Mitä mieltä asunnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntoaetsivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asuntoaetsivä

Vieras
http://www.oikotie.fi/realestlist?exit=aptinfo_fromsearch&target=apartment&query=%26subNavi%3Dapartments_forsale%26subNavi%3Dapartments_forsale%26searchtype%3Dquick_search%26target%3Dapartment%26cookieValue%3D120595493953808047%26listlength%3D25%26mainNavi%3Dapartments%26rooms%3Dkaikki%26orderby%3Dsalesprice%26fcid%3D405354691120206194%26searchtotal%3D44%26rootCompanyId%3D-1%26selectedpage%3D1%26aptType%3Dkaikki%26dir%3Dasc%26locationFreeText%3Dpiispanristi&s_index=1&fcid=405354691120206194&id=1599307&mainNavi=apartments&subNavi=apartments_forsale

Ihkaomaan ei mahdollista saada lainaa tällä hetkellä.

ite en lähtis mutta vain siitä syystä, että mä en halua kahteen kerrokseen rivaria.. tekee tosi ahtaaksi sen. asuttiin 74 neliön rivarissa aiemmin joka oli kahessa tasossa, mentiin suoraan yläkertaan sisään, oli rinteessä... oli hirveä.

ihan mukava peruskämppä. Pakko kuitenkin kommentoida että mun mielestä noi osaomistuskämpät on järjettömyyden huippuja. Mieluummin asuisin halvemmalla vuokralla ja keräisin esim. asuntosäästöön rahaa...

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
ihan mukava peruskämppä. Pakko kuitenkin kommentoida että mun mielestä noi osaomistuskämpät on järjettömyyden huippuja. Mieluummin asuisin halvemmalla vuokralla ja keräisin esim. asuntosäästöön rahaa...

Paitsi että niissä on usein ihan järjettömän vastikkeet, eli sinänsä plus miinus nolla.

Velaton myyntihinta 19 900,00? (pitääkö tähän ottaa lainaa?)

Yhtiövastike 749,36 ?/kk
Hoitovastike 243,27 ?/kk
Rahoitusvastike 335,11 ?/kk
Osaomistusasunnon vuokra 170,98 ?/kk

Pitääkö nuo kaikki yllä olevat maksaa? Älyttömän kallista, jos pitää. Ja lainakin (jos se tarvitaan, ettei säästössä tai muuten saatavissa ole tuota vajaata 20 000 e) siihen päälle vielä? :o

Niin ja itse asunnosta... peruskämppä. Kyllähän siinä asuu, tarkemmin en osaa kommentoida pohjapiirustuksen puuttuessa =)

Alkuperäinen kirjoittaja kerrotteko?:
mitä toi osaomistus niiku tarkottaa ? miten eroo vuokral olosta tai ihan omas asumisest ?

Osaomistuksessa maksetaan ekana tietty osuus asunnosta ja sitte ns.vuokraa (eli yleensä niinku isoa vastiketta) tietyn aikaa (joka tietysti kerrotaan asuntoa ostaessa kuin kauan), sitten maksetaan loppuosa asunnon arvosta, jonka jälkeen asunto on ihan oma (ja tällöin tietysti loppuu sen ns. vuokran maksaminen, eli vastike pienenee huomattavasti).

Eli periaatteessa paljon pienemmällä summalla pääsee muuttamaan omaan asuntoon, mutta loppupeleissä tulee toooooosi paljon halvemmaksi ottaa lainaa ja ostaa heti kokonaan oma.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:

Yhtiövastike 749,36 ?/kk
Hoitovastike 243,27 ?/kk

Pitääkö nuo kaikki yllä olevat maksaa? Älyttömän kallista, jos pitää. Ja lainakin (jos se tarvitaan, ettei säästössä tai muuten saatavissa ole tuota vajaata 20 000 e) siihen päälle vielä? :o

hoitovastike+rahoitusvastike=yhtiövastike.

Yhtiövastike 749,36 ?/kk
Hoitovastike 243,27 ?/kk

eiku toi eka luku on se mikä maksetaan ja noi kolme seuraavaa kertoo vaan mistä se muodostuu.

