Mitä karppauksessa saa ja mitä ei saa syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kultakimpale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu kuinka aktiivisesti karppaat. Jos olet alkuvaiheessa ja tavoittelet ketoosia niin leipää ei saa syödä missään muodossa. Mitään leipää. Eli vihanneksilla, lihalla,kanalla, kalalla, kananmunalla, rasvalla ja jugurtilla painelet menemään alkuviikot. Muista vitamiinilisät.

Alkuperäinen kirjoittaja XX:
Riippuu kuinka aktiivisesti karppaat. Jos olet alkuvaiheessa ja tavoittelet ketoosia niin leipää ei saa syödä missään muodossa. Mitään leipää. Eli vihanneksilla, lihalla,kanalla, kalalla, kananmunalla, rasvalla ja jugurtilla painelet menemään alkuviikot. Muista vitamiinilisät.

Ajatuksenani ei ole alkaa mitään täyskarppausta. Töissä söisin ihan normisti perunaa, riisiä ym. (ei vaaleeta leipää, kun sitä on tarjolla) mutta iltaisin ja viikonloppuisin sitten enemmän karpisti

Korvaa peruna, riisi ja pasta juureksilla, mutta ei bataatilla tai maissilla. 100% ruisleipääkään ei kannata syödä joka päivä. Unohda kevyttuotteet. Hiilihydraateista saatu energia korvataan karppauksessa rasvalla.

Kalorilaskuri.fi on hyvä sivu. Liity esim. kuukaudeksi. Siellä voit valita esim. joko karppauksen tai zonedieetin ja hiilihydraatit, rasva ja proteiini näkyvät ympyrädiagrammissa. Ohjelma ehdottaa myös ruokia joilla saat korjattua tasapainoa. Esim jos olet syönyt liian vähän proteiinia verrattuna hiilihydraattiin, ohjelma ehdottaa ruuaksi maitorahkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
karppausinfo.fi

Yritin tuota lueskella mutta en löytänyt selkeetä syö/vältä näitä listaa :whistle:

Karppaukseen ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa. Ateriamatriisista saat varmaan jotain viitettä.

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

PS Lue joku asiaa käsittelevä kirja ennen kuin aloitat.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ajatuksenani ei ole alkaa mitään täyskarppausta.

Vajaakarppausta ei ole olemassa. Se on huuhaata ja hihhulointia ainoastaan.

Meinaatko, että sillä ei ole mitään merkitystä jos jätän kotona ollessani perunan ym., sokerin ja vaalean leivän pois.

On tietysti, mutta kyllä työpaikkaruokailussa kannataa pyrkiä korvaamaan turhat hiilarit terveellisimmillä vaihtoehdoilla.

Meinaatko, että sillä ei ole mitään merkitystä jos jätän kotona ollessani perunan ym., sokerin ja vaalean leivän pois.

Kalori on kalori, eikä se muuksi muutu. Kannattaa vähentää rasvaa ja sokeria. Sieltä niitä kaloreita saa helpoiten pois. Karppaus on huuhaata, ellei olla ketoosissa.

Ketoosi taas on meidän painoluokkaongelmaisten juttuja ja ensin ruokavaliot ja perusasiat kuntoon, ennenkuin sitä edes harkitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

On tietysti, mutta kyllä työpaikkaruokailussa kannataa pyrkiä korvaamaan turhat hiilarit terveellisimmillä vaihtoehdoilla.

Olen koulussa töissä joten ei ole montaa eri ateriavaihtoehtoa. Näen siinä ristiriidan jos oppilaille sanon, että kaikkea pitää vähän maistaa mutta itse otan vain esim. kalaa ja salaattia.

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Voithan vähentää ruisleivän syöntiä jos et halua siitä kokonaan luopua. Mä en syö viljoja kuin harvoin (karppileivonnan yhteydessä lähinnä pieniä määriä leseitä, ruisjauhoa), en niitä niin kaipaa.

Lähinnä yritän vaihtaa vaaleanleivän ruisleipään. :ashamed:

Olen koulussa töissä joten ei ole montaa eri ateriavaihtoehtoa. Näen siinä ristiriidan jos oppilaille sanon, että kaikkea pitää vähän maistaa mutta itse otan vain esim. kalaa ja salaattia. [/quote]

Otat reilusti kalaa ja salaattia, lisukkeeksi vain hiukan riisiä/perunaa. Kasvisten suosismisessa ei ole mitään huonoa kasvatukselliseksi. Päin vastoin.

Voithan vähentää ruisleivän syöntiä jos et halua siitä kokonaan luopua. Mä en syö viljoja kuin harvoin (karppileivonnan yhteydessä lähinnä pieniä määriä leseitä, ruisjauhoa), en niitä niin kaipaa.

sittenkin kannattaa huolehtia että se on ihan täyttä ruista, esim. ruispaloissa ja -puikuloissa on kyllä aika paljon hiilareita. =) Mä en henk. koht. söisi juuri ollenkaan leipää jos on tarkoitus hiilareita vähentää, pari leipää kun syö niin hiilarit pomppaa heti yli 100g/vrk.

Mä olin ennen leivänsyöjä. Jos multa kysyttiin, niin leipä oli semmoinen minkä syönnistä en olisi voinut ajatella luopuvani. Nyt pian 2 vuotta ilman. :D

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

sittenkin kannattaa huolehtia että se on ihan täyttä ruista, esim. ruispaloissa ja -puikuloissa on kyllä aika paljon hiilareita. =) Mä en henk. koht. söisi juuri ollenkaan leipää jos on tarkoitus hiilareita vähentää, pari leipää kun syö niin hiilarit pomppaa heti yli 100g/vrk.

Pitää yrittää, jos leivän syönti jäis pariin palaan aamuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Olen koulussa töissä joten ei ole montaa eri ateriavaihtoehtoa. Näen siinä ristiriidan jos oppilaille sanon, että kaikkea pitää vähän maistaa mutta itse otan vain esim. kalaa ja salaattia.

Otat reilusti kalaa ja salaattia, lisukkeeksi vain hiukan riisiä/perunaa. Kasvisten suosismisessa ei ole mitään huonoa kasvatukselliseksi. Päin vastoin.[/quote]

Näin ajattelinkin. Yksi peruna tai vähän riisiä ja muuta sitten reilummin. Pitää aina katsoa ruokakohtaisesti paljonko voi mitäkin ottaa.

Pitää yrittää, jos leivän syönti jäis pariin palaan aamuisin.

Niin se minusta kannattaa. Joka tapauksessa musta kannattaa jakaa hiilarit ja proteiinit mahdollisimman paljon eri aterioille, esim. se leipä ihan vaan leipänä, ei paljon proteiinipitoisia päällysteitä päälle, korkeintaan kasviksia. Mulla on ihan tolla perunan, pastan, riisin ja leivän jättämisellä tippunut sellanen 10-13kg viime kesästä, ja edelleen se tippuu. Välillä kyllä maistan leipää, mutta en sitä ruokavaliooni mitenkään kaipaa. Ketokarppi en koskaan ole ollut, musta ihan vaan hiilareitten järkevöittämiselläkin putoaa paino.

Yhteistyössä