: mitä helvettiä täälä tapahtuu? leikkuriin ja heti, äiti on shokissa jo. Sitten oli lakannut hengittämästä. Hätäsektiossa syntyi terve lapsi ja minä en muista ekoista kolmesta päivästä sairaalassa yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mul kävi just niin, et synnytys oli edennyt kivottmasti jo niin pitkälle, et heti sairaalaan päästyäni sain alkaa ponnistamaan.

Melkein sama homma mulla joo... paitsi että olin kyllä sairaalassa, mutta pyysin kivunlievityksiä liian myöhään, eikä keritty antamaan. Vois olla aika kamalat muistot jos muistaisin jotain...

:whistle: Mutta ihmismieli on armollinen. Kyllä siitä hengissä selviää.

Mä synnytin juniorin luomuna. Ponnistusvaihe kesti 40 minsaa, koska vauva oli kasvotarjonnassa. Mutta täytyy sanoa että eipä se sattunut enempää mitä supparit. Paljon helpompi se ponnistusvaihe oli mitä avautuminen.
Ei kannata etukäteen pelätä kerkeekö saada kipvunlievitystä vai ei.
Jokainen synnytys on kuitenkin omanalaisensa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä en tokasta ehtinyt saamaa puudutusta ja ilokaasun avulla synnytin..kätilö sanoi että paranen nopeemmin jos omilla supistuksilla ponnistan..ku puudutuksessa ne vissii sit ei oo omia??? mut toi kyllä piti paikkaansa meinaa olisin voinut heti lapsen synnyttyä kävellä osastolle. ekasta meinaan olin niin kipeä että en moneen päivää voinut edes vessassa kunnolla käydä..ja silloin sain puudutuksen

Kätilö kyllä kertoi milloin pitää ponnistaa. ja kuinka kauan. En todellakaan koe menettäneeni mitään kun en tuntenut sitä kun lapsi tuli naama edellä. Ponnistusaikakin oli lyhyt ensisynnyttäjälle, hieman yli 10 min muistaakseni.

Mä menin kipushokkiin. Olin vain, en tehnyt mitään. Olin kirkunut monta tuntia, mutta enää en jaksanut edes sanoa, että tappakaa mut. Käskettiin kääntyä, en kääntynyt, en voinut liikkua. Kipu ei ollut enää kipua, se oli helvetti jo. Olin saanut jo 2 tajuttomuus-kouristuskohtausta ja koko kroppa tärisi krampeissa. Kieli turposi, mies oli hysteerinen jo. Kätilöt sanoi, että homma jatkuu, läimivät poskille ja huusivat, että tapat vauvasi, jos et viitti hengittää.

Sitten huoneeseen oli tullut lääkäri, joka karjaisi ovella: mitä helvettiä täälä tapahtuu? leikkuriin ja heti, äiti on shokissa jo. Sitten oli lakannut hengittämästä. Hätäsektiossa syntyi terve lapsi ja minä en muista ekoista kolmesta päivästä sairaalassa yhtään mitään.

:o voi kauhistus :hug: :hug:

Sorry tää purkaus. Asiaton tähän. Jäi kammo, ISO kammo.

Mä en ehtinyt saamaan mitään kivunlievitystä kahdesta viimeisestä synnytyksestä.
Kyllä olisin ottanut jos olisin saanut.
Kolmosen kohdalla oli raju synnytys ja kivuliain kaikista kolmesta synnytyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Mulla käynyt noin 3 kertaa.Ei ole "traumoja" jäänyt.

:hug:

Minä en saanut toisen lapsen synnytyksessä puudutusta kun ei anestesialääkäri ollut saatavilla. Kohdunkaulan puudutteen sain, mutta se ei kyllä auttanut mitään.

Tsemppiä ap!

Jos et ehdi epiduraalia saamaan niin pyydä vaikka kohdunkaulan puudutusta tai spinaalia. Kohdunkaulan puudute Voidaan antaa jos on kohdunsuuta sen verran jäljellä että siihen saa piikin tökättyä. Nopeampi laittaa kuin epiduraali. Samoin Spinaali on nopempi laittaa kuin epiduraali ja vaikuttaa noin puolitoista tuntia erittäin hyvin. Erittäin käytetty uudelleen synnyttäjillä. Jos olet jo täysin auki ja vauva tulossa niin kipu on nopeammin ohi kuin uskoisitkaan ja varmasti siitä hengissä selviät. Kyllähän se varmasti pelottaa, mutta monet luomuna nopeasti synnyttäneet (ja aiemmin puudutteen kanssa hitaammin) on olleet sitä mieltä että mieluummin ottavat tuon luomun nopean, kun ei tarvi niin pitkään kärvistellä. :hug: Varmasti kaikki menee hyvin!

Sorry tää purkaus. Asiaton tähän. Jäi kammo, ISO kammo.

Kaverilla on aika kauhea synnytyskokemus ja syynä siihen oli kätilö. Synnytyksessä tehtiin pahoja virheitä ja toipumiseen meni yli puoli vuotta ja 2 korjausleikkausta. Sairaalassa oli kysytty haluaako kaverini tehdä valituksen mutta oli niin sekaisin vielä synnytyksen jälkeisenä päivänä että ei tehnyt asialle mitään. Seuraava synnytys kaverillani on sektio lääkärin suosittelemana. Eli tiedän että asiat voivat mennä pieleen ja pahasti... :(

Yleensähän uudelleen synnyttäjälle annetaan spinaali puudutus koska se tehoaa nopeammin.
mulla eka oli epiduraali..kipuja oli toinen spinaali hyvin autto ei mitään kipuja ja olisin voinu lähtee vaiks kotiin heti synnytyksen jälkeen ja kolmas spinaali autto puoliks..kipuja oli mut kyllä niistä selviää!!! :)
koita rennosti vielä ottaa ja mieti sit sairaalassa mitä otat ja miten menee niin ei tulis ennalta "turhaa" stressiä :)
voimia!!

Yhteistyössä