Mitä mieltä jos tukia saavilla on astiasetit, pyyheet Luhtaa jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veronmaksaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki ovat samanarvoisia ihmisiä. Sitä vaan ei tarvitse mitata pyyhkeen/astiaston kautta. Vähävaraisen on turha ulista, että sorsitaan jos ei saa hankittua tuilla Iittalaa.

Harmittaako ap:aa se, ettei jokaista heikko-osaista huomaa sorsia tai katsoa nenänvartta myöten, kun on niin vaikeaa erottaa kuka on vähävarainen ja kuka rikas? Pitäisikö köyhien kulkea ryysyissä ja olla silmiinpistävän epäsiistejä, tulotiedot tatuoituna otsaan, että ap varmasti huomaisi heille nyrpeillä ja heitä sossupummeiksi haukkua? Näyttää kurjille mikä kurjien osa on?

Jos sinulla, ap, olisi arvomaailma kohdallaan ja ylipäätään järki päässä, et välittäisi vähääkään siitä millaiset Luhtat niillä köyhillä koukuissa roikkuu. Keskittyisit omaan elämääsi ja kohtelisit kaikkia, tuloista ja elintasosta riippumatta, samanarvoisina ihmisinä. Hienoa, jos köyhät näkevät laadukkaiden tekstiilien ja esineiden arvon, koska ostamalla huonoa laatua joutuu maksamaan huomattavasti enemmän kuin ostamalla kerralla hyvää. Jatkuvasti jos niitä pari käyttöä kestäviä riepuja uusit, se on varmasti iso lovi kukkaroon. Sitä paitsi, jos ne köyhät ostelee niitä hyviä tekstiilejä ja huolehtivat kodistaan ja itsestään, voi olettaa, etteivät ne sossutuet ainakaan alkoholiin mene.

Ap:n kaltaisille idiooteille vaan ei mikään kelpaa. Jos pukeudut ryysyihin, olet köyhä sossupummi, joka ryyppää rahansa. Kun huolehdit ulkoasustasi, olet elintasopummi.

En erityisesti mitään mieltä.

Perusturvan pitää kattaa elämisen kannalta välttämättömät asiat ja olla jollakin tavalla oikeudenmukainen. Toinen saa samalla rahalla (joka on arvioitu perusturvaan riitäväksi) enemmän asioita kuin toinen. Täyttä tarveharkintaisuutta en kannata.

Saman verran niitä tukia maksetaan, hankitaan niillä sitten astioita tai taulutelevisioita, jotka muuten ei nykyään edes ole niin kovin kalliita.
Luhta ja Arabia on meilläkin ihan kodin peruskäyttötavaraa, ei kai niitä oikeesti pidetä mitenkään luksustuotteina. Astioitahan voi ostaa vaikka yhden kerrallaan.

Kuinkahan moni tukien varassa elävä on aina elänyt tukien varassa. Kyllähän kodin irtaimistot on voitu hankkia ennen lapsia ja äitiyslomaa tai työttömyyttä ja kun on kerran ostettu kestävää, näyttää se uudenlaiselta vielä vuosienkin päästä.

Ainahan on tietysti toi osamaksu vaihtoehtona ja sitä tällä aloituksella varmaan haetaankin, eihän tällä hetkellä tukien varassa elävällä Voi olla mitään tarjoustalo/Ikea- tavaraa kalliimpaa.

Minulle sukulaiset ostivat lahjaksi "kapioita" siitä lähtien kun olin täyttänyt kymmenen. Osasin arvostaa niitä kun muutin pois kotona opiskelemaan (ja olin silloin se tukiaisilla eläjä). Eli mulla on aina ollut ns. merkkiastiat ja tekstiilit.

Siis koska saan kotihoidontukea 2 vuotta, mun pitäisi myydä kaikki hienoudet pois (jotka oon ostanut omalla rahalla töissä käydessä). :D omg, kaikesta sitä voidaan olla kateellisia.