Yhtiövastike 749,36 ?/kk
Hoitovastike 243,27 ?/kk

Yhtiövastike = hoitovastike+rahoitusvastike (ja tossa sisältää myös ton vuokran).
Osaomistusasuntoa ei saa ostaa velattomalla hinnalla, eli myyntihinta on se, jonka tosta maksaa ostaessa (ja tossa mun aiemmassa viestissä selitys miten osaomistusasunto maksetaan).

Tossa asuminen maksaa siis yhtiövastikkeen + lainanlyhennyksen verran kuukaudessa, jos ei sitä pariakymmentätonnia löydy omasta takaa.

Yhtiövastike 749,36 ?/kk
Hoitovastike 243,27 ?/kk

Yhtiövastike koostuu tuosta hoito-ja rahoitusvastikkeesta. Eli kulut yht. 749,36?+170,98?. Ja siihen sitten tosiaan päälle tuo laina (jos ei ole säästöä) ja sen korot.

Eli hemmetisti järkevämpää asua halvalla jossain vuokraboksissa ja säästää asuntosäästöön.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Yhtiövastike 749,36 ?/kk
Hoitovastike 243,27 ?/kk

hoitovastike+rahoitusvastike=yhtiövastike.
Eikun tässä tapauksessa näköjään vielä toi vuokra kuuluu tohon yhtiövastikkeeseen,eli siis 749,36 pitää maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Paitsi että niissä on usein ihan järjettömän vastikkeet, eli sinänsä plus miinus nolla.

meni yli hilseen... siis osaomistuksessa on järjettömät vastikkeet, eikö? Kun siis sitä mä just ajoin takaa että jos ei saa nyt lainaa,niin asuu mieluummin vuokrakämpässä (halvassa sellaisessa) ja säästää esim. asuntosäästötilille.

asumisoikeusasunnot sit on?
Mä olen niitä netistä ihaillu ja harkinnu, mut en oo jaksanu syventyy viel et mitä ne o.

ja mul ei varaa oo asuntolainaa saada. säästäminenkii vähä nii ja näi..tän hetken vuokramenot jo 650kuussa ja kämppä ei oo ees mikää luxus :(

meni yli hilseen... siis osaomistuksessa on järjettömät vastikkeet, eikö? Kun siis sitä mä just ajoin takaa että jos ei saa nyt lainaa,niin asuu mieluummin vuokrakämpässä (halvassa sellaisessa) ja säästää esim. asuntosäästötilille.

Joo siis kato just niin :D
Mä vaan kätevästi ajattelin, et jos ottaa ensin lainaa sen osaomistusmaksun verran ja lyhentää sitä, plus maksaa vielä vastikettakin niin ei siinä välttämättä hirveesti saa säästöön.
Vissiin vähän väsynyt pää, kun en ymmärtänyt lukemaani :ashamed:
Täysin samaa mieltä siis olen kanssasi!

Joo siis kato just niin :D
Mä vaan kätevästi ajattelin, et jos ottaa ensin lainaa sen osaomistusmaksun verran ja lyhentää sitä, plus maksaa vielä vastikettakin niin ei siinä välttämättä hirveesti saa säästöön.
Vissiin vähän väsynyt pää, kun en ymmärtänyt lukemaani :ashamed:
Täysin samaa mieltä siis olen kanssasi!

:D :D ja mä mietin että mitä mä en nyt ymmärtänyt :snotty:

Voisiko joku vielä kertoa mulla, että kun aso-asunnossa saa sen maksettavan osuuden poismuuttaessa takaisin korotettuna asumiskustannusindeksillä, niin korotetaanko osaom-asuntojenkin maksua tuolla samalla tavalla?

Alkuperäinen kirjoittaja no mitäs ne :
asumisoikeusasunnot sit on?
Mä olen niitä netistä ihaillu ja harkinnu, mut en oo jaksanu syventyy viel et mitä ne o.

ja mul ei varaa oo asuntolainaa saada. säästäminenkii vähä nii ja näi..tän hetken vuokramenot jo 650kuussa ja kämppä ei oo ees mikää luxus :(

http://www.asokodit.fi/asumisoikeus/

Lähinnä ero osaomistusasuntoon on se, että asoa ei voi ostaa koskaan omaksi.

Yhteistyössä