"Mitä mieltä mitoistani" ja "onko mittani ok" -pähkäilyä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja She-na
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

She-na

Vieras
Näitä kun on täällä harva se päivä. Ihan oikeesti eihän sitä voi näkemättä tietää! Ja näkeehän sen itse katsomalla peiliin tai vaikka tunnustelemalla itseään. :D

Jos vaikka minä olisin kysynyt viime syksynä olenko ok kun oon 157/49, luulen että valtaosa olisi vastannut kyllä. Totuus on että näytin anorektiselta.
Jos taas esittäisin kysymyksen nyt mitoilla 157/59, aika moni varmaan suosittelisi laihduttamista.

Eiköhän ne mitat ole ok silloin, kun on helppo olla ja peiliin katsominen ei hirvitä! :)

No ehkä joillakin voi olla huono itsetunto, tai vähän kavereita/läheisiä, joista ei ota selvää millainen on muiden silmissä.
Halutaan siis kysyä mitä mieltä muut immeiset on itsestä, täällä kun tunnetusti kehdataan sanoa suoraankin :whistle:

Varmaan ne kyselee, jotka ei oikeesti tiedä miten asiat on. Tai haluaa kehuja. Tai haukkuja, että saa pahoittaa mielensä...

???

En mä tiedä

Oon ihan samaa mieltä. Ei pelkän pituuden ja painon perusteella voi sanoa ihmisen koosta mitään. Tarvittaisiin mukaan vähintäänkin rinnan-, vyötärön- ja lantionympärys ja siltikään ei pystyisi vielä mitään sanomaan esim. kropan kiinteydestä ja rakenteesta.

Täälläkin varmaan moni kommentoisi mun mittojani (176/58), että olen liian laiha ja blaa blaa. Totuus kuitenkin on, että yli 60-kiloisena en enää tunne oloani hyväksi, ja mahaan alkaa kertyä makkaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Oon ihan samaa mieltä. Ei pelkän pituuden ja painon perusteella voi sanoa ihmisen koosta mitään. Tarvittaisiin mukaan vähintäänkin rinnan-, vyötärön- ja lantionympärys ja siltikään ei pystyisi vielä mitään sanomaan esim. kropan kiinteydestä ja rakenteesta.

Täälläkin varmaan moni kommentoisi mun mittojani (176/58), että olen liian laiha ja blaa blaa. Totuus kuitenkin on, että yli 60-kiloisena en enää tunne oloani hyväksi, ja mahaan alkaa kertyä makkaraa.

No täytyy myöntää että näkemättä sinua väittäisin kyllä liian laihaksi. Todellakaan ne mitat eivät kerro ruumiinrakennetta! :)

Mun olis muutaman kerran tehny miel laittaa jonkun tollasen alotuksen yhteyteen omat mittani. Luultavasti monen mielestä oli ollu erittäin ok, mutta todellisuus...

Jokaisella on omanlaisensa vartalo ja vaikka olisi kaksi ihmistä jotka ovat samankokoisia mitoiltaan niin ei ulkomuoto ole silti heillä samanlainen.

Joskus olen itsekin vähän kauhistellen lueskellut noita mittani-aloituksia.. Kun joskus tyypit kyselee suurinpiirtein, onko ok olla vaikkapa 180cm pitkä ja 45kg painava.. No, vähän kärjistystä mutta kuitenkin. Ja tosiaasia kuitenkin on, että ruumiinrakenne ja kokonaisuus kertoo, ei paino. Toisilla on esimerkiksi vähän enemmän lihasmassaa kuin toisilla, ja toisilla esimerkiksi leveämpi/kapeampi lantio kuin toisilla..

Jos omat mittani kertoisin, joutaisin varmaan kukkakepiksi kukkakepin tilalle palstalaisten mielestä, mutta elävässä elämässä näytän ihan normaalilta.

Alkuperäinen kirjoittaja She-na:

No täytyy myöntää että näkemättä sinua väittäisin kyllä liian laihaksi. Todellakaan ne mitat eivät kerro ruumiinrakennetta! :)

Niin moni tuon painon perusteella väittäisi. :) Oon kuitenkin ruumiinrakenteeltani suhteellisen siro, esim. mun käsivarret on aina olleet tosi sirot (lantio ja maha tosin ei ihan niin sirot ;D). Joku näinkin pitkä, jolla on rotevampi/jäntevämpi ruumiinrakenne, voi näyttää aivan hyvältä 10-15 kg painavampana, mutta minä näin linnunluisena ihmisenä kyllä en.

Olen myös ihan syntymästäni asti ollut aina normaalipainon alarajoilla tai hiukan sen alle, siis ihan vauvasta asti ja samoin ala-asteella, yläasteella, lukiossa ja edelleen. Ja olen nyt siis parikymppinen. Tää on siis omasta mielestäni mulle se luonnollinen ja omin olotila, jossa tunnen oloni tasapainoiseksi (ja syön terveellisesti).

