Mitä mä teen, vaikea ongelma koiran kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeeta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikeeta...

Vieras
Käytin koiran eläinlääkärissä, sillä piti olla anaalirauhaset tukossa ja toinen jopa räjähtänyt. Nyt menin siis jatkohoitoa hakemaan. Eläinlääkäri (kokenut) sanoikin että sillä on vakavampi sairaus peräpäässä/-suolessa... sellainen johon lääkkeet maksaa yli 400 euroa. Mahdollisesti paljon enemmänkin. No, ei se vielä mitään, toisaalta voisin maksaa tuon summan jos sillä saisin koiran kuntoon... mutta... luin netistä eläinlääkäripalstalta että tuo kyseinen sairaus uusiutuu usein ja on elinikäinen vaikeasti hoidettava sairaus josta koirakin kärsii paljon ilman kunnon hoitoa. Eli jos koiran haluaa pitää elossa, kivuttomana ja suhteellisen "terveenä" niin on oltava aktiivinen hoidon suhteen ja myös laitettava paljon rahaa ja aikaa siihen. En vaan tiedä onko mitään järkeä "kiduttaa" koiraa vuosien ajan. En myöskään tiedä riittäisikö mun rahat. Tai kai mä saisin rahat kasaan mutta sitten on tingittävä muusta... :( Toinen vaihtoehto olis lopettaa koira, erittäin rakas sellainen... :( En tiedä miten pystyn siihenkään...
Mitä teen? Mitä te tekisitte? Kaipaan vastauksia ennen kaikkea sellaisilta jotka välittää ja rakastaa koiriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikeeta...:
Käytin koiran eläinlääkärissä, sillä piti olla anaalirauhaset tukossa ja toinen jopa räjähtänyt. Nyt menin siis jatkohoitoa hakemaan. Eläinlääkäri (kokenut) sanoikin että sillä on vakavampi sairaus peräpäässä/-suolessa... sellainen johon lääkkeet maksaa yli 400 euroa. Mahdollisesti paljon enemmänkin. No, ei se vielä mitään, toisaalta voisin maksaa tuon summan jos sillä saisin koiran kuntoon... mutta... luin netistä eläinlääkäripalstalta että tuo kyseinen sairaus uusiutuu usein ja on elinikäinen vaikeasti hoidettava sairaus josta koirakin kärsii paljon ilman kunnon hoitoa. Eli jos koiran haluaa pitää elossa, kivuttomana ja suhteellisen "terveenä" niin on oltava aktiivinen hoidon suhteen ja myös laitettava paljon rahaa ja aikaa siihen. En vaan tiedä onko mitään järkeä "kiduttaa" koiraa vuosien ajan. En myöskään tiedä riittäisikö mun rahat. Tai kai mä saisin rahat kasaan mutta sitten on tingittävä muusta... :( Toinen vaihtoehto olis lopettaa koira, erittäin rakas sellainen... :( En tiedä miten pystyn siihenkään...
Mitä teen? Mitä te tekisitte? Kaipaan vastauksia ennen kaikkea sellaisilta jotka välittää ja rakastaa koiriaan.

Mikä sairaus on kyseessä?

Jos lääkkeillä on mahdollista pitää koissun elämänlaatu hyvänä, lääkitsisin ja repisin rahat jostain. Muuten miettisin tarkkaan asiaa ja sen eri puolia - mikä on esim. koiran ikä?

Minulla on kans 2 koiraa. Ja jos olis mahd. että tuolla summalla sais homman hoidettua joksikin aikaa, maksaisin kyllä. Katsoisin sitten miten pian uusii tai uusiiko ollenkaan. Ja seurailisin onko koira kivuliaan oloinen. Sitten alkaisin miettiä että kannattaako jatkaa vai ei. Mutta suosittelisin että kannattaahan sun kyllä kokeilla. Onhan sen pirun paljon rahaa, mutta toisaalta, mitäpä sitä ei rakkaan koiransa eteen tekisi...
Miten tuo sairaus muuten ilmeni? Mitä oireita koirallasi oli? Mulla omalla kultsulla on kans aina silloin tällöin anaalit kiusana, mutta kotona ne sitten tyhjennetään ja se menee ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkälaisia uhrauksia hoito vaatisi jatkossa, onko joku ruokavalioon liittyvä tms? Kuinka vanha koira on?

