Mitä laitat kaalilaatikkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaalilaatikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaalilaatikko

Vieras
Itse laitan.
Varhaiskaalia
Riisiä
Jauhelihaa
Porkkanaa
sipulia
Meiramia
Valkopippuria
Kokonaisia maustepippureita
siirappia
Lihalientä ja kermaa

ja päälle porsaan kylkisiivuja

Tuttavani kauhistelee että miten kaalilaatikkoon voidaan laittaa porkkanaa ja kermaa?!?!?!

Miksi ei? Minusta porkkana kuuluu kaalilaatikkoon, tuon kerman olen kokeillut vast myöhemmin ja laatikosta tulee näin pehmeämmän makuista.

Porsassiivut ei kuulu mun mielestä kaalilaatikkoon, kermaa olen joskus laittanut mutta ei mielestäni ole tarpeen tai välttämätöntä :) Muuten samat aineet laitan kuin aloituksessa.

Gruusialainen kaalivuoka

3-4 hengelle

500 g kaalia (valkokaalta)
1,5-2 dl vettä
1 iso tai pari pienempää sipulia
2-4 valkosipulinkynttä
1 mauste- tai suolakurkku
2 prk (á 70 g) tomaattipyrettä
1 prk (120 g) smetanaa
2 tl omenaviinietikkaa
1 tl meiramia
1 tl timjamia
0,5-1 tl chilijauhetta
1 tl paprikajauhetta
0,5-1 tl suolaa
mustapippuria
1,5 dl emmentalia

Voitele uunivuoka. Suikaloi keräkaali. Laita suikaleet kattilaan veden kanssa ja kuumenna liedellä, kunnes vesi kiehuu. Hauduta 15 minuuttia. Lisää tarvittaessa hieman vettä. Hienonna sipuli ja valkosipuli ja lisää kattilaan. Jatka hauduttamista vielä 5 minuuttia.

Leikkaa maustekurkku pieniksi kuutioiksi. Sekoita kurkkukuutiot kaali-sipuliseokseen. Sekoita kaikki loput täyteainekset.

Kaada täyte vuokaan. Ripottele pinnalle juustoraastetta. Paista 200 asteessa n. 40 minuuttia. Suojaa pinta foliolla, kun se on saanut hieman väriä.

Varhaiskaalia, riisiä, jauhelihaa, sipulia ja lihalientä.
Ruskeaa sokeria ripottelen vähän pinnalle siirapin sijaan.

Noi possun kylkiviipaleet eli "läskisoossiliha siivut" tai pekonisiivut on aivan ihania kun paistuvat ihanan rapsakoiksi. Meillä n häviää ensimmäisenä kaalilaatikon päältä :D

Meillä laitetaan:
vettä
kaalia
jauhelihaa
sipulia
porkkanaa
mustapippuria, suolaa, meiramia, maustepippuria, siirappia
Minä olen luopunut noista riiseistä ja ohrasuurimoista.

Miksei kukaan ole tehnyt sairaan hyvää kaalilaatikkoa ja yleensä se tulee loppurippeistä, kun tehdään vieläkin parempia kaalikääryleitä.
Kaiken ei pidä olla älyttömän makeaa ja kertoisinkin nyt hyvän ohjeen tähän laatikkoon.
Keitetään riisit punaiseen maitoon hiljalleen hauduttaen.
Paistetaan jauheliha, jossa sikaa ja nautaa ja kuulotettua sipulia tai ei.
Riisi/ maitoseos kestää kestää noin tunnin kypsyä, riippuen riisilaadusta.
Muista sekoittaa, tai puuro palaa pohjaan.
Kun puuro kypsyy, silpo kaali pieniksi kappaleiksi ja kuullota voissa paistaen isossa vokkipannussa noin 15-20 minuuttia.
Puuron kypsyttyä, lisää joukkoon 2.... kananmunaa, määrästä riippuen, kaalit mausteineen, paistettu jauhelihat mausteineen ja jokaisen suu on erilainen” valkopippuri, mustapippuri, merisuola jne”.
Sekoita kaikki hyvin keskenään ja lisää vielä täyttä ruokakermaa 2-....dl
Lopuksi voideltuun vuokaan ja päälle vielä nokareita voita ja vähintään 1h uunissa ja lämpötila noin 200 astetta.
Tällä reseptillä tulee suolaisen ja hiukan makean sekoitus, mutta sisusohje sopii niin kaalikääryleille kuin laatikkoonkin.
Tämä ei ole tarkoitettu hätäisille kok ille, mutta mikäli intoa riittää, kannattaa kokeilla ja syödä ainoastaan itse, koska perhe vaatisi tekemään uudestaan työlään version tästä huipputuotteesta.
T Jarza

