Mitä lahjaksi oikeasti köyhälle äidille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naapurin täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naapurin täti

Vieras
Mitä antaisin lahjaksi oikeasti köyhälle yh-äidille ja kahdelle piku tytölle?
Jos olisin suht rikas, ei olisi vaikeaa valita: antaisin rahaa laskuihin, ostaisin ruokaa, ostaisin lapsille kunnon talvipuvut, vuokraisin parempikuntoisen kodin, ostaisin täkit ja liinavaatteet, ostaisin toimivat kodinkoneet, jne....
Mutta, rahavarat ovat rajalliset. Mitä siis hankkisin, etten ihan typerää antaisi?

Jotain ihanaa henkilökohtaista äidille. Sellaista mitä äiti ei ikinä raski itse itselleen ostaa. Jos vaatetta osaat ostaa (jos ootte läheisiä) niin sellaista. Esim, jos on urheilullinen, niin laadukkaita urheiluvaatteita jne. Tai sitten laadukasta ja aina tarpeellista kosmetiikkaa: hyviä shampoita, meikkejä, ihonpuhdistusta jne.

Itse kysyisin äidiltä, onko lapsilla jotain toiveita, ostaisin ehdottomasti jotkutkovasti toivotut lelut piristämään! Tai sitten jos lapset ovat niin pieniä, etteivät leluista välitä kauheasti vielä, niin sitten jotain vaatetta.

Sitten mahdollisesti avustaisin ruuissa, jonkunlaista herkkukoria tms. Jotta äiti ja lapset saisivat edes jouluna herkutella. Tai sitten just joku sun rahavaroihin sopiva kodinkone, jonka tiedät olevan rikki tai hajoamispuisteessä, kahvinkeitin, leivänpaahdin, yleiskone tms?

Muista että äiti saattaa loukkaantua. Itse olen myös yh joten en todellakaan suopein silmin hyväksyisi moista elettä. Ei lahjoja vaan lupaa katsoa lapsia jotta hän pääsee yksin johonkin. Jos välttämättä haluat jotain viedä niin herkkukori jossa joulun herkkuja.

Muista että äiti saattaa loukkaantua. Itse olen myös yh joten en todellakaan suopein silmin hyväksyisi moista elettä. Ei lahjoja vaan lupaa katsoa lapsia jotta hän pääsee yksin johonkin. Jos välttämättä haluat jotain viedä niin herkkukori jossa joulun herkkuja.

Et hyväksyisi, jos sinulle läheinen naapuri haluaisi muistaa sinua ja lapsiasi tiukassa taloudellisessa tilanteessanne jouluna, ja näin suoda teille hiukan joulumieltä? Oletpa ylpeä! :o

Tunnen sen verran hyvin, ettei varmasti loukkaannu!
Lapsia hoidan muutenkin. Lapset ovat 4v. ja 7v.
Hauska tuo puurohiutalejuttu :D
Tahtoisin antaa jotain arjen luksusta, mutta mitä? Rahaa lahjoihin olisi n. 300e. Ei se paljon ole kolmelle, mutta kuitenkin.

Mä autan tänä jouluna kahta oikeasti vähävaraista yh-äitiä. Mutta hyvin varovasti asiaa kysyin juuri sen takia että jos loukkaantuvat. Toiselle vein sitten lahjapaketeissa pienet suklaarasiat ja makuunin lahjakortteja (sekä äidille että teini-ikäiselle tytölle) ja ruokakassin, vaikka äiti sanoi että kyllä he pärjäävät. Sitten kun vein kassin, oli todella onnellinen koska heillä ei sitten oikeasti ollutkaan ruokaa, kunhan oli sanonut koska ei kehdannut sanoa ettei ole. Ruokakassin annoin myös siksi, että tiedän ettei äiti osaa käsitellä rahaa ja se olisi saattanut mennä johonkin ihan muuhun kuin ruokaan.

Toiselle äidille soitin ja varovasti tiedustelin että onkohan teillä ruokaa jouluksi... ja yhtä varovasti hän vastasi että on heillä jotain (eli siis suomeksi: ei ole)... sanoin sitten että minulla on ongelma, haluaisin lahjoittaa keräyksiin rahaa mutta en voi luottaa että ne menevät oikeasti tarvitseville (kuten tältä palstalta on käynyt ilmi niin menevät usein aivan väärille ihmisille!) niin että voisinko antaa suoraan hänelle? Hän alkoi itkeä ja se kertoi minulle kaiken.

