Mitä kaikkia raskaudenehkäisy menetelmiä olet kokeillut ja mitä mieltä niistä olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NytPaukahti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kondomi: en tykkää ja en luota enää.

Minipillerit: ekan synnytyksen jälkeen, ehkä kuukauden ajan, eli en ehtinyt tykästymään tai olemaan tykkäämättä.

Yhdistelmäpillerit: useampaa merkkiä, ikäviä sivuvaikutuksia muutamista, enää en niitä saa aurallisen migreenin takia.

Kuparikierukka: toimi kuten pitääkin, tykkäsin.

Täysimetys: ilmaista ja luonnollista, toistaiseksi toiminut.

[QUOTE="Mä";26885986]-niin siis vielä tarkennusta, että siis aina kolmen viikon ja tauon jälkeen otetaan uusi rengas. Samaa vanhaa ei tietenkään enää käytetä. Ja jos joku muuten haluaa kysellä vielä ko. ehkäsytavasta jotain niin vastailen ihan mielelläni. Musta on yllättävää miten vähän tuosta tiedetään vaikka se mielestäni on niin loistava tuote![/QUOTE]

Minulla on tuolla ensimmäinen nuvaring odottelemassa seuraavia menkkoja että voi aloittaa :) Itse en ole koskaan suuremmin ajatellut että sen haluaisin, pitänyt jotenkin hankalana, mutta neuvolan täti kehui sitä ja ajattelin kokeilla :)

Nyt kortsut ja joo potuttaa kun sen laittaminen "keskeyttää" ja on isännälle tavalliset liian pieniä :(
(Olen siis jättänyt miehelle ehkäisyn hoidon, koska itse huolehtinut viim. 13 vuotta. Saa itse hakea sopivia ;) Eli varmaan tilaan netistä )

Pillereitä useamman sorttisia testannu, koko aikajanalla yasmin ollut paras.

Ehkäisykapseli (Se joka pitää sulattaa emättimeen ennen yhdyntää) Poltti ja kirveli ja "petti". Tai ei osattu käyttää. Joten jatkettiin keskeyttämisellä ja vahinko kävi

Ehkäisylaastari, ei pysyny paikallaan, joten en luottanu tehoon ja olis tullu kalliiksi joka viikko vaihtaa uuteen.

Hormonikierukka Mirena, paino nousi 8kk aikana 10kg. Vaikka samalla lisäsin liikuntaa ja vähensin syomistä (siis muutenkin on paino-ongelmia) Samalla muodostui kystä toiseen munasarjaan joka oireili aika ajoin, eli vatsa oli kipeä ja nippaili. Ihanaa oli se, ettei tullu menkkoja ollenkaan. Eli poistatin sen juuri ja nyt tosiaan miehen vuoro.

Jossakin vaiheessa saa mennä johdot poikki, mutta vielä niin nuori olen ettei suostu ihan hepposesti.
Isäntää oon yrittäny houkutella, mutta ei suostu vaikka ei lapsia haluakkaan, mutta onhan se ihan ymmärrettävää. Miehet voi tehdä lapsia vaikka kasikymppiseks asti jos hyvin käy.

[QUOTE="mami";26886042]Minulla on tuolla ensimmäinen nuvaring odottelemassa seuraavia menkkoja että voi aloittaa :) Itse en ole koskaan suuremmin ajatellut että sen haluaisin, pitänyt jotenkin hankalana, mutta neuvolan täti kehui sitä ja ajattelin kokeilla :)[/QUOTE]
Tuskin pidät sitä enää hankalana kun totut sitä käyttämään. Aatteles, ei tartte varata gyneaikaa kierrukan tms. asentamista varten, ei pelkoa että kierrukan poisto sattuisi, ei kondomien kanssa pelleilyä, ei pillereiden muistamista. Ihan loisto tuote niin kuin jo useasti olen maininnut :) Ittelläni on pco ja hyvin runsaat menkat eli säännöllinen kuukautisrytmi on tarpeen. Lisäks vuotoa on vähemmän ku on hormonaalinen ehkäisy. Mulla tahtoo veren rauta-arvo laskea liian matalaksi jos en käyttäisi hormonaalista ehkäisyä, mikä siis hillitsee vuotoa. Mulla oli eka vähän hakemista et sain sen paikalleen siten, etten sitä enää tuntenut. Pakkauksessa on onneks vinkkejä tuohon ja nyt yli puolen vuoden käytön jälkeen kaikki on jo rutiinia :)

Kondomi: Ihan ok synnytyksen jälkeen, kun muuta ehkäisyä ei vielä saa. Muuten plääh.
Yaz: Aluksi ok, sitten alkoi tiputtelu.
Yasmin: Ihan ok, mutta en jaksanut joka päiväistä muistamista
E-rengas: Tähän astisista paras

Kondomi, pillerit x3, ehkäisyrengas ja hormonikierukka. Mikään ei sopinut eikä kauaa ehtinyt olla. No eipä se vuosien hormonaalinen ehkäisy hyvää teekään, eli ei sinänsä harmita nyt, mutta mitäs tehdään kun toisen lapsen jälkeen lapsiluku on siinä?! :D

Nuvaring: tulehduskierre, oli pakko lopettaa
Kondomi: hankalahan se on tai ainakin on mukavampi ilman
Hormonikierukka: Ollut nyt kohta vuoden ja toistaiseksi ei mitään ongelmia (estrogeenivoidetta tosin käytän ettei nuvaringin aiheuttamat tulehdusongelmat ala myös kierukan kanssa, koska johtuivat estrogeenin puutteesta)

Minipillerit: mielialanvaihteluita, masennusta lihomista.
Lasten välissä kondomi ja keskeytetty yhdyntä. Ensin mainittu toimi, jälkimmäisen seurauksena meillä on kaksi lasta :D
Kakkosen imetyksen aikaan laitettiin kuparikierukka josta tykkäsin muuten ihan älyttömästi mutta vuoto oli TODELLA runsasta ja sain kolme oikein mojovaa kohtutulehdusta. Viimeisellä kertaa kun menin antibiootteja hakemaan ni käskin lääkärin ottaa kierukan pois saman tien.
Kohta 2 vuotta ollu hormonikierukka. Onhan tää helppo ja tykkään kun on niin varma ja vaivaton mutta... Painoa +20 kiloa vajaassa 2 vuodessa ja jatkuvasti heittelevät mielialat ei oikein naurata. MELKEIN mieluumin ottaisin jo sen kohtutulehduksen kerran vuoteen kuin tämän läskin ja hormonimyrskyn.

Nyt mietin sterilisaatiota. Mutta koska se on niin lopullinen niin on toistaiseksi vielä miettimisasteella tosiaan.

Harmonet-pillereitä käytin vuosia, niistä ei valittamista. Lopulta vaihdoin ne Mirelleen gynen suosituksesta koska suvussani on korkeaa verenpainetta ja itsekin kärsin siitä siihen aikaan. Noista en oikein tykänny, limakalvot kuivui jne. Synnytyksen jälkeen söin cerazettee, sama ongelma, limakalvot kuivat. Sit vaihdoin Qlairaan ja niistä tykkäsin, sisältävät luonnonestrogeenia. Muutenkin olen huomannut miten voimakkaasti estrogeenitasot vaikuttavat olotilaani. Kun elimistössäni on tarpeeksi estrogeenia, voin sekä henkisesti että fyysisesti hyvin.

Mie en oo raskauksia koskaan yrittänyt ehkäistä. Hormonikierukka oli kuukautisten hoitoon, mutta olin sitä marginaalijengiä, joilla lisäsi vuotoa, joten se unohdettiin. Suurin osa aikuisiästäni on kulunut vapaaehtoisessa selibaatissa, joten ehkäisyä ei ole kaivattu. Ja oon sen sortin ateisti, että minusta ehkäisy ei kuulu avioliittoon. :xmas:

Mercilon-pillereitä käyttänyt muutamaan otteeseen. Muuten ihan ok, mutta salakavalasti muutti kyllä luonnetta todella pahasti. Kiukutti ja itketti koko ajan.

Kortsuja tietysti käytetty kans, mutta jotenkin ne vievät niitä fiiliksiä eikä etenkään mies lämpene niistä.

Varmoja päiviä kokeillaan nyt, sillä itselläni on semmoinen vika etten mahdollisesti tule raskaaksi yhtä helposti kuin keskivertonainen, joten ajateltiin että pientä uhkapeliä voi pelata, ja jos se vahinko tapahtuu niin tapahtukoot sitte. Varmojen päivien kanssa on kikkailtu tässä jo vuosia ilman ongelmia. Itseasiassa nyt viimeisimmässä kierrossa tuli touhuiltua päivänä 13, eli pienellä jännityksellä nyt odotan, alkaako menkat vai ei :D

Aika monia pillereitä on tullut kokeilua. Jote vuosikausia mentin kortsuilla, kyllä niihinkin tottuu ;)

Lapsiluku on täynnä, joten vasektomia oli meidän valinta. Siitä tulee nyt syksyllä 2v aikaa eikä ole kaduttanut pätkääkään.

Pillerit (meliane) oli käytössä 2004-2010. Sitten tulin raskaaksi. Yhtään en ollut jättänyt pilleriä välistä. Nooo minkäs teet, nyt meillä on ihan 1,5v tytöntyllerö. Pari kertaa on ollut kortsu käytössä. Synnytyksen jälkeen aloitin cerazettet mutta imetys loppui niin vaihdoin taas uskaliaasti nuihin melianeihin. Saa nähä tuleeko uusia yllripylläreitä :D

Pillerit: Yasmin. +10 kg, järkyttäviä mielialanvaihteluita, täysi haluttomuus jne. Vuoden kärsin.

