Mitä jos ei kerro neuvolassa abortista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mietteliäs"

Vieras
Minulle on tehty keskeytys 15 vuotta sitten, enkä kertonut asiasta kun nla:ssa ekalla käynnillä kysyttiin "monesko raskaus tämä on". Putkahtaakohan asia jostain esille vielä...? Onko ketään alan henkilöä paikalla joka osaisi vastata? Olisin tiedosta kovin kiitollinen..

mitä väliä sillä on et putkahtaako esiin vai ei. Mitä sitä suotta valehtelemaan/salaamaan.
Olen itsekin tehnyt abortin ja saanut vauvan sen jälkeen,ja ihan normaalisit kerroin mones raskaus jne.. ja kyllä ne koneelta sen kuitenkin näkee.

[QUOTE="Mietteliäs";22734131]Minulle on tehty keskeytys 15 vuotta sitten, enkä kertonut asiasta kun nla:ssa ekalla käynnillä kysyttiin "monesko raskaus tämä on". Putkahtaakohan asia jostain esille vielä...? Onko ketään alan henkilöä paikalla joka osaisi vastata? Olisin tiedosta kovin kiitollinen..[/QUOTE]

On se tietenkin sun sairaalapapereissasi merkittynä. Enkä käsitä miksi et noin olennaista tietoa halua neuvolassa kertoa? Kyllä siellä on näitä ennenkin nähty, ei se terkkari tuoliltaan tipahda.

Itse mainitsin, mutta sanoin, etten halua sitä laitettavan äitiyskorttiin, koska en halua siitä muistutettavan joka välissä. asia oli ok.

muutenkaan ei asialla liene väilä, koska useamman laspen synnyttäneenä korteissani on raskauksista ja synnytyksistä eri lukuja. vissiin mennyt neuvolan ja sairaalan väellä laskut sekaisin, koska olen kokenut tuulimunaraskauden, abortin ja synnytyksiä.

sitten, jos olisit lapsettomuustutkimuksissa, abortilla olisi merkitystä, koska se todistaisi, että olet kuitenkin joskus tullut raskaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja 3*äiti;22734169:
mitä väliä sillä on et putkahtaako esiin vai ei. Mitä sitä suotta valehtelemaan/salaamaan.
Olen itsekin tehnyt abortin ja saanut vauvan sen jälkeen,ja ihan normaalisit kerroin mones raskaus jne.. ja kyllä ne koneelta sen kuitenkin näkee.

En pyytänyt ottamaan kantaa salaamiseen/kertomiseen.

Mistä koneelta?? Liekö yhteiset tiedostot kaikkien terv.huollon yksöiden kanssa??

ei sitä pakko tietenkään ole kertoa. mutta jos selviää myöhemmin, niin varmaan ovat vähän tuntosarvet pystyssä että miksi valehtelit ja mistä muusta valehtelet.

en tiedä voiko abortti vaikuttaa raskauden kulkuun- mahdollisesti. esim jos kohdunkaulan suu venähtänyt sen takia tai jostain arpisuuttaa. en tiedä, nämä on arvailuja.

neuvolakortissa lukee vain raskauksien määrä ja synnytysten määrä. itselläni g9 p3. eli 9 raskautta 3 synnytystä. minulta ei kukaan koskaa tullut kyselemään miksi noin vähän synnytyksiä kun raskauksia noin monta. tosin toin kyllä itse esiin, että keskenmenojahan nuo 6...

Omassa sairaanhoitopiirissäni ei ole käytössä ihan yksi yhteen samat potilastietokannat, mutta aborttiin tehty lähete erikoissairaanhoitoon näkyy terveydenhoitajalla kyllä.

Ellei kiellä ettei tietoja esim. erikoissairaanhoidosta saa lähettää mihinkään muualle. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että jos käyn lapseni kanssa tk:ssa/päivystyksessä ei th neuvolassa nää lapsenikaan tekstejä.
Itse kielsin tämän, neuvolasta näkevät vain neuvolan tekstit ja tk:ssa vain tk:n jne... sama omalta kohdaltani.
Ei mulla salattavaa ole, mutta rupes nyppii kun lapsen kanssa kävi niin eka th lukee kaikki tekstit koneelta ja sitten kommentoi jokaista juttua sieltä...

[QUOTE="minä";22734317]Ellei kiellä ettei tietoja esim. erikoissairaanhoidosta saa lähettää mihinkään muualle. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että jos käyn lapseni kanssa tk:ssa/päivystyksessä ei th neuvolassa nää lapsenikaan tekstejä.
Itse kielsin tämän, neuvolasta näkevät vain neuvolan tekstit ja tk:ssa vain tk:n jne... sama omalta kohdaltani.
Ei mulla salattavaa ole, mutta rupes nyppii kun lapsen kanssa kävi niin eka th lukee kaikki tekstit koneelta ja sitten kommentoi jokaista juttua sieltä...[/QUOTE]

saman yksikön sisällä hoitoon osallistuvat voivat katsoa. mutta eri yksiköiden (erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto) välillä täytyy olla lupa tietojen lähettämiseen ELLEI kyseessä ole jatkohoidon järjestämiseksi tarvittavat tiedot. mikäli lupaa ei ole kysytty, tietoja ei saa lähettää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä ei;22734350:
...paitsi jos lähete on tehty 15 vuotta sitten ja sähköinen potilastietorekisteri on otettu vasta sen jälkeen käyttöön.

Oikeastaan tarkalleen ottaen tästä on aikaa 17 vuotta joten sähköistä rekisteriä ei tosiaankaan vielä ollut..

Ei se sieltä koneelta sitä huomaa. Ei kukaan jaksa niitä juttuja penkoa edellistä käyntiä pidemmälle. Muulla on masennus nyt ja oli myös edellisen raskauden aikana. Eikä tämä nykyinen hoitaja sitä nähnyt tajunnut etsiä koneelta. Olin viikkoa aikaisemmin jutellut lääkärin kanssa lääkityksestä. Tuli ilmi vasta kun itse sanoin. Esikoista kun menin synnyttämään, ei ne naistenklinikalla tienneet mitään minun läökityksestä. Ennenkuin vauva oli ulkona ja mä kysyin että miten se tarkkailu nyt järjestetään mun lääkityksen takia. Oli hölmistyneitä ilmeitä kätilöillä. ;) Että en liputa noiden sähköisten järjestelmien hyvyyttä.

Ja ei ne abortit vaikuta raskauteen, ellei niitä ole 15 tehnyt. Se on urbaania legendaa jolla ainakin usassa pelotellaan nuoria pidättäytymään seksistä. Ja katolilaisissa maissa yksi abortin vastainen slogan, että yksi kerta muka riittää että voit tulla lapsettomaksi tai saada keskenmenoja.

Ei se neuvola sillä aborttitiedolla tekiskään yhtään mitään. Sillä on merkitystä vain jos on tehty kaavintoja ja istukan irtoamisen/vuodon kanssa on sairaalassa ongelmia. Silloin voi asiasta mainita, mutta neuvolan terkan kannalta asialla ei kyllä pitäs olla mitään merkitystä.

Sillä voi olla merkitystä jos sulla rh- veri muuten ei. Siis jos se on ollu eka raskaus ja nyt on "eka" ja oot rh miinus voi olla et vereen on muodostunu niitä vasta-aineita.
Että jos oot rh+ ja tiedät sen niin ei väliä jos tiedät olevasi rh- suosittelen kertomaan.
Ja ainahan voit sanoa, et sulla on menny yksi kesken :) ei ne sitä ala sen enempää selvittelemään.

Yhteistyössä