Mitä laskuttaa melkein sukulaiselta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin...:/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdin...:/

Vieras
Olen tekemässä melkein sukulaiselle työtä, josta normioloissa ottaisin 650-750 euroa. Ei materiaalikuluja, jonkinverran puhelin- ja matkakuluja mulle aiheutuu. Hlö:t eivät ole tehneet toisille työtä ilmaiseksi, laskuttavat pikemminkin täyden määrän. Toisaalta, tämä on kuulopuhetta ja voi olla panettelua. Eli voivat tehdä halvallakin.
Koska minulla on paljon muutakin hommaa, josta tämän jutun viemä aika on pois, ynnä tekemiseen liittyy iso vastuu, haluaisin jotain laskuttaa. Kuinka ison alen itse annatte tutuillenne/ sukulaisillenne tekemästänne työstä?
Entä mitä ajattelette, jos tuttu pyytää teiltä asiantuntijahommasta palkkaa eikä tee vain ystävänpalveluksena?

Tää on vähän sellainen juttu, että asia yleensäkin ilmoitetaan vasta työn jälkeen... Voihan asian toki ottaa puheeksi, mutta kun on sen laatuinen juttu mikä on, se ei olis kovin hienotunteista....

- alennusta on annettu
- ilmaistyöt poikivat yleensä jatkotöitä vielä kaukaisemmille "sukulaisille"
- menetät rahaa tekemällä tätä sen sijaan että tekisit työtä mistä saat palkkaa

minä olen valmis maksamaan sukulaisille ja ystäville työstä kunnon palkan, mielummin heille kun ventovieraalle, ja saan myös omista töistäni korvauksen

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tää on vähän sellainen juttu, että asia yleensäkin ilmoitetaan vasta työn jälkeen... Voihan asian toki ottaa puheeksi, mutta kun on sen laatuinen juttu mikä on, se ei olis kovin hienotunteista....

Hautaako sä olet kaivamassa vai mitä? Aika salamyhkästä, en saa yhtään asiaa päähäni minkä hinnasta ei voi etukäteen puhua :o

Ehdottomasti etukäteen sopisin kustannuksista. Itse varmaan velottaisin sen mitä verottomana tekisi. Toi palkan pyytäminen on mun mielestä ihan normaali käytäntö jos jostain vähänkin aikaa vievää tai isompaa tekee. En ainakaan ite kehtaisi olla maksamatta!

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:

Hautaako sä olet kaivamassa vai mitä? Aika salamyhkästä, en saa yhtään asiaa päähäni minkä hinnasta ei voi etukäteen puhua :o

En, enkä halua tässä kertoa mistä on kyse. Ei ole mitään salamyhkäistä, mutta en vain halua puhua asiasta, koska se mitä teen ei ole nähdäkseni oleellista!

En, enkä halua tässä kertoa mistä on kyse. Ei ole mitään salamyhkäistä, mutta en vain halua puhua asiasta, koska se mitä teen ei ole nähdäkseni oleellista!

No ei olekaan mutta musta outoa miksei etukäteen voi puhua summista mitä moinen työ maksaa :o

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
- alennusta on annettu
- ilmaistyöt poikivat yleensä jatkotöitä vielä kaukaisemmille "sukulaisille"
- menetät rahaa tekemällä tätä sen sijaan että tekisit työtä mistä saat palkkaa

minä olen valmis maksamaan sukulaisille ja ystäville työstä kunnon palkan, mielummin heille kun ventovieraalle, ja saan myös omista töistäni korvauksen

Oot kyllä oikeassa, että voipi alkaa tulla pyyntöjä lisätyöstä... Ja olennaista se onkin. Toisaalta, nämä ihmiset säästävät työni avulla rahaa. Ja vieras laskuttaa kuitenkin ainakin saman kun minä.