Tälläkin koti-isällä on jopa laatua kotona vaikka tukien varassa elänkin, katsos ap sitä tullut töitä tehtyä aiemmin ja omin tuloin ostettua. Oletko ap ajatellut, että niinhän se mahtaa olla monella muullakin?

Ap vaikuttaa kovasti katkeroituneelta ihmiseltä, voi voi, haluatko sääliä?

• Tykkää
Reactions: Birgitte
[QUOTE="Vieras";28650820]Niin, onko reilua että tukia saavilla on tuollaisia hienouksia arkikäytössä?
Tuet minimiin ja kunnille keräyspisteitä mistä vähätuloiset voi hankkia kipponsa lahjoitettujen joukosta. Tai rahalippusia kirpputoreille.

Miksi muiden pitäisi kustantaa toisten Marimekot/Iittallat?[/QUOTE]

En koe noiden olevan millään tapaan hienouksia.
Jokaisella meistä on oikeus yhtälainen oikeus tavaroihinsa, mua ei henk.koht edes kiinnosta millä rahalla kukin on ne ostanut, tai lahjaksi saanut. Kuuluisiko esim. saatu lahja antaa takaisin sillä perusteella, että ei olisi itsellä ollut sitä varaa ostaa?
Sitäpaitsi aika moni kerää astiasarjoja 1-2 astiaa kerralla, tuloista riippumatta.

Ja meillä lapset, tällä hetkellä 5- ja 9-vuotiaat, ovat saaneet jo useamman vuoden ajan toivomiaan astioita lahjaksi. Vaikka meillä vanhemmillakin olisikin varaa ostaa niitä heille .
Tämä puhtaasti kummien ja isovanhempien toive, ostavat keräämäänsa sarjaa lahjaksi juhlapäivinä ja lisäksi jonkun pienen lelun tms. Meidän perheelle sopiva juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja örggg;28650886:
niitä "hienouksia" voi katsos ostaa myös käytettynä.

Voi jopa saada ilmaiseksin roskalavoilta yms.

Monen monta artekin, muuramen, aarnion ja tapiovaaran huonekalua olen roskalavoilta pelastanut. Osaa on joutunut vähän entisöimään, osaa ei ollenkaan.

Monen monta iittalan ja arabian yms. kippoa, lasia, taidelasia on tullut rroskalavoilta ja lasinkeräyksistä tullu pelastettua. Nanny Still, Oiva Toikka, Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva...

Monen monta...

En osaa parhaalla tahdollanikaan kuvitella marimekkoa tai iittalaa luksukseksi. Tavallisia keskihintaisia tuotteita. Sikäli hyviä ostoksia, että kestävät aikaa muotoilunsa puolesta. Halvimmallahan pääsee, kun ei harrasta ostoksien tekoa.

Jos toivoo yo-lahjoiksi kunnon astiat ja pannut ja häälahjoiksi pyyhkeitä ja lakanoita koko rahalla, niillä selviää helposti viisikymppisbileisiin saakka - ehkä pitää vähän uutta teflonia hankkia tai pari lautasta rikkoutuneiden tilalle. Se onnistunee tuilla eläjältäkin.

Taitaa ap olla vain katkera pienituloisille ihmisille, jotka hallitsevat raha-asiansa paremmin kuin ap.

Paljonko ap, sinulla menee rahaa kuukaudessa päihteisiin, makeisiin ja itsesi viihdyttämiseen?

Käyttäisit itsekin nämä rahat johonkin materiaan jos noin ottaa päähän.

Meillä on laatupyyhkeet, -lakanat ja -astiastot, koska saimme ne hää- ja kihlajaislahjoiksi. Eipä meillä muuten tuollaisia olisikaan. Ainoa tuki, mitä meille tulee, on minun opintotukeni. Tupakkaa ei polteta eikä ole koskaan poltettu.

