Mitä mahtaa tarkoittaa korvalääkärin lausunnossa; RP ei näy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "gerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"gerttu"

Vieras
Kävin eilen yksityisellä korvalääkärillä ja hän sanoi kurkkuun tarkastellessa kaiken olevan siistiä. Kuitenkin tuossa lausunnossa on tuo kohta mitä jäin miettimään mitä tarkoittaa. Tietäiskö joku.

Ov/Vk tärykalvostatus norm, äänirautakokeet norm, RA: kuivat limakalvot, ei polyyppeja, S ja n ei poikk., kuiva suu, RP ei näy, LAR norm, kaulan palp ei erityistä, sinus uä normaali. Tosiaan kaiken muun ymmärrän, mutta mistä tuo RP on lyhenne, niin sitä en tiedä. Jäi vain vaivaamaan.

Eli se tarkoittanee rhinoskopia posterioria, eli sitä, kun korvalääkäri katsoii peilillä kurkkusi kautta ylöspäin sinne ylänieluun, "nenän takaosaan" päin. Ehkä sitä, ettei ole näkynyt poikkeavaa tai sitä, ettei ole saanut näkyvyyttä.

Yökkimiseksi kyllä meni :( Voi olla ettei nähnyt..? Mutta lopuksi tosiaan totesi ettei poikkeavaa muuta kuin erittäin kuiva suu, minkä yllättäen tiesin itsekin. Joten vaikee sanoo miten ton tulkitsee.

VIERAS; syy käyntiin oli se, että mulla jatkunut pitkään ikävää tunnetta kaulalla ja nyt viimemmäksi korvat ovat olleet myös kipeät vaihdellen. Tuo kaulatuntemus sai alkunsa ilmeisesti sopimattomasta ab kuurista joka määrättiin po-Tulehdukseen. Kaulatuntemukset rauhoittuneet pitkälti, mutta lääkäreillä juostuani sain aina vain mitä ihmeellisempiä diagnooseja ja lääkettä lääkkeen perään ettei enää tienny mikä syytä ja mikä seurausta. Todnäk tuo kuiva suu lääkkeiden sivuoiretta. Mulla myös allergista taipumusta ja sain nyt avamys suihkeen. Minulla vielä kaulan uä (Tk lri määräsi jo aiemmin )tulossa, mutta suht luottavaisin mielin menen siihen.

Yhteistyössä