Mitä mä oon tehny väärin (koira asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hippoliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
koiralla ei ole miellyttämisenhalua. Se on jokin hieno ihmisten keksimä sana jollekkin mitä ei osata muuten kuvailla. Koira tekee sen mikä on sille kannattavaa. Ei siksi että on kiva tehdä palveluksia jollekkin.

ap:n koira ei vaan tiiä mitä siltä odotetaan.

miellyttämisenhalu voidaan tietty lukea kannattavuudeksi ja edelleen henkiinjäämiseksi jne...
Niinhän se just menee, on kannattavaa kuunnella mitä emäntä sanoo ja saa hyväksyntää.
En mä mistään palveluksista ole puhunut.
Vaikka kyllä mun palveluskoirani aika palvelevaa sorttia onkin
:D

No koira on kuulemma tosi levoton sisällä ja ravaa koko ajn. Joten ihan ekana kyllä tarkistaisin että onko koira mahdollisesti kipeä??? Ei koira joka on tähän asti totellut moitteettomasti niin yhtäkkiä vaan keksi olla "kuriton" kyllä siihen on syynsä.

Kyllä minä ainakin lähtisin ihan positiivisesti vahvistamalla tilannetta purkamaan. Myös negatiivista rankaisua käyttäisin. Mutta ei pakotteita. pakotteilla saa aikaan hullun koiran jota ei varmaan toivota. Kun koira käyttäytyy toivotulla tavalla niin palkka ja kun ei käyttäydy niin ei huomata.

AIVAN!!!niin onkin......mutta sille lapselle varmaan kerrotaan MIKSI se joutuu jäähylle?????? Eli koirallekkin täytyy se kertoa...mutta ei voi vaan sanoa että nyt kun olit tuhma niin joudut pihalle....

En usko että sitä lasta vaan nakataan johkin huoneeseen eikä puhuta mitn...aika karsiaa olis...

Meillä on koirien kanssa käytössä KOKO AJAN perus huomioimattomuus.
Eli koira ei määrää mitä tehdään ja milloin tehdään.Esim.jos toinen ruffeista tunkee mun syliin istumaan,niin mä häädän sen pois.Ja kohta jos minua huvittaa niin mä kutsun koiran luokse ja otan syliin.Eli minä olen pomo.
Mä silittelen ja lellin mun koiria paljon,mutta AINA mun aloitteesta.Minä päätän milloin leikitään,halitaan tai painitaan.
Muutama viikko sitten toinen koirista sai epilepsia kohtauksen jonka jälkeen mä tietty sitä menin lellimään ja höösäämään.No herralla nousi heti kusi päähän ja alko pomottaa mua.Karkas pihalta vaikka normaalisit pysyy vapaana..
Kolme päivää oli ruffe vähemmällä huomiolla ja johan alko taas muistua mieleen kuka on kuka! :D
Näin siis meillä ja hyväksi on todettu! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Koira on ihan täysin lakannu uskomasta mua. Parvekkeella ollessa hyppii ikkunaa vasten, ku haluaa sisälle. Ja kun komentaa mua ei usko. Miestä uskoo kyllä kaikessa. Mä en ymmärrä mitä mä oon tehny että on lakannu uskomasta mua. Mitä mun pitäis tehdä? Olla enemmän koiran kanssa, vai mitä? Meillä mies käyttää koiraa ulkona, mä hyvin harvoin.

En lukenu ketjua, mut jos on uros, ni meillä vähän sama ongelma nyt. Koira vaan melttoo narttujen perään. Sille saa kaikki huutaa ja KÄSKEÄ ennen ku menee jakeluun. Tää on joka vuosi toukokuussa meillä pari viikkoa. Kitisee ja piippaa, vinkuu ja pomppii.
Pallit pois jos on vielä nuori yksilö.

