Mitä kaikkia selityksiä voikaan keksiä miksi on lopettanut imetyksen ennen kun se on kunnolla edes alkanut *purnausta*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuoden jo imettänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Se onnistui, mutta oli muuta missä takkusi. Kun oikeasti haluaa jotain ja ei vain onnistu niin tulee sitä miettittyä, että mitä tuli tehtyä väärin. Itsellä jäi tämä olo ponnistusvaiheesta, mutta käsittelin asian ja olen ok sen kanssa.

Etkö sä sit harjoitellu ponnistusasentoja ennen synnytystä? Vai veikö epiduraali tunnon? Me ainakin saatiin neuvolasta sellainen opas, jossa oli kuvien kanssa eri vaihtoehtoja. Me harjoiteltiin ennen synnytystä ja heti alussa löytyi muutama asento, jossa ei olis voinu kuvitellakaan ponnistavansa. Netistä hain tietoa myös ennen synnytystä. Jos en olis tuota tehnyt ennen synnytystä, niin tuskinpa olisin 40 tunnin jälkeen jaksanu ponnistaa. Onneks kärvistelin ilman epiduraalia, tuntui se vauvan pää ja ponnistustarve niin selkeinä ja ponnistaessa hävis kaikki kivut.

Huomasitko ap tämän?

Miksi ap pitäisi tämä huomata?[/quote]

siksi, että aplle esitettiin kysymys.[/quote]

Mun mielestä tässä kaksi ihmistä aloitti aivan oman keskustelun, johon mä en liittynyt missään vaiheessa mitenkään.
Mikä näistä kysymyksistä oli mulle ja miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Se onnistui, mutta oli muuta missä takkusi. Kun oikeasti haluaa jotain ja ei vain onnistu niin tulee sitä miettittyä, että mitä tuli tehtyä väärin. Itsellä jäi tämä olo ponnistusvaiheesta, mutta käsittelin asian ja olen ok sen kanssa.

Etkö sä sit harjoitellu ponnistusasentoja ennen synnytystä? Vai veikö epiduraali tunnon? Me ainakin saatiin neuvolasta sellainen opas, jossa oli kuvien kanssa eri vaihtoehtoja. Me harjoiteltiin ennen synnytystä ja heti alussa löytyi muutama asento, jossa ei olis voinu kuvitellakaan ponnistavansa. Netistä hain tietoa myös ennen synnytystä. Jos en olis tuota tehnyt ennen synnytystä, niin tuskinpa olisin 40 tunnin jälkeen jaksanu ponnistaa. Onneks kärvistelin ilman epiduraalia, tuntui se vauvan pää ja ponnistustarve niin selkeinä ja ponnistaessa hävis kaikki kivut.

Huomasitko ap tämän?

Miksi ap pitäisi tämä huomata?[/quote]

siksi, että aplle esitettiin kysymys.[/quote]

Ensimmäinen lainaus on minun vastaus, ei ap:n. Aloituksentekijä vastaa ap. ja minä olen vastanut ihmettelen. Vai oliko tässä jotain vielä ap:lle?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huoh, sulla on ongelma. mä en ole puhunut vakavasta masennuksesta missään. vaan masennuksesta.
Siis oikeesti, mä puhun kärjistetysti, ja sä tahdot yksilöidä.
En mä väitä että mun tapa esittää asiat on hyvä, mutta sä pistät sanoja mun suuhun.
Ja joo menee kyllä ohi aiheen, ja tapaukset on erilaisia. En mä väittänyt muuta. Jos sun tilaanteesi on/oli tuo, niin pahoittelen, ja toivotan hyvää jatkoa elämässä. Älä stressaa niin kovin.
Minä en ole täällä edelleenkään kiillottamassa kruunuani.

Masennus pahimmillaan on mielestäni sama kuin vakava masennus? Vai mikä on vielä pahempi? Mulla ei ole ongelmaa, se on sun korviesi välissä.
Miksi sä puhut kärjistetyksi, ei ne ole mitään faktatietoja vaan sun omia mielipiteitäsi. Enkä todellakaan laita sanoja sun suuhun, vaan kirjoitan ja annan esimerkkejä, minkälaista joidenkin elämä voi olla.

