Mitä maksaa vaipat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja budjetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaippa! Sinuna kokeilisin kestokuukautissuojaa sellaista pehmeää puuvillaista. On meinaan melkolailla mukavampi kuin mikä tahansa kallis suoja!

Kyllä meillä ainakin on ympäristöystävällisyyden lisäksi kestovaippakriteerinä nimenomaan lapsen mukavuus. Synnäriltä saatiin pampers-näyte ja aviomieheni oli todella järkyttynyt siitä verkkomaisesta pinnasta ja siihen imeytetystä kosteusvoiteesta ja ilmoitti ettei edes kokeilukappaletta hänen vauvansa pyllylle.Mies vastusti ensin kestovaippoja mutta pikkuhiljaa on tajunnut niiden edut.

Vannon Liberon nimeen :)
vaipat n. 22senttiä kappale.

Meillä ""vaavi"" nyt 1v2kk
Vaippamenekki on : n5-6 vaippaa päivässä riipuen siitä onko kakkaa jne...

Muita vaippoja ollaan kokeiltu ja tähän ollaan päädytty.
En jaksaisi kestoilla...

En moita enkä vähättele, hienoa niille jotka haluavat kestoilla, mutta tää oli meidän valinta :)

Meillä menee yöllä yksi Libero-vaippa, eli paketti riittää 2 kuukautta. Hinnaksi 7e/kuukausi, ja sitten menee 4 Pampers Active Fit päivällä, joskus 5 mutta harvemmin, sillä poika ei osaa kakata vaippaan. Lisäksi yövaippa on n. 12h ja päivävaipat 3-4 tuntia. Papers Active Fit maksaa 13e/56 kappaletta. Näitä menee 2 pakaettia, joten hinnaksi tulee 26 e/kk. Eli yhteensä 33 euroa kuussa laatuvaippoihin. Tietty sitten kun vauva kasvaa, niin hintakin nousee, kun maxi-vaipoissa on vähemmän/paketti.

Meillä tyttö 11kk ja käytössä pampperssin easy up pants kokoa 4, vaippoja menee n.6-7 päivässä eli kuussa tulee maksamaan n.60.-. Vaipat on tosi mukavat päällä ja myös imukykyiset, joten voin maksaa vähän enemmän.

Meillä on kestoiltu koko ajan. Reissussakin on useimmiten kestot mukana.
Mä oon ommellut itse sisävaipat fleecestä ja froteesta Suuren Käsityölehden 1/2005 ohjeen mukaan. Kankasiin, tarroihin, kuminauhaan ym. ompelutarvikkeisiin on mennyt ehkä 110€, kun oon tehnyt 2 kokosia vaippoja.
Kuorina ollaan käytetty hahtuvalangasta kudottuja (kerä lankaa maksaa vain 5€, siitä saa 2 housut, kun valmiina maksaa Ruskovillan sivuilla 16€/kpl...) sekä Bumpyn päiväkuoria, mitkä oli 14€/kpl. Villahousuja neuloin 3kpl, Bumpyn kuoria on 4. Sisävaippoja on 20/koko, joku 20-30 on sopiva määrä niitä. Harsoja ostin alkuun paljon, mut ne ei ollu mun vauvalle sopivia, mut niille nyt onneks keksii paljon muutakin käyttöä.

Vauva on nyt reilu 4kk ja tähän asti on mennyt kestovaippoihin rahaa n.180€. Vaipat jää kuitenkin odottamaan meidän seuraavaa vauvaa ja sitten kiertoon, kaverit on jo kyselleet niitä lainaan. Meillä ei alunperin ollut raha syynä kestoiluun, vaan haluttiin noudattaa kestävän kehityksen linjaamme. Kertavaippoja on mennyt ehkä 3-4 pakettia.

Eli teillä on siis ollut neulotut hahtuvavillahousut, joiden alla kuivaliinoja ja sideharso? Olen luullut, että hahtuvavillahousuja pidetään varsinaisten kuorien päällä vielä lisäsuojana, mutta ilmeisesti ne siis riittävät yksinäänkin? Tai siis niiden kuivaliinojen kanssa?

