Mitä maito- ja vilja-allergisille tarjotaan päiväkodeissa yleensä aamupalaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Pojalla alkaa elokuun puolessa välissä päiväkoti, ja tuota mietin.

Mitä ne antaa juotavaksi maidon sijasta, vettäkö vaan? Kotona poika juo tällä hetkellä Muksun soijajuomaa. Luontaisesti gluteenittomista puuroista ei ole koskaaan pitänyt, lopetti puuron syömisen heti kun allergiat todettiin. Tavallisista puuroista kyllä piti. On syönyt sen jälkeen aamupalaksi maustamatonta soijajugurttia joko sellaisenaan tai marjojen kanssa, lisäksi jotain hedelmää ja luontaisesti gluteenitonta leipää.

Onko kellään niin, että päiväkodin kanssa voisi neuvotella että allergiselle lapselle voisi jotenkin saada vietyä omat aamupalat, esim. sitä soijajugurttia, jos ei sitä talon puolesta saa? Täytyy kyllä tuota kysyä päiväkodista sitten, varmaan talokohtaisesti vaihtelee käytännöt.

Teetetään tässä kesän aikana vielä uudet allergia-altistukset, kun ne kuulemma vaaditaan. Mutta mitä ollaan pari kertaa itse altistettu lääkärin neuvosta, niin ei ole allergiat menneet vielä ohi.

Vilja-allergia ainakaan tuskin tulee pojalla ohi menemäänkään, kun isälläänkin on ollut se aina, ja on vieläkin.

Alle 3 vuotiaaksi viet sinne itse soijamaidot tms ja sitten saat ne päiväkodista. Ainakin täällä niin, koska 3v asti saat Kelan tukea, siksi viet maidot.
Tarjotaan riisipuuroa, hirssipuuroa jne puuroja, jotka lapsellesi sopii. Soijajogua EHKÄ silloin jos muillakin on jogurttia. Hänelle sopivaa leipää saa tietysti.
Kyllä ne siellä osaavat lapsesi ruokkia, mutta ala cartea ei hänkään saa, kuten ei muutkaan.

Riippu varmaan päiväkodista ja kunnasta. Oman lapseni päivkodissa maitoallergiset saavat välillä kauramaitoa, välillä vettä tai mehua. Vilja-allergikkoja ei ryhmässä ole, joten heistä en tiedä, mutta yleisesti ottaen kyllä allergikot huomioidaan oikein hyvin ja taatusti muuallakin lapsi saa muutakin kuin vettä.

ruokavalioon sopivia puuroja ja riisi/kauramaitoa ehkä sitä soijamaitoakin. Jugurtit silloin kuin muillakin. Oma lapseni syö vain tattaripuuroa ja köksä keittää hänelle vain sitä, eli joustoakin varmaan on.

Meillä poika aloitti pari kuukautta sitten pk:n maidottomalla, kananmunattomalla ja viljattomalla ruokavaliolla. Hänelle tosin sopii kaura, joten kauramaitoa on saanut ja välipaloilla esim. kaurajogurttia. Nyt ollaan vapautettu myös muut viljat, eli on helpottanut ja pelkästään kaurankin kanssa oli ihan ok. Kauran vapauttaminen teilläkin auttaisi paljon jos se on mahdollista, meillä tuli aiemmin oireita muista viljoista, nyt ei enää mistään (ja poika vasta 1v2kk).

Oletteko ilmeisesti kokeilleet Sinlac-puuroa? Meillä se uppoaa niin hyvin ettei enää muita halua vaikka voikin syödä.

Ei ole koskaan tarvinnut itse eväitä viedä, vaikka lapsella hoitoon mennessä (1v 3kk) oli lehmänmaito ja kotimaisten viljojen allergioiden lisäksi erinäisiä hedelmä/marja-allergioita sekä kala-allergia. Edelleen lähes viisi vuotiaana allergikko kalan, lehmänmaidon ja kaikkien kotimaiten viljojen suhteen on. Päiväkodissa saa soijamaitoa/vettä tai mehua, gluteenittomia leipiä, soijajogurtteja, hedelmiä, marjoja, riisipuuroa, maissipuuroa jne. vaihdellen. Tyytyväisiä ollaan ruokapolitiikkaan.