Ja mun tarkoitukseni on saada sinut näkemään tää asia myös toiselta kantilta. Eikä ole kyse minun tilanteestani, miksi pitäisikään olla. Elämä ei aina silti mene kuten suunnittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huoh, sulla on ongelma. mä en ole puhunut vakavasta masennuksesta missään. vaan masennuksesta.
En mä väitä että mun tapa esittää asiat on hyvä, mutta sä pistät sanoja mun suuhun.
Ja joo menee kyllä ohi aiheen, ja tapaukset on erilaisia. En mä väittänyt muuta. Jos sun tilaanteesi on/oli tuo, niin pahoittelen, ja toivotan hyvää jatkoa elämässä. Älä stressaa niin kovin.

Masennus pahimmillaan on mielestäni sama kuin vakava masennus? Vai mikä on vielä pahempi? Mulla ei ole ongelmaa, se on sun korviesi välissä.
Miksi sä puhut kärjistetyksi, ei ne ole mitään faktatietoja vaan sun omia mielipiteitäsi. Enkä todellakaan laita sanoja sun suuhun, vaan kirjoitan ja annan esimerkkejä, minkälaista joidenkin elämä voi olla.

Ja mun tarkoitukseni on saada sinut näkemään tää asia myös toiselta kantilta. Eikä ole kyse minun tilanteestani, miksi pitäisikään olla. Elämä ei aina silti mene kuten suunnittelee.

Mä puhuin yleisesti lääketieteellisistä syistä ja tuosta masennuksesta joka VOI olla todella pahakin. Sinä pistit mun suuhun sanoja. Mä olen kokoajan puhut vain ja ainoastaan niistä jotka valehtelevat, ilman että heiltä on kysytty syitä. Mä en ymmärrä mistä olet saanut sen kuvan että mä olen joku hirviö ja en tahdo ajatella kuin että kaikkien pitäs imettää?
Anna sinä esimerkkejä, mutta minä en jaksa kaikkeen vastata.

Nyt menen nukkumaan, jatkakaa jos tahdotte, minä palaan asiaan huomenna.

Mä puhuin yleisesti lääketieteellisistä syistä ja tuosta masennuksesta joka VOI olla todella pahakin. Sinä pistit mun suuhun sanoja. Mä olen kokoajan puhut vain ja ainoastaan niistä jotka valehtelevat, ilman että heiltä on kysytty syitä. Mä en ymmärrä mistä olet saanut sen kuvan että mä olen joku hirviö ja en tahdo ajatella kuin että kaikkien pitäs imettää?

Jos mä esitän sulle esimerkkejä, minkälaista jonkun elämä voi olla, niin ei se ole sanojen suuhun laittamista. Jauhojen suuhun laittamista mielummin ;)

No kun vastaus "isän antama maitopullo yöllä helpotti väsymystä niin perskuleesti" herättää hämmennystä ja pahennusta. Jos joku sanoo teille: - Laiskuuttani lopetin!, kivitetään hänet oitis tai ainakin paheksuvasti katsotaan. Hyvä ap: Sinun ja kaltaistesi tuovitsevuuden vuoksi näitä tekosyitä keksitään.

Minua ihasteli kaveri kun vieläkin (2kk) jälkeen imetin. Ihmetteli sitä kovasti, koska en ole imetyskiihkoilijoiden kanssa samalla linjalla. Hänelle sanoinkin imettäväni vain, koska siten saan syödä herkkuja lihomatta :laugh: Hän vastasi minulle rakastavansa minua juuri näiden kommenttien vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Neydan:
No kun vastaus "isän antama maitopullo yöllä helpotti väsymystä niin perskuleesti" herättää hämmennystä ja pahennusta. Jos joku sanoo teille: - Laiskuuttani lopetin!, kivitetään hänet oitis tai ainakin paheksuvasti katsotaan. Hyvä ap: Sinun ja kaltaistesi tuovitsevuuden vuoksi näitä tekosyitä keksitään.

Minua ihasteli kaveri kun vieläkin (2kk) jälkeen imetin. Ihmetteli sitä kovasti, koska en ole imetyskiihkoilijoiden kanssa samalla linjalla. Hänelle sanoinkin imettäväni vain, koska siten saan syödä herkkuja lihomatta :laugh: Hän vastasi minulle rakastavansa minua juuri näiden kommenttien vuoksi.

mä oon saanut kilot takaisin juuri tuon mässyttelyn takia.:headwall: mut no imetän silti.

Niin kauan kun itsellään ei ole ongelmaa maidon nousemisen ja sen tulemisen kanssa, ei voi ymmärtää sitä tosiasiaa, että kaikilla imetys ei vaan onnistu. Ja tämä on tosi.

