Mitä mieltä kotiopetuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli tästä jutusta mieleen.

Kotikoulu on suojelunhaluisten vanhempien valinta - Hitaat - Sunnuntai - Helsingin Sanomat

Itse en pidä oikein hyvänä vaihtoehtona, paitsi ääritapauksissa kuten niissä, jossa lasta on kiusattu koulussa. Koulu on kuitenkin niin iso osa yhteiskuntaa, lapsen pitää mielestäni kuulua siihen. Koulussa opitaan myös sosiaalisia taitoja ja yhteiskuntaan sopeutumista. Koulusta saa ystäviä. Tuntuisi kyllä tosi oudolta, jos ei olisi koskaan ollut koulussa, ei tietäisi mistä ihmiset puhuvat kun keskutellaan kouluun liittyvistä asioista, olisi ihan ulkopuolinen.

Myös se epäilyttää kuinka hyvin sitä valvotaan mitä vanhemmat oikeasti opettavat lapsilleen. Koulusta voi saada erilaisia näkemyksiä asioihin (kuten uskontoon) ja se on ihan hyvä asia.

mua kyllä kiinnostais, mutta lapseni ovat hitaita ystävystymään ja asumme korvessa, joten varmaankin erakoitusivat entisestään

ja lapsiani kyllä kiinnostais käydä koulua kotona

[QUOTE="rrr";28843773]mua kyllä kiinnostais, mutta lapseni ovat hitaita ystävystymään ja asumme korvessa, joten varmaankin erakoitusivat entisestään

ja lapsiani kyllä kiinnostais käydä koulua kotona[/QUOTE]

Miksi kiinnostaisi?

Mun mielestä toi artikkeli oli järkky, noiden vanhempien kommentit oli jotain ihan jäätävää. Miten oikeasti joku voi kuvitella pystyvänsä opettamaan lapselleen kaiken mitä peruskoulun opetusohjelma sisältää. Yksikin äiti oli sitä mieltä että koulussa istutaan turhanpanttina, ja että heillä kotiopetuksessa puuvun kiipeeminen ja kavereiden kanssa hengailu menee opiskelun edelle. Musta tuollaiset vanhemmat tekee karhunpalveluksen lapsilleen vaikka kuvittelevat jotenkin toimivansa lastensa parhaaksi. Tuolla tyylillä lapselta jää monet taidot oppimatta ja sosiaalisen kanssakäymisen taidot puolitiehen. Varsinkin kun tuota kotiopetuksen tasoa ei juurikaan valvota. Mun käsitys on että tällaista tapaa suosii ne äidit jotka ripustautuu lapsiinsa ja elää elämäänsä äitiydellä pätemisen kautta, sekä ne työtä vieroksuvat äidit joille tuo on hyvä tekosyy jäädä vielä silloinkin kotiin kun muut äidit viimeistään palaa työelämään.

[QUOTE="hellu";28843823]Mun mielestä toi artikkeli oli järkky, noiden vanhempien kommentit oli jotain ihan jäätävää. Miten oikeasti joku voi kuvitella pystyvänsä opettamaan lapselleen kaiken mitä peruskoulun opetusohjelma sisältää.[/QUOTE]

Mun mielestä oli outoa esimerkiksi se, että yksi äiti sanoi, että on aina ollut huono koulussa. Miten hän voi opettaa lapsilleen tarvittavat asiat sekä oikeat opiskelutekniikat, jos ei itse ole pärjännyt koulussa?

Itse en tuollaista valintaa tekisi. Ymmärrän kotikoulun, jos lähimpään kouluun on kohtuuttoman pitkä matka (pahimmillaan 2 tuntia suuntaansa) tai jos lasta on kiusattu koulussa siinä määrin, että oppiminen on selvästi häiriintynyt eikä koulun vaihto ole auttanut asiaa.

En todellakaan pidä itseäni pätevän opettajan veroisena pedagogina. Koulussa opitaan myös ryhmässä toimimista ja yhteisöllisyyttä ja ollaan osana tiettyä kulttuuria sekä tutustutaan muihin lapsiin. Näistä asioista en haluaisi lapseni jäävän paitsi.

