[QUOTE="Mother";27114134]Näin olekin toiminut. Että kun olemme lähdössä jonnekin tai joku homma kesken tai muita vieraita sanonut että nyt ei sovi. Eli ollaan menty meidän mukaan, silloin kun mitään ei ole sovittu etukäteen.
Kaverini mielestä meidän tulisi kuitenkin antaa lapselle ruokaa silloin kun tämä pyytää.
En halua toimia niin, koska en halua että lapsi oppii siihen.
Syy tähän käytökseen lienee vanhemmissa. Kun lapsi näkee että joku tulee avaamaan oven, lapsi soittaa oveltamme omalla puhelimellaan kotiin ja kysyy puhelimesta, saako hän tulla meille kylään. Ja saa aina kotijoukoilta luvan. Hän siis kysyy sitä lupaa väärältä taholta. Ensinhän pitäisi kysyä sopiiko että tulee kylään.
Tunnen lapsen perheen. Ovat tavallaan "julkkiksia". Perheellä on asiat hyvin. Rahaa kuin roskaa, luulisin. Ainakin puitteet on hyvät.
Olen jutellut äidin kanssa ja äiti kertoo lapsen olevan vapaa-ajan "kavereiden luona." Eli mitään maksullista kerhoa tai hoitopaikkaa lapsella ei enää ole. Äitinsä mukaan selviää jo itsekin.
Minun mielstäni lapsi ei näytä selviävän. On kovin tapaturma-altis, eikä osaa liikkua vielä turvallisesti liikenteessä. Liikennekäyttäytyminen on holtitonta.
Lisäksi äiti itse ehdottaa aktiiviesesti että lapsi tulisi meille kylään, jotta hän itse pääsee golfaamaan, ravintolaan tai purjetimaan.
Jos lapsi käyttäytyy meillä ollessaan huonosti, ja äitinsä saa tiedon siitä, äiti sanoo vain lapselleen rangaistukseksi sen että meidän lapsi ei nyt sitten pääsekään heidän lapsen luokseen leikkimään.
Eli rangaistus on omituinen. Eikö sen pitäis olla että äiti ei enää päästä lastansa meille?[/QUOTE]
Kaverini? Oliko tämä vieraan lapsen äiti kaverisi vai ihan vaan joku toinen, jolle olet asiasta puhunut?
Tuosta puhelinsoitosta: voihan olla, että äiti on käskenyt hänelle soittamaan, että saako jäädä eikä tuon ikäinen lapsi tajua vielä, että miten hänen pitäisi toimia tuollaisessa tilanteessan.
Äidin käytös kuulostaa siltä, että käyttää teitä ilmaisena hoitopaikkana. Etenkin tuo "rangaistus" huonosta käytöksestä on just sellainen, että iteltään ei halua sitä pois, että lapsi on poissa jaloista
Tohon liikennekäytökseen en oikein tiedä mitä sanoa. Muistan kun yksi poikani kaveri jo 5-vuotiaana poljeskeli tuolla yleisillä teillä yksikseen. Eikä täälllä maalla ole mitään pyöräteitä ja poika ei tosiaan yhtään hallinut tuota ajamista liikenteen seassa...