Mullakaan ei maito noussut kunnolla alussa, vaikka imetin ja imetin ja tein kaikki poppakonstit, MUTTA osittaisimetän kyllä lastani reilun vuoden ikään asti, jos vaan rintaa haluaa ja sieltä vielä sitä edes vähän tulee.

Joo paljon on näitä äitejä joilla "maito loppuu"! Eivät ole vain valmiita sitoutumaan vauvaan eivätkä jaksa vauvan "roikkumista" rinnalla tiheän imun kausina. Monet myös ovat imettämättä ettei vaan rinnat mene pilalle...Just. Mitäköhän varten ne rinnat on olemassa?! Ei ainakaan koristeena miestä varten.

Niin, sitä piti vielä kommentoida eilisen lisäksi, että vaikka meillä ollaan jouduttu tyytymään pelkkään pulloruokintaan, niin se ei ole mahdollistanut mulle sen enempää menemisiä ilman vauvaa kuin mitä jos imettäisin. Vauva ei suostu syömään enää kenenkään muun sylistä kunnolla kuin mun, varsinkaan illalla tai yöllä. Mieluummin antaisin sitä tissiä, olisi yölläkin helpompaa.

Meni nyt aiheen vierestä vähän, mutta tuli vaan mieleen..

Jos mä esitän sulle esimerkkejä, minkälaista jonkun elämä voi olla, niin ei se ole sanojen suuhun laittamista. Jauhojen suuhun laittamista mielummin ;)

Minä en ymmärrä mistä sä keksit että mä puhuin vakavasta masennuksesta, kun puhuin henkisestä jaksamisesta ja masennuksesta yleensä. Joten tässä tilanteessa sinä kyllä laitoit sanoja minun suuhuni.

Mä imetin reilut 9 kuukautta. Aloitin korvikkeen viikko sitten. Mulla loppui maito, olihan se mun oma vika kun en tajunnu heti että annan "liikaa" ruokaa pojalle ja siten ei tissi niin usein enää maistunut. Sitten maito alkoi pikkuhiljaa loppumaan. Kyllä mä sit jossain vaiheessa tajusin että se johtuu siitä että annan ruokaa niin paljon. Mutta en mä muutenkaan olis kun siihen vuoden ikäiseks asti imettänyt, niin en sit viittiny ruveta mihinkään maidon lisäämishankintaprosessiin. :D Ja onhan se 9 kuukautta parempi kuin ei mitään. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Mä imetin reilut 9 kuukautta. Aloitin korvikkeen viikko sitten. Mulla loppui maito, olihan se mun oma vika kun en tajunnu heti että annan "liikaa" ruokaa pojalle ja siten ei tissi niin usein enää maistunut. Sitten maito alkoi pikkuhiljaa loppumaan. Kyllä mä sit jossain vaiheessa tajusin että se johtuu siitä että annan ruokaa niin paljon. Mutta en mä muutenkaan olis kun siihen vuoden ikäiseks asti imettänyt, niin en sit viittiny ruveta mihinkään maidon lisäämishankintaprosessiin. :D Ja onhan se 9 kuukautta parempi kuin ei mitään. ;)

Juu hieno suoritus :) Minä tässä toitotan vaan sitä että odottajille annetaan semmonen kuva että imetys on erittäin vaikeeta ja onnistuu tosi harvalta, kun kaikilta vaan "loppuu maito"

Alkuun: minä täysimetin, joten turha heittää ''se koira.''. Mutta voi hyvä jumala aloittaja, millainen Sinä olet!

