Mitä mä teen? Lapsi sairastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Kertokaa mulle mitä mä teen, olen ihan loppu ja kuitti ja neuvoton. Asutaan husin sairaanhoitoalueella pienessä kaupungissa, täällä on läheellä oma sairaala, jossa lastenpoli, muttei omaa lastenlääkäripäivystystä, se hoidetaan Jorvissa.

Lapset ( 2 ja 5 vuotiaat) sairastuivat alkusyksystä. Ensin luulin, että on vaan flunssa, sama tuli minullekkin hetken päästä. Olen raskaana ja taudit ovat joka kerta kestäneet minulla silloin kauan. Lokakuun lopulla tututkin alkoivat huomautella, että kylläpä teillä kestää flunssa kauan. Lapsilla oli pientä lämpöä silloin tällöin, muttei kuitenkaan kuumetta. Lapset ovat kotihoidossa ja tehtiin päätös vältellä suuria vähän aikaa, jos tautisuus vaikka vähän rauhottuisi.

Terveyskeskukseen soittelin tasaisin väliajoin, mutten saanut meistä kenellekään aikaa kertaakaan, koska ei ollut kuumetta, ei kipuja eikä hengenahdistusta. Yskä vain jatkui ja jatkui, välillä limaa irtoaa paljon ja välillä se on vain sellaista tukehduttavaa kuivaa kakomista ja hinkumista.

Marraskuussa sain pojat lääkäriin, sairaanhoitajalle. Ei korvissa mitään, ei suurempaa rohinaa keuhkoissa eikä keuhkoputkessa, jotain vinkunaa kuitenkin kuului. Ei päästy lääkäriin, koska lapset nyt vaan välillä sairastavat. Sitten käytiin yksityisellä vähän myöhemmin, jotain rohinaa kuului ja lapset saivat lääkekuurit. Antibiootista ei ollut apua ollenkaan. Toisen lääkärikäynnin sain lapsille, kun tuttu hoitja oti meidät vastaan ja siirsi siitä lääkärin tutkittavaksi. Kuuli taas pientä rohinaa, mutta tilannett pitää kuulemma vaan seurailla. Itse pääsin lääkäriin joulukuun alussa vain joutuakseni kuulemaan, että flunssahan sulla on tyttöseni, raskaana ollessa ne ovat vähän rankempia. Välillä taudit vaan kestää kauemmin...

Olen laihtunut yli 10 kiloa tässä syksyn aikana, vaikka olenkin tosiaan raskaana. Olen aivan poikki ja rätti, niin ovat lapsetkin. Hengitysvaikeudet tulevat kohtauksina, kovimmat yskänpuuskat kestävät jopa tunnin ja minulla on todella heikko olo sen aikana ja vähän jälkeenkin. Huimaa, ei saa tarpeeksi happea köhältä. Päivystyksessä kävin itse kerran tämän puuskan aikana, mutta se tietty rauhottui kun sairaalaan pääsin ja en tosiaan päässyt edes lääkärijonoon, hoitsu otti serpin, oli noin 20 ja totesi, että sinut hoidetaan omalla terveysasemalla, tuo on ihan normaali lukema, virus vaan yskitää.

Nyt lapsien tilanne on huonontunut. Hengitysvaikeuksia/yskänpuuskia on yhä enemmän. Isommalla lapsella on mustat silmänympärykset, nuorempi syö todella vähän ja nukkuisi paljon, on alkanut nukkumaan kahdet päiväunet. Lapset ovat huonontuulisia ja väsyneitä. Vein muksut päivystykseen, siellä hoitaja otti pikaserpin, oli kummallakin normaali ja kuunteli keuhkot, joissa on jotain rohinaa, muttei nyt mitään pahempaa. Ei päästy lääkäriin, nämä eivät ole päivystystapauksia kuulemma. Nuha nyt vaan on aika ikävä tauti. Omaan terveyskeskukseen vain yhteys. Pienempi itki, kun rintaan sattuu, mutta kotiin ne meidät jälleen lähettivät.

