Mitä karppaus oikein on ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö täältä jostain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö täältä jostain

Vieras
oon tässä jo tovin sitä miettinyt, enkä mä ihan tajua. siis jätetäänkö siinä hiilarit pois vai täh ? sillonhan se on enemmän dieetti kuin elämäntapa ?
siis jos perunaa ei saa syödä kun se lihottaa mutta rasvaa kyllä niin hohhoijaa.

ja miksiköhän tänä päivänä siitä syömisestä tehdään niin iso ongelma ?
mun mielestä kaikki on todellakin hyvällä mallilla jos lapsi oppii pienestä pitäen syömään normaalia kotiruokaa, lihakastikkeita, keittoja, laatikoita jne, salaattia ja ruisleipää. eikä mitään ihme "ruokavalioita". siihen päälle kun lisää sen että pitää liikkua tarpeeksi sen hyvin syömisen lisäksi, niin ei pitäs olla mitään ongelmaa painon suhteen, tai muutenkaan terveyden, eikö ?

näin mulle on pienenä opetettu eikä mulla ole kuuna päivänä ollut ylipainoa tai muita terveydellisiä ongelmia, tietenkin raskauden aikana paino noussut mutta sehän kuuluu asiaan, synnärille jääneet kilot. siksi mä ihmettelen kun nykyään opetetaan monille lapsille joku hieman uudempi tapa, esim. tää karppaus. kasvissyöjätkin mä jopa ymmärrän jollain tasolla koska moni heistä syö terveellisesti ja huolehtii proteiinien ja rasvojen saannista muuten kuin lihasta. (ihminen alunperin syönyt KASVISpainotteista ruokaa, kun lihaa ei saanut kaupasta..) olen myös tavannaut kasvissyöjän joka ei ollut niin elämänsä kunnossa, asioista ei ollut otettu selvää ja se alkoi näkyä ulkomuodossa.

uusia tutkimuksia tehdään kuitenkin koko ajan ja kolme vuotta sitten tehty tutkimus voidaan jopa pystyä kumoamaan parin vuoden päästä epäterveellisenä ja toisinpäin.

kaikkea kohtuudella, se on mun päähän iskostunut. kun ei ala hysteeriseksi ruuan suhteen niin kaikki on hyvin, tuntuu että silloin on korvien välissä ongelma jos pitää alkaa rajoittamaan ruuan syömistä, normaali terve ihminen osaa syödä normaalisti.

tää on vaan mun mielipide, kunhan ihmettelen miten monet muut on ottaanu tälläsen hysteerisen hyökkäys- asenteen, kun puhutaan ruuasta.

"älä syö perunaa ettet lihoa" on lause joka huvittanu mua tässä kuukausien ajan :D

Eihän sun tietenkään tarvitse sellaista oppia noudattaa mihin et usko. Monet on kuitenkin kokeneet sen itselleen sopivaksi tavaksi hallita painoaan, ja eikös jokainen saa tehdä niinkuin tykkää. Joillakin se toimii oikein hyvin. Itse pudotin 7kg syömättä perunaa tänä keväänä. Ilman että ois ollut yhtään kertaa nälkä.

www.karpit.net Lueppa kirjoja. En jaksa edes lukea tuota sun juttua.

MIksi syöt pottuja, perunoita, pastaa ja riisiä? Nehän on ihan tyhjää energiaa käytännössä ja niistä et saa ravintoaineita.

Kannattaa miettiä, mitä sinne suuhun tunkee. Jos syöt vaikka suklaalevyn päivässä ja et mitään muuta, niin ok..tuskin lihot. ONko se terveellistä? Kauanko jaksat sillä menolla? Et kauan ja ei ole terveellistä eikä ravinteikasta.

Eli kannattaa ennemmin sen perunan energiamäärällä syödä jotain sellasta, josta saat paljon ravinteita. Näin niinkuin ihan sunkin maalaisjärjellä ajateltuna.

TEkstiäsi en jaksa lukea, koska luultavasti et tiedä YHTÄÄN MITÄÄN KOKO AIHEESTA ja silloin sellaisen kanssa on ihan turha keskustella. Lue vaikka Atkins tai aloita vaikka Heikkilästä. Tuu sit kommentoimaan, tai tee se ennemmin tuolla karppien nettisivuilla. Tänks!

Alkuperäinen kirjoittaja karppi:
www.karpit.net Lueppa kirjoja. En jaksa edes lukea tuota sun juttua.

MIksi syöt pottuja, perunoita, pastaa ja riisiä? Nehän on ihan tyhjää energiaa käytännössä ja niistä et saa ravintoaineita.

Kannattaa miettiä, mitä sinne suuhun tunkee. Jos syöt vaikka suklaalevyn päivässä ja et mitään muuta, niin ok..tuskin lihot. ONko se terveellistä? Kauanko jaksat sillä menolla? Et kauan ja ei ole terveellistä eikä ravinteikasta.

Eli kannattaa ennemmin sen perunan energiamäärällä syödä jotain sellasta, josta saat paljon ravinteita. Näin niinkuin ihan sunkin maalaisjärjellä ajateltuna.

TEkstiäsi en jaksa lukea, koska luultavasti et tiedä YHTÄÄN MITÄÄN KOKO AIHEESTA ja silloin sellaisen kanssa on ihan turha keskustella. Lue vaikka Atkins tai aloita vaikka Heikkilästä. Tuu sit kommentoimaan, tai tee se ennemmin tuolla karppien nettisivuilla. Tänks!

HEIHEIHEI, en mä mitenkään tuominnut ketään tai alkanut syyttelemään. mä nimenomaan kysyin että eikö se ole periaatteessa dieetti ? eli on, jos sillä syömistavalla pyritään pudottamaan painoa. ei mulla ollut mitenkään tarkoitus alkaa ketään arvostelemaan, vaan puhuin nimenomaan siitä että jos on NORMAALIPAINOINEN eikä ole tarvetta painonpudotuksella ja muutenkin elää terveellisesti, niin eikö silloin toi karppaus ole hieman turhaa ? se oli se mun pointti mutta moni jätti ilmeisesti koko jutun lukematta :D
mä oisin ihan mielelläni keskustellu tästä, ilman että taas joku hampaat irvessä PUOLUSTAA OMAANSA ja ottaa tollasen hyökkäävään asenteen.

eli näistä vastauksista ymmärsin että just hiilarit jätetään pois (peruna pasta riisi). noh, itse en muutenkaan syö noista muuta kuin perunaa, jotenka sinänsä turha tulla mulle avautumaan siitä että syön turhia juttuja.
ja toi suklaalevujuttu, mihis se nyt liitty, en mä muistaakseni kirjoittanu syöväni suklaata missään vaiheessa...

te karppaajat tunnutte olevan siis aika hyökkääviä ihmisiä, kun ei voi keskustella ja nimenomaan kun ette edes vaivautuneet lukemaan mun kirjoitusta, siitä olisi selvinnyt etten ollut millään kriittisellä kannalla vaan ihmettelin miksi sitä tuputetaan normaalipainoisille, terveille ihmisille, jos sen tarkoitus on pudottaa painoa..

ja se peruna on useassa ruuassa lisuke, ei pääruoka. ja usein se ruoka koostuu vaikka lihasta,perunasta,porkkanasta,nauriksesta, tomaatista ja kastikkeesta, eikä VAIN perunasta.

tää palsta on kyllä jotain aivan omaa luokkaansa.

Yhteistyössä