A) millä tavalla toisten ihmisten imetys kuuluu Sinulle minkään vertaa? Vaikka kuinka olisi kyseessä siskosi tai tuttusi, ei maidontulo ole Sinun huolenaiheesi. Miksi naisesta tulee kaikkien omaisuutta, kun hän on raskaana/saa lapsen? Ja hui, minä kuuluin myös näihin kamaliin akkoihin, joiden mahaa ei tarvinnut tulla raskausaikana lääppimään, jotain yksityisyyttä nyt sentään.
B) jos ensiksi haukut ''itsekkäät'' äidit, jotka eivät ''huvikseen'' imetä, et voi tosissasi olettaa että he kertovat sinulle rehellisesti imetyksen lopetuksestaan. Siis jos syy on jokin, jonka Sinä leimaat itsekkääksi. Kuka Sinulle nyt sitten tuollaisia haluaisi kertoa?
C) millä meriiteillä Sinä leimaat toisia äitejä itsekkäiksi? Miksei ÄITI saa huolehtia esim. omasta jaksamisestaan ja mielenterveydestään? Kirjoitat että on kaksi vaihtoehtoa a) äiti täysimettää tai b) äiti haluaa ryypätä ja juhlia. Eikö ole mitään välimuotoja?
D) ja voi hyvä jumalat akan länkyrät (lainatakseni erästä tunnettua mäkikotkaa) yleensäkin, luuletteko te todella että hyvän äidin mitta on imetys? Se kaiken uhraava Madonna, joka jopa kovien tuskien keskellä imettää lastaan, vaikka vihaisi sitä, on Suomen pyhä lehmä. Ainakin äitien keskuudessa.

Ja minä muuten ymmärrän ''pointtisi''. Nainen ei saa sanoa, ettei maitoa tullut, jos se ei ole totta, koska näin ''hämätään'' tulevia esikoisen saajia, jotka luulevat että asia on totta ja yleistä. (Heitäpä muuten vähän tilastoja (luotettavia) ja faktaa (luotettavia) asiasta, niin juttusi saavat uskottavuutta.)

Paitsi etten uskon tämän olevan se Sinun oikea pointtisi? Oikea pointtisi lienee vain kiillottaa omaa kruunuasi korostamalla kuinka MINÄ onnistuin, MINUUN koski, kuinka MINUN imetykseni oli kamalaa ja sitten ihmetellä silmät pyöreänä näitä itsekkäitä äitejä, jotka valehtelevat että maito loppui, vaikka taustalla olisi muutakin. Jos todellinen näkökantasi olisi ollut ykköskohta, olisit tuonut sen esiin jo aloitusviestissäsi. Jos nyt vaadit että muitten olisi pitänyt lukea muut viestisi, olet. Hassu. Et voi olettaa että ihmiset lukevat kymmenen sivua löpinöitä, vaan Sinun pitää ymmärtää tuoda todellinen mielipiteesi napakasti esiin aloitusviestissä, eikä laukoa pskaa ja koettaa sitten paikkailla kirjoittamaasi seuraavat kuusikymmentä viestiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:

Juu hieno suoritus :) Minä tässä toitotan vaan sitä että odottajille annetaan semmonen kuva että imetys on erittäin vaikeeta ja onnistuu tosi harvalta, kun kaikilta vaan "loppuu maito"

Ja tähän on ihan pakko vielä laittaa, että kun näillä mammapalstoilla on liikkunut niin imetysnatsien viestit jyräävät ''en imetä'' viestit 6-0. Ihan omien muutaman vuoden kokemuksien mukaan. Lisäksi tässä on se juttu, että kun äiti kertoo ettei esim. henkisten seikkojen vuoksi jaksa imettää, hänen kimpussaan on heti 20 äitiä nokkimassa häntä palasiksi. Minkä kuvan tästä sitten tänne eksyvät nuoret äidit saavat? Miten yhteiskunnassamme väsynyt äiti voisi silloin myöntääkään ettei imetä, kun ei jaksa? Sinun aloittamasi viestiketju on pahasti ristiriidassa ''sanomasi'' parissa.

Minä en ymmärrä mistä sä keksit että mä puhuin vakavasta masennuksesta, kun puhuin henkisestä jaksamisesta ja masennuksesta yleensä. Joten tässä tilanteessa sinä kyllä laitoit sanoja minun suuhuni.

Voi, en minä keksinyt mitään saati laittanut sanoja suuhusi. Tässäpä lainaus kirjoituksestasi, tämä on mielestäsi ainoa syy imetyksen lopettamiseen:

"Masennus pahimmillaan on mun mielestä ihan pätevä lääketieteellinen syy".

Ja masennus pahimmillaan on vakava masennus, vai mitä sä tarkoitat tuolla "masennus pahimmillaan".
Mä esitin sulle synnytyksen jälkeiset masennukset, stressit, väsymykset, yksinäisyydet yms., mutta ne on mielestäsi ihan diipadaapaa, tekosyitä.

