Mitä maitoa yli 1 vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En minä ainakaan pahastunut tekstistäsi. Joulu lähestyy ja nyt syökäämme kaikki muutama päivä kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa -rasvoista viis veisaten ;). Hauskaa Joulua kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja sekä-että:
Sen verran noista isovanhempien "huonoista" tavoista, että jos omaa hyvät geenit, niin se on ihan sama miten paljon huonoa rasvaa rasvaa syö, voi silti elää yli 80 vuotiaaksi ilman mitään sydän- tai verisuoniongelmia. Huonolla geeniperimällä täysmaito ja voi tappavat jo 50 ja risat ikäisenä, kuten isälleni kävi. Eli jos suvussa ei todellakaan ole kohonneita kolesteroliarvoja tai muuta ongelmaa, niin ihan turha on nipottaa jostain kevytmaidon 1,5% rasvamäärästä. Vaikka meillä ongelmia suvussa onkin, niin ne eivät ole minuun itseeni periytyneet ja siksi en siis viitsi asiasta nipottaa lasteni osalta. Totta, kaikki hyvähän nykyään kielletään, kuten eräässä mainoksessakin sanotaan. Ja jokainen kuolee joskus ja jos syömättä jättää, niin vielä varmemmin kuolee...

Tää on totta! Omassa suvussani ns. hyvät geenit eikä sydän ja -verisuonitauteja juurikaan ole. Mummoni 90-v. on ikänsä juonut punaista maitoa suoraan lehmistä ja syönyt voita, kermaa jne. päivittäin rasvaa kaihtamatta. On varreltaan hoikka ja yhtä terve kuin minäkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja *sinna:
Meillä tyttö 11kk syö sekä tavallisia lasten jugurtteja että rasvatonta luonnonjugurttia (molemmat vähälaktoosisia) hedelmäsoseen kanssa. Tavallista maitoa en ole vielä antanut, mutta kohta on tarkoitus aloitella. Rasvatonta se kuitenkin tulee olemaan, kun sitä itsekin juomme. Rasvoja (esim.rypsiöljy) olen hoikalle neidille lisännyt sitten muihin ruokiin.

Kysyttävää oli muuten minullakin: Meillä käytetään intoleranssin takia laktoosittomia tai hyla-tuotteita, joten ei kai lasta varten tarvitse tavallista maitoa ostaa, kun sitä ei muuten kulu? Neuvolassa täti ei osannut sanoa juuta ei jaata kyseiseen asiaan. Onko teillä tietoa?

Sinuna en totuttaisi lasta suoraan laktoosittomaan maitoon, jos hänellä ei laktoosi-intoleranssia olekaan... Kokeile ensin tavallista ja jos on perinyt allergian teiltä, sitten vasta laktoositonta. Muutenhan turhaan opetat/totutat laktoosittomaan, eikä masu sitten kestäkään sitä ollenkaan!!

Saman ohjeen sain, eli kasvirasvoja ruokiin ja rasvatonta maitoa. MUTTA muuten taas ehdottomasti voita tai oivariinia. Ei siis margariinia tms.

Meillä taasen pieniruokainen typy, joka ei pitänyt rasvaisesta ruuasta. Lähinnä kelpasi maissi, viinirypäleet ja hedelmät+vihannekset+juurekset ja paljas leipä. Joten emme ole menneet ihan oppaiden mukaan.

Noista transrasvojen haitallisuudesta puhutaan nykyään paljon. Kertokaa tyhmälle MITÄ NE OVAT? Margariinia?!?

Samaa mieltä muuten kuin "minäminäminä" eli kokeilisin ehdottomasti ensin tavallista maitoa, enkä totuttaisi lasta laktoosittomaan pelkästään. Toki osa maitotuotteista voi olla laktoosittomia mutta itse ostaisin vauvalle erikseen tavallista maitoa.

Kun kyllä lapselle sitä kuluu sen yhden purkin verran, mitä maito säilyy. Tai muistaakseni tuo suositus olisi n. ½ litraa päivässä maitoa/maitotuotteita.

Minusta ei oikein voi verrata omien isovanhempien ruokavaliota nykylasten ruokavalioon, koska nykyään sukupolvi toisensa jälkeen esim. diabetes on yleistynyt. Entisaikoina käytettiin muutoinkin niin vähän lisäaineita eikä teollisesti valmistettuja ruoka-aineita edes ollut, joten vaikka ruoka oli rasvaisempaa, se olikin ruoan ainoa pahe. Nykylapsillahan karkki, jäätelö ja limu kuuluvat viikoittaiseen ruokavalioon (ei nyt ehkä ihan vauvoilla, mutta kouluikäisillä kumminkin).

