Mitä KELA:n etuuksia voin siis saada kun vauva syntyy ja ennestään 1,5 v lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kela-tollo-vihaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kela-tollo-vihaaja

Vieras
Niin. Siis saanko automaattisesti äp+rahan & vanhempainrahan tästä vauvasta (olen hakenut ja päätöskin jo tuli)

JA kotihoidon tukea tuosta 1,5v esikoisesta

VAI pitääkö mun uudestaan hakea tolle vanhemmalle lapselle kotihoidontukea.

ihan per**stä jos joutuu uudelleen hakemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja kela-tollo-vihaaja:
Niin. Siis saanko automaattisesti äp+rahan & vanhempainrahan tästä vauvasta (olen hakenut ja päätöskin jo tuli)

JA kotihoidon tukea tuosta 1,5v esikoisesta

VAI pitääkö mun uudestaan hakea tolle vanhemmalle lapselle kotihoidontukea.

ihan per**stä jos joutuu uudelleen hakemaan!

Et saa kht:a, ellei äitiyspäivärahasi ole pienempi kuin nyt saamasi kht+hoitolisä. Uusi minimiäippäraha taitaa olla suurempi, kuin nuo yhdestä lapsesta, eli et saa kht:a.

Esikoisesta saat mahdollisesti hoitolisää jos olet saanut sitä ennen äitiyslomaakin. En tiedä tarvitseeko hakea uudelleen, mutta sun tulot kuitenkin muuttuu kun alat saada äitiyspäivärahaa joten kai se vaikuttaa.

Mä saan vauvasta ja 2-vuotiaasta äitiyspäivärahan ja lapsilisät. Kotihoidon tukea ei saa ä.lomalla, sitä hoitolisää on mahdollista saada jos pienet tulot perheellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli siis joudun hakee uudestaan tolle esikoiselle jotain "hoitorahaa" joka alempi kuin nyt ennen vauvan syntymää?

Jos edes saat mitään.

Kotihoidontukea et saa äitiys-, ja vanhempainvapaan ajalta ollenkaan. voit saada esikoisesta jonkin sortin hikisen hoitolisän, mikäli perheenne tulot ovat riittävän pienet.
Tai sitten et saa sitäkään.

voi elämä että inhoan noita KELA:n kuvioita, vaikka antavatkin rahaa...

ELI: Mulle tuli päätös minimiäippärahasta ja vanhempainrahasta syntyvälle vauvalle. NYT siis joudun vielä hakemaan vanhemmalle lapselle (1,5v) HOITORAHAA (onko sillä nimellä)?

ELI: Mulle tuli päätös minimiäippärahasta ja vanhempainrahasta syntyvälle vauvalle. NYT siis joudun vielä hakemaan vanhemmalle lapselle (1,5v) HOITORAHAA (onko sillä nimellä)?

Ei vaan hoitolisä, mun tietääkseni.
Hoitorahaa et saa ollenkaan.

Tässä tekstiä kelan sivuilta:
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Eli siis... kuinka paljon saat nyt kht:a ja hoitolisää? Paljonko tulet saamaan äitiyspäivärahaa?

sen verran vielä, että eipä kyl paljon valtio arvosta kotiäitien työtä. ja sitä miten hyvä lapsillekin on saada olla kotona lapsuus!!! mua niin ketuttaa nyt että voisin syödä tän näppäimistön....

No voithan sä sitä hoitorahaa hakea, mutta joku tuolla jo sanoi että nykyinen minimiäp-raha on sen verran, ettei hoitorahaa makseta (sitä vähennetään äitiyspäiväraha ja maksetaan erotus mikäli jotain maksettavaa jää ).

HOITOLISÄÄ voit hakea, samoin mahdollista KUNTALISÄÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tässä tekstiä kelan sivuilta:
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Eli siis... kuinka paljon saat nyt kht:a ja hoitolisää? Paljonko tulet saamaan äitiyspäivärahaa?

saan kaikessa minimiä, mut niin huonot tulot ei ole kummikaan, että saisin hoitolisää.

Alkuperäinen kirjoittaja samassa jamassa:
Mä en käsitä miksei esikoisesta voi saada muuta kuin lapsilisän????!!!! Ihan kun se lakkais kuluttamasta kun toinen syntyy. :headwall:

Siksi, että juuri lapsilisä on tarkoitettu tuon esikoisen 'kuluttamiseen'. Kotihoidontuki sen sijaan maksetaan sananmukaisesti siitä, että lasta hoitaa itse kotona. KELA ei maksa lapsen kotihoidosta silloin, kun kotona on joku äitiysrahalla tai vanhempainrahalla (paitsi ne tosi harvat jotka tosiaankin saa tuota hoitolisää). Ehkä hyvä niin. Minusta kotihoidontuki voisi olla johonkin 1,5 ikävuoteen saakka nykyistä tuntuvasti isompi ja sen jälkeen pudota minimiksi. Kannustaisi hyvätuloisiakin hoitamaan lapset kotona edes tuohon 1,5 vuoden ikään ja toisaalta eliminoisi nämä kotiäitiydestä uraa luovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja samassa jamassa:
Mä en käsitä miksei esikoisesta voi saada muuta kuin lapsilisän????!!!! Ihan kun se lakkais kuluttamasta kun toinen syntyy. :headwall:

Siksi, että juuri lapsilisä on tarkoitettu tuon esikoisen 'kuluttamiseen'. Kotihoidontuki sen sijaan maksetaan sananmukaisesti siitä, että lasta hoitaa itse kotona. KELA ei maksa lapsen kotihoidosta silloin, kun kotona on joku äitiysrahalla tai vanhempainrahalla (paitsi ne tosi harvat jotka tosiaankin saa tuota hoitolisää). Ehkä hyvä niin. Minusta kotihoidontuki voisi olla johonkin 1,5 ikävuoteen saakka nykyistä tuntuvasti isompi ja sen jälkeen pudota minimiksi. Kannustaisi hyvätuloisiakin hoitamaan lapset kotona edes tuohon 1,5 vuoden ikään ja toisaalta eliminoisi nämä kotiäitiydestä uraa luovat.

Mutta onhan se esikoinen edelleen kotihoidossa, vaikka toinen syntyy!!

Yhteistyössä