mitä mieltä kerjäämisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pilkku

Vieras
Kaveri soitti mulle eilen ja kertoi, että hänen miehensä veli on päässyt opiskelemaan ja muuttanut pois kotoa. Kysyi, että olisko mulla antaa jotain tavaroita uuteen kotiin, lähinnä kattiloita ja paistin pannuja ja muuta keittiökamaa. Kahvinkeitin olis tosi toivottu. Myös verhoja ja mattoja kaivattaisiin.
Tällä opiskelijalla ei tietenkään ole rahaa maksaa edes nimellistä korvausta astioista, saatikka edes siitä mahdollisesta kahvinkeittimestä.
En ole koskaan nähnyt kyseistä veljeä. Sanoin vaan, et kattellaan, onko mitään ilmaiskamaa nurkissa.
Antaisitteko te tuikituntematomalle tarpeettomia, kirpparille meneviä kamojanne?
Musta toi on ihan suoraa kerjäämistä. Olen kyllä antanut esim. syöpäyhdistyksen kirpparille ilmaiseksi tavaraa, mutta en edes kehtaisi pyytää ilmaiseksi keneltäkän tavaroita.
Mitäs mieltä te muut ootte tämmösestä?

Aika erikoista. Luulisi kyllä kaverisi kyselevän ensin miehensä veljen ja omalta suvultaan, ja sitten vasta muualta. Ja miksei kaverisi miehen veli ole itse omalla asiallaan...

En mä taitais suoraan jollekin ihmiselle antaa,kierrätyskeskukseen olen kyllä vienyt ilmaiseksi kamaa.
Jotenki mun mielestä on kivempaa ettei itse tiedä kenelle ne omat vanhat kamat menee...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
En mä taitais suoraan jollekin ihmiselle antaa,kierrätyskeskukseen olen kyllä vienyt ilmaiseksi kamaa.
Jotenki mun mielestä on kivempaa ettei itse tiedä kenelle ne omat vanhat kamat menee...

Niin tosiaan, eikös kaverin miehen veljen voisi osoittaa menemään kierrätyskeskuksia tutkimaan? Kai se on hänen asiansa hoitaa itselleen varusteet.

Mä olen sitä mieltä, että ei ne nuoret opi tulemaan omillaan toimeen jos saavat kaiken ilmaiseksi.
Työkaverin pojalla oli vähän sama tilanne pari vuotta sitten ja myin hänelle meen vanhan (ehjän) koivuisen parisängyn joustinpatjoineen hintaan 25 euroa. Ei ollu mun mielestä paha hinta.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:

Mitä väliä? :D :D

Mähän sanoinkin että mun mielestä...

En odotakaan että muut täällä ymmärtäisi.
En vaan halua kasvoja sille kenelle "teen hyväntekeväisyyttä"

Monilla ihmisillä on vanhoja kaapeissa seisovia tavaroita, jotka odottavat uutta käyttöä uusilta ihmisiltä. Meiltäkin löytyy kyllä joitain tavaroita esim. verhoja, joita opiskelija saisi kun vain kehtaisi kysyä. Mun mielestä ihan hyvä vain, että kaverisi kyselee ilmaista roinaa ympäriltään. Kierrätys kunniaan.

Kierrätystä mäkin kannatan, mut pointtini olikin toi, minkä jo mainitsin, et täytyis oppia tulemaan toimeen omillaan.

Mä ostan itsekin joskus tavaroita kirppiksiltä ja joskus myös myyn niitä siellä. En ymmärrä, et tarttis ilmasex antaa vieraalle, kun olen niistä joskus itsekin maksanut. Yhdistykset on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja pilkku:
Kierrätystä mäkin kannatan, mut pointtini olikin toi, minkä jo mainitsin, et täytyis oppia tulemaan toimeen omillaan.

