Mitä mieltä asunnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntoaetsivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Voisiko joku vielä kertoa mulla, että kun aso-asunnossa saa sen maksettavan osuuden poismuuttaessa takaisin korotettuna asumiskustannusindeksillä, niin korotetaanko osaom-asuntojenkin maksua tuolla samalla tavalla?

Kyllä, ainakin noissa YH:n, Saton yms asunnoissa.

Voisiko joku vielä kertoa mulla, että kun aso-asunnossa saa sen maksettavan osuuden poismuuttaessa takaisin korotettuna asumiskustannusindeksillä, niin korotetaanko osaom-asuntojenkin maksua tuolla samalla tavalla?

Ei. Kun ei se oo samanlainen maksu, vaan se on oikeesti osa asunnon hinnasta, aso:ssa se on vaan "käyttömaksu". Osaomistuksesta tulee aikanaan oma, kun määrätyn ajan kuluttua pitää maksaa se loppuosakin asunnosta. Monesti niissä on n.puolet asunnon arvosta se myyntihinta ja sit maksat sen toisen puolen ku on sen aika, ja sit asunnosta tulee siis kokonaan oma (ja tällöin tietty vastike pienenee, kun ei enää tarvi maksaa sitä ns.vuokranosuutta ja tavallisessakin vastikkeessa on yleensä käyttömaksua, että sekin tippuu).

Riikka-78, kiitos selvennyksestä =)

Oon näihin nyt tutustunu, kun alkaa asunnonhankinta olla ajankohtasta :D. Mutta taidan vaan pankin kanssa mennä naimisiin, halvimmax tulee ottaa laina ja ostaa kokonaan oma heti.

Tuolla tietoa osaomistuksesta:

http://www.asuntosaatio.fi/DynamicPages/OOAsunnot.aspx

Alkuperäinen kirjoittaja riikka-78:

Ei. Kun ei se oo samanlainen maksu, vaan se on oikeesti osa asunnon hinnasta, aso:ssa se on vaan "käyttömaksu". Osaomistuksesta tulee aikanaan oma, kun määrätyn ajan kuluttua pitää maksaa se loppuosakin asunnosta. Monesti niissä on n.puolet asunnon arvosta se myyntihinta ja sit maksat sen toisen puolen ku on sen aika, ja sit asunnosta tulee siis kokonaan oma (ja tällöin tietty vastike pienenee, kun ei enää tarvi maksaa sitä ns.vuokranosuutta ja tavallisessakin vastikkeessa on yleensä käyttömaksua, että sekin tippuu).

Kyllä noissakin kasvaa maksu rakennuskustannusindeksikorkoa (?), aika samalla lailla kuin asoissa. Paitsi vapaarahoitteisissa kämpissä.

Se kattokaas kansalaiset on niin, että kaikilla ei oo mahkuja ottaa isoa asuntolainaa. Tuo vaihtoehto on esim. meille ainoa mahdollisuus. Kun sen parikyttonnia saa maksettua pois, niin siitä saa vähän käsirahaa taas seuraavaan askeleeseen. Meillä ei ole takaajia, eikä me saada lainaa ilman... Tuon tyypiissä asunnoissa on perhemalliakin olevia. Meiltä päin ei löydy isoja vuokra-asuntoja.

Yhteistyössä