Mua vähän hämmästyttää kans miksi ihmeessä et voisi sopia asiasta etukäteen. Yleensä asiakas haluaa kuulla kustannuksista... Ei tule ylläreitä. Tosta saa mehevän riidan aikaseks jos ette sovi etukäteen "hienotunteisuusssyistä"

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Mua vähän hämmästyttää kans miksi ihmeessä et voisi sopia asiasta etukäteen. Yleensä asiakas haluaa kuulla kustannuksista... Ei tule ylläreitä. Tosta saa mehevän riidan aikaseks jos ette sovi etukäteen "hienotunteisuusssyistä"

Ei ole käytäntö meidän alalla, ainoastaan suuntaviivoja annetaan ja suuntaviivat nämä hlö:t tietävät yleisen elämänkokemuksen perusteella... Eikö tuon aiheen voisi jättää? Minua kiinnostaisi hirveästi se, mitä itse olisitte mieltä tutun laskutuksesta. Ja mitä itse ottaisitte. Kiitos vastanneille, on ollut hyvä kuulla asiaan liittyviä ajatuksia, niistä on oikeasti apua!

Sä sait sen kuulostaan vaan niin salaperäiseltä. :D "On sen laatuinen juttu". Sano niille että suunnilleen tän verran kun ilman kuittia tehdään. (Tais siis tottakai sä ilmotat verottajalle kaiken tulon, mutta jos oletettaisiin että joku joskus mahdollisesti tekisi pimeenä :xmas: )

tuttujen ja sukulaiden laskutuksesta on meidän perheessä sellainen linja, että alennusta ei anneta kenellekään. Tosin vain äärimmäisessä tilanteessa tehdään tutuille tai sukulaisille työtä.

Olin itse ajatellut ihan liian vähän. Enköhän ota sitten ainakin vitosella alkavan summan! Olen vaan NIIIIIIN huono ottamaan tutuilta maksua työstä. Joka kuitenkin on arvokasta+arvostettua, ja säästää usein niin paljon heidän aikaa ja rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
tuttujen ja sukulaiden laskutuksesta on meidän perheessä sellainen linja, että alennusta ei anneta kenellekään. Tosin vain äärimmäisessä tilanteessa tehdään tutuille tai sukulaisille työtä.

Fiksua tuo, ettei sukulaisille tehdä...

Olin itse ajatellut ihan liian vähän. Enköhän ota sitten ainakin vitosella alkavan summan! Olen vaan NIIIIIIN huono ottamaan tutuilta maksua työstä. Joka kuitenkin on arvokasta+arvostettua, ja säästää usein niin paljon heidän aikaa ja rahaa.

Juu, ota kunnolla. Kun kerran alat tekeen ilmaseks, niin et saa ikinä tulevaisuudessakaan maksua. Ja jos ei kelpaa niin ottavat vieraalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Juu, ota kunnolla. Kun kerran alat tekeen ilmaseks, niin et saa ikinä tulevaisuudessakaan maksua. Ja jos ei kelpaa niin ottavat vieraalta.

Niinhän se on:) Enkä halua kenenkään ilmaisavuksi jatkuvasti.

Laskutat normaali taksasi mukaan.Minusta on typerää olettaa, että alennusta saa sukulaisuuden, tai tuttavuuden perusteella.Kohta saat antaa alennusta sukulaisen työkaverille jne.
Kyllä työstä kuuluu maksaa.En voisi olettaa edes itse saavani alennusta jonkun sukulaisuuden tai kaveriuuden perusteella

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Laskutat normaali taksasi mukaan.Minusta on typerää olettaa, että alennusta saa sukulaisuuden, tai tuttavuuden perusteella.Kohta saat antaa alennusta sukulaisen työkaverille jne.
Kyllä työstä kuuluu maksaa.En voisi olettaa edes itse saavani alennusta jonkun sukulaisuuden tai kaveriuuden perusteella

Kai tässä on vähän se, että alaa pidetään järkyttävän hintaisena. Ja mulla ei ole toimistokuluja ym. kun itsekseni teen. Siis kotona. Mutta aika on pois muulta työltä, josta saisin palkkaa/ itselleni hyötyä. Lisäksi asia osoittautui vähän mutkikkaammaksi kun oletin. Joudun tekemään suunnittelua ja tosiaan vaivaamaan päätäni.

Yhteistyössä