Ihanan onnistuneen kuuloista teidän kestovaippailu!

lidlin vaipat tosiaan tehdään pampersin tehtaalla,joten verrattavissa mieluummin niihin kuin muumeihin tai pirkkoihin.

ja sulle joka ihmettelit että 4-5 vaippaa päivässä. vauvali kakkaa yleensä kerran päivässä. yövaippa on noi 12 tuntia,joskus jopa 14 tuntia päällä. jää vuorokaudesta 10-12 tuntia valveilla oloon. vaippa vaihdetaan joka syötön jälkeen, siis neljä kertaa päivässä! noin 3-4 tunnin välein.

Meillä menee vaippoja vähän tiheemmin, kun pojan pylly alkaa punottaan jos on märkänä. Kestoilua kokeiltiin, ei ollu meidän juttu. Pampers ei myöskään (kova punoitus). Liberot on jees.

Noin 5 kk ikäisestä käytetty housuvaippoja, kivat. Eikä falskaa. Poitsun ollessa pienempi vaihdoin vaipan joka syötön jälkeen, eli parin tunnin välein, ja yöllä yks vaihto. Nyt kun nukkuu yön hyvin, voi yövaippa olla sen 12 tuntia, mutta päivällä vaihdan tiheään. Ehkä 6 menee siis vuorokaudessa. Poitsu nyt 6½ kk.
Joo ja jonain päivänä tulee kyllä monta kakkaa, ennätys on viis isoa pökälettä, joten silloin menee vaippojakin tietty enemmän (miks ne haluaakin kakkata aina siihen vastavaihdettuun puhtaaseen ;-?).

Muumeja kokeiltiin aluks, kun on kotimaisia. Tosi kovia ja kurjan tuntuisia :-(. En laittais itelleni, miks siis vauvalle. Mutta makuasia ehkä tämäkin.

-piia-!

Jos vauvasi istuu ilman tukea tai äidin tukemana, oletko ajatellut kokeilla pottaa? Se toimii, jos vauvan kakka-aika on yleensä ruokailun jälkeen. Sillä säästää vaippoja ja pyllyn peseminen on huomattavasti mukavampaa, kun suurin osa tavarasta on siististi potassa.

Kuulostaa meinaan tutulta tuo, että kakka tulee heti, kun on puhdas vaippa mihin ährätä..

Käytetään 3kk typyllä liberoa. Menee 5 vaippaa päivässä (joskus harvoin kunnon kakka-päivänä 15 vaippaa) ja tol 5 per päivä laskettuna, kun laatikko liberoa 140 vaippaa/20euroa, 1 vaippa maksaa 14 senttiä, 5 vaippaa 71 senttiä ja 140 vaippaa riittää 28 päivää eli kuukaudessa vaippoihin menee se reilu 20euroa. Et aika halpaa tää on. Ymmärtiköhän kukaan täst sepostuksesta!

Meillä kerttikset käytössä syntymästä saakka.
Mietin kyllä noita kestoja silloin alussa, mutta helppous(?)
sai meidät toiselle kannalle...

Liberot 0-12kk asti (pampers sai aikaan ihottumaa)
N vuoden iässä siirryttiin kokeilemaan muitakin merkkejä...
Lidl.n, Dailyn, muumia yms...
Ja niistä ihan positiivisia kokemuksia, mm nuo lidl.in vaipat
ovat erittäin pehmeitä ""kangasmaisia"", eivät siis mitään muovi sydeemejä.ainut miinus mun mielestä on että niitä pitää vaihtaa useammin, täyttyvät äkkiä.
Todella mukavia, pehmeitä eikä myöskään muovisia on nuo dailyt. iso + imutehosta!(ei ole kyljet märkänä)

Parasta näin kesällä, kun saa antaa juosta ulkona ilman vaippaa ja ottaa ilmakylpyä, seisahtua kesken juoksun ja lirauttaa....se on niinkun niiiiiin kivaa poitsun mielestä :)

LINA oon ajatellut, että kohta vois pottaakin kokeilla :-). Poika on alkanut ihan vasta istua kunnolla selkä suorana, joten ehkä se vois nyt onnistuakin. Pienempänä teki lähes aina 'lentokakkat' hoitopöydällä selällään maaten, mutta nykyisin vaippaan. Klo on nyt 11, ja tänä aamuna on tehty jo kaks satsia päivävaippoihin!
Minkähänlainen pottatuoli olis hyvä? Neuvolassa sanottiin että siihen kannattaa satsata,,, siis että lapsi viihtyy siinä ja on hyvät turvavyöt, etc. Onko vinkkejä? En oo niitä vielä katsellut.