Alkuperäinen kirjoittaja pitkän linjan imettäjä:
Mulla meinasi mennä imetys ihan pilalle sairaalan imetysohjauksen vuoksi. Olen erittäin imetysmyönteinen ja tiesin imetyksestä jo paljon etukäteen, mutta en kuitenkaan riittävästi. Takkuisesti alkaneen imetyksen pelasti lähinnä se, että maidonerityksen käynnistyttyä sitä tuli kantakirjalehmän verran ja imetystietouteni ja -halukkuuteni ansiosta vauva oli sitkeästi ollut rinnalla, lisämaitoa käytettiin niin vähän kuin mahdollista ja se annettiin hörppyyttämällä. Jos kätilö olisi asian päättänyt vauva olisi alkanut saman tien vetää desin kerta-annoksia suoraan tuttipullosta ja imetys ei olisi ikinä onnistunut.

Ei se ole pelkkää selittelyä tai omahyväisyyttä, vaan Suomessa kertakaikkisesti imetyshalukkuus ja käytäntö eivät kohtaa. Tästä on useita eri tutkimuksia ja tilastoja. Monet näistä äideistä muistelevat itku silmässä vuosia, jopa vuosikymmeniä, että olisin halunnut imettää mutta en pystynyt. Vaikka kyse on eniten siitä sairaalan tuen puutteesta. Kun synnytykset on medikalisoitu ja keskitetty sairaalaan ei imetyskään enää onnistu samalla alkukantaisella vaistolla kun siihenkin puututaan heti ja viedään koko homma väärille urille.

Kyllähän yhtä tärkeässä roolissa on neuvoloiden imetysohjaus tai ohjaamattomuus. Totta on, että sairaalassa se pohjatyö tehdään ja Suomessakin jokaisessa sairaalassa pitäisi olla valtaosa työntekijöistä imetysohjaajakoulutuksen käynyttä. Mutta sairaalassa ollaan vaan muutama päivä, välttämättä se maito ei vielä nouse niinä päivinä ja sitten ollaan ongelmissa, jos neuvolasta ei saa kunnon imetysohjausta.

Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Alkuun: minä täysimetin, joten turha heittää ''se koira.''. Mutta voi hyvä jumala aloittaja, millainen Sinä olet!

Minusta on erittäin mielekiintoista, miten sinä voit arvostella minua, mutta minä en saa hypoteettisesti arvostella ketään ylipäätään. Minusta en ole sen pahempi kuin muutkaan teistä/meistä.

A) millä tavalla toisten ihmisten imetys kuuluu Sinulle minkään vertaa? Vaikka kuinka olisi kyseessä siskosi tai tuttusi, ei maidontulo ole Sinun huolenaiheesi. Miksi naisesta tulee kaikkien omaisuutta, kun hän on raskaana/saa lapsen? Ja hui, minä kuuluin myös näihin kamaliin akkoihin, joiden mahaa ei tarvinnut tulla raskausaikana lääppimään, jotain yksityisyyttä nyt sentään.

Toisten imetys ei kuulu minulle, kuin vain siinä tapauksessa, että minulle tullaan avoimesti kertomaan että on lopetettu maidon antaminen sen takia kun ei sitä kuulemma tule. Todettakoon että samaan hengenvetoon kerrotaan että ei haittaa, nyt mä saan sitten ihan rauhassa ottaa pari kaljaa ja vetää just niin paljon röökiä kun tahdon.
Naisesta ei mielestäni tule kenenkään muun omaisuutta koskaan. Piste tälle. Minä en ole sanonut että itsekkään nauttisin tällaisesta tilanteesta. Ja tiedoksesi ("vaikka näin hyvin tunnet minut", näköjään;) ) en minäkään nauti kuvailemistasi tilanteista. Omituista että olet yhdistänyt nämä kaksi asiaa.

B) jos ensiksi haukut ''itsekkäät'' äidit, jotka eivät ''huvikseen'' imetä, et voi tosissasi olettaa että he kertovat sinulle rehellisesti imetyksen lopetuksestaan. Siis jos syy on jokin, jonka Sinä leimaat itsekkääksi. Kuka Sinulle nyt sitten tuollaisia haluaisi kertoa?

Kuten edellä kirjoitin, minulle ei tarvitse kertoa mitään, mutta jos kuitenkin tulet kertomaan jotain, niin miksi ihmeessä tarvitsee valehdella. Minua ei kiinnosta kumpaa annat lapsellesi, mutta miksi ihmeessä siitä pitää oma-alotteisesti tulla valehtelemaan minulle.