Hyvä johtaja ei ikinä huuda käskyjä montaa kertaa koiralle, vaan sanoo ne tiukasti, mutta rauhallisesti. alla miten tähän päästään:

Meilläkin on käytössä nuo koiraneuvolan opit ja todella hyvin on mennyt kovapäisen koiran kanssa. Koirankoulutusjakso aloitetaan noiden oppien mukaan viikon täyshuomioimattomuudella, mikä tarkoittaa sitä että koiraa ei huomata sisällä lainkaan, ruokittaessa, ulkona ja uloslähtiessä kyllä. Ja sitten jos koira tunkee liian lähelle, se ärjäistään pois. Tällä ikäänkuin avataan koiran korvat kuuntelemaan sinua. kun sinulla on harvoin asiaa, koira kuuntelee paremmin ja samalla koiralle osoitetaan se, että sinä päätät milloin sitä huomaat. Samalla koiralle osoitetaan että sinulla on oma henkilökohtainen alue, jonka sisälle koiralla ei ole asiaa. Ei koira siihen viikkoon kuole, hyvää se vaan tekee. Toisella viikolla sitten aloitettiin hihnakäytösopettelu ja samalla toisella viikolla huudettiin sisällä koira kaksi kertaa päivässä luokse silitettäväksi. Tällä osoitettiin se, että sínun henkilökohtaiselle alueelle saa tulla, mutta vain luvan kanssa ja rapsutukset kestää tasan vain niin kauan kuin sinä haluat. Kolmannella viikolla sitten ohitettiin lenkillä toisia koiria ja harjoiteltiin luoksetuloa. Ja jatkossa nämä säännöt lievempinä käytössä eli perushuomioimtaaomuus. Mutta kaikenkaikkiaan tämä kannattaa. Pääpointti on se, että koiran korvat avataan kuuntelemaan sinun tahtoasi ja koira tottelee niitä, kun se arvostaa sinua, rauhallista johtajaa, joka hoitaa tilanteen kuin tilanteen arvokkaasti ja rauhallisesti ja määrätietoisesti, joka ei pompi koiran tahdon mukaan. Käy siis juuri tuolla www.koiraneuvola.fi.

mitäs teen asian kanssa kun koira on ennen pysynyt vapaana pihalla.luoksetulosta saanut aina kehut ja namin.nyt ei usko enää mitään,pinkoo heti syvälle metsään.käskystä ei tule ja jos lähden hakemaan niin juoksee karkuun.

Tuo mitä yllä kerroin tepsii tosi moneen ongelmaan, myös tuohon karkailuun. mutta kannattaa tehdä niin, että jos koira lähtee pihalta karkuteille huudat seis tai ei käskyn, ja jos ei tottele annat sen mennä. Kun koira itsekseen ajan kanssa tulee takaisin (esim. oven taakse halutakseen sisään tai pihalle sinun luoksesi) häädät sen pois, ja vähän ajan kuluttua koiran ollessa hämmentynyt, kutsun sen luoksesi. Tällä toimintatavalla osoitetaan koiralle, että jos sinua ei totella, koiralla ei ole myöhemminkään mitään asiaa sinun luoksesi tai sinun ovellesi, etsikööt siis uuden lauman itselleen, sinä et sitä takaisin kaipaa. Koira menee hämilleen tällaisesta eli silloin se kutsutaan iloisesti luvalla "takaisin laumaaan". Sama käytäntö on jos koira ei tottele esim. lenkillä tänne käskyä. Silloin käännyt päinvastaiseen suuntaan ja kun koira lähtee perääsi, häädät sen, jatkat kävelyä ja kun koira on hämillään, huudat sen uudelleen luo kehujen kera.

mutta tämä kaikki toimii kun sinä olet se johtaja ja johtajaksi pääsee tuolla huomioimattomuudella

Alkuperäinen kirjoittaja KatiS:
Hyvä johtaja ei ikinä huuda käskyjä montaa kertaa koiralle, vaan sanoo ne tiukasti, mutta rauhallisesti. .

En mä muuten huudakaan, mut tähän aikaan se on ihan pakko. Se on jo niin monta vuotta nähty, et parin viikon jälkeen koira "palautuu" normaaliksi.

