Mitä mieltä: 20-tuumaisessa pyörässä vaihteet vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Pitäisi tässä jossain vaiheessa ostaa lapselle uusi pyörä ja mietin että pitäisikö siinä olla 3 vaihdetta vai ei. Miehen mielestä pitäisi ja itse olen sitä mieltä että ei tarvitse olla. Lapsen kaverilla on, ja käyttääkin niitä kuulemma.

Kokemuksia kuulisin mieluusti, jos sellaisia on.

Vaihteet pitää olla :)

Meidän tyttö, nyt 7 v, on ajanut 3-vaihteisella pyörällä nyt 1,5 v ajan ja käyttää vaihteitaan. Poljemme mäkisessä maastossa joten ne ovat tarpeen. Eivät ole häirinneet keskittymistä tms vaikka moni, jonka lapsilla ei ole vaihdepyöriä, "tiesi" näin käyvän.

5 v pojalle on nyt hakusessa 3-vaihteinen 20-tuumainen fillari. 16-tuumainen on aika pikkuinen nyt, kun apupyörittä ajaminen ja pyöräilytaidot yleensäkin on jo hyvin hallussa, ja pyöräilymatkat tuollaista 8-10 kilsaa.

Jos ajotaidot on hyvät niin että ei kaadu kun rupeaa vaihteiden kanssa pelaamaan niin kyllä ne mun mielestä saisi olla. Aloittelevalle pyöräilijälle ehkä ilman vaihteita.

[QUOTE="heh";23852605]Jos ajotaidot on hyvät niin että ei kaadu kun rupeaa vaihteiden kanssa pelaamaan niin kyllä ne mun mielestä saisi olla. Aloittelevalle pyöräilijälle ehkä ilman vaihteita.[/QUOTE]

Ei lapsi oikeastaan osaa vielä edes ajaa kunnolla. Siksi tuota asiaa mietinkin. Toki voihan niitä vaihteita olla käyttämättäkin, vaikka ne on.

Jos lapsi ei osaa vielä ajaa kunnolla, niin unohtaisin 20-tuumaisen ja vaihteet kokonaan joksikin aikaa.

Ekana pitää osata ajaa hyvin, ja hallita sitä pienempää fillaria kunnolla. Vasta sitten voi minusta ajatella isompaa pyörää ja vaihteita :)

Meillä syksyllä kouluun menevällä pojalla on 20" pyörä ja ilman vaihteita. Seuraava sitten kolmella vaihteella ja mieluiten myös jalkajarrulla. Tuon ikäinen ei vielä niin osaa huolehtia pyörästään ja vaihteet menevät vaan helposti epäkuntoon.

Jos lapsi ei osaa vielä ajaa kunnolla, niin unohtaisin 20-tuumaisen ja vaihteet kokonaan joksikin aikaa.

Ekana pitää osata ajaa hyvin, ja hallita sitä pienempää fillaria kunnolla. Vasta sitten voi minusta ajatella isompaa pyörää ja vaihteita :)

Jep, tämä nyt on vasta tällaista alustavaa pohdiskelua. Tykkään katsella ja ostella tavaroita etukäteen varastoon kun osuu sopiva kohdalle ;)

No meillä ilman vaihteita olevat 20-tuumaset pyörät, nyt 8 ja9 vuotiailla neideillä. Pari vuotta ovat noilla nyt ajaneet. Tänä kesänä ois tarkoitus isommat pyörät hankkia. Ihan hyvin ovat pärjänneet noilla vaihtteettomilla pyörillä. Itse olen sen verran "saita" etten ehkä raskis vielä noihin pieniä pyöriä vaihteellisina ostaa ( kuitenkin vaihdepyörät kalliimpia) vaan sitten isommat pyörät joilla voi ajaa useamman vuoden niin siihen sitten vaihteet.

[QUOTE="vieras";23852753]No meillä ilman vaihteita olevat 20-tuumaset pyörät, nyt 8 ja9 vuotiailla neideillä. Pari vuotta ovat noilla nyt ajaneet. Tänä kesänä ois tarkoitus isommat pyörät hankkia. Ihan hyvin ovat pärjänneet noilla vaihtteettomilla pyörillä. Itse olen sen verran "saita" etten ehkä raskis vielä noihin pieniä pyöriä vaihteellisina ostaa ( kuitenkin vaihdepyörät kalliimpia) vaan sitten isommat pyörät joilla voi ajaa useamman vuoden niin siihen sitten vaihteet.[/QUOTE]

Tätä mietin vähän itsekin että kannattaako niistä vaihteista maksaa vai ei. Tuntuisi hölmöltä kuitenkin ostaa nyt vaihteeton ja siksi vaihtaa sitten vaikka vuoden päästä toiseen jossa on vaiheet.

Meillä ostettiin sitten 20 tuumanen, kun kunnolla osas ajaa ja vaihteilla. Paljon pyöreillään ja mäkistäkin maastoa, joten olivat kyllä tarpeen, helpottaa aika paljon jaksamista. Riippuu ihan, millaisessa maastossa pyöräilee ja kuinka paljon.

Yhteistyössä