Mitä kummia näppyjä tytöllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninnananna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninnananna

Tunnettu jäsen
14.03.2008
1 825
252
83
http://www.aijaa.com/v.php?i=6194246.jpg

(onnistuukohan kuvan laitto......)

Maanantaina ilmestyi tytön (3½v) iholle kummallisia pieniä näppyjä. Luulin alkuun että puhkeaa vesirokko, mutta pilkut on edelleen samanlaisia. Ei kuumetta ja muutenkin vointi normaali. Näpyt on kohollaan ja kutisee välillä. Alavatsalla, kaulan sivussa, ranteessa ja reiden takana. Onko jollain tietoa mitä nämä on?

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Lintukirpun puremia?

:o Kuulostaa ällölle :o :o Mistä noita voi saada? Miten hoidetaan? Millä poistetaan?

Kirppujen aiheuttamat näpyt esiintyvät usein jonossa. Lintukirpun puremajälki on tyypillinen: Kaksi pistojälkeä aivan vierekkäin. Lintukirput purevat erityisesti keväällä ja syksyllä. Myös kesäisin lasten kutiava näppyläinen ihottuma voi olla kirppujen aiheuttamaa.

Lintukirppu
Haitta: Purema aiheuttaa lähinnä keväisin lintukirpulle allergisoituneille kovasti kutisevia näppyjä. Ne ilmaantuvat usein jonoon vaatteiden reuna-alueille: kauluksen alle, vyötärölle ja sukan varteen. Toisinaan voi tulla viikoiksi kutisevaa ihottumaa, nokkosjäkälää.
Hoito: Antihistamiini ja hydrokortisonivoide kutinaan.
Ehkäisy: Lintukirppuja voidaan hävittää hyönteismyrkyillä. Parasta ehkäisyä on jättää kajoamatta linnunpesiin.

http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys/hoida-itse/hoida-ehkaise-paukamat

Mä vaan laittaisin hydrokortisonia jos kutisee ja unohtaisin koko jutun. Sit jos uusisi pahempana niin alkaisin tutkia asiaa.

Ainahan niitä ihmiselle tulee välillä, näppylöitä. Ja etenkin lapselle.

Tää nyt kyllä alkaa kuulostaan siltä että nuo olis lintukirpun puremia. Paikatkin osuu aika hyvin. Me tytön kanssa yks päivä lajiteltiinb puita joten oisko tullu sieltä.....uuteen omakotiin ollaan just muutettu. Onko vaarallisia nuo puremat?

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mun mielestä noi on ihan selviä molluskoita.

Olen nähnyt molluskoita ja mun mielestä nämä ei ole niitä ja tosiaan tuli yhtäkkiä.

Eiks molluskat ja syylät tule ajan kanssa? Nämä tuli yhtäkkiä.

Tai sit se on se vesirokko. Meil oli kakkosella ja kolmosella niin, että kesti useemman päivän ennenkun alko muuttua vesirakkuloiks, oli tollasia punaisia vaan. Ja kaikki kolme sairasti ihan kuumeettomasti ja vointi oli normaali - ainoostaan oli näppylöitä

Neljäs päivä menossa ja samanlainen tilanne. Yöllä kutisi kovasti yhdessä vaiheessa.....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En osaa näpyistä sanoa mut sun muksulla on ihan samanlainen napa kun mulla :D

HEH :D Napa ei oikeasti ole tuollainen. JOtenkin kuvaan nyt tuli tuollainen pyöreä aukko.

Moi, meidän 5 v. neidillä tuli samanlaisia pitkin kehoa, lisäksi oli polvi, kainalo sekä käsitaipeet punoittavat ja tulehtuneet. Molluskoita, sanoi lääkäri. Ei ole lääkettä, on virustauti joka tulee ja menee. Pitäisi mennä ohitse itsestään, voi tosin jäädä kuukausien ajaksi.

Yhteistyössä