Niin, meilläkin ennen tuota mitä yllä kerroin oli niin että varsinkin kevään aikaan kun hormoonit koirassa hyrräsivät koiralta oli korvat kadoksissa. Mutta nyt tottelee jopa vaikka naapurissa olisi juoksuinen narttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Sikuriina1987:
Susilauma on perhe. Siellä on äiti ja isä susi jotka lisääntyy. Siten on niiden pennut aiemmista pentueista jotka hoitaa esim uusia pentuja. Ei sieltä ketään karkoteta.

edelleen koira tekee sen mikä on sille kannattavaa.... Laumanjohtaja jutut on ihan hömppä tietoa..... mutta vastailen ketjun aloittajalle yv:nä niin mun taidoista on hänelle enemmän apua:)

Eli sinä katsot olevasi niin kokenut ja oikeassa, että muiden neuvot kannattaa ap:n unohtaa...AIka arroganttia, sanoisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sikuriina1987:
koiralla ei ole miellyttämisenhalua. Se on jokin hieno ihmisten keksimä sana jollekkin mitä ei osata muuten kuvailla. Koira tekee sen mikä on sille kannattavaa. Ei siksi että on kiva tehdä palveluksia jollekkin.

ap:n koira ei vaan tiiä mitä siltä odotetaan.

Voi olisitpa katsonut se mot ohjelman dokumentin koirista, jalostuksesta ja geeneistä...Koira on jalostettu miellyttämään ihmistä, toisin kuin alkukantaiset sudet.

Geeniperimä on osittain samaa susien kanssa, mutta jalostamalla on muokattu koirista ihmisille sopivia...toki eri roduille on jalostettu eri ominaisuuksia.

Mutta koira kuuntelee koko ajan ihmistä ja seuraa hänen ohjeitaan.

Jos ongelmia tulee niin todennäköisesti omistaja ei ole johdonmukainen. Ja mä uskon osittain tähän johtajuus asiaa siitä näkökulmasta, että johdonmukainen omistaja näyttää toiminnallaan koiralle olevansa pomo. Sama pätee lapsiin, vaikka ei saisikaan verrata lapsia ja koiria...

Hyvä johtaja ei ikinä huuda käskyjä montaa kertaa koiralle, vaan sanoo ne tiukasti, mutta rauhallisesti. alla miten tähän päästään:

Meilläkin on käytössä nuo koiraneuvolan opit ja todella hyvin on mennyt kovapäisen koiran kanssa. Koirankoulutusjakso aloitetaan noiden oppien mukaan viikon täyshuomioimattomuudella, mikä tarkoittaa sitä että koiraa ei huomata sisällä lainkaan, ruokittaessa, ulkona ja uloslähtiessä kyllä. Ja sitten jos koira tunkee liian lähelle, se ärjäistään pois. Tällä ikäänkuin avataan koiran korvat kuuntelemaan sinua. kun sinulla on harvoin asiaa, koira kuuntelee paremmin ja samalla koiralle osoitetaan se, että sinä päätät milloin sitä huomaat. Samalla koiralle osoitetaan että sinulla on oma henkilökohtainen alue, jonka sisälle koiralla ei ole asiaa. Ei koira siihen viikkoon kuole, hyvää se vaan tekee. Toisella viikolla sitten aloitettiin hihnakäytösopettelu ja samalla toisella viikolla huudettiin sisällä koira kaksi kertaa päivässä luokse silitettäväksi. Tällä osoitettiin se, että sínun henkilökohtaiselle alueelle saa tulla, mutta vain luvan kanssa ja rapsutukset kestää tasan vain niin kauan kuin sinä haluat. Kolmannella viikolla sitten ohitettiin lenkillä toisia koiria ja harjoiteltiin luoksetuloa. Ja jatkossa nämä säännöt lievempinä käytössä eli perushuomioimtaaomuus. Mutta kaikenkaikkiaan tämä kannattaa. Pääpointti on se, että koiran korvat avataan kuuntelemaan sinun tahtoasi ja koira tottelee niitä, kun se arvostaa sinua, rauhallista johtajaa, joka hoitaa tilanteen kuin tilanteen arvokkaasti ja rauhallisesti ja määrätietoisesti, joka ei pompi koiran tahdon mukaan. Käy siis juuri tuolla www.koiraneuvola.fi.

