Mitä kaikkia selityksiä voikaan keksiä miksi on lopettanut imetyksen ennen kun se on kunnolla edes alkanut *purnausta*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuoden jo imettänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mitä tuo kenellekään kuuluu:
Siksi koska halusin, lämmittikö nyt sydäntä? :)

Eipä tuo minulle kuulukkaan, mutta jos luit koko ketjun, ymmärrät mitä ajan takaa. Minun sydäntäni lämmittää moni asia, tästä asiasta en tiedä niin paljoa että se aiheuttaisi mitään värinöitä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora78:
mutta mikä siinä on ettei ihmisillä riitä intoa selvittämään asioita. Mä tunnen varmaan kymmenen äitiä, joilla ei muka maito riitä, ja joilla on oikeesti varmaan monia muitakin syitä miksi ei tahdota sitä tissiä tarjota. Mutta suurin on se että jos se lapsi on liikaa rinnalla (tilaa sitä maitoa) koetaan se jotenkin ahdistavaksi, ja siksi aloitetaan ns. lisämaito, ja näin ollen huomataan vauvan ehkä nukkuvan pitempään sen korvikkeen kanssa.
Tämän huomattuaan äiti yleensä "ehdyttää" maidon tulon omalla tyhmyydellään, ja sillä ettei viitsi etsiä tietoa.

Minua ei ahdistanut se että lapsi pitkään rinnalla, vaan se että parin tunnin imetyksen jälkeenkin vauva itki nälkäänsä, tai paremminkin itku yltyi huudoksi. Vauvan ollessa parin kuukauden ikäinen maito rupesikin riittämään. Oli lisämaidon anto sitten tyhmää tai ei, mieluummin niin kuin että olisin pitänyt vauvaa nälässä.

Niin no, kaikki eivät onnistu noin kun sinä olet onnistunut. Vaan joillain imetys menee puihin, koska lapsi tottuu pullon ja lisämaidon helppouteen, ja lopettaa tissin imemisen, koska maitoa tulee nihkeämmin, ja töitä pitää tehdä enemmän.
On muuten ihan normaalia että lapsi esim 3 päivää huutaakin enemmän silloin kun on tiheänimunkausi, tämän kun jaksaa, niin maitoakin tulee taas tarpeeksi.

Mutta hienoa että sinulla tuo onnistui :)

Sitä olenkin ihmetellyt, kun yleensä sanotaan että lapsi tottuu lisämaidon helppouteen, minulla taas vauva rupesi yhtäkkiä syömään huonommin ja huonommin sen lisämaitoannoksen jonka annoin illalla, ja lopulta ei suostunut ollenkaan syömään. Että näinkin päin voi siis käydä! =)

mutta mikä siinä on ettei ihmisillä riitä intoa selvittämään asioita. Mä tunnen varmaan kymmenen äitiä, joilla ei muka maito riitä, ja joilla on oikeesti varmaan monia muitakin syitä miksi ei tahdota sitä tissiä tarjota. Mutta suurin on se että jos se lapsi on liikaa rinnalla (tilaa sitä maitoa) koetaan se jotenkin ahdistavaksi, ja siksi aloitetaan ns. lisämaito, ja näin ollen huomataan vauvan ehkä nukkuvan pitempään sen korvikkeen kanssa.
Tämän huomattuaan äiti yleensä "ehdyttää" maidon tulon omalla tyhmyydellään, ja sillä ettei viitsi etsiä tietoa.

Minua ei ahdistanut se että lapsi pitkään rinnalla, vaan se että parin tunnin imetyksen jälkeenkin vauva itki nälkäänsä, tai paremminkin itku yltyi huudoksi. Vauvan ollessa parin kuukauden ikäinen maito rupesikin riittämään. Oli lisämaidon anto sitten tyhmää tai ei, mieluummin niin kuin että olisin pitänyt vauvaa nälässä.