C) millä meriiteillä Sinä leimaat toisia äitejä itsekkäiksi? Miksei ÄITI saa huolehtia esim. omasta jaksamisestaan ja mielenterveydestään? Kirjoitat että on kaksi vaihtoehtoa a) äiti täysimettää tai b) äiti haluaa ryypätä ja juhlia. Eikö ole mitään välimuotoja?

Sanoin jo tämänkin tuolla edellä. Minusta masennus/mieleterveysongelmat ovat ihan yhtä päteviä syitä kuin lääketieteelliset muutkin syyt. Tottakai äidin pitää huolehtia itsestään. En ole näinkään sanonut. Nostan hattua niille äideille jotka osaavat/jaksavat/haluavat/ja muistavat arvostaa itseään. En ole sanonut että ei olisi muita vaihtoehtoja, olen tässä puhunut asiasta todella kärjistetysti. Jos sinulle asia ei tullut jossain vaiheessa selväksi niin en voi syyttää omaa kirjoitustani. Vaan itse olet asian ymmärtänyt näin.

D) ja voi hyvä jumalat akan länkyrät (lainatakseni erästä tunnettua mäkikotkaa) yleensäkin, luuletteko te todella että hyvän äidin mitta on imetys? Se kaiken uhraava Madonna, joka jopa kovien tuskien keskellä imettää lastaan, vaikka vihaisi sitä, on Suomen pyhä lehmä. Ainakin äitien keskuudessa.

Kuten jo aikaisemmin sanottu, tässä en vähättele ketään tai mitään. Olen sanonut että korvike on varmasti oikea ratkaisu monelle. Mutta korostan tässä, että miksi pitää valehdella sitä syytä. Mä en ole missään sanonut että korvikelapset ovat huonompia, tai että niiden äitien pitäisi tuntea syyllisyyttä jostain. Puhun yleisesti kärjistetysti siitä että ihmisille (odottavlle) annetaan kuva että moni lopettaa imetyksen, koska maitoa ei "muka" tule.

Ja minä muuten ymmärrän ''pointtisi''. Nainen ei saa sanoa, ettei maitoa tullut, jos se ei ole totta, koska näin ''hämätään'' tulevia esikoisen saajia, jotka luulevat että asia on totta ja yleistä. (Heitäpä muuten vähän tilastoja (luotettavia) ja faktaa (luotettavia) asiasta, niin juttusi saavat uskottavuutta.)

En jaksa etsiä mitään tilastoja. Jokainen varmaan lukiessaan tätä tietää itsekkin nähneensä monta tällaista maitoa ei enää tule, aloitan lisämaidon-keskustelua. Itse puhun omasta kokemuksestani, ja siitä kuinka oikeasti pelästyin raskausaikana ja ajattelin imetyksen todella olevan jotain tähtitiedettä ja hyvän onnen suoma tilaisuus ruokkia lastaan, mutta joka onnistuu todella todella harvalla, ja vain niillä jotka antavat koko elämänsä asialle. Näinhän ei ole.

Paitsi etten uskon tämän olevan se Sinun oikea pointtisi? Oikea pointtisi lienee vain kiillottaa omaa kruunuasi korostamalla kuinka MINÄ onnistuin, MINUUN koski, kuinka MINUN imetykseni oli kamalaa ja sitten ihmetellä silmät pyöreänä näitä itsekkäitä äitejä, jotka valehtelevat että maito loppui, vaikka taustalla olisi muutakin. Jos todellinen näkökantasi olisi ollut ykköskohta, olisit tuonut sen esiin jo aloitusviestissäsi. Jos nyt vaadit että muitten olisi pitänyt lukea muut viestisi, olet. Hassu. Et voi olettaa että ihmiset lukevat kymmenen sivua löpinöitä, vaan Sinun pitää ymmärtää tuoda todellinen mielipiteesi napakasti esiin aloitusviestissä, eikä laukoa pskaa ja koettaa sitten paikkailla kirjoittamaasi seuraavat kuusikymmentä viestiä.