Mä ostan itsekin joskus tavaroita kirppiksiltä ja joskus myös myyn niitä siellä. En ymmärrä, et tarttis ilmasex antaa vieraalle, kun olen niistä joskus itsekin maksanut. Yhdistykset on eri asia.

Mut helpommallahan sitä niistä tarpeettomista rojuista eroon pääsee, kun joku ne tulee oven takaa hakemaa, kuin että veisin ne kierrätyskeskukseen. Tarkoitan tällä niitä arvottomia tavaroita, joilla ei myyntiarvoa juurikaan ole. Ja jos joku ilmaiseksi jotain haluaa, hänelle kelpaa mikä vain, eikä ole turhan ronkeli saatavien suhteen.

Antaisin niin mielelläni jos joku vaan tulis hakemaan. Kelpo tavaroita en halua roskiin laittaa, joten antaisin ne heti pois jos joku tartteis.

En nyt viittis tuota ihan kerjäämiseks kutsua. Hyvä että kaveri kehtaa kysyä ja yrittää auttaa. Meiltä jos joku kysyis niin apu olis molemmin puolinen, minä pääsisin eroon turhasta tavarasta ja saaaja sais käyttöön jotain mitä tarttee.

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Antaisin niin mielelläni jos joku vaan tulis hakemaan. Kelpo tavaroita en halua roskiin laittaa, joten antaisin ne heti pois jos joku tartteis.

En nyt viittis tuota ihan kerjäämiseks kutsua. Hyvä että kaveri kehtaa kysyä ja yrittää auttaa. Meiltä jos joku kysyis niin apu olis molemmin puolinen, minä pääsisin eroon turhasta tavarasta ja saaaja sais käyttöön jotain mitä tarttee.

Juuri näin, itse olen saanut toisten vanhoja huonekaluja yms ja tottakai antaisin itse tarvitsevalle. Ehkä jopa ennemmin antaisin tarvitsevalle kuin vien Uffiin tms

No mitäs pahaa siinä on, että kysyy? Olisithan sä voinut sanoa, että et anna ellei makseta? Minusta on ihan järkevää, ettei opiskelija edes yritä hankkia kämppäänsä kaikkea uutena vaan tyytyy siihen, mitä toisten nurkista löytyy. Jos löytyy. Moni tuiki tuntematon on tälläkin palstalla kysellyt kaikenlaista ja jos ja kun multa on löytynyt sellainen tarpeettomana, niin toki mä olen lahjoittanut tai lainannut mieluummin tarvitsevalle kuin heivannut lähetyskirppikselle. Eikä mulle ole tullut mieleenikään pyytää niistä tavaroista rahaa. Kierrätys kunniaan enkä pidä sitä kerjäämisenä, jos joku kysyy multa, että olisiko mulla tarpeettomana sitä tai tätä.

Kyllä ylimääräiset antaisin ja niistä pääsisi sitten näppäräsi eroon. Itse ollaan vastavuoroisesti saau toisten vanhoja.

Ihan Oikeasta kerjäämisestä tulee aika vaivautunut olo :/ Meinaan täälä kaupungilla on ainakin yksi mies joka oikeasti elannokseen kerjää tuossa Hämeenkadulla ja ne roposet mitä saa ohikulkijoilta on miehen ainoa elanto :(

ilman muuta antaisin, jos nurkista joutavaa tavaraa löytyisi ja se jollekin vielä kelpaisikin. uutta ja hienoa kun ei meiltä löydy, vanhaa ja käytettyä vaan. monesti olen tarjonnut jollekin ylimääräisiä kahvinkeittimiä, astioita, verhoja yms mutta eipä ole kukaan kelpuuttanut... ;)

mun ja miehen ensimmäinen yhteinen koti oli sisustettu pelkillä lahjotushuonekaluilla ja tavaroilla. kaikki oli vanhaa, kulunutta ja rumaa, mutta kelpasi meille, muuhun kun ei kerta kaikkiaan ole varaa.

Yhteistyössä