Niin no, kaikki eivät onnistu noin kun sinä olet onnistunut. Vaan joillain imetys menee puihin, koska lapsi tottuu pullon ja lisämaidon helppouteen, ja lopettaa tissin imemisen, koska maitoa tulee nihkeämmin, ja töitä pitää tehdä enemmän.
On muuten ihan normaalia että lapsi esim 3 päivää huutaakin enemmän silloin kun on tiheänimunkausi, tämän kun jaksaa, niin maitoakin tulee taas tarpeeksi.

Mutta hienoa että sinulla tuo onnistui :)

Sitä olenkin ihmetellyt, kun yleensä sanotaan että lapsi tottuu lisämaidon helppouteen, minulla taas vauva rupesi yhtäkkiä syömään huonommin ja huonommin sen lisämaitoannoksen jonka annoin illalla, ja lopulta ei suostunut ollenkaan syömään. Että näinkin päin voi siis käydä! =)

Hän siis koki tarvitsevansa myös enemmän läheisyyttä :) Ihana että noinkin voi käydä :) Vaikka en korvikkeessa edelleenkään nää mitään pahaa. Toki lisämaidollahan voit tarkoittaa kumpaa vaan, omaa tai korviketta.

Minulla todella oli se tilanne, että maidon tulo vain loppui. Imetys siis lähti aluksi hyvin käyntiin ja maitoa riitti. Muutaman viikon päästä maitoa ei tullut enää. Kaikkeni yritin, mutta tyhjistä rinnoista oli kovin vaikea imettää. Olisin halunnut imettää lastani paljon pidempään, mutta kaikkea kokeiltuani oli pakko luovuttaa. Ja todella, todella pahalta tuntuivat sukulaisten ja ystävien kommentit siitä, etten yrittänyt tarpeeksi ja olin vain laiska. Sitä sitten yksinäni ja miehelleni monta iltaa ja yötä itkin, kun olin niin huono ja riitämätön äiti, ainakin kaikkien muiden mielestä. Joskus siis voi niinkin käydä, että mitä tahansa yrittäisi ja kuinka kovasti haluaisi, niin se maito voi loppua!

Hmm.. Mä meinasin antaa tyttäreni siirtyä rinnalta pullolle, kerta tyttäreni ja mieheni sitä haluavat. Tosin tyttö täyttää ensikuussa 1v.. Hittoako mä yritän tarjota rintaa, kun toinen haluaa pullosta niin kuin siskonsa ja isänsä sen pullon tytölle kuskaa pelkästä tytön ajatuksesta. Onneksi sain imettää tänne asti.

Alkuperäinen kirjoittaja vuoden jo imettänyt:
Mua oikeesti alkaa vähän nyppimään tämmönen, "olisin tahtonut imettää mutta maito vaan loppui" meininki.
Olen kuullut myös monia muita selityksiä. Siis onko ihmiset näin itseriittoisia, ja omahyväisiä, että eivät itsestään lapselleen viitsi sen tissimaidon verran antaa? Siis mä väitän että moni syy on pelkkä tekosyy.

en jaksanu lukea koko ketjua,mutta se vain nyt on niin,että kaikki eivät voi imettää vaikka haluaisivat.itse täysimetin ekaa 6kk kunnes sillä todettiin niin pahat ruoka-allergiat että oli pakko lopettaa.toistan imetin 13kk eikä ole kertaakaan elämänsä aikana juonut tuttipullosta mitään.mulla on aina ollu maitoa yli oman tarpeen,mutta minulla on ystäviä, jotka vilpittömästi haluaisivat imettää mutta maito ei vain riitä.sitten on myös pari sellaista,jotka eivät edes halua yrittää,yksikin kaveri sanoi heti että hän ei sitten ala imettämään ollenkaan.

Eikö se ole tärkeintä,että vauva saa ravintonsa,tulee se sitten pullosta tai tissistä.Itse ajattelen niin.

minä täysimetin kuopusta alle kuukauden. Korvike tuli kehiin siksi että pullosta antaminen oli helpompaa. Minulla oli(ja on edelleen)kolme muutakin lasta, eikä ollut yksinkertaisesti aikaa olla jatkuvasti imettämässä jossain sohvannurkassa.
Poika on ollut koko pienen ikänsä harvinaisen terve, eli en todellakaan ole samaa mieltä siitä että korvikelapset sairastelisivat enemmän.
Jos tulisin vielä raskaaksi, toimisin todennäköisesti samalla tavalla. En koe imetystä elintärkeäksi, voin antaa lapselle läheisyyttä pulloruokinnallakin.