Toimiiko tää kaikki ihan myös aikuiseen koiraan, siis tämä meidän 4 vuotias. Että aikuisen koiran saa myös hyvin opetettua vapaana juoksemaan ym.?

Meillä koira myös äksyilee kovasti toisille koirille, vaikka se toinen koira olisi 50 metrin päässä, niin johan alkaa möykkääminen.
Sit vielä koirasta on tullut kauhea kerjäämään. Ihan kun ei ruokittais ollenkaan, kun oltiin pois, kävi syömässä jopa paketillisen leipää. Ruokaa saa hyvin.. silti käyttäytyy kun nälkäinen koira..

Toimiiko tää kaikki ihan myös aikuiseen koiraan, siis tämä meidän 4 vuotias. Että aikuisen koiran saa myös hyvin opetettua vapaana juoksemaan ym.?

Kyllä toimii. Suurin osa koiraneuvolan asiakkaista taitaa olla aikuisia. Omakin koirani kävi siellä aikuistumisen kynnyksellä ja hyvin on oppi mennyt perille.

juu, me mentiin meitin koiran kanssa näihin oppeihin koiran ollessa kolme, silloin oli hermot jo riekaleina kun koira pompotteli meitä mennen tullen, haukkui muut koirat, hyppi meitä vasten, ei kuunnellut jne...tämä on periaatteessa koulutusmuoto aikuisille koirille, joiden kanssa on ilmennyt jonkinlaisia ongelmia. Pennuille tätä ei saa tehdäkään vaan vasta kun koira on aikuistunut.

Mä muuten testasin lenkillä omaan koiraan sen, että en puhu koiralla mitään ja en opasta koiraa käskyillä niin johan alkoi kävelemään nätisti hihnassa ja pyöräilemässä käyminenkin on helppoa, koska koira seuraa minua, eikä odota vain suullisia ohjeita.

Turhat pulinat pois ja oikeasta toiminnasta vain paljon kehuja.

Tossa mallissa mistä mää kerroin, opetetaan koiralle lenkillä se, että koiran tehtävä on haistella rauhassa maata ja omistaja hoitaa sen "suojelemisen" ja vastaantulijoiden kyttäämisen. Ja tuossa mallissa koiralle on aina suullisesti kerrottava lyhyesti jos jotain kerrottavaa on, esim. seis, käännytään, ei..jotta koira voi rauhassa haistella ja luottaa siihen, että omistaja kertoo jos jotain kerrottavaa on. Tällöin koiran ei tarvitse kokoaikaa olla kärppänä seuraamassa mitäs ympärillä tapahtuu ja mitä omistaja seuraavaksi keksii. Suosittelen, voihan olla että muutkin keinot tepsii.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Ootko antanu periks joskus? Koiralla on tuollaisten asioiden suhteen pitkä muisti. Kumpi yleensä komentaa? Meillä mies, ja selkeesti pitää miestä johtajanaan.

mies komentaa. ja jos koira on tehny pahaa meidän ollessa poissa, miestä ei koira katso ns. ylöspäin vaan pitää pään ja katseen alhaalla, koska on ollu tuhma. Mua taas koira katsoo kyllä, ja harvoin kun komennan pahan teosta laskee päätään alas.

Koira ei kyllä tajua että olis tehny jotain väärää ku ootte ollu pois, sitä täytyy komentaa sillon ku se on just tekemässä jotain "tuhmaa", jos ei just sillon oo paikalla ni sille ei sit maha mitään. Ymmärrän kyllä et ottaa päähän jos koira on tehny jotain tuhoja sillä aikaa ku ootte ollu pois kotoo,mut ei se komentaminen enää siin vaihees auta, koira alkaa vaan jännittämään ku tuutte kotiin et alatteko taas huutaa sille, siks se kääntää pään sivuun ja näyttää "häpeevän".

Yhteistyössä