Mitä kotitöitä tai muita juttuja teidän lapset joutuvat tekemään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plop"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"plop"

Vieras
Eli mitä kotiaskareita tms 7-11 lapsenne joutuvat tekemään? Minun lapset ovat 8 ja 10 vuotiaita ja he eivät joudu kuin siivoomaan huoneensa ja isomman olen nyt käskenyt leikkaamaan kyntensä ja putsaamaa korvansa.iltapalat tekevät itsellee pääsääntösesti,mutta siinä kaikki.

Tiedän että ovat päässeet liian helpolla ja siksikään ei varmaan eivät välitäkkään miten tavaransa on ja lähes kaikki jätetään ihan muualle kuin omalle paikalleen.

Nyt on töihinlähtö edessä ja mietinkin miten lapset pärjäävät edes kouluun itse lähdössä kun eivät ole sitä koskaan tehneet.nyt haluan vähän tähän muutosta ja että omakin palvelijan virka vähän helpotuisi.siksi kysynkin että muitten vanhemmat vaativat lapsiltaan ja saavatko tietyistä töistä tai niitten hoitamisesta sitten viikkorahaa?

Kaikkea nuo tekevät, kukin ikänsä ja kehitystasonsa mukaan.
Me emme maksa lapsille kotitöiden tekemisestä (eivätkä he meille) vaan miellämme asian niin, että koti on kaikkien koti ja näinollen kaikkien vastuullakin.

:
Näin meilläkin. Ja jos ei kotihommat kelpaa (murrosiässä testetaan), niin loppuu minun puoleltani pyykinpesu ja ruuanlaitto, eli ne siirtyy sitten kokonaan itselle :D
Poika kokeili pari viikkoa, ja palasi ruotuun.
Koirien lenkitys, astioiden tiskaus, imurointi, roskien vienti ja pöydän kattaus on ne joita jokainen tekee vuorolistan mukaan, eli joka päivä joku homma noista.
Nyt aion lisätä listalle vessojen pesut, kerta viikkoon

kohta 3 ja kohta 5v siivoavat huoneensa, raivaavat lelunsa, auttavat pyykkien, tiskien ja roskien kanssa sekä osallistuvat ajottain ruoanlaittoon.

Saavat satunnaisesti palkkaa "ekstrahommista" kuten eteisen siivoamisesta.

Tiedän toki että olen liian lepsu ollut,mutta siis nyt joutuu jo varmaan vähän vaikeimman kautta niitä saada uusille tavoille.tosin olen näin ajatellut että minä kun olen kotona niin hoida kaiken,mutta toisaalta täysin lusmujahan noista tulee jos en opeta niille pikkuhiljaa että saa luvan loppua tää äti tekee kaiken.

Meillä 7- ja 10-v. "joutuvat" pitämään huoneensa kunnossa, koiria pissittävät ja antavat ruokaa, vessan siivous, imurointi ja astianpesukoneen tyhjennys kuuluu myös "toimenkuvaan" silloin tällöin.

Minkä ikäisinä teidän lapset sitten ovat joutuneet alkamaan imuroimaan,tiskaamaan/konetta tyhjentää jne?

5-vuotiaat osaavat tyhjentää astianpesukoneen eli tekevät sen aina välillä.
Osaavat myös kiikuttaa silitetyt vaateniput oikeisiin kaappeihin.

2 v lastenlapset ovat molemmat oppineet "nalkuttamisen jalon taidon" eli kokevat että on heidän asiansa pitää huoli, että eteisessä on kengät ja takit nätisti ja auta armias sitä, joka kenkänsä keskelle lattiaa potkaisee...

Esim sängyn pettaus sen sijaan ei vielä suju kovin hyvin pian 7-vuotiaaltakaan. Kädet eivät yksinkertaisesti vielä riitä.

:)

[QUOTE="joo";27425367]Meillä 7- ja 10-v. "joutuvat" pitämään huoneensa kunnossa, koiria pissittävät ja antavat ruokaa, vessan siivous, imurointi ja astianpesukoneen tyhjennys kuuluu myös "toimenkuvaan" silloin tällöin.[/QUOTE]

Unohdin että maksua eivät töistä saa, jos huoneet pysyisi kunnossa vikkon käskemättä niin saisivat viikkorahaa euron per ikävuosi mutta ei ole vielä kertaakaan tarvinnut maksaa viikkorahaa.

Hupsis,tulee vähän huono-äiti olo kun on tullu kasvatettua noin laiskoja penskoja,mitta toisaalta vielä ei toivottavasti ole myöhästä ja saan sitä tsemppiä teidän viesteistä että nyt tosiaan on aika tehdä jotain.

Kaikkea nuo tekevät, kukin ikänsä ja kehitystasonsa mukaan.
Me emme maksa lapsille kotitöiden tekemisestä (eivätkä he meille) vaan miellämme asian niin, että koti on kaikkien koti ja näinollen kaikkien vastuullakin.

:

Täys peesi!

Tuon ikäiset joutuvat tyhjentämään tiskikonetta ja täyttämään sitä. Auttamaan ruoanlaitossa, imuroimaan, viemään roskia.

Ja aamu/iltapalan laitto on harjoittelussa, äiti ei enää tee aina valmiita voileipiä, vaan saavat itsekin harjoitella tekemään.