Nykyään riisin sijaan tattaria,muuten samalla ohjeella kuin aiemmin.

Tein tänään:
Kaali
600g sikajauhelihaa
4 porkkanaa
Tuoretta meiramia
Ruususuolaa
Ripaus mustapippuria
Ripaus kurkumaa
Ruokalusikallinen hunajaa
Koristeeksi tuoretta persiljaa

Pienen kaalin tai puolikkaan ison suikaleina, kaali saa aluksi "litistyä" uunivuoassa yksinään noin kahdssasadassa asteessa, välillä sekoittelen.

Sipulin jonka pilkon ja kuullotan voissa.
400 grammaa kevyttä sikanautaa (noin 10 prosenttia rasvaa) ruskistan.
Pari ohueksi siivutettua porkkanaa.
Desin, pari riisiä, mielialasta riippuen.
Suolaa, soijaa, (tai ihaliemikuutioita vesitilkkaan sulatettuna pari) musta-ja/tai valkopippuria, siirappia mausteeksi, joskus valkosipulia.

Sit ne kaikki mätätään kaalisuikaleiden sekaan, sekoitellaan ja päälle kaadan parista kananmunasta ja puolesta litraa täysmaitoa tehdyn seoksen. Pinnalle vielä voinokareita.

Uunin lämmön lasken vartin jälkeen noin 150 asteeseen ja kolmen tunnin kuluttua valmista. Tai pidän kuumempana jos kiire, kypsyyhän se toki nopeamminkin.

Suolaa, soijaa, (tai ihaliemikuutioita vesitilkkaan sulatettuna pari)
Muistuu mieleen se kun sanoin joskus päättömälle, et ei sulla ole mitään hätää. Hän kun kertoi saavansa ruokaohjeita sulta. Täytyy perua puheet heti, kun en tuota tiennyt.

Kunnollinen ruoka myös maistuu hyvälle ilman mitään hermomyrkkyjä! Ne liemikuutioiden (myös luomussa, hiivauute ym hydrolysaatit!) ainekset vahvistavat makua ja niitä ei tarvikaan kenenkään sietää.

Muistuu mieleen se kun sanoin joskus päättömälle, et ei sulla ole mitään hätää. Hän kun kertoi saavansa ruokaohjeita sulta. Täytyy perua puheet heti, kun en tuota tiennyt.

Kunnollinen ruoka myös maistuu hyvälle ilman mitään hermomyrkkyjä! Ne liemikuutioiden (myös luomussa, hiivauute ym hydrolysaatit!) ainekset vahvistavat makua ja niitä ei tarvikaan kenenkään sietää.

Mähän jo sanoin sulle, että päätön on kunnosa.

Ei kaatanut liemikuutio miestä.

Nii ja tässä. Ei ole hiivauutteita. Ja MÄ kyllä siedän maissia, jopa pidän siitä.
"Ainesosat
Suola, tärkkelys* (maissi*), kovettamaton kasvirasva* (palmu*), naudanrasva* 7 %, raakaruokosokeri*, tomaattijauhe*, paahdettu sokeri*, naudanlihajauhe* 2,2 %, luontaiset aromit, sipuli*, persilja*, muskotti*, pippuri*, rosmariini*."

Rekkautuneet tosiaan pystyy muuttelemaan tekstejään loputomiin. Siksi joku voi nähdä asiat niin, ettei ne liity mitenkään aiheeseen. Mut fluatsinamista ei kukaan valita vieläkään?

Yhteistyössä