Tunnistatteko sisäisen punaniskanne. Miksi "varoetäisyyden" pitäisi olla järven rannalla sen suurempi kuin kaupungissakaan. Lain mukaan näin ei ole. Jos minä olen sitä mieltä, että kaupungissa hyvät tavat vaativat kiertämään tonttini 100 metrin päästä, on näkemys yhtä oikeutettu/perusteeton.
Ja on hyvä muistaa, että harva mökkiläinen omistaa sen tonttinsa edessä olevan vesialueen. Veneilijä, joka soutaa mökkirannan ohi, ei ole mökkiläisen alueella. Jättääkö mökkiläinen itse naapuritontin omistajaan tämän ollessa omalla tontillaan saman suojaetäisyyden kuin hän vaatii soutajalta - omistus ei vaikuta asiaan (ja tuolla soutajalla voi olla suurikin omistusosuus yhteisiin vesialueisiin, jos hän on paikallisia).
Jos tykkää uida nakuna (kuten minä), on järkevää opetella tekemään se huomioimatta soutelijoita tai muita ohikulkijoita. Jos joku jää tuijottamaan, tarkoittaa se, että olet katsomisen arvoinen
Moni mökkiläinen kaipaa luonnon rauhaa. Mutta se ei oikeuta hallinnoimaan alueita, joita ei omista eikä myöskään polkemaan jokamiehen oikeuksia (jotka ovat arvokkainta suomalaista kulttuuriperintöä). Rahalla saa kartanon meren rannalta, jossa on hehtaarin aidattu pihapiiri. Köyhempien on syytä vain opetella hieman suvaitsevammiksi...
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)#Vesialueet