Tyttöni on vasta 2, mutta toistaiseksi toimeenkuvaan kuuluu auttaa tiskien ja pyykkien kanssa, siivoaa omat lelunsa ja pitkälti jälkensä. Noutaa vanhemmille tavaroita. Auttaa petivaatteiden vaihdossa ja no, aikalailla haluaa osallistua kaikkeen, mihin äitikin.

7 vuotias vie joskus roskat pyynnöstä..
Muutoin ei hänelle ole "langetettu",kuin omien tavaroiden ja lelujen paikoilleen laitto,omien pyykkien pyykkikaappiin vienti ja omien astioiden huuhtelu syönnin jälkeen.

Saa toki osallistua ja auttaa muussakin jos vain itse tahtoo.
Kokkailuihin ja leipomisiin osallistuu mielellään. :)

7v siivoaa iltaisin leikit pois ja imuroi huoneensa itse, sekä petaa(vaikka se ei tietenkään vielä niin suju kun kädet ei ihan riitä mutta se riittää että petaa kuitenkin) aamuisin sänkynsä. Tiskit vie tiskariin ja tyhjentää sitä. Pyykit hoitaa pyykkikoriin/koneeseen ja vie omat puhtaat vaatteet kaappiin. Vain housut ovat niin korkealla että ne nostan sitten hyllylle.

Tähän pitänee lsiätä sekin että ikävuosina 7-12 muksut taiatavt osallistua kodinhoitohommiin eniten.
13+ alkaa sitten olla jo niin paljon niitä omiakin menoja että vaikka periaatteessa jo osaisi niin aika ei enää tahdo riittää. Toisaalta isommat voivat sitten järjestää "talkoita" jolloin tekevät kerralla enemmänkin.

:)

Meillä myös 2.5 vuotias ja hän Tosiaan siivooaa ja osallistuu enemmän kuin isommat,eli kantaa aina pyykit mulle koneesta,siivoaa tavaroita,imuroi usein,joskus jopa muutama kerran päivässä,pyyhkii pölyjä jne. Isommatkin sitä harrasti pienempänä,mutta kun tuli muut kiinnostuksen kohteet ja kivemmat leiikit niin unohtui :)

Neljävuotiaani pitää omat lelunsa kurissa, auttaa pyykkien kanssa, osaa järjestellä, tyhjentää kauppakassit, kerätä roskat veks jne. Rakastaa auttaa ruuanlaitossa.

Ei palkkiotita, paitsi ehkä jonkun isomman rytäkän päälle esim. jätskit. Tämä on meidän molempien koti, eikä äitiyteeni kuulu palvelijan rooli.

Meillä 4 ja 6v:lle kuuluu omien lelujen ja vaatteiden raivaus niille kuuluviin paikkoihin, tiskikoneen ruokailuvälinelaatikon tyhjentäminen 1-6xvko, sänkyyn petaamista harjoitellaan
11 ja 13v tyhjentävät tiskikonetta 1-5x,vko, siivoavat huoneensa, sis. Imurointi ja lattian pyyhkiminen, laittavat pyykkejä kuivumaan ja viikkaavat kuivia kaappeihin, avustavat ruuanlaitossa ( esim vaikka kuorii perunat etukäteen ) ja nyt toi isompi kyllä osaa tehdä jo vaikka ihan koko ruuan valmiiksi, joskus käy kaupasta jotain pientä (vaikka maito tms.) pöydän kattaminen ja raivaaminen yms.
Kouluiässä tehtävänkuva alkaa pikkuhiljaa laajentua :)

[QUOTE="vieras";27425535]7v siivoaa iltaisin leikit pois ja imuroi huoneensa itse, sekä petaa(vaikka se ei tietenkään vielä niin suju kun kädet ei ihan riitä mutta se riittää että petaa kuitenkin) aamuisin sänkynsä. Tiskit vie tiskariin ja tyhjentää sitä. Pyykit hoitaa pyykkikoriin/koneeseen ja vie omat puhtaat vaatteet kaappiin. Vain housut ovat niin korkealla että ne nostan sitten hyllylle.[/QUOTE]

Meillä myös näin, paitsi imuroi vain satunnaisesti. Lisäksi vie joskus roskat. Itse tekee aamu-, väli- ja iltapalansa, toki välillä mä teen ihan vaan huvikseni jos satun olemaan kotona.

Tuon ikäisenä ovat jo siivonneet huoneensa, tiskanneet, vieneet roskat, ruokkineet lemmikit, ulkoiluttaneet koiraa, käyneet itsenäisesti hoitamassa ruokaostoksia, pesseet pintoja, imuroineet, luutunneet, pesseet ja kuivattaneet pyykkiä, hoitaneet puutarhaa kitkemällä, keränneet omenia, leikanneet omenapuita, haravoineet ja tehneet lumitöitöitä ihan itse, kattaneet pöytää, tehneet ruokaa, lämmittäneet saunaa, hoitaneet pienempää sisarusta (11 vuotiaasta alkaen) ja juosseet asioilla. Eli ihan kaikenlaista. Kyllä lapset osaavat kun niille opetetaan.

Meillä 3-vuotias kattaa päivittäin koko ruokapöydän ja vie tietty aina syömisten jäleen omat astiat tiskipöydälle. Korjaa iltaisin lelunsa omille paikoilleen. Auttaa tiskaamisessa, ruoanlaitossa, roskapussin kantamisessa yms. kotitöissä.

Yhteistyössä