Mutta siis, jos vaikka sanoisi noin että haluaisi lahjoittaa mutta toivoisi että menisi oikeasti tarvitsevalle, tai sitten veisi vain ruokakassin tai ihan tapauksesta riippuen, itse tunnet tämän perheen parhaiten. Minullekin oli vaikeaa juuri sen takia kun pelkäsin että nämä ihmiset nolostuisivat, mutta ihme kyllä osasin asian esittää niin ettei asiasta tullut ongelmaa. Tosin tilannetta auttoi että tunnen molemmat äidit melko hyvin. Rohkeutta siis, joulu on kerran vuodessa vaan!

Aivan mahtavaa, että tällaisia ihmisiä löytyy :) Ja 300 on kuitenkin tosi iso budjetti eli sillä saisi jo vaikka mitä; äidille lahjakortti hierontaan/kauneushoitolaan, jouluruoathan voisi kaikki ostaa valmiiksi ja jotain ylimääräistä herkkua lisäksi ja sitten just jotain lasten toivomia leluja ja jos tiedät että on tarvetta vaikka ulkovaatteille, niiin niitä. Tai oisko parempi lahjakortti lastenvaatteisiin, kun joulun jälkeen niitä saa niin hyvillä alennuksilla?

Jos on oikeasti vara käyttää 300 euroa(!) niin sillähän saa vaikka mitä. Lapsille vaatetta (vaikka ulkoilupuvut). Äidille lahjakortti vaatekauppaan tai kauneushoitolaan, koska itse köyhänä tiedän, että vähillä rahoilla äidit yleensä viimeiseksi käyttävät rahaa itseensä. Itse ainakin toivon joululahjaksi vaatekaupan lahjakorttia niin pääsen kerrankin "tuhlaamaan" itseeni. Raha menisi ruokaan ja laskuihin.
Tietty voit kysyä, jos heillä on vaikka joku iso lasku niin voit maksaa joululahjaksi sen.

"salli mun nauraa":lle: Jokainen kai voi tehdä säästämillään rahoilla, mitä haluaa:D
Olen jo vanhempi Naapurin täti, jolla on romua ja roinaa tarpeeksi. Tykkään elää säästeliäästi ja näin joulun alla tulee hyvä mieli itselle, kun antaa lahjan jollekin tarvitsevalle. Syy on siis puhtaasti itsekäs:) Eihän se sädekehäkään haitaksi olisi (kuka nitä muuten myöntää), mutta ei näytä vielä kovin loistavan:D :D :D Pitäisi varmaan olla paaaaaaaaaaaljon rikkaampi ja isommat lahjat!

Kyselen neuvoja, koska täällä on varmasti nuoria äitejä, jotka osaavat neuvoa minua. Hyviä ehdotuksia on jo tullutkin, kiitos.

Olen yh. Nykyisin työssäkäyvä ja ihan kohtuullisesti toimeentuleva, mutta alkuaikoina olin äitiyslomallaja opiskelin, jolloin oli todella tiukkaa! Olisin ilahtunut:

- risteily- tai kylpylälahjakortti (johon kuuluisi jo ruuat). Tästä olisi iloa lapsillekin, kun pääsisivät matkalle :)
- ulkoilupuvut lapsille ja itselle lahjakortti johonkin vaatekauppaan
- lapsille mieluisat lelut ja kotiin ruokaa sekä tarpeellista taloustavaraa (pesuaineet, pehmeät paperit jne.)
- joku ihana kirja + herkkuja

Ihana ihminen olet ap! :)

Osta lahjakortti S-ketjun kauppoihin, niin saa ostaa sitten mitä haluaa: ruokaa, vaatetta, kosmetiikkaa tms. Näin et hypi kenenkään varpaille alentumalla esim. valmiiseen ruokakassiin, joka kuulostaa almulta. älä nyt ainakaan mitään valmiiksi tilattua lehteä osta, sehän käy vaan v*tuttamaan kun ajattelee, että olisi nuo lehteen käytetyt rahat voinut paremminkin käyttää.

Uusimmat

Yhteistyössä