Kylläpä se maito vaan loppuu joskus, esikoista imetin hitusen alle vuoden, kuopusta alle 2kk. Lapsen paino ei noussut, itki jatkuvasti, maitoa ei vaan tullut edes "tilaamalla".

Että sillälailla. Vaikkei se maito just sulta AP ole loppunut tässä imetyksessä, niin voi seuraavassa. Tule sitten tänne meille itkemään lisää :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Oletkos ap muuten tietoinen, että imetys välittää äidin kuona-aineet lapselle....itse en halunnut niitä lapseni elimistöön siirtää.

paska puhetta.. mistäs tämmöstä sontaa oot kuullut?
Ja kerrotkos vähän tarkemmin mitäs väität? eli kerro mitä kuonaa ja tutkimuksia mukaan?

Niin jos rajusti laihduttaa, niin silloinhan niitä kuona-aineita siirtyy mahdollisesti vauvalle maidon mukana. Siks imetystä ja kiihkeää laihdutusta ei suositella samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tyylillään:
minä täysimetin kuopusta alle kuukauden. Korvike tuli kehiin siksi että pullosta antaminen oli helpompaa. Minulla oli(ja on edelleen)kolme muutakin lasta, eikä ollut yksinkertaisesti aikaa olla jatkuvasti imettämässä jossain sohvannurkassa.
Poika on ollut koko pienen ikänsä harvinaisen terve, eli en todellakaan ole samaa mieltä siitä että korvikelapset sairastelisivat enemmän.
Jos tulisin vielä raskaaksi, toimisin todennäköisesti samalla tavalla. En koe imetystä elintärkeäksi, voin antaa lapselle läheisyyttä pulloruokinnallakin.

Jos olisit lukenut viestini kokonaan/kaikki niin tietäsit etten tarkoittanut todellakaan että korvike olisi pahasta.

no mä en oo koskaan selitelly yhtään mitään..yksinkertasesti mä en ole imettänyt yhtään lapsistani,oon kokeillu kahen kanssa ja ei sujunu niin ei.meillä näin eikä se kuulu kenellekkään miten oon tehny ja mitä oon antanu.eikä muo myöskään kiinnosta yhtään mitä muut on mieltä tästä asiasta

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Kylläpä se maito vaan loppuu joskus, esikoista imetin hitusen alle vuoden, kuopusta alle 2kk. Lapsen paino ei noussut, itki jatkuvasti, maitoa ei vaan tullut edes "tilaamalla".

Että sillälailla. Vaikkei se maito just sulta AP ole loppunut tässä imetyksessä, niin voi seuraavassa. Tule sitten tänne meille itkemään lisää :laugh:

Kuten sanottu, joillain ei oikeasti tule maitoa tarpeeksi. Mutta puhun edelleen niistä jotka väittävät näin, vaikka imetys on lopetettu muista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja comhem:
no mä en oo koskaan selitelly yhtään mitään..yksinkertasesti mä en ole imettänyt yhtään lapsistani,oon kokeillu kahen kanssa ja ei sujunu niin ei.meillä näin eikä se kuulu kenellekkään miten oon tehny ja mitä oon antanu.eikä muo myöskään kiinnosta yhtään mitä muut on mieltä tästä asiasta

olet varmaan suoraselkäisesti esittänyt sitten asian noin, eikä niin että maitoa ei tule.

Alkuperäinen kirjoittaja comhem:

olet varmaan suoraselkäisesti esittänyt sitten asian noin, eikä niin että maitoa ei tule.

juu kyllä olen,en nää mitään syytä käydä selittelemään yhtään mitää

Yhteistyössä