Mitä mieltä mun kesätyöstä ja onko reilua, että vein paikan pienten lasten äidiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onnellinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onnellinen"

Vieras
Olen siis opiskelija ja kesätöihin menossa. Työ kestää 3kk, joka toinen viikonloppu vapaa ja viikon juhannusloma. Työaika 7-14 ma-pe, viikonloppuisin iltaa. Palkka vähän päälle 13e/h ja sunnuntaisin tuplana tietty. Työnkuvaan kuuluu siis erilaisten juhlien järjestämistä ja juhlasuunnitteluissa avustamista ja pihapiirin hoitoa, ruokien esillelaittoa jne.. Sellainen idyllinen juhlakartano. Aika leppoisaa hommaa, mutta tietty kiirettäkin pitää välillä. Palkkaan nähden helppo nakki.

Mun lisäksi hakijana oli sellainen nuori kahden pienen lapsen äiti, jolle se työ olisi merkannut ilmeisen paljon, mä taas olisin periaatteessa voinut elää opintotuellakin ja joillain satunnaisilla hommilla kesän, kokopäivätyö vain mukava yllätys. Enkä edes opiskele mitään työhön liittyvää.

Tuolla äidillä oli kokemusta enemmän ja varmaan hyvä työssään, mutta ei ehkä osannut ilmaista itseään niin hyvin. Mä taas höpöttelin kaikenlaista ja paljastui, että meillä oli yhteisiä tuttuja haastattelijan kanssa ja käytin sitä ihan surutta hyväkseni ja mainostin itseäni ihan viimeisen päälle. Puhuin siis itselleni työpaikan, vaikka mulla oli kokemusta vähemmän.

Kun kerroin kaverilleni tästä, hän syytti mua törkeydestä ja manipuloinnista, että mun olis pitänyt olla empaattinen ja oikeamielinen ja antaa paikka sille äidille, kun itse olen lapseton ja olisin pärjännyt hyvin muutenkin. Mut ei kai kukaan nyt ihan oikeasti ole niin lapanen, että antaisi työpaikkansa jollekin toiselle tuntemattomalle...

No pöh, ole iloinen työpaikastasi. Työnantaja tekee valinnat, etkä voi edes tietää kaikkea toisen hakijan taustoista, osaamisesta, jne. Vaikka nyt kieltäytyisit, et voisi olla varma, että tilallesi palkataan juuri tämän pienten lasten äiti. Jos aina miettisi työnhaussa "kuka työpaikkaa eniten tarvitsee", voi olla ettei koskaan voisi ottaa mitään työtä vastaan :)

Jos he halusivat sinut palkata, niin asia on sillä selvä. Turha jossitella ja ihmetellä, miksi toinen ei saanut ja kenelle se olisi kuulunut. Henkilökemioilla on tuollaisissa jutuissa paljon merkitystä.

Miksi olisit saanut kesällä opintotukea? Normaalistihan sitä ei saa, ellei sitten ole opintoja kesän aikana.

Sellaista on elämä, ei aina voi ajatella niin ylenmaallisen jalosti. Oma vika, jos ei osaa olla haastatteluissa edukseen.

Kyllä sinä olet kesätyöpaikkasi ansainnut ihan omilla meriiteilläsi! Jos joku toinen on nyhverömpi eikä saa työpaikkaa niin eihän se sinun vikasi ole!

Onnea uuteen työhösi, se kuulostaa tosi kivalta hommalta :)

Voihan olla, että tämä työ saattaa osoittautua sinulle tulevaisuudessa arvokkaammaksi kuin itse tajuatkaan vielä. Kaikki tilaisuudet kannattaa ilman muuta käyttää hyväksi.

Ei mua tökkää tuossa mikään muu kuin suhteitten häikäilemätön hyväksikäyttö. Vaan niillä sitä on kautta aikain eteenpäin päästy. Ne, joilla niitä suhteita ei ole oikeisiin ihmisiin, kärsivät, vaikka olisivat työntekijöinä tuplaten parempia kuin ne suhteilla etenijät.