Minusta jokaisen äidin olisi hyvä tiedostaa, että Suomessa yleisin kuolinsyy on sydän- ja verisuonitaudit. Niiden kehittyminen vie vuosikymmeniä. Koska ruokailutottumukselle pohja luodaan juuri lapsena, niin jos lapsi juo kotioloissa ruokajuomana rasvatonta maitoa, hän tod.näk. tekee niin myös aikuisena. Moni mies voi ruokajuomana juoda helposti litran maitoa, joten siitä jo voi tulla ylimääräisiä kiloja vuosien varrella.

Tarjoan omille lapsilleni rasvatonta maitoa (perhe siirtyi juomaan rasvatonta maitoa esikoisen alettua juomaan rintamaidon jälkeen rasvatonta maitoa). Tosin myöhemmin siirryimme hyla-maitoon, kun lapsen vatsakipujen taustalta löytyi syyksi laktoosi-intoleranssi.

Terveydelle tarpeellista kasvirasvaa meidän perhe saa kasviöljyistä, joita käytän ruoanlaitossa. En ole terveyspoliisi, muttapidän tärkeänä, että voin antaa lapsille ohjeet terveellistä elämää varten. Nykyisin kun aikuisissakin lihavuus vain lisääntyy ja lapsissakin on ihan eri tavalla lihavia kuin esim. omassa lapsuudessani.

Huom! Itse totuttelin juomaan rasvatonta maitoa siten, että sekoitin aluksi lasiin kumpaakin maitoa 50/50 suhteessa. Sitten vähensin rasvaisen maidon osuutta vähitellen ja parissa viikossa join jo pelkkää rasvatonta maitoa.

"Moni mies voi ruokajuomana juoda helposti litran maitoa, joten siitä jo voi tulla ylimääräisiä kiloja vuosien varrella."
Ja liikuntaahan ei kannata harrastaa! Nykyäänhän lapset myös istuu enemmän kotona pelaamassa pleikkaria ym. Kyllä meillä juodaan sinistä maitoa ja käydään myöski ulkona liikkumassa, niin ei pääse ylimääräset rasvat lihottamaan.

Pakko kommentoida, että meillä juo poika punaista maitoa, koska laimeammat eivät sopineet vatsalle, ehkä kun niitä käsitellään enemmän. Enkä aio huonoa omaatuntoa kantaa. Hoikka poika muutenkin. Aion kyllä siirtyä pikkuhiljaa kevyempään vaihtoehtoon, mutta näin nyt hetken aikaa.

Ehkä näissä on sukujen suhteen eroa, mutta ainakin minun ja mieheni suvussa maito ei ole vain lasten juoma vaan nimenomaan ruokajuoma. Meillä äiti opetti, että ruoan kanssa vaihtoehdot ovat maito tai vesi. Omien lasteni kohdalla olen opettanut (nuorin reilun vuoden, vanhin yli 10 v), että ruoan kanssa juodaan lasillinen maitoa ja sen jälkeen jos on vielä jano, niin saa valita maitoa tai vettä.

Mieheni on lihonut vuosien varrella (11v) ehkä 5-7 kg, mutta hän ei juuri muuten käytä säännöllisesti maitotuotteita, joten eipä tulisi mieleenikään lähteä naputtamaan, että jos hän juo purkillisen maitoa janoonsa, sillä täytyyhän sitä kalsiumia saada. Joka päivä kun ei tule aina tehtyä sellaista ruokaa, jossa olisi juustoa, kermaviiliä tms.

Mieheni muuten sanoo, että sen parempaa herkkua ei olekaan kuin kylmää maitoa ja lämmintä pullaa:) On oman äidin perjantaileipomuksista jäänyt muisto, joten kyllä meilläkin yhä edelleen maito tekee kauppansa erityisesti leivontapäivinä.

Viinaako aikuisten kuuluu juoda ruokajuomana? Tai viiniä, jota ainakaan oma mies ei voi ees sietää! Kyllä meillä juo isä ja poika sinistä maitoa (tarkoitan nyt purkin väriä, en maidon). Ite en ole maitoja vuosikausiin juonu laktoosi intoleranssin takia ja maito ei enää juomattomuuden takia maistu hyvälle. Sinistä maitoo on mies juonu nassikasta asti (ruokajuomana, janojuomana ja myöhemmin krapularyyppynä.) ja ihan hoikka Rakas mulla on!