Hormonikierukka (Mirena): Aivan hirveät kivut melkein päivittäin! Joka paikassa toisteltiin, että loppuvat 3-4 kk jälkeen ja sitten on elo kuin unelmaa, mutta mulla kivut jatkuivat vuoden ja pahenivat koko ajan... joinain päivinä en voinut tehdä muuta kuin itkeä sängynpohjalla. Ja minulla on korkea kipukynnys...

Hormonikapseli (Nexplanon): 7 kk tuntui toimivan kuin unelma, sitten menkat menivät todella epäsäännöllisiksi, sain hirveää aknea kasvoihin ja ylävartaloon (ennen aina iho virheetön), kovia migreenipäänsärkyjä, jatkuvaa väsymystä, ei mitään haluja ja mikään ei enää tunnu miltään! Olin viimeeksi iloinen ennen kuin kapseli asennettiin... ikäänkuin olisin masentunut, paitsi etten ole. Ei vaan ole tunteita. Suutun helpommin kuin ennen ja välillä ketuttaa jatkuvasti, mutta kaikki muut tunteet ovat kadonneet - ilo, rakkaus miestä kohtaan... ei mitään. Hirveä vekotin, en suosittele kenellekään! Onneksi saan omani kohta pois, mutta siihenkin menee vielä kolme viikkoa. On niin kamala olo kun ei tunne mitään että tekisi mieleni vetää itseni narun jatkeeksi...

Joo mullakin on explannon ja oon todella väsynyt,kiukkunen,jne...Ja petin miestäni,koska yks'kaks halut miestäni kohtaan katosi ja ihastuin varattuun mieheen ja miestäni kohtaan en tunne oikein mitään. Ja nyt seksihaluja on mutta vain yhtä miestä kohtaan ja kaiken lisäksi voin tulla paksuksi koska kapseli on ehkä mennyt rikki ihon alla on ollut kauan kipee ja pullottaa ulospäin ennen ei ollut mitään tällaista ongelmaa ja paksuksi en ennen oo tullu toki en oo ees pettäny ennen.Ja toinen mies ei halunnu käyttää kumia...Pitää ostaa varmuuden vuoksi testi kun oireita on ja lisääntyy vaan ja ennen ei oo ollu näin pahoja oloja ja oireita.Mieheni on jo 45v.ja aina melkein väsynyt haluton jne.Tää rakastaja oli yli 31v.ja täysvastakohta...Pelkään myös että mieheni siittiöt ei ole aktiivisiakaan enää ja rakastajani ovat.....Pelottaa... :-S

Joo mullakin on explannon ja oon todella väsynyt,kiukkunen,jne...Ja petin miestäni,koska yks'kaks halut miestäni kohtaan katosi ja ihastuin varattuun mieheen ja miestäni kohtaan en tunne oikein mitään. Ja nyt seksihaluja on mutta vain yhtä miestä kohtaan ja kaiken lisäksi voin tulla paksuksi koska kapseli on ehkä mennyt rikki ihon alla on ollut kauan kipee ja pullottaa ulospäin ennen ei ollut mitään tällaista ongelmaa ja paksuksi en ennen oo tullu toki en oo ees pettäny ennen.Ja toinen mies ei halunnu käyttää kumia...Pitää ostaa varmuuden vuoksi testi kun oireita on ja lisääntyy vaan ja ennen ei oo ollu näin pahoja oloja ja oireita.Mieheni on jo 45v.ja aina melkein väsynyt haluton jne.Tää rakastaja oli yli 31v.ja täysvastakohta...Pelkään myös että mieheni siittiöt ei ole aktiivisiakaan enää ja rakastajani ovat.....Pelottaa... :-S
Ja kauhea vauvakuume on!

-minipillerit
-e-pillerit
-kondomi
-keskeytetty
-varmat päivät

Ja ennen kuin napistaan, niin kaksi viimeistä on ollut käytössä siten, että vauva saisi tulla jos olisi tullakseen.

Olen kokeillut kaikkea, paitsi sterilointia. Sterilointi on varmaan sitten ainoa totaalikeino ehkäisyyn minulla. Kuulun myös siihen marginaaliseen porukkaan, jolle mikään hormonaalinen ei sovi. Kortsuilemaan en avioliitossa ala! En ole ehkäissyt millään. En näe syytä. Samalla linjalla Astrolaben kanssa. Jokseenkin aseksuaalisessa avioliitossa elelemme. Seksi ei ole niin iso juttu, joten ei ole ollut ongelmaa.

Sori, pakko lisätä listan jatkoksi.

Suuseksi, sormiseksi, varvasseksi, välineseksi.

(siitä pantotex ovalista vielä, että meillä mies ei hoksannut mitään mutta mun pillu oli tulessa)

Uusimmat

Yhteistyössä