Näitä kun on täällä harva se päivä. Ihan oikeesti eihän sitä voi näkemättä tietää! Ja näkeehän sen itse katsomalla peiliin tai vaikka tunnustelemalla itseään. :D

Jos vaikka minä olisin kysynyt viime syksynä olenko ok kun oon 157/49, luulen että valtaosa olisi vastannut kyllä. Totuus on että näytin anorektiselta.
Jos taas esittäisin kysymyksen nyt mitoilla 157/59, aika moni varmaan suosittelisi laihduttamista.

Eiköhän ne mitat ole ok silloin, kun on helppo olla ja peiliin katsominen ei hirvitä! :)

Niin...huvitti tuo viimeinen lause joka kyllä varmasti ihan totta, ei sillä. Mutta minua, kun ei koskaan hirvittänyt katsoa peiliin ja liikakiloja on tälläkin hetkellä useita kymmeniä. Olen itsestäni tyytyväinen ja jos jotain muuta häiritsee niin kehoitan hankkimaan elämän itsellleen :)

Niin moni tuon painon perusteella väittäisi. :) Oon kuitenkin ruumiinrakenteeltani suhteellisen siro, esim. mun käsivarret on aina olleet tosi sirot (lantio ja maha tosin ei ihan niin sirot ;D). Joku näinkin pitkä, jolla on rotevampi/jäntevämpi ruumiinrakenne, voi näyttää aivan hyvältä 10-15 kg painavampana, mutta minä näin linnunluisena ihmisenä kyllä en.

Olen myös ihan syntymästäni asti ollut aina normaalipainon alarajoilla tai hiukan sen alle, siis ihan vauvasta asti ja samoin ala-asteella, yläasteella, lukiossa ja edelleen. Ja olen nyt siis parikymppinen. Tää on siis omasta mielestäni mulle se luonnollinen ja omin olotila, jossa tunnen oloni tasapainoiseksi (ja syön terveellisesti).

Tuo on ihan totta!
Ja jos päällepäin näyttää hyvältä, eihän kukaan voi tietää painaako vaikkapa 59 vai 61 kg! Että sikäli painolla ei ole merkitystä. :)

Tämä mittojen kysely on aika lailla sama ilmiö, kun oman lihomisen ääneen toitottaminen. Tietyt naiset tyykkäävät valittaa ääneen läheisille ihmisilleen omasta painostaan, jotta saisivat kuulla ne vakiovastaukset "No eihän toi oo mitään", "Ihan hyvältä sä näytät" "Et oo yhtään lihava" jne.

Eli omalla valituksella pakotetaan toinen kehumaan ja sanomaan niitä asioita joita haluaa kuulla.
Livenä harva uskaltaa sanoa totuutta ääneen. Nettikeskusteluista taas voi poimia juuri ne itseä eniten miellyttävät kommentit, ja alitajuisesti unohtaa rehelliset vastaukset.

Eli ihan normaalia itsetunnon pönkittämistä, ei sen kummempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Niin...huvitti tuo viimeinen lause joka kyllä varmasti ihan totta, ei sillä. Mutta minua, kun ei koskaan hirvittänyt katsoa peiliin ja liikakiloja on tälläkin hetkellä useita kymmeniä. Olen itsestäni tyytyväinen ja jos jotain muuta häiritsee niin kehoitan hankkimaan elämän itsellleen :)

Mutta sullapa onkin sitten ok mitat kun olet sinut niiden kanssa! :)

ei välttämättä, sillä nykyinen kauneusihanne on hyvinkin hoikka tai jopa laiha ja niissä ihannemitoissa oleminen vaatii monelta melkoista itsekuria ja kieltäymystä eikä aliravitsemustila ole mitenkään terveellistä. kaikki eivät ole luonnostaan laihoja, mutta ulkonäkönormi on laiha jonka vuoksi moni normaalipainoinenkin pitää itseään pyöreänä tai lihavana

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ei välttämättä, sillä nykyinen kauneusihanne on hyvinkin hoikka tai jopa laiha ja niissä ihannemitoissa oleminen vaatii monelta melkoista itsekuria ja kieltäymystä eikä aliravitsemustila ole mitenkään terveellistä. kaikki eivät ole luonnostaan laihoja, mutta ulkonäkönormi on laiha jonka vuoksi moni normaalipainoinenkin pitää itseään pyöreänä tai lihavana

Mutta liian laihana ei enää olekaan helppo olla, mua ainakin paleli ja heikotti koko ajan. Myös peiliin katsominen hirvitti.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta liian laihana ei enää olekaan helppo olla, mua ainakin paleli ja heikotti koko ajan. Myös peiliin katsominen hirvitti.. :/

mulla on helppo olla kun olen laiha ja peliin katsominen tuntuu hyvältä kun olen laiha. huolimatta siitä että laihana mulla ei tule edes kuukautisia. Eikä kyse ole sairaalloisesta alipainosta vaan normaalipainoindeksin alarajoilla olemisesta. Se hoikkuuskaan ei sovi kaikille vaikka näyttääkin hyvältä

Yhteistyössä