T
tai sitten ei
Vieras
ne jotka matkustaa Karibialle ja Meksikoon asuu varmaan kerrostalossa, vuokralla tai pienessä rivarissa. Ei muuten tehdä tuollaisia matkoja. Tai sitten perittyä rahaa jos asuu omakotitalossa. Miehen pomo (nuori, ei vielä perhettä) On matkustanut aina äitinsä rahoilla Karibilalle ja Egyptiin ym.
Elähän yleistä. Me asumme isossa okt:ssa, mutta maalla. Ensiasunto, lainaa otettiin 60 000, säästöillä tehtiin pientä remppaa. Ei ne isot tulot vaan ne pienet menot.
Mies yrittäjä, tienaa nettona ehkä 2500-3500 kuussa käteen, vaihtelee tulot kovasti. Itse hoitovapalla kahden lapsen kanssa, kaksi vanhempaa, eskari ja ekaluokalle menijä.
Just buukattiin ensi tammikuulle Thaimaan loma, lennot 2500, bungalow merenrannalta 700, sisäiset lennot 200 ja hotelli Bangkokissa pariksi yöksi 100. Reissussa ollaan melkein kolme viikkoa. Pakettimatka kahdeksi viikoksi olisi ollut jotain 6000. Halvemmallakin oltaisiin päästy, mutta tahdoimme laadukkaamman bungalowin ja aamupalan.
Kierrätämme, ajamme velattomilla vanhemmilla autoilla (2kpl), kasvatamme kesällä ruokaa itse, marjastamme, kalastamme, sienestämme. Vaatteet ostamme käytettyinä, hyvälaatuista merkkikamaa mistä saan lähes aina omat rahani takaisin kun laitan vaatteet taas myyntiin. Edulliset harrastukset, emme polta, juomme viinipullon pari viikossa. Terveellistä kotiruokaa, kasvispainotteista. Tilaamme Hesarin, mutta emme muita lehtiä. Kirjat kirjastosta tai synttärilahjaksi sukulaisilta.
Itse alan tekemään hoitoalalla töitä kerran viikossa nyt syksyllä. Mukavasti ekstrarahaa, mies hoitaa silloin lapsia.
Itse uskon että säästeliäällä elämäntyylillä jokaisella on mahdollisuus matkustaa. Kävimme alkukesästä Kööpenhaminassa, lennot 50 menopaluu, Omenahotelli 70 per yö. 120 siis maksoi per aikuinen kahden vuorokauden irtiotto. Esim. tupakoitsijalla menee helposti kuukaudessa tuo tai enemmänkin savuna ilmaan