[QUOTE="aloittaja";28843847]Mun mielestä oli outoa esimerkiksi se, että yksi äiti sanoi, että on aina ollut huono koulussa. Miten hän voi opettaa lapsilleen tarvittavat asiat sekä oikeat opiskelutekniikat, jos ei itse ole pärjännyt koulussa?[/QUOTE]

Joo, ja toinen kertoi jättäneensä opiskelunsa kesken. Kertonee jotain ks. ihmisen opiskelumotivaatiosta.

niin, miksi kiinnostaisi?
- ei tarttis lapsia herätellä kukonlaulun aikaan (koulu alkaa kasilta)
- ei tarttis kuskailla kouluun
- sopisi meidän illanvirkulle porukalle paremmin

- jos ovat samalaisia oppijoita kuin minäkin, oppivat lukemalla+katsomalla, eli opettajan kertoma menee kuitenkin ohi korvain
- osallistumalla kokeisiin, näkis opetuksen "tason"
- lapset voisivat olla lomalla silloin, kun itsekin olen

huonoa:
- just erakoituminen
- tulisikohan lapsille riittävästi liikuntaa (no kesällä pelaavat keskenään pihalla ja pomppivan trampalla jne. mutta talvella ei ole ulkona mitään tekemistä)
- lapsille täytyis kokkailla päiväruuat

[QUOTE="rrr";28843931]

- jos ovat samalaisia oppijoita kuin minäkin, oppivat lukemalla+katsomalla, eli opettajan kertoma menee kuitenkin ohi korvain[/QUOTE]

Et voi olettaa lapsiesi olevan samanlaisia oppijoita kuin sinä. He voivatkin olla auditiivisia oppijoita ja oppivat parhaiten kuuntelemalla. Silloin saisit tehdä paljon enemmän itse töitä kotiopetuksen eteen. Ja sinun pitäisi todellakin pystyä tarjoamaan lapsille monenlaista opetusta, ainakin ennen kuin löydätte juuri lapselle sopivan tavan oppia.

osittainen kotikoulu. Lapset on todennäköisesti jonkinmoisilla yhteisluokilla tai luokat pienet, niin voisin osan viikosta opettaa kotona. Ei menis kaik päivät taksissa istumiseen.

Itselleni esim yläaste oli melko turhaa, lintsasin lähes puolet ja tein kielten kirjat loppuun puolessa välissä kevätlukukautta.. Asioita opiskeltiin minulle liian hitaasti.

Mielenkiintoinen ajatus olisi. Ei tarvitse olla kuin elämästä kiinnostunut niin biologia, maantieto, uskonto, kielet varsinkin menisi helposti. Liikuntaa ei tarvisi edes erikseen olla kun sitä saisi metsäretkillä jne. Jos ei olisi rahssta kiinni niin voisin hyvin ottaa lapset kotikouluun.

[QUOTE="hellu";28843889]Miksi, ja millä resursseilla? Luulisi edes sun as-äitinä tajuavan kuinka tärkeää on että lapsi kasvaa sosiaalisest normaaliksi...[/QUOTE]

Noh, miksi turhauttaa lasta asialla, jonka oppiminen vie vartin istuttamalla häntä pulpetissa kolme varttia? Aikaa jäisi harrastuksiin enemmän, jotka sitten tukisivat koulun käymistä. Resurssit pitäs olla kunnossa niin pedagogiikan kuin kykyjenkin suhteen. Sosiaalinen normaalius ei tule koulusta, voidaan järjestää muutenkin, eikä toisaalta kasvatuksella autismia estetä.

Noh, miksi turhauttaa lasta asialla, jonka oppiminen vie vartin istuttamalla häntä pulpetissa kolme varttia? Aikaa jäisi harrastuksiin enemmän, jotka sitten tukisivat koulun käymistä. Resurssit pitäs olla kunnossa niin pedagogiikan kuin kykyjenkin suhteen. Sosiaalinen normaalius ei tule koulusta, voidaan järjestää muutenkin, eikä toisaalta kasvatuksella autismia estetä.

Miksi luulet että lapsestasi tulee älykäs?

[QUOTE="anni";28844023]Miksi luulet että lapsestasi tulee älykäs?[/QUOTE]

Luitko artikkelia? Koulussa on parikymmentä oppilasta yhdellä opettajalla, yksityisopetuksessa voidaan lyhentää oppitunteja, koska opetus onnistuu intensiivisemmin. Eli ihan normaaliälyinen lapsi pääsee vähemmällä. Mitä itse tunnen kotiopettavia perheitä, niin lapset ovat usein ikäisiään edellä koulunkäynnissä.

Kotikoulu on hyvä idea silloin jos fyysiseen kouluun on pitkä tai hankala matka, esim. Saaristossa, Lapissa yms. tai jos perhe matkustaa paljon vaikkapa vanhemman töiden vuoksi. Ymmärrän myös jos vanhemmat valitsevat mieluummin kotikoulun homeisten lähikoulujen sijaan. Suosisin silti etä- ja verkko-opetusta, ainakin isompien koululaisten kohdalla, koska en luota omiin opettajantaitoihin esim. kemiassa. Eniten minua kotikouluissa huolettaa lasten sosialistuminen ja ryhmäkäyttäytymisen oppiminen. Miten helposti alakoululainen saa kavereita jos käy kotikoulua? Niitä samanikäisiä kun ei aina löydy naapurustosta.