Omaan terveyskeskukseen olen ollut yhteydessä jo monta kertaa. Tuttavaperheellä todettiin juuri mykoplasma, kyselin, että voisiko testin ottaa meidänkin lapsilta, ollaan vierailtu toisillamme noin kerran viikossa kesästä saakka, välillä lapset ovat leikkineet kolme-neljä kertaa viikossa keskenään. Ei oteta, kun ei ole kovaa kuumetta.Mykoplasmaa ei tarvitse lääkitä, jossei siitä tule keuhkokuumetta tai muuta vakavampaa.

Kertokaa mitä mä teen? Rahaa ei ole tosiaan miljoonaan yksityislääkärikäyntiin ja kolmen ihmisen laajoihin verikokeisiin. Yksityinen on ilmeisesti kuitenkin ainoa vaihtoehto, koska ei tästä enää mitään tule. Meillä ei ole ollut yhtään tervettä päivää syyskuun jälkeen, oma fyysinen kunto on jo todella huono tämän koitoksen jälkeen. En jaksa siivota, en kävellä pitkiä matkoja, kova yskä alkaa vaivata heti, kun teen jotain vähänkin fyysisempää. Mihin kannattaisi viedä lapset, meillä on tosiaan omalla kylällä vain nämä julkisetja sitten yksi yksityinen, jossa lastenlääkäri käy todella harvoin ja sinne on aina pitkät jonot.

minkälainen asunto ?
kauan olette asuneet ?

voiko epäillä hometta ?

kokeilkaa asua siinä tilanteessa jossain muualla noin viikko, pitäisi auttaa heti ja homekoira heti paikalle. on hintansa arvoinen.

Ei varmaankaan ole mykoplasmaa, jos koko syksyn olette sairastaneet.

Jos koko porukka on kipeänä, niin miettisin ympäristöä. Allergia eläimille, mutta ei voi puhjeta kaikille samoihin aikoihin.

Entä asuntonne, home? se tekee tuollaisia oireita.
sopisi hyvin, kun kaikki oirehtivat.
sitä voi olla uusissa ja vanhoissa taloissa.

googleta home flunssa

Ei pitäisi olla hometta, kröhä jatkui, vaikka oltiin kolme viikkoa evakossa ympäriinsä, kun vaihdettiin lattiat ja tehtiin kylppäriremppa. Asunnosta on tutkittu kosteusarvot keittiöstä ja vessasta/ kylppäristä ennen remonttia.

Elukoille ollaan pienemmän kanssa allergisia, joten niitä ei meillä ole, eikä kyläillä eläinperheissä. Oltiin mummolassa evakossa hetki, sen jälkeen äitini, joka ei koskaan sairasta oli viikon kuumeessa. Miehelläni on myös ollut pientä nuhaa ja lihaskipuja marraskuun alusta saakka. Minä olen meistä yleensä se, joka on terve ja muut ovat flunssassa. Nyt tuntuu siltä, että olen meistä pikkuisen kanssa tautisin tapaus.

ei se mykoplasma testi ole kovin kallis yksityisellä. Eikö hussilla saa tehdä testejä myös omaan laskuun?
Minusta taas voi olla mykoplasma, koska sehän vaan jatkuu ja jatkuu, mutta eikö siinä ole jatkuva yskä, oliko teillä?
Jos serppi ei ole koholla niin ei kai ole mitään vakavaa...

Yskä tässä on pahin oire. Ei ole tosiaan mikään pikkuköhä, vaan ihan karmiva yskä, yskän takia lapsilla on koviakin hengitysvaikeuksia. Ensin oli flunssaa, sitten lokakuussa alkoi yskä ja se on jatkunut tähän päivään saakka.

Sinuna veisin lapset yksityiselle lääkärille. Ja sinulle itsellesi vaatisin neuvolan lääkärille ajan. Sen luulisi järjestyvän jo ihan tuon laihtumisenkin takia.

Huomenna soittelen neuvolaan ylimääräistä lekuriaikaa. Vauva on tähän asti kasvanut normaalisti, vedän kaksin käsin vitamiineja, että saan varmasti kaikkea ravintoaineita. Ruoka ei tosiaan kauheasti maistu...

