Mitä mieltä, jos laittaa lapsistaan faceen kuvia (esim.kylpykuvia) ilman vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinisulka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sinisulka

Aktiivinen jäsen
14.01.2011
2 672
0
36
46
Maapallo:)
Mun mielestä tälläiset kuvat ei edes ekaksi hyppää silmään, mutta sitten tulee mieleen, että ai niin täähän on julkinen media... Että ok tosi nättejä ja luonnollisia kuvia, mutta loukkaako se silti lapsen yksityisyyttä? Vaiks alastomissa lapsissa ei ole mun mielestä mitään kummallista. Kyl mäkin sain lapsena kesällä polskutella kerrostalon pihassa ammeessa ilkosillani ihan rauhassa. Mut kun kuitenkin puhutaan, et kaikki kuvat mitkä nettiin laittaa, niin ne tavallaan sinne myös jää. En mäkään välttämättä haluaisi löytää netistä minkäänlaisia vanhempieni laittamia lapsuuskuvia itsestäni.

Ihan luonnollista, pienet lapset tykkää olla alasti. Mutta ajattelisin että vanhempi on vähän vastuuton kun sellasia nettiin laittaa, enkä itse missään tapauksessa laittaisi omistani (en kyl laita mitään kuvia)!

Loukkaa mielestäni lapsen ykstityisyyttä. Itse en laita lapsestani julkiseen jakoon mitään kuvia.

Sit oon miettinyt sitä, että vaikka itse on ehdottomasti sitä mieltä, että en laittaisi lapsistani kuvia nettiin, niin kun nykyään on koko ajan kaikilla tapana ottaa kaikista kuvia. Niin ihan vissiin joku muu menee sitten laittamaan sen oman lapsen kuvan nettiin. Sitäkin oon ihmetellyt, kun oon facessa törmännyt joittenkin ihmisten laittaneen muitten kakaroista sinne kuvia. Mä en rohkenis laittaa/eikä oo tarvettakaan.

Sit oon miettinyt sitä, että vaikka itse on ehdottomasti sitä mieltä, että en laittaisi lapsistani kuvia nettiin, niin kun nykyään on koko ajan kaikilla tapana ottaa kaikista kuvia. Niin ihan vissiin joku muu menee sitten laittamaan sen oman lapsen kuvan nettiin. Sitäkin oon ihmetellyt, kun oon facessa törmännyt joittenkin ihmisten laittaneen muitten kakaroista sinne kuvia. Mä en rohkenis laittaa/eikä oo tarvettakaan.

Mun lapsesta on laitettu kans, olen pyytänyt ystävällisesti poitsamaan ja ketonut miksi olen sitä mieltä.

• Tykkää
Reactions: sinisulka
oon pojasta laittanut paljon kuvia, mutta sillai että näkyy vain kavereille. on myös pari saunakuvaa, mutta niissä ei näy mitää arkaluontoista. myös kaverin lapsista olen laittanut, mutta vain sellasista lapsista joista tiedän jo olevan kuvia.

Mun mielestä tälläiset kuvat ei edes ekaksi hyppää silmään, mutta sitten tulee mieleen, että ai niin täähän on julkinen media... Että ok tosi nättejä ja luonnollisia kuvia, mutta loukkaako se silti lapsen yksityisyyttä? Vaiks alastomissa lapsissa ei ole mun mielestä mitään kummallista. Kyl mäkin sain lapsena kesällä polskutella kerrostalon pihassa ammeessa ilkosillani ihan rauhassa. Mut kun kuitenkin puhutaan, et kaikki kuvat mitkä nettiin laittaa, niin ne tavallaan sinne myös jää. En mäkään välttämättä haluaisi löytää netistä minkäänlaisia vanhempieni laittamia lapsuuskuvia itsestäni.

En laittais. Eihän se face ole julkinen media, sinnehän pitää olla tunnukset. Esim. minulla ei ole, eikä tule.

mun mielestä ne on toki vaan suloisia kuvia, mutta maailmassa on paljon ihmisiä joiden mielestä ne on muutakin kun vaan suloisia.

mun yhdellä fb kaverilla oli kuva 5v tytöstään joka näytti paljasta peppua kameralle. siis pyllisti kameralle, ja kyllä ilmoitin siittä ylläpidolle. se oli yleisesti kaikkien nähtävillä,ei rajattu esim. vain kavereille.
enkä mielestäni ylireagoinu lainkaan. itselläni on kuvia lapsista,mutta pelkkiä kasvokuvia tai tilannekuvia jostain särkästä tms. ja oon rajannu sen vain kavereille,vaikka entiä onko sekään ny niin varma juttu. mun rajani nyt vaan kulkee tuossa kuvan laadussa, ei alastomuutta eikä mitää posetuksia.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mielenkiintoinen kysymys. Mies on laittanut faceen kuvan itsestään ja lapsista kylvyssä (rajannut kavereihin). Minä en siitä pidä, mutta olen antanut asian olla, sillä lapset näkyvät kuvassa todellisuudessa vain kainaloista ylöspäin.

mun mielestä ne on toki vaan suloisia kuvia, mutta maailmassa on paljon ihmisiä joiden mielestä ne on muutakin kun vaan suloisia.

mun yhdellä fb kaverilla oli kuva 5v tytöstään joka näytti paljasta peppua kameralle. siis pyllisti kameralle, ja kyllä ilmoitin siittä ylläpidolle. se oli yleisesti kaikkien nähtävillä,ei rajattu esim. vain kavereille.
enkä mielestäni ylireagoinu lainkaan. itselläni on kuvia lapsista,mutta pelkkiä kasvokuvia tai tilannekuvia jostain särkästä tms. ja oon rajannu sen vain kavereille,vaikka entiä onko sekään ny niin varma juttu. mun rajani nyt vaan kulkee tuossa kuvan laadussa, ei alastomuutta eikä mitää posetuksia.

Minulla luullakseni keskivertoa korkeampi toleranssi lasten kuvien ja lasten alastomuuden suhteen, mutta itsellekin on vuosien varrella tullut muutamaan kertaan vastaan kuvia, jotka ovat osuneet hermoon.
Joitain vuosia sitten kun pyöritin blogipalvelinta, pyysin yhtä äitiä poistamaan joitain kuvia 8-vuotiaastaan. Ne olivat sisänsä kauniita kuvia kauniista lapsesta nukkumassa ilmeisen viattomana. Paljasta pintaakaan ei näkynyt sopimattomassa määrin vaan valkea lakana peitti sen. Silti kuvien tunnelma oli minusta häiritsevä, ihan toisenlainen kuin mitä äiti luullakseni oli ajatellut.
Alastomuuden siis siedän ilman ongelmia, lapsen seksualisointia sen sijaan en.

Itse olisin ollut kauhuissani, jos kouluiässä ollessani äiti olisi näyttänyt esim. jollekin ystävälleen minusta varhaislapsuuden alastonkuvia. Joten miksi haluaisin nolata oman lapseni ja vielä paljon pahemmin?

Jos näkyy "yksityiset osat" niin sitten se on yksityisyydenloukkaus lasta kohtaan. Ei vanhemmilla ole oikeutta sellaiseen vaikka omaa verta olisikin.

Vaikka itse näkee kuvan kauniina ja viattomana, niin juuri sitä kaunista ja viatonta ne namusedät hakevat. Kuvat kiertävät netissä silmänräpäyksessä. Eihän se lapsi sitä tunne nahoissaan, mutta joku muu lapsi voi tuntea sen nahoissaan myöhemmin kun on ruokittu namusedän esteettistä silmää.

Eikä kukaan meistä tiedä vaikka tädin enon serkun kaima (tai jo pelkkä täti) siellä facebookissa olisi tällainen sekaantuja. Tilastojen valossa niitä on niin paljon, että takuulla jokaisella on kaverin kaveri joka on lapsista sairaalla tavalla kiinnostunut!

Yhteistyössä