Esim. euron herkkuhetki päivässä, oli se sitten jäätelö, suklaapatukka, pullovesi, kahvi, mikä hyvänsä. kustantaa kuukaudessa 30 euroa.

Sillä rahalla saa ostettua vuoden osamaksulla esimerkiksi canonin järjestelmäkameran tai taulutelevision.

Eurolla/päivä, joka ei tunnu yhtään missään ja mistään ei tarvitse luopua, paitsi siitä euron päivittäisestä herkkuhetkestä.

Kaikka sitä ihmiset miettiikin. Mä oon itse aikoinaan kotoa poismuuttaneena ostanut hobbarista osamaksulla ihanan astiaston. On mulla käytössä vieläkin :) Mä olen ostanut luhtani tehtaanmyymälästä pari pyyhettä kerrallaan ja kerännyt lemppariastiastoani (juhla-astiasto) astia ja kuppi kerrallaan. Lisäksi saanut lahjaksi. Niin ja mä en ees saa mitään tukia OMG!

Me saadaan tukia ja
Meillä on iittalan astiastoa ( miehen kummi antanut lahjaksi).Pari muumimukiakin löytyy (yksitellen olen ostanut/saanu lahjaksi)
On myös 32" ja 47" taulutelkkarit. (Rahaa on säästetty ja saatu lahjaksi ja telkkareista isompi on ostettu käytettynä). Älypuhelimet on (ostettu osamaksulla). Tarpeetonta tavaraa ollaan myyty. Meillä ei mene rahaa alkoholiin tai tupakkaan. Vähitellen ostellaan, harkitaan ja säästetään. Tavaroita on myös ostettu sillon kun töissä ollaan oltu ja palkkaa saatu.
Paljon ostamme hyväkuntoisena käytettynä. Ei meidän kodin tarvitse kaatopaikalta näyttää vaan sen takia kun tukia saadaan. Ihan kaunis koti on, paljon kierrätettyä ja pikkuhiljaa ostettua.
:)

En elä tuilla, mutta suurin osa meidänkin arabioista, marimekoista, finlaysoneista ja iittaloista on lahjoina saatuja. Ei meillä hirveästi rahaa ole, mutta osalla suvusta on.

Köyhille tukia saaville pitäisi myös olla omat kaupat, siellä ei myytäisi mitään yli 8e/kg leikkeleitä ja juustoja eikä kokolihaa. Muuten on mahdoton valvoa etteivät osta jotain muutakin kuin pirkkaa ja x-traa.

[QUOTE="vieras";28650718]Ehdottomasti tuet pois ja kuuden kuukauden karenssi noissa tapauksissa. Luksustavarat myyntiin ja myyntituotto Kelalle hyvityksenä turhaan maksetuista avustuksista.[/QUOTE]

:xmas: tai sit ne on ostaneet omoa ja saaneet luhdan pyyhkeitä kylkiäisenä.

Miten on mahdollista, että vähävaraisilla on nykyään kaikki aikalailla hyvin? Kokolihaa leikataan Fiskarsilla Marimekon keittiöpyyheen päällä ja sitten ryystetään espressot Pentikin kupposista, toki katsellen osarilla ostetusta 60" plasmatv:sta.

Meidän ensimmäinen astiasto oli tajuttoman halpa pilipali-mikälie ja ihan yhtä laadukas. Koska halusin paremman astiaston, ostin mieleistä sarjaa yhden lautasen silloin ja toisen tällöin. Sain myös joitain osia lahjaksi. Muutama vuosi siinä vierähti, kunnes kaikki tarpeelliset osat oli hankittu. Samaa sarjaa on vieläkin myynnissä vaikka ensimmäiset ostin melkein 20 vuotta sitten. Astiasto on edelleen siisti ja ehjä, vaikka se joka päivä onkin käytössä. Ja tykkään siitä edelleen.

Yhteistyössä