Mutta juu, onnea työpaikasta! :flower:

[QUOTE="vieras";23252414]Miksi olisit saanut kesällä opintotukea? Normaalistihan sitä ei saa, ellei sitten ole opintoja kesän aikana.[/QUOTE]

Meillä ainakin riitti että tarinoi siihen hakemukseen suunnitelman suoritettavista kursseista, vaikkei suorittanutkaan niitä sitten kesällä. Kunhan vuoden aikana tuli tarpeeksi opintopisteitä kattamaan myös kesän opintotuet, kaikki oli ok.

[QUOTE="Jahas";23252404]Joopa joo, että ihan yli 13 euroa tarjoilijan kesätyöstä? Ja olisit voinut elää kesän opintotuella?
Keksi ens kerralla jotain parempaa...[/QUOTE]

No mut kun tämä ei ole tarjoilijan paikka, vaan toisen tes:n mukaan, joten palkkakin on siten isompi, että sillä tavalla:)

Ja ihan mainiosti olisin voinut elää kesän opintotuella, kun mun asuminen on sen verran halpaa ja edelliskesän töistä on säästössä ja mulla on myös erillinen säästötili (ollut 10-vuotiaasta asti), josta otan rahaa tarvittaessa.

Ja kun joku kysyi, että miten muka saan kesällä tukea, niin siten, että olen tämän vuoden aikana tehnyt jo niin paljon opintoja, että pisteet riittävät kesätukeen ilman että tekisin edes tenttejä kesällä. Ajattelin kyllä yhden tentin tehdä. Kesäopinnothan ovat ihan tavallinen juttu muutenkin, ainakin yliopistossa.

[QUOTE="vieras";23252414]Miksi olisit saanut kesällä opintotukea? Normaalistihan sitä ei saa, ellei sitten ole opintoja kesän aikana.

Sellaista on elämä, ei aina voi ajatella niin ylenmaallisen jalosti. Oma vika, jos ei osaa olla haastatteluissa edukseen.[/QUOTE]

Kyllä saa, jos on riittävästi pisteitä tullut sen vuoden ajalta. Se on ihan sama sitten, että missä vaiheessa ne pisteet tekee, tai jos on keväältä tullut jo tarpeeksi, niin kesällä ei tarvitse tehdä mitään. Toikhan se kesätukihakemus suunnitelmineen pitää laittaa, mutta ei ne sitä valvo, että se suunnitelma pitäisi toteuttaa, jos pisteet riittää muutenkin.

[QUOTE="onnellinen";23252361]Työnkuvaan kuuluu siis erilaisten juhlien järjestämistä ja juhlasuunnitteluissa avustamista ja pihapiirin hoitoa, ruokien esillelaittoa jne.. [/QUOTE]

Aika tarjoilijamaiselta tuo musta näyttää, mutta kerro mullekin se tes, mäkin haluun laittaa ruokaa esille 13 eurolla tunti!

todennäköisesti jos kieltäydyt työpaikasta kun ajattelet että se äiti ansaitsisi sen paremmin, työnantaja valitsee töihin jonkun kolmannen. Et siis voi oikeasti itse vaikuttaa tuollaisiin asioihin eikä pidäkään. Ne on työnantajan murheita tuollaiset.

No voi herrajumala, porukka itkee sitä kun ei saa kesätöitä MILLÄÄN ja sä kun saat, niin itket kun joku muu olis voinu ehkä tarvita sitä kans? :O Kannattaa olla iloinen siitä mitä saa, mäkin opintojen jälkeen viime vuonna kärvistelin melkein koko kesän, kun ei auennut uutta koulupaikkaa ja jollain olis pitänyt elää, eikä mistään saanut duunia. Onneksi aukesi ihan oikea työpaikka, jolla saa laskut maksettua.

[QUOTE="Jahas";23252635]Aika tarjoilijamaiselta tuo musta näyttää, mutta kerro mullekin se tes, mäkin haluun laittaa ruokaa esille 13 eurolla tunti![/QUOTE]

Oiskohan tuo ollut nyt sitten joku erikoisalojen tes, tai ehkä ohjelmapalvelut, pitää tarkistaa, mut se on noinkin hyvä siitä syystä, että mulla on alaa sivuavaa työkokemusta 8 vuoden ajalta kesätöistä, sen perusteellahan se palkkaluokka määräytyy. ja kun se on periaatteessa esimiespalkka.

Sä taidat olla sen sijