MItä kaikkea teidän 3,5-vuotias jo osaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "what"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"what"

Vieras
Mitä teidän 3,5 vuotias osaa?

Meillä on 3 v 4 kk poika ja olen miettinyt mitä sitten jo pitäisi osata? Jollain keskustelupalstoilla tuntuu että samanikäiset osaavat jo NIIIN paljon, että tuli jo ihmetys.. Tuntuu että KAIKKI osaa enemmän:

Meillä näin:
-lasketaan numeroita 1- 10 niin että välistä unohtuu aina jokin tai menee väärinpäin.
-Värit menevät välillä sekaisin, välillä tuntuu että tahallaakin
- ei tunnista kirjaimia mutta ei ole tullut mieleen että nitä pitäisi jo tunnistaa (tuntuu että moni jo osaa jo tämänkin)
- aikakäsitykset on niin että mennyt aika sanotaan että tapahtui "aamulla" kaikki tuleva on "iltapäivällä" tai "huomenna"
- ymmärtää kaiken, puheessa kuitenkin vielä taivutusvirheitä, epäselvyyttä ja R- ja S-kirjaimen vaikeudet.
- ei jaksa pelkästään kuunnella satua jollei ole kuvia tutkittavana
- piirtää lähinnä palloja, viivoja tai suttua
-ajaa apupyörien kanssa
- on ketterä, potkii kovasti palloa
- käy itse pissalla ja kakalla, haluaa myös pyyhkiä kakat välillä itse (onnistuen siinä yleensä)

Tässä mitä nyt tuli mieleen. Yleisesti ottaen pinna ei ole mikään hirmu pitkä vaan hermo tuppaa menemään heti jos ei onnistu. Pitäisikö tässä nyt rupeta preppaamaan poikaa urakalla sitten :(

Pitkälle samoja kuin teillä, tosin nyt on ruvennut piirtämään pääjalkaisia ihmisiä ja tarkemmin esim. kukkasia yms. Ärrä puuttuu puheesta, muuten puhuu selvästi. Saksilla on nyt innostunut harjoittelemaan leikkausta. Ei tunnista kirjaimia eikä tarvitsekaan osata, sitä varten on eskarit ja muut sitten.. Ei meillä ainakaan koko ajan olla "koulussa," ihan normaalia elämää vaan! :)

Ei nuitakaan varmaa missäää "määritellä" mitä missäki iässä aletaan oppia.. Mitä nyt neuvolassa tehdään testejä,niin siellä yleensäkkin kerrotaa,jos jotai epäilyttävää oppimisen kans.. Meidän 3,5 neiti se vähä "fiiliksen" mukaan tekee asioita... Tekee mitä miltäkin välillä tuntuu.. Laskee välillä suoraan 1-10,mut välillä "unohtaa" välissä olevat numerot.. Värit menee kans yhtäkkiä kaikki tietää,mut joku toinen päivä saattaakin kiusalla sanoa "en muista" tai "en tiedä" :D

Pöntöllä käymisellä neiti kyl pyyhkii itte,mut jälki taasen on sit se seuraus :) Meillä neiti haluaa välillä olla "vauva" ja saada apua pukemiseen yms, vaikka osaakin itse. Johtunee pikkuvelistä, joka on nyt 4,5kk ja huomio on suuri... :) Et ei mitää huolestuttavaa ainakaa tossa ole ja jos muksu tuntee paineita,tai painostetaa,nii ei ainakaa huvita tehdä mitää :D EIkös se 4v. aloiteta suunnillee näitä eskarijuttuja etukäteen opettelemaan :) Näissäki on vanhemminlla: maltti on valttia... :)

että normaalia elämää ja jokainen oppii omaan tahtiinsa. ainahan sitä voi vähän välillä keskittyä jonkin asian preppaamiseen... Tuli vaan joku "paniikkikohtaus" kun tuolla toisaalla oli jo vähän ikävänsävyistä keskustelua siitä mitä jo pitäisi osata ettei ole ihan jälkeenjäänyt.. huoh.

Ihan samanlainen on meidän 3v4kk tyttö paitsi että piirtää pääjalkaisia ja osaa laskea neljääntoista. :) Ihan normaali on mielestäni. Meillä lisäksi tyttö aina sekottaa äidin ja isän joten sanoo yleensä minua "isi-äitiksi" ja isäänsä "äiti-isiksi" :D

meillä, vähän reilu 3.5v (osannut jo kauan näitä...)
-laskea 15, välillä tietty voi 10 jälkeen tulla virheitä.
-osaa värit. Välillä voi sekoittaa mustan ja tumman sinisen
-osaa kirjoittaa oman nimensä ja "isin", tunnistaa mm. nuo kirjaimet muissa sanoissa
-aikakäsityksen meillä kanssa välillä menee sekaisin :) ja täällä myös r-kirjaimessa vaikeuksia vielä.
-kuuntelee mielellään satuja, myös sellaisia joissa on kirja ja cd:ltä tulee se kirja kuultuna :) Lueskelee kirjoja mielellään myös itekseen.
-Piirtää mallista kuvioita, osaa piirtää ihmisen, jossa (pää, vartalo, kädet ja jalat, hiukset, silmät ja suu) Osaa leikata saksilla malliviivaa pitkin.
- Tekee palapelejä, 60 palan, nyt ostettiin 100 palan, jota teki myös, mutta hieman autettuna.
- Ajaa pyörällä, apupyörät kiinni.
- Käy itsenäisesti pissalla, pesee kädet ja vetää vessan. Jos aamulla ei ehdi vessaan, niin että tulee tippa pikkareihin, vaihtaa itsenäisesti uudet pöksyt ja vie märät pyykkiin.
-Täällä on myös kovasti uhmaa, kokee välillä olevansa vanhempi kuin oikeasti on. Haluaa tehdä paljon itse ja suuttuu kun ei onnistukkaan, eli pinna palaa meidän neidillä nopeaa. Jonka hallitsemisesta ollaan yritetty keskustella.

Kaikki tällaiset osaamisethan ovat myös paljon kiinni siitä, mitä kaikkea lapsen kanssa harjoitellaan. Eli jos jotakin "taitoa" ei ole koskaan tai hairvoin ainakin kokeiltu, ei voi olettaa sen sujuvan virheettömästi. Ei siis stressiä, vaikka lapsesi ei kaikkea osaa, mitä jonkun toisen samanikäinen :)

Meillä tyttö 3v2kk osaa
-piirtää pääjälkaisia, joilla on mm. silmäripset, sormet, laukku(!)
-puhuu hyvin, R puuttuu
-pukee ja riisuu itse (myös vetoketjut)
-pyöräilee apupyörillä
-osaa ottaa keinussa vauhtia
-käy itse vessassa
-kirjoittaa oman nimen ja tunnistaa useita kirjaimia, osaa usein päätellä millä kirjaimella joku sama alkaa
-osaa laskea ainakin kymmeneen
-osaa värit, myös erikoisempia
-kuuntelee pitkiä satuja, jaksaa keskittyä
-leikkaa kohtalaisesti "viivaa" pitkin, esim. ympyrän
-pelailee netissä pikkukakkosen pelejä
ja mitähän muuta....MUTTA onkin nelilapsisen perheen kuopus ja ottaa paljon mallia isommilta!

Meiän 3v3kk tyttö osaa:

-Piirtää kuvioita,hedelmiä,asioita(mm. lamppu,auto yms)
- Laskea 1-10 (välillä unohtelee,mut taas onnistuu)
- Värit,osaa kertoo minkä värinen yms.
- Kertoo nimensä kokonaan ja muistaa läheisten nimet kokonaan
- Kuuntelee satuja mielellään ja kertoo aina mitä mikäkin on (välillä keksii itte ja kertoo pikkuvelille)
- Käydä pissalla ja kakalla itte,vetää veskin ja pesee kädet.
- pestä hampaat itte(tottakai autetaa aina lopussa,et möröt lähtee kokonaan ;) )
- Katata pöydän, laittaa omat likaastiat koneeseen
- Siivota oman huoneen ja laittaa lelut omille paikoilleen(tottakai välillä ei vaan kiinnosta) :D
- ajaa pyörällä apupyörien kanssa
- pukea itse vaatteet,mitkä valitsee itse kaapista (no,kaappi onki sit sen näkönenki) :D
- Puheessa ei mitää vikaa,pälpättää kyl vaikka mitä ja höpistä tykkää.. :D
- vaihtaa velille vaippa :D
- rikkoa kananmunan :D
jne,jne... Onhan noita,mut mis ne mitataa?? Jokainen muksu oppii omassa tahdissa... Tottakai vanhemmat voi opastaa ja auttaa :D Jokainen muksu oppii omaan tahtiinsa :) Nauttikaamme meiän isoista lapsosista! :D kohta ne jo kotoota muuttaa pois :)

Yhteistyössä