korjaan vielä sen verran viestiäni, että ei ne kestovaipat koko yötä ollut vauvalla, vaan vaihdoin aamuyöstä kun hän kakkaa syötön yhteydessä. Mutta maha punoitti silti.

hahtuvahousut riittää yksistäänkin kosteussuojiksi, jos ne on huovutettu hyvin ja tarpeeksi imua sisällä. itse käytin niitä n.2kk, sitten piti siirtyä muovitettuihin Bumpyihin, kun villa ei pitänyt pojan isoja pissoja sisällä... vaipan vaihdan n. 1,5-2 tunnin välein, joka toinen päivä pesen koneellisen vaippoja. Ei meillä onnistuis millään 4-5 vaippaa/pvä! Pojan pylly on tosi herkkä, mut kestoilulla ei punota ollenkaan. Meillä on fleeceä pojan pyllyyn, se pitää ihon kuivana ja siitä irtoaa kakat hyvin - helppo pestä.

Meillä kokeilttu Liberoa ja Pampersia aluksia, hoikalle 7 viikon ikäiselle pojalle sopii Pampersin malli paremmin. Muuta mallia emme ole ehtineet vielä kokeilemaan.Pampers sopii malliltaan paremmin.

Kestoilu vielä harkinnassa kun nämä hoitorutiinit alkaa sujua ja pojan rytmit selvitä.Lisäksi edessä pitkä lomareissu jolloin vielä kertistellään Odotusaikana hankin paljon tietoa ja avertailua eri kestoilusysteemeistä mutta päätin kokeilla vasta kun arki alkaa sujua.

Mitä kokemuksia teillä,mutu-tuntumalta tuttavapiirissä ja omasta kokemuksestani ollaan havaittu että Pampers on enemmän poikien vartalolle sopivampia, Libero tytöille?

Piti vielä kommentoida miksen suositellut ekojen kuorien tekemistä. Meillä Bumpyn kuoret on olleet parhaita ja osaisin varmasti ommella sellaiset, jos tekisin yhdestä kaavan, mutta tavallisen kangaskaupan aineista ei synny samanlaisia. Tuo PUL-kosteussuojakangas sekä tarvikkeet (pehmeät leveät tarrat, erikoiskantti, kunnon kuminauhat) ovat aika kalliita alan verkkokaupoissa. Lisäksi ompelussa on huomioitava, että neulanreiät PUL-kankaassa ja väärä lanka voi päästää kosteutta läpi. Kestovaippainfosta löytyy näihinkin silti ohjeita.

Mutta kun kuoria ei tarvita kovin montaa, niin valmiina ostaminen on varma vaihtoehto ja jälleenmyyntiarvo hyvä, joten en ole katsonut maksavan vaivaa ommella kuoria itse.

Hahtuvavilliksiä oon kutonut parit virolaisesta värjätystä hahtuvasta kahdella säikeellä. Ne on tulleet tosiaankin edullisiksi, vain 2€ / housut ja on pitäneet kevyellä huovutuksella 4kk pojan pissat uudesta asti sisällään (ovat yökäytössä). Kotimainen hahtuva on noin puolet kalliimpaa mutta tasalaatuisempaa kutoa ja varmaan muutenkin parempaa.

Kertiksistä oon muuten tykännyt Lidlin omista, mutta koska ei siellä muuten asioida niin on käytetty enimmäkseen Liberoa se mitä on käytetty. Paitsi ne Liberon housuvaipat oli ihan hirveitä kaikkine kuminauhoineen meidän pulleroiselle. Ja mulle tulee Liberoista sellanen oire, että sormenpäät menee ihan karheiksi jos niitä enemmän vaihtelee. Tämä tikkuisuus hävisi kun siirryttiin täyskestoiluun. Pakostakin joutuu miettimään onko ne hyväksi lapsen iholle jos omat sormet menee ihan karheiksi. Oonko mää ainoo jonka sormet kuivuu kertiksistä?

meillä Liberon midi koko käytössä. ostaisinkohan säästöpakkauksen hieman alle kahden viikon välein... hinta 14,90/pkk. eli ehkä vähän yli 30 euroa kuukaudessa menee. ajattelin ensin kestovaippailua, mutta kyllä tuota puuhaa tuntuu muutenkin olevan (useampi lapsi, vanha omakotitalo...) riittävästi ilman vaippapyykkiäkin. eli hylkäsin ajatuksen melko pian. maksan siis vapaa-ajastani mielelläni =)

olispa Lidl lähellä, niin kokeilisin heti...