Luitko artikkelia? Koulussa on parikymmentä oppilasta yhdellä opettajalla, yksityisopetuksessa voidaan lyhentää oppitunteja, koska opetus onnistuu intensiivisemmin. Eli ihan normaaliälyinen lapsi pääsee vähemmällä. Mitä itse tunnen kotiopettavia perheitä, niin lapset ovat usein ikäisiään edellä koulunkäynnissä.

Pääsee vähemmällä on juuri se avainsana? Miks jotkut vanhemmat ajattelee et just heidän lasten pitäs päästä muita vähemmällä? Tuolla periaatteella kasvatetaan just niitä pilalle hemmoteltuja kakaroita jotka on sit aikuisena vetämässä itteään kiikkuun heti ekan vastoinkäymisen kohdalla kun vanhemmat on siihen asti siloitellut tien ja taputellut päähän ja lapsella on jäänyt pettymysten käsittely kokonaan oppimatta.

[QUOTE="hellu";28844073]Pääsee vähemmällä on juuri se avainsana? Miks jotkut vanhemmat ajattelee et just heidän lasten pitäs päästä muita vähemmällä? Tuolla periaatteella kasvatetaan just niitä pilalle hemmoteltuja kakaroita jotka on sit aikuisena vetämässä itteään kiikkuun heti ekan vastoinkäymisen kohdalla kun vanhemmat on siihen asti siloitellut tien ja taputellut päähän ja lapsella on jäänyt pettymysten käsittely kokonaan oppimatta.[/QUOTE]

Niin, pääsee vähemmällä ajankäytöllä koulun kanssa. Aikaa jää sitten muuhunkin kuin sen odottamiseen, että luokan häiriköt antavat open puhua. Ei ole koulupakkoa ei. Et tunnu aiheesta tietävän paljoakaan, kotiopetetut ovat keskimäärin hyvinkäyttäytyviä, eivätkä todellakaan niitä pilalle lellittyjä.

• Tykkää
Reactions: Data
En ole lukenut kyseistä artikkelia, mutta seuraan aika paljon englannin kielisiä blogeja ja niissä useammassakin törmännyt kotikouluun. (tässä esimerkiksi yksi http://www.imperfecthomemaking.com/search/label/homeschooling ) Ehkä se on meillä vaan vielä aika uusi ajatus. Tässä kuten kaikessa muussakin on mielestäni hyvät ja huonot puolet. Turha mielestäni kinastella kummankaan paremmuudesta (norm. koulun tai kotikoulun).

Tavallinen koulu vie ehkä voiton sosiaalisuudessa mutta minkälaista sosiaalisuutta lapsille sitten halutaan opettaa. Sitä että syrjässä olevia kiusataan ja ollakseen muiden suosiossa tulee itsekin osallistua tähän nälvimiseen? Vai sellaista sosiaalisuutta mitä tapahtuu kun lapsiperhe vierailee toisen lapsiperheen luona ja lapset saavat leikkiä yhdessä näin ikäänkuin valvovan silmän alla. Ihan vain näin yks oikoseen kärjistäen...

Uskon myös että kotikoulu voi olla ihan ookoo, jos vanhemmat todella paneutuvat asiaan, mutta uskon että voi olla myös sitä että kunhan nyt vähän sinne päin. Tällöin luotan kyllä ammattitaitoiseen opetukseen huomattavan paljon enemmän.

Antaa kaikkien kukkien kukkia. Itse kasvatan omat lapseni sen myötä minkä parhaaksi katson välittämättä yhteiskunnan asenteista (kunhan nyt tulee ajankohtaiseksi).

[QUOTE="hellu";28844073]Pääsee vähemmällä on juuri se avainsana? Miks jotkut vanhemmat ajattelee et just heidän lasten pitäs päästä muita vähemmällä? Tuolla periaatteella kasvatetaan just niitä pilalle hemmoteltuja kakaroita jotka on sit aikuisena vetämässä itteään kiikkuun heti ekan vastoinkäymisen kohdalla kun vanhemmat on siihen asti siloitellut tien ja taputellut päähän ja lapsella on jäänyt pettymysten käsittely kokonaan oppimatta.[/QUOTE]

Tarjoan ennemmin lapselleni helpon kuin vaikean elämän. Vaikeuksia siinä tulee olemaan ilman että niitä ehdoin tahdoin kasattaisiin tielle. Jos joku tapa toimii paremmin niin miksi sitä ei käyttäisi?

Yhteistyössä