Alle 3 vuotiaaksi viet sinne itse soijamaidot tms ja sitten saat ne päiväkodista. Ainakin täällä niin, koska 3v asti saat Kelan tukea, siksi viet maidot.
Tarjotaan riisipuuroa, hirssipuuroa jne puuroja, jotka lapsellesi sopii. Soijajogua EHKÄ silloin jos muillakin on jogurttia. Hänelle sopivaa leipää saa tietysti.
Kyllä ne siellä osaavat lapsesi ruokkia, mutta ala cartea ei hänkään saa, kuten ei muutkaan.

Meillä tuo Kelan tuki soijamaidoista loppui juuri, kun poika täytti 2 vuotta. Kuulemma on olemassa joku Kelan vammaistuki joka on täällä 70 e/kk, allergialääkäri puhui siitä kun puhelimessa varasi meille uudet altistukset kesäksi. Ei kertonut että loppuuko sekin sitten jossain vaiheessa, täytyy kysyä allergiasairaalasta.

Joo puuroja poika ei syö, täällähän on aiheesta paljon ollut keskusteluja, sen tiedän että sitten saa olla syömättä. Kyllä minäkin puuroa tarjoan aina välillä sitkeästi, muttei suostu pistämään edes riisipuuroa suuhunsa. Siitä en ota paineita, ajattelen että jos ei ole nälkä, niin olkoot sitten syömättä.

Poika on muutenkin erittäin kranttu ruuasta, mutta olen ottanut sen asenteen että tarjoan pojalle monipuolista ruokaa, jos ei syö, niin sitten ei syö, en minä sille mitään voi. Paino ei ole pahemmin miinuksella, pari pykälää vaan joten on hän kuitenkin jotain aina syönyt. =)

Myös joudutaan soijaa syöttämään, on myös vilja ja maito
-allergiat ja kauhistuttaa se ku ei aikuinenkaan saisi soijaa syödä joka päivä, siksi pidämme välipäiviä ja soijat niin vähissä ku vaan voi

Alkuperäinen kirjoittaja allergisen äiti;23788565:
Ei ole koskaan tarvinnut itse eväitä viedä, vaikka lapsella hoitoon mennessä (1v 3kk) oli lehmänmaito ja kotimaisten viljojen allergioiden lisäksi erinäisiä hedelmä/marja-allergioita sekä kala-allergia. Edelleen lähes viisi vuotiaana allergikko kalan, lehmänmaidon ja kaikkien kotimaiten viljojen suhteen on. Päiväkodissa saa soijamaitoa/vettä tai mehua, gluteenittomia leipiä, soijajogurtteja, hedelmiä, marjoja, riisipuuroa, maissipuuroa jne. vaihdellen. Tyytyväisiä ollaan ruokapolitiikkaan.

Kuulostaa hyvältä, uskonkin että suurimmassa osasta päiväkoteja allergikotkin saavat monipuolista ruokaa.

Meillä poika on tosiaan kranttu ollut kotona ollessaan, mutta olen nyt jo huomannut että kun muita lapsia on paikalla, syö helposti kun näkee että muutkin syövät. Jotenkin siis luulen että tuo kranttuilu menee ohi. Ja jos ei mene, ja kaipaa vaan soijajugurttiaan aamulla, niin meinaan ottaa sen asenteen että jos ei luontaisesti gluteeniton puuro maistu, niin ei ole sitten ilmeisesti tarpeeksi nälkä. =)

Me vietiin omat maidot 3v asti, leipänä tarjosivat gluteenitonta näkkileipää ja riisikakkuja, puurona riisipuuroa/gluteenitonta puuroa/tattaripuuroa tai mikä puuro nyt sopiikin. Välillä söivät jugurttia tai muroja mutta puuroa nuo yleensä söivät aamuisin. Voi muuten olla, että puuro alkaa maistua ryhmässä. Maidon lisäksi vein gluteenittomia keksejä yms. mitä tarjosivat, kun oli muillakin lapsilla herkkuja kuten pikkujouluna, jonkun synttäreillä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja öiti;23788556:
Miten ei tykkää gluteenittomista puuroista? osahan on kuin kaurapuuroa? Ja murojahan on kyllä tarjolla.

En tiedä miksei, kun ei poika vielä paljoa puhu. =) Tarjoan sitä hänelle aika usein, samalla kun isänsäkin sitä syö. Mutta ei ole kertaakaan koskenutkaan. Poika on muutenkin erittäin kranttu ruuasta, syö erittäin valikoivasti, esim. vihanneksista ja hedelmistä menee banaani ja porkkana tällä hetkellä. Saattaa esim. jostain keitosta syödä pelkät perunat ja porkkananpalat tms.

Laittakaa nyt herranjumala googleen hakusana soijan haitat. Ei se ole niin hyväksi ja siksi ärsyttää että se on lapselel ainoa vaihtoehto. Sitä pitäisi syödä maltillisesti, EI JOKA PÄIVÄ!

Meillä poika aloitti pari kuukautta sitten pk:n maidottomalla, kananmunattomalla ja viljattomalla ruokavaliolla. Hänelle tosin sopii kaura, joten kauramaitoa on saanut ja välipaloilla esim. kaurajogurttia. Nyt ollaan vapautettu myös muut viljat, eli on helpottanut ja pelkästään kaurankin kanssa oli ihan ok. Kauran vapauttaminen teilläkin auttaisi paljon jos se on mahdollista, meillä tuli aiemmin oireita muista viljoista, nyt ei enää mistään (ja poika vasta 1v2kk).

Oletteko ilmeisesti kokeilleet Sinlac-puuroa? Meillä se uppoaa niin hyvin ettei enää muita halua vaikka voikin syödä.

Ei olla, täytyykin googlettaa tuo, en ole kuullutkaan.

Talvella annoin kauramaitoa kokeeksi muutaman päivän, tosiaan lääkäri pyysi aina välillä sitä kokeilemaan sopisiko. Ei sopinut, oireita tuli.

Jos Kelan tuki loppuu, niin Helsingissä sitten saa maidon päiväkodista, siis riisi-, kaura- tai soijamaidon. Jos ei puuroa syö, niin sitten jää se sopiva leipä / näkkäri, leikkele, kasvis / hedelmä ja juoma, ihan kun muillakin. Mutta pelkällä vedellä ei siis rajoituksia korvata.

En tiedä miksei, kun ei poika vielä paljoa puhu. =) Tarjoan sitä hänelle aika usein, samalla kun isänsäkin sitä syö. Mutta ei ole kertaakaan koskenutkaan. Poika on muutenkin erittäin kranttu ruuasta, syö erittäin valikoivasti, esim. vihanneksista ja hedelmistä menee banaani ja porkkana tällä hetkellä. Saattaa esim. jostain keitosta syödä pelkät perunat ja porkkananpalat tms.

Ei meilläkään kelvanneet puurot, joissa oli tattaria tai hirssiä. Ymmärrän kyllä lasta, koska tattarihiutaleisiin tulee nopeasti "ullakkomainen tuoksu" ja maku on lähes samaa luokkaa....

[QUOTE="myö";23788621]Laittakaa nyt herranjumala googleen hakusana soijan haitat. Ei se ole niin hyväksi ja siksi ärsyttää että se on lapselel ainoa vaihtoehto. Sitä pitäisi syödä maltillisesti, EI JOKA PÄIVÄ![/QUOTE]

No ei poika sitä ole joka päivä viime aikoina syönytkään, vähän pienempänä kyllä, mutta nyt muutaman kk aikana on syönyt aika usein vaan gluteenitonta leipää ja palan banaania tms.

Lehmänmaitoko sitten on terveellisempää nautittuna joka päivä? Minä en, anteeksi vaan, usko tuohon soijan epäterveellisyyteen yhtään. Kaikilla tuoka-aineilla on vastustajansa, ja jos googlettaa vaikka lehmänmaidon haitat, niin takuulla tulee yhtä paljon hakutuloksia. tai melkein mikä tahansa ruoka-aine vain.

Googletin, ja tosiaan niin kuin arvelinkin, soijalla on haittoja mutta niin on lehmänmaidollakin, ja melkeinpä kaikella. Kaikki ruokahan nykyään tappaa. :|

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitä oireita teille viljoista tulee? meillä vajaa 2v. joka saanut vilja-allergian vuoksi sitä kelan tukea ja altistukset pitäisi uusia taas 2 vuotiaana mikäli tukea aikoo saada. Koska maito sopii meillä, ollaan syöty muksun gluteenittomia puuroja eli banaanipuuroa ja hedelmäpuuroa jne. ja ne kyllä maistuvat. Riisipuuroa ei syö meilläkään ellei seassa ole 50% hedelmäsosetta.

