mitä mä teen? Ystävästä ja lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla on ystävä jonka lapsi on vuoden omaani vanhempi (2 ja 3) ja ollaan käyty yhdessä puistoissa ja hoplopissa ym. Mä pidän valtavasti ystävästäni, mutta mua on alkanu ahdistaa tapaamiset. Ystävän lapsi yrittää vähän väliä salaa nipistää ja töniä ja lyödä nyrkillä omaani. Kyttään koko ajan ja sanon tietenkin että ei saa, mutta ystäväni lapsi vinkuu sitten äidilleen ettei ole tehnyt mitään. Viimeksi toinen tuuppasi surutta lapseni alas sellasesta mopokeinusta ja meni itse tilalle. Ystäväni ei oikeastaan sano muuta kun että hei hei, pyydäppä anteeksi. Pitäisikö vaan pikkuhiljaa antaa ystävyyden kuivua? Huonot välit siitä tulis jos sanoisin että sinun lapsesi kiusaa koko ajan ja voisitko puuttua asiaan hanakammin... tai jos alkaisin komentaa toisen lasta niinkuin komentaisin omaani samassa tilanteessa... Sanokaa te viisaammat.

No eikai huonokäytöksisen lapsen vuoksi sytävyyden pidä antaa kuivua. Ei sulla sitten senverran selkärankaa mieluummin ois, että otat ihan kunnolla puheeksi ystäväsi kanssa tilanteen ja pyydät katsomaan enempi ipanansa perään. Ja jos kyse on ystävästä ja ystävän lapsesta, niin kai nyt herttilaijaa sentään voit itsekin lapsen käytökseen puuttua ja häntä ojentaa.

Oli se sitten ystävä tai ei, niin varmasti puutun asiaan, jos joku lapsi lastani kiusaa.

Niin mun tekisi mieli komentaa, mutta kun ystävän kasvatusperiaatteet on erilaiset ja niihin ei selvätikään kuulu komentaminen vaan neuvottelu tai oikeastaan villasella painaminen näköjään. En haluaisi astua varpaille.

meillä on vähän sama tilanne yhden kaverin kanssa. ja todellakaan ei ole helppoa sanoa että kuules katsoisitkos paremmin lapsesi perään .kyllä se varmasti ystävyyteen vaikuttais. tai siis mä en ainakaan tykkäis jos mun kasvatustyyliin puuttuis joku.
mut minkäs teet.
ite oon sit aina vähän komentanut lievästi ja koittanut saada omalle lapselle päähän että "jos Antti lyö niin lyö kuule takaisin ". :ashamed:

Taitaa olla jokin ikäkauteen kuuluva vaihe, joka menee varmasti ohitse. Älä hyvää ystävyyttä sen vuoksi unohda. Vahtaat omaasi vain paremmin ja vaikka kulkisit vierellä. Jos joku lyö tai tönii toista, saa minusta sanoa vaikka kyseessä olisikin vieras lapsi. Hyvä vaan, että oppivat, että yhteisössä aikuisilla on auktoriteettia.

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Taitaa olla jokin ikäkauteen kuuluva vaihe, joka menee varmasti ohitse. Älä hyvää ystävyyttä sen vuoksi unohda. Vahtaat omaasi vain paremmin ja vaikka kulkisit vierellä. Jos joku lyö tai tönii toista, saa minusta sanoa vaikka kyseessä olisikin vieras lapsi. Hyvä vaan, että oppivat, että yhteisössä aikuisilla on auktoriteettia.

meidän tapauksessa ei ainakaan oo ikäkauteen kuuluva vaihe k"yseessä.

ja vaikka oiskin, ei se oikeuta huonoa ja rumaa käytöstä ja sen "hiljaista hyväksymistä"..

Sekin inhottaa, että vaikka pidän paljon lapsista, mulla on alkanu tulla negatiivisia tunteita sitä poikaa kohtaan. Tunnen inhoa välillä kun näen sen pojan pahanteko ilmeen :(

Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
pieniähän nuo lapset vielä ovat. Onko 3 vuotiaalla sisaruksia vai kokeeko se sun 2 vuotiaan jotenki uhkaksi, niinku "sisaruskateutta".

On pienempiä ja isompia sisaruksia ja osa heistä aina mukana. Hyvin käyttäytyviä lapsia siis tätä yhtä lukuunottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
ystäväsi kuitenkin pyydättää anteeksi jos lapsi tehnyt väärin. Mitä sun mielestä tän äidin pitäs tehdä jos ei sanominen ja anteeksi pyytäminen riitä?

Ei se lapsi pyydä anteeks, kohauttaa olkiaan ja jatkaa puuhiaan. Saman tekee äiti. Ehkä pyörittelee vähän silmiään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
ystäväsi kuitenkin pyydättää anteeksi jos lapsi tehnyt väärin. Mitä sun mielestä tän äidin pitäs tehdä jos ei sanominen ja anteeksi pyytäminen riitä?

Ei se lapsi pyydä anteeks, kohauttaa olkiaan ja jatkaa puuhiaan. Saman tekee äiti. Ehkä pyörittelee vähän silmiään.

mene sinä väliin ja selitä että nuin ei saa tehdä ja käske pyytää anteeksi.

Mun mielestä tyhmä syy lopettaa ystävyy on lasten riidat. Toi töniminen ym kun kuitenkin on vain ikävaiheeseen kuuluvaa ja yleensä ohimenevää, johon toki pitäisi vanhemmankin puuttua, ainakin paremmin lastansa vahtimalla ja estämällä touhut. Jos hän on tosiaan ystävä, etkö voisi avoimesti puhua, että asia häiritsee sinua?

ei taida kaverin lapsi saada tarpeeksi positiivista huomiota? huomiotahan hän hakee ja näköjään käytöksellään sitä saa. seuraavan kerran ku tönäsee, ni elä ees kato sitä lasta vaan hoivaa ja lepertele omallesi oikein ylikorostetusti. sitten voit mulkaista sitä kiusaajaa muttet anna sille mitään muuta huomiota. toistat tarvittaessa, mutta luulen että yksikin kerta riittää.

Yhteistyössä