Mitä kaikkea tulee mieleen suomenruotsalaisten pukeutumistyylistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wannabe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wannabe

Vieras
Suomenruotsalaiset pukeutuvat usein niin klassisesti ja tyylikkäästi, aika yksinkertaisesti, mutta vaatteista näkee kuitenkin että ne ovat laadukkaita. Sellaista ajatonta smart casualia mutta kuitenkin niin nykyaikaista :)
Miten sitä oikein oppiskaan itse yhdistelemään vaatteita samalla lailla?

Mitä teille tulee mieleen suomenruotsalaisten pukeutumistyylistä, mitä kaikkea siihen kuuluu? Mulle tulee mieleen Gantin vaaleansini-valko-raidalliset kauluspaidat, hopeiset/valkokultaiset Tiffany-korut ja kellot, timantti-/helmikorvikset, beiget shortsit, neuletakki olkapäillä rennosti roikkumassa, pellavahameet, purjehduskengät tai mokkaloaferit, pikeepaidat...

Hiukset vaalennettu auringonraidoittaman näköisiksi, joko suorat tai luonnollisilla surffilaineilla/otsatukka letillä, kevyt kuulas meikki, kevyt rusketus...

Mun kummitäti on suomenruotsalainen ja ei siitä kyl päällepäin näy. Puheesta kuulee että äidinkieli ei oo suomi.Aivan samallalailla pukeutuu ja tumma perustukka kuten muillakin naisilla jossain päin maata.

No minä jätän lapseni joka päivä ruotsinkieliseen kouluun ja päiväkotiin. Vanhemmat jotka lapsiaan kuskaavat pukeutuvat toki hyvin - suurimmalla osalla ammatti vaatii tätä - mutta ei tosiaankaan ole yhtä yhtenäistä pukeutumistapaa suomenruotsalaisilla - saati että he pukeutuisivat sitten eri tavoin kuin suomenkieliset vastaavissa tehtävissä työskentelevät.

Joo, tajuan kyllä, etteivät kaikki suomenruotsalaiset pukeudu niin. Mutta puhunkin nyt tässä siitä tyypillisesti suomenruotsalaisiin yhdistettävästä tyylistä ja siitä, millaisista osasista kyseinen tyyli syntyy :)

Mulle tulee ensimmäisenä mieleen laadukkaat materiaalit. Ei mitään nuhjuisia ja nyppyisiä materiaaleja, kengissä ja laukuissa laadukas nahka, ei mitään nahkajäljitelmiä...

Ei apua - kuvailit kyllä tismalleen sellaisen wanna-be-suomenruotsalaisen, joita mm. 30 vuotta sitten pyöri suomenkielisen kauppakorkeakoulun käytävillä ja Helsingin pintapaikoissa. Juuri tuolta näyttää, kun yrittää liikaa... :rolleyes:

Minä opiskelin, asun ja työskentelen suomenruotsalaisten kanssa päivittäin. Eipä pukeutuminen juurikaan eroa muista suomalaisista, paitsi ehkä sellaista viimeisten trendien perässä juoksemista tai bling-blingin suosimista ei paljon näy.

Mieheni*on suomenruotsalainen ja hänen kauttaan olen oppinut ettei halvalla saa hyvää! Yleensä hoidetaan vaateostokset ulkomailla mm. Tukholmassa, mistä löytyy laadukkaampaa tavaraa. Onhan täällä Suomessa toki Stockmannit y.m. marketit, mutta siellä myydään kuitenkin aika basic tyylin vaatteita. Hyvä paikka käydä ostoksilla on myös Lontoo tai Pariisi. Joukkoon sopiminen mutta siitä erottuminen on se juttu.
Meidän suhteen alussa minulle nämä asiat oli vähän vieraita, mutta nykyään en osaisi elää sitä elämää mitä silloin. Mieheni on suoraan sanonut, että häpesi suhteemme alussa tyyliäni sekä kotivärjättyjä hiuksiani... Varsinkin sukunsa ja ystäväpiirinsä edessä. Tosiaan se ulkoinen olemus on heille tärkeämpää kuin meille suomenkielisille. Nykyään muutenkin käyn kampaajalla viikottain, kosmetologilla, kynsihuollossa jne. Myöskin mieheni käyttää näitä palveluita. Miksi pukeutua massan tavoin ja kuljettaa halpalaukkuja käsivarrella jos on varaa muuhunkin! Kannattaa naida suomenruotsalaiseen sukuun ja pappa betalar ;).

Mieheni*on suomenruotsalainen ja hänen kauttaan olen oppinut ettei halvalla saa hyvää! Yleensä hoidetaan vaateostokset ulkomailla mm. Tukholmassa, mistä löytyy laadukkaampaa tavaraa. Onhan täällä Suomessa toki Stockmannit y.m. marketit, mutta siellä myydään kuitenkin aika basic tyylin vaatteita. Hyvä paikka käydä ostoksilla on myös Lontoo tai Pariisi. Joukkoon sopiminen mutta siitä erottuminen on se juttu.
Meidän suhteen alussa minulle nämä asiat oli vähän vieraita, mutta nykyään en osaisi elää sitä elämää mitä silloin. Mieheni on suoraan sanonut, että häpesi suhteemme alussa tyyliäni sekä kotivärjättyjä hiuksiani... Varsinkin sukunsa ja ystäväpiirinsä edessä. Tosiaan se ulkoinen olemus on heille tärkeämpää kuin meille suomenkielisille. Nykyään muutenkin käyn kampaajalla viikottain, kosmetologilla, kynsihuollossa jne. Myöskin mieheni käyttää näitä palveluita. Miksi pukeutua massan tavoin ja kuljettaa halpalaukkuja käsivarrella jos on varaa muuhunkin! Kannattaa naida suomenruotsalaiseen sukuun ja pappa betalar ;).

No mä kyllä pyörtyisin jos mun mies kävisi viikottain kynsihuollossa :D Hyvä jos kerran kahdessa kuussa käy parturissa. No, ei meillä kyllä ois varaakaan. Eikä tarvetta.

:laugh: :laugh: :laugh:

Tällaistahan se on, perussuomenruotsalaisuutta Närpiöstä Pyttisiin ja Hangosta Helsinkiin...

:laugh: :laugh: :laugh:

Tunnen suomenruotsalaisia ekonomista lammasfarmariin... en nyt osaa kyllä sanoa tähän koko kysymykseen oikein yhtään mitään :D ne ekonomit pukeutuu stokkan tuotteisiin aika pitkälti, mutta sitten taas ne maalaiset pukeutuu tarjoustalon antimiin, en kyllä näe yhteistä nimittäjää näillä..

Jos samaa kysyttäisiin että mitä tulee mieleen tamperelaisten tai turkulaisten (turuushan on myös niitä tämän kysymyksen suomenruotsalaisia...) pukeutumisesta, niin suurin osa olis ihan pöllämystyneitä :D miten muka voi niputtaa yhteiskunnan eri kerrokset maanviljelijästä tohtoriin tuollaisen ominaisuuden perusteella.

[QUOTE="poikia3";22072691]Mutta kun yksinkertaisesti sellaista ei ole olemassakaan! Tai sitten se on stereotypioita, jotka eivät nekään pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Ööh, eiköhän käsite 'tyypillisesti suomenruotsalaisiin yhdistettävä tyyli' tarkoita ihan samaa kuin 'stereotypia'? Siis nyt haen nimenomaan esimerkkejä siitä stereotypisestä Stocka-ekonomipukeutumisesta. ;)

Yhteistyössä