... vasikoitten ja pikkulasten juomaa. Kukaan aikuinen ei tarvitse maitoa juomanaan. Keski-Euroopassa teikäläiset nauretaan penkin alle. Ruokajuomana vesi on parasta, se sammuttaa janon ja on neutraalin makuista.

Muuten ruoanlaitossa tietysti voi käyttää maitotuotteita eri muodoissa ja jos ihminen ei syö monipuolisesti, voi ottaa vaikka Calcichew-tabletin päivittäin. Eli älkää ihmiset nyt ihan hulluja puhuko! Täällä Suomessa halutaan vain väkisin pitää maataloutta ja meijereitä pystyssä. Tätä mieltä olen minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maito on...:
... vasikoitten ja pikkulasten juomaa. Kukaan aikuinen ei tarvitse maitoa juomanaan. Keski-Euroopassa teikäläiset nauretaan penkin alle. Ruokajuomana vesi on parasta, se sammuttaa janon ja on neutraalin makuista.quote]

no kuka sen sanoo, että meijän täällä pitäis elää niin kuin keski-euroopassa. Itse kun asuin siellä niin olipa turvallinen olo kun poliisi lounaallaan joi monta punaviinilasillista.

Miksei me voida nauraa niille välillä ja miksei ne ota meistä oppia???? Kuka sanoo, että niiden tapa on ainoa oikea ja meijän pitää se ottaa käyttöön myös täällä. Pitäis sitten varmaan siirtyä suoraan limsaan niin kuin ne tekee siellä isossa maailmassa....

Mä juon itse maitoa ruoan kanssa vaan joskus harvoin, mutta muut perheestä juovat sitä kyllä tosi paljon.

Ai niin ja miten niin vesi on neutraalin makuista... se on kuule ihan mihin tottuu... joidenkin mielestä vesi voi maistua ruoan kanssa tosi pahalta.

Tyttö (pian 1 v.) juo jo maitoa. Tavallista kevytmaitoa. Ei tulisi mieleenikään juottaa keinotekoista rasvatonta "maitoa", joka värjätään valkoiseksi jotta se näyttäisi maidolta. Todellakin rasvahysteria on (tälläkin palstalla) vielä voimissaan mutta onneksi uusin tutkimustieto leviää pikkuhiljaa. Rasva ei suinkaan ole niin vaarallista kuin monet luulevat ja jako vaarallisiin ja vähemmän vaarallisiin rasvoihin on sekin kyseenalainen. Tiedoksi vielä, että koko perheemme syö turkkilaista luonnonjugurttia (rasvaa 10%). Olemme normaalipainoisia, minä ja yksi lapsista suorastaan hoikkia. Itse harrastan vain hyötyliikuntaa, joten se ei hoikkuutta selitä.

Ja vielä; jos rasvaton maito ym. on NIIN TERVEELLISTÄ niin miksi kevyt- ja rasvattomien tuotteiden luvatussa maassa, USAssa, on valtava ylipaino-ongelma?

Järki hoille! Uskotko oikeasti, että rasvaton maito värjätään valkoiseksi. Herranjestas, aikuinen ihminen ja uskoo moista soopaa :D. Kuolen nauruun :D:D.

Ja sinulle Maito on... jonka mielestä maidon suosiminen on vain maatalouden tukemista, niin mietippä uudelleen. Jos ei Suomessa olisi maataloutta, niin kaikki tuotaisiin ulkomailta ja taatusti isoon hintaa. Etpä taitaisi enää raaskia ostaa ulkolaista jäätelöä, juustoa tai mitä maitotuotteita nyt suositkaan, sillä hinta olisi hirveä. Jotta tervemenoa kalsiumpurkille siinä tilanteessa ;P.

Miten ne ihmiset ennenvanhaan elivät niin vanhoiksi,kun ei osattu mitata kolestroliarvoja eikä kertoa minkä kaiken syömisestä saattaa kuolla nuorena???Elivät kuitenkin melko vanhoiksi...eikös ne vasta nämä "sotavuosina" syntyneet ole alkaneet kuolla 50-vuotiaina kaikenmaailman sydän-ja verisuonisairauksiin?Eli olivatko ne lehmätkin ennen terveempiä ja maito ja voi paremmanlaatuista?

Kyllä sitä ennenkin kuoltiin 50 ja risat ikäisinä. Silloin vaan ihan ennen ei tiedetty tarkkoja kuolinsyitä eli ei ollut tietoa tukkeentuneista verisuonista yms. Rintaa pisti, henkeä ahdista, halvaannuttiin ym. Tieto lisää tuskaa.

Yhteistyössä