Olet oikeastaan todella väärässä. Tiedän vain sen että tällä palstalla asialliset keskustelut tai niiden aloitukset tyssäävät heti alkuunsa. Pieni tökkäisy muurahaispesään yleensä antaa lisäpotkua keskusteluun.
Tokikaan en voi sinua kieltää ajattelemasta asiaa noin mustavalkoisesti kuin teet. Ja en voi sinua kieltää ajattelemasta minusta noin. Itse tiedän että en ole täällä kiillottamassa kruunua, enkä puhumassa koskemisesta. Kirjoitin sen vain koska tuntuu että ihmiset kuvittelevat että imetyksen ei ole tarkoitus tuntua missään, ja etteivät ne odottajat alattele, että se kipu olisi jotenkin verrattavissa siihen onnistuuko imetys vai ei.

Mutta hienoa että kuitenkin olet tajunnut pointtini ;)

Voi, en minä keksinyt mitään saati laittanut sanoja suuhusi. Tässäpä lainaus kirjoituksestasi, tämä on mielestäsi ainoa syy imetyksen lopettamiseen:

Ja masennus pahimmillaan on vakava masennus, vai mitä sä tarkoitat tuolla "masennus pahimmillaan".
Mä esitin sulle synnytyksen jälkeiset masennukset, stressit, väsymykset, yksinäisyydet yms., mutta ne on mielestäsi ihan diipadaapaa, tekosyitä.

Huh huh, mä muuten en vähättele yhtäkään masennuksen muotoa, en mitään noista mitä kirjoitit tuohon. Ja Anteeksi suuresti jos tuossa viestien virrassa on sattunut tällainen ajatuskatkos. Mielestäni jokainen mielenterveys ongelma on otettava vakavasti, katsomatta vakavuusastetta. Masennus on kaikin puolin minusta niin rankkaa että imetys siihen päälle ei varmastikkaan ole sen arvoista että saisi joltain kruunun päähänsä. Selitänpäs taas todella huonosti, toivottavasti joku ymmärsi.

Huh huh, mä muuten en vähättele yhtäkään masennuksen muotoa, en mitään noista mitä kirjoitit tuohon. Ja Anteeksi suuresti jos tuossa viestien virrassa on sattunut tällainen ajatuskatkos. Mielestäni jokainen mielenterveys ongelma on otettava vakavasti, katsomatta vakavuusastetta. Masennus on kaikin puolin minusta niin rankkaa että imetys siihen päälle ei varmastikkaan ole sen arvoista että saisi joltain kruunun päähänsä. Selitänpäs taas todella huonosti, toivottavasti joku ymmärsi.

Mutta esim. stressiä pitäisi vaan sietää, kun sitä on sinullakin ollut ja olet siitä huolimatta imettänyt. Yksinäisyyteen kommentoit, että "korvikekko sitä yksinäisyyttä vähentää". Väsymyksestä olit sitä mieltä, että äiti voi nukkua silloin kun vauvakin.

Nuo sinun em. lausahdukset ovat todella tökeröitä ja ajattelemattomia. Tilanteita on tuhat ja sata erilaista, ei niitä voi lähteä arvostelemaan yleisellä tasolla.

Mutta esim. stressiä pitäisi vaan sietää, kun sitä on sinullakin ollut ja olet siitä huolimatta imettänyt. Yksinäisyyteen kommentoit, että "korvikekko sitä yksinäisyyttä vähentää". Väsymyksestä olit sitä mieltä, että äiti voi nukkua silloin kun vauvakin.

Nuo sinun em. lausahdukset ovat todella tökeröitä ja ajattelemattomia. Tilanteita on tuhat ja sata erilaista, ei niitä voi lähteä arvostelemaan yleisellä tasolla.

Niin miten mä sitten olisin voinut kommentoida tota? jossen kuitenkaan voi kommentoida kun tilanteita on tuhat ja sata? Huoh, koita jo päättää. Ensin keuhkoat kun en vastaa, ja kun vastaan, en olisikaan saanut vastata näin. Oletko huomannut kuinka moneen olen kuitenkin vastannut. Ja kuitenkin olen vain yksi ihminen vastaamassa näihin. Joten väkisinkin tulee valittua ne jotka asiaan liittyvät. Mä en vieläkään ymmärrä miksi mun pitää selittää sulle näitä omia mielipiteitäni noista asioista, kun en puhu niistä.

PUHUN KÄRJISTETYSTI SIITÄ ETTÄ ODOTTAVILLE ÄIDEILLE JA IMETYKSENSÄ KANSSA TAISTELEVILLE ANNETAAN, JOKA PAIKASSA YMMÄRTÄÄ ETTÄ MAITO LOPPUU TODELLA MONELTA IHMISELTÄ TOSTA NOIN VAAN KESKEN HYVÄN IMETYKSEN.