Kai me sinne yksityiselle huomenna mennään, ei tästä enää tule mitään. En ymmärrä kenelle se päivystys on , jos sinne ei oteta parivuotiasta, joka on väsynyt, ei syö ja keuhkot vinkuvat ja hengittäminen sattuu. Ilmeisesti oli liian kiire paikkailla juoppoja ja kirjottaa sairaslomatodistuksia. Tai sitten mun on opeteltava valehtelemaan ja liioiteltava ihan jumalattomasti oireita.

Selkee mykoplasmahan tuo on. Meillä oli viime syksynä ainakin pojalla. Se tuli ilmi vasta myöhemmin toisessa verikokeessa. Pyydettiin kyllä epäiltäessä sellaset antibiootit että auttaa myös mykoplasmaan vaikka testejä ei silloin tehty. Pojalla oli pitkittynyt yskä joka jatkui ja jatkui.
Pakkohan teidän on apua saada tuohon, tuohan on ihan kidutusta ja sä vielä raskaana! Eikö neuvola voi mitenkään puuttua asiaan että saatte kunnon ajan lääkärille ja lääkäriltä edes varmuuden vuoksi antibiootit jotka tepsii mykoplasmaan!

Asutaan kerrostalossa, on rakennettu 50-luvulla, osittain uusittu viitisen vuotta sitten, loppu laitettu nyt. Ollaan asuttu tässä muutama vuosi, äitini yleensä reagoi homeseen, muttei se täällä ole tukossa.

Pah, mitä oireita pojallasi oli? Mä en ymmärrä miksei me saada antibiootteja, jos ne vaikka tähän toimisikin. Tänä vuonna toinen lapsi on syönyt kaksi lääkekuuria, toinen yhden, ei tosiaan olla mitään antibioottien suurkuluttajia. Minä itse söin 2012 kuurin viimeksi. Huomenna soitan neuvolaan, jos keksisi jotain. Ei tosiaan paljoa auta, kun terveyskeskukseen soittaessa sanon olevani raskaana ja syksystä asti kipeänä. Nyt minulta on äänikin taas lähdössä ja keyhkoputki täynnä limaa. Sairaanhoitaja sanoi, että kun en tarvitse sairaslomatodistusta ja olen kotona lasten kanssa, niin kerkiän hyvin lepäillä ja parannella itseäni. Tosi kiva. Olen jo luovuttavanut tän taudin suhteen, en usko koskaan parantuvani.

Mykoplasmasta on kokemusta parin vuoden takaa. Kokeita ei otettu, mutta tk lääkäri kuunteli oireet ja määräsi zithromax-kuurin joka auttoi. Nyt tosin on liikkeellä yskää, joka jatkuu aika kauan, mutta ei kuitenkaan ole mykoplasman aiheuttamaa.

50-luvun taloissa voi olla hometta. Pelkät kosteusmittaukset rakenteiden päältä ei kerro yhtään mitään. Myös muut sisäilmaongelmat on aika todennäköisiä tuon ikäisissä taloissa.

No voi kun muistaisi kaikki, viime syksy oli ihan hirveätä sairastelua koko ajan. En muista enää mihin sai antibiootit, olisko ollut sitten joku pahempi kuumeellinen juttu ja kysyttiin että tepsiikö sit kans mykoplasmaan jos sattuukin olemaan sitä. Oli siis jatkuvaa yskää, paheni iltaisin, sellasta kuivaa taisi olla. Oli ihan väsynyt ja valkoinen, mustat silmänaluset kun yölläkin yski ja nukkuminen oli mitä oli. Mulla oli myös keuhkoputkentulehdus johon sain antibiootit. Ehkä me koko perhe sairastettiin mykoplasma, vaikea sanoa mutta todennäköistä kyllä. Että kyllä siihen pitäs kunnon kuuri saada että pääsis parantumaan.

Ventolinea oli myös pojalla.

Toivottavasti saatte neuvolan kautta avun! Kyllä sut pitäs paremmin huomioida kun olet raskaanakin mutta jos eivät ota tosissaan, ole kovana ja vaadi!

Yhteistyössä