Ruokavalion muutos ja aktiivista peräpään hoitoa kaikin puolin (mm. suihkuttelua, kallista lääkintää, eläinlääkärireissuja...), en edes vielä tarkkaan tiedä mitä kaikkea pitäisi tehdä. Koira on 5-vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:

Perianaalifistelia.

Jos lääkkeillä on mahdollista pitää koissun elämänlaatu hyvänä, lääkitsisin ja repisin rahat jostain. Muuten miettisin tarkkaan asiaa ja sen eri puolia - mikä on esim. koiran ikä?

Pelkkä lääkintä ei riitä vaan koiran takapuolta pitäisi aktiivisesti "vahtia" ja pestä, puhdistaa, rikkoa paiseita, käyttää eläinlääkärissä jne. Koira on vielä nuori, vasta 5 vuotta.

Mä miettisin tilanteen omalle kohdalleni (vähän suhteutettuna toki).

Haluaisinko mä syödä vaikka pelkkiä porkkanoita, joku tunkis mun suuhun pillereitä päivittäin ja joku olis päivittäin kiinni mun peräröörissä. ja sitten vielä lääkäriin ronkittavaksi ajoittain.

Sä tunnet koiras ja näät jos hoidot alkaa sitä ahdistaa.

Ilman muuta kokeilisin hoitoa, vaikka olisi kallista ja vaivalloista - näin asian ajattelin jo koiran ottamista harkitessa. Jos lääkitys ei pure ja koira kärsii, on asia tietenkin toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Karamelli:
Miten tuo sairaus muuten ilmeni? Mitä oireita koirallasi oli? Mulla omalla kultsulla on kans aina silloin tällöin anaalit kiusana, mutta kotona ne sitten tyhjennetään ja se menee ohi.

Se ilmeni niin että koira ei enää kakkaa kunnolla vaan vähän väliä "tiputtelee" ja huomattiin että on vaikeaa ja kipeää koko kakkaamishomma. Mentiin eläinlääkäriin, eläinlääkäri sanoi anaalirauhasen räjähtäneen (koska oli niin täynnä), saatiin antibiootit ja kipulääkkeet, ei auttanut ja sitten tänään uudestaan eläinlääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:

Perianaalifistelia.

aivan, ku meillä vaan oli koira joka sairasti eturauhasen laajentumaa ja peräsuolentyrän ja oli kalliiseen leikkaukseen aika varattu mutta kerkes koira kuolla :( sitä oli peräpäästä operoitu, eli ulosteet pois nukutuksessa ja sit eläinlääkäri totes noi sairaudet ja varattiin se leikkaus aika mut ei keretty sinne ku samana yönä kuoli pois :(

Ootko ihan vakuuttunut diagnoosista? Minä varmaan pyytäisin toisenkin mieleipiteen, vaikka kokeneella eläinlääkärillä kävitkin, noi koirien peräsuoli/takapääasiat ei aina ole ihan helppoja diagnosoida.

Alkuperäinen kirjoittaja Karamelli:

Se ilmeni niin että koira ei enää kakkaa kunnolla vaan vähän väliä "tiputtelee" ja huomattiin että on vaikeaa ja kipeää koko kakkaamishomma. Mentiin eläinlääkäriin, eläinlääkäri sanoi anaalirauhasen räjähtäneen (koska oli niin täynnä), saatiin antibiootit ja kipulääkkeet, ei auttanut ja sitten tänään uudestaan eläinlääkäriin.

meillä oli samat oireet, eli uloste ongelmat

Ilman muuta kokeilisin hoitoa, vaikka olisi kallista ja vaivalloista - näin asian ajattelin jo koiran ottamista harkitessa. Jos lääkitys ei pure ja koira kärsii, on asia tietenkin toinen.