Niin en mäkään soijaa ole uskaltanut antaa (meilläkin oli maidottomia jaksoja) koska oma kierto menee soijasta ihan sekaisin enkä ovuloi edes silloin... olen ollut kasvissyöjä joskus. Kasvissyöjillä kierto on nelisen päivää pidempi soijan vuoksi, se siis ihan tieteellisesti tutkittu juttu. en tiedä mitä pienelle pojalle aiheuttaisi.

hapatettu soija ei ole niin paha kuin hapattamaton. jogurtissa se kait happanee?

[QUOTE="santtu";23788672]Mitä oireita teille viljoista tulee? meillä vajaa 2v. joka saanut vilja-allergian vuoksi sitä kelan tukea ja altistukset pitäisi uusia taas 2 vuotiaana mikäli tukea aikoo saada. Koska maito sopii meillä, ollaan syöty muksun gluteenittomia puuroja eli banaanipuuroa ja hedelmäpuuroa jne. ja ne kyllä maistuvat. Riisipuuroa ei syö meilläkään ellei seassa ole 50% hedelmäsosetta.[/QUOTE]

Pojalla on suolisto-oireinen allergia, eli tulee ripuli, sekä vatsavaivoja jotka ilmenevät yöllisenä levottomuutena. Eli käytännössä poika heräilee tuolloin pahimmillaan 15 min. välein yöllä itkemään.

Oletko varma, että ruoasta kranttuilu on vain kranttuilua, eikä saa esim. limakalvo-oireita suuhun joistakin ruoista? Allergia voi aiheuttaa esim. suun kirvelyä, eikä silloin kyllä tee mieli syödä kyseistä ruokaa.

Vaikeahan se tuon ikäisestä on tietää miksi ei syö. Itse samassa tilanteessa olen antanut olla syömättä mikä ei maistu, mutta laittanut tarjolle aina välillä uudestaan ja houkutellut toisinaan maistamaan.

[QUOTE="santtu";23788700]Niin en mäkään soijaa ole uskaltanut antaa (meilläkin oli maidottomia jaksoja) koska oma kierto menee soijasta ihan sekaisin enkä ovuloi edes silloin... olen ollut kasvissyöjä joskus. Kasvissyöjillä kierto on nelisen päivää pidempi soijan vuoksi, se siis ihan tieteellisesti tutkittu juttu. en tiedä mitä pienelle pojalle aiheuttaisi.

hapatettu soija ei ole niin paha kuin hapattamaton. jogurtissa se kait happanee?[/QUOTE]

Jos soija on niin vaarallista, niin miksiköhän allergialääkärit sitä suosittelivat? :O Tosiaan kyllä kun juuri googlettelin, niin lehmänmaidon haittalista oli kyllä lähes yhtä pitkä, eli mistä sitä tietää sitten mihin oikeasti kannattaa uskoa? Kun tuntuu ettei nykyään saisi juuri mitään syödä tai juoda, kun kaikki on epäterveellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;23788856:
Oletko varma, että ruoasta kranttuilu on vain kranttuilua, eikä saa esim. limakalvo-oireita suuhun joistakin ruoista? Allergia voi aiheuttaa esim. suun kirvelyä, eikä silloin kyllä tee mieli syödä kyseistä ruokaa.

Vaikeahan se tuon ikäisestä on tietää miksi ei syö. Itse samassa tilanteessa olen antanut olla syömättä mikä ei maistu, mutta laittanut tarjolle aina välillä uudestaan ja houkutellut toisinaan maistamaan.

En usko että ko. oireita saa, koska toisinaan syö jotain samaa ruokaa innolla, ja toisinaan ei, eli olen tulkinnut että se on vain kranttuilua. Ja useinmiten ei suostu jotain edes maistamaan, jos on niin päättänyt.

Toimin niin että laitan pojan eteen aina monipuolista ruokaa, mutta sieltä syö aina ehkä 10 % käytännössä. Esim. tänään annoin päivälliseksi jauhelihakeittoa, maissinäkköriä ja palan omenaa. Keitosta söi vähän perunan-ja porkkananpaloja, oikein tarkkaan noukki. :D Näkkärin söi, ja banskun viskasi lattialle.

Tuo on juuri tyypillinen kuvio. Mutta poika saa joka päivä ravintolisinä kalsiumia ja monivitamiinia lääkärin ohjeen mukaan, ja pääasia että paino ei ole mitenkään kauhean alakanttiin, taisi olla -2 käyrällä.

Yhteistyössä