En ole sanonut että stressi ei voisi olla yksi tekijä joka vaikuttaa imetykseen. Ja se jos sanoin itsenikin kärsineen siitä, ei tarkoita ettäkö kukaan ei voisi kärsiä enempää? tai että jonkun toisen stressi olisi jotenkin vähäpätöisempää? päin vastoin, tilanne voi olla se että minun stressini on muiden mielestä todellä naurettava.
Väsynyt voi olla kuka vain, ja kyllä mä ymmärrän että väsymyskin on joidenkin syy imetyksen lopettamiseen. Mutten nää vieläkään miten se parantaa väsymystä jos antaa korviketta?
Ja mikäs vielä siihen yksinäisyyten en osaa ottaa kantaa, mutta en näe myöskään miten se tähän liittyy?

Ottaako sielä joku tämän nyt todella itseensä? Se kun ei ollut tarkoitus, vaan oli tarkoitus lähettää tässä sanomaa että kyllä se imetys onkin alkuun vaikeaa, ja kun sen hetken kestää kun se on inhottavaa ja sitovaa, niin se palkitsee. Luovuttaa ei kannata heti, mutta jos tarve vaatii ja tahtoo tai on pakko, niin voihan sen lopettaa. Minä en tuomitse vieläkään korviketta antavia äitejä, vaan edellä mainitusti tahdon vaan että ei tulisi väärää kuvaa asioista.

mutta mikä siinä on ettei ihmisillä riitä intoa selvittämään asioita. Mä tunnen varmaan kymmenen äitiä, joilla ei muka maito riitä, ja joilla on oikeesti varmaan monia muitakin syitä miksi ei tahdota sitä tissiä tarjota. Mutta suurin on se että jos se lapsi on liikaa rinnalla (tilaa sitä maitoa) koetaan se jotenkin ahdistavaksi, ja siksi aloitetaan ns. lisämaito, ja näin ollen huomataan vauvan ehkä nukkuvan pitempään sen korvikkeen kanssa.
Tämän huomattuaan äiti yleensä "ehdyttää" maidon tulon omalla tyhmyydellään, ja sillä ettei viitsi etsiä tietoa.

Minua ei ahdistanut se että lapsi pitkään rinnalla, vaan se että parin tunnin imetyksen jälkeenkin vauva itki nälkäänsä, tai paremminkin itku yltyi huudoksi. Vauvan ollessa parin kuukauden ikäinen maito rupesikin riittämään. Oli lisämaidon anto sitten tyhmää tai ei, mieluummin niin kuin että olisin pitänyt vauvaa nälässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora78:
mutta mikä siinä on ettei ihmisillä riitä intoa selvittämään asioita. Mä tunnen varmaan kymmenen äitiä, joilla ei muka maito riitä, ja joilla on oikeesti varmaan monia muitakin syitä miksi ei tahdota sitä tissiä tarjota. Mutta suurin on se että jos se lapsi on liikaa rinnalla (tilaa sitä maitoa) koetaan se jotenkin ahdistavaksi, ja siksi aloitetaan ns. lisämaito, ja näin ollen huomataan vauvan ehkä nukkuvan pitempään sen korvikkeen kanssa.
Tämän huomattuaan äiti yleensä "ehdyttää" maidon tulon omalla tyhmyydellään, ja sillä ettei viitsi etsiä tietoa.

Minua ei ahdistanut se että lapsi pitkään rinnalla, vaan se että parin tunnin imetyksen jälkeenkin vauva itki nälkäänsä, tai paremminkin itku yltyi huudoksi. Vauvan ollessa parin kuukauden ikäinen maito rupesikin riittämään. Oli lisämaidon anto sitten tyhmää tai ei, mieluummin niin kuin että olisin pitänyt vauvaa nälässä.

Niin no, kaikki eivät onnistu noin kun sinä olet onnistunut. Vaan joillain imetys menee puihin, koska lapsi tottuu pullon ja lisämaidon helppouteen, ja lopettaa tissin imemisen, koska maitoa tulee nihkeämmin, ja töitä pitää tehdä enemmän.
On muuten ihan normaalia että lapsi esim 3 päivää huutaakin enemmän silloin kun on tiheänimunkausi, tämän kun jaksaa, niin maitoakin tulee taas tarpeeksi.

Mutta hienoa että sinulla tuo onnistui :)

Yhteistyössä