Lääkityksellä vain helpotetaan koiran oloa, mutta koskaan tuo tauti ei menisi pois. Kovasti haluaisin auttaa koiraani ja olisin valmis pistämään vaikka viimeiset rahat jos taudin vaan sais pois. Mieheni ei ole valmis tuhlaamaan rahojamme koiraan... ja järjellä ajatellen, en tiedä haluanko minäkään syödä kaurapuuroa ja makaronia jotta saisimme koiraa autettua. Sydän sanoo toista.

Meillä sama ongelma ollut pari vuotta, koira nyt 7 ja ollaan koko perhe totaalisen kyllästyneitä vahtimaan koiran takapuolta! Tämä kesä vielä hoidetaan ja syksyllä luovumme koirasta. :( Kamalalta tuntuu, mutta koirastakin on tullut äreä ja arvaamaton. Kipulääkkeitä syö nyt lähes päivittän ja ei enää nauti elämästään.

Ootko ihan vakuuttunut diagnoosista? Minä varmaan pyytäisin toisenkin mieleipiteen, vaikka kokeneella eläinlääkärillä kävitkin, noi koirien peräsuoli/takapääasiat ei aina ole ihan helppoja diagnosoida.

Itse mietin samaa... että pitäiskö vielä pyytää pariltakin eläinlääkäriltä mielipidettä. Rahaa menee mutta ei voi mitään.

Meillä sama ongelma ollut pari vuotta, koira nyt 7 ja ollaan koko perhe totaalisen kyllästyneitä vahtimaan koiran takapuolta! Tämä kesä vielä hoidetaan ja syksyllä luovumme koirasta. :( Kamalalta tuntuu, mutta koirastakin on tullut äreä ja arvaamaton. Kipulääkkeitä syö nyt lähes päivittän ja ei enää nauti elämästään.

Siis teidänkin koiralla tuo perianaalifistelia?

No tätä nyt ei voi suoraan tohon verrata, vaan kerronpa kuitenkin...
Mulla oli 8-vuotias leonberginkoira jonka takapää oli tosi heikkona ja ajattelin ettei mitään oo tehtävissä. Ell kuitenki ehdotti vesiterapiaa, joka oli toteutettava n. kerran viikossa jotta siitä saisi parhaan hyödyn. Muistaakseni 10 kerran kortti makso n.300e ja kyllähän niitä käyntejä kerty. Koira kuitenki hyöty tästä selvästi, ei kipuillut ja sai voimaa/lihaksia takakoipiinsa ja eli yli 10-vuotiaaks =) Tässä oli tietty se hyvä, että kesäsin sai vietyä koiruutta ihan järveen uimaan niin ei tarvinu viedä sinne vesimatolle...

Itse mietin samaa... että pitäiskö vielä pyytää pariltakin eläinlääkäriltä mielipidettä. Rahaa menee mutta ei voi mitään.

Kyllä sinun kannattaa luottaa eläinlääkäriin!

Nää on niin vaikeita juttuja.

Toisaalta pistää kiukuksi ihmiset, jotka ei ole valmiita koiraansa hoitamaan ja toisaalta tiedän tasan tarkkaan että on helppo hurskastella niinkauan kun ei itse tarvitse joka päivä nähdä ihan sikana vaivaa ja pistää rahaa palamaan... kai näitä asioita täytyy eniten miettiä koiran elämänlaadun kautta. Ja ehkä osittain senkin, miten paljon hoito tulee konkreettisesti teidän elämää muuttamaan ja vaikeuttamaan.

Siis teidänkin koiralla tuo perianaalifistelia?

Luitko tämän?

http://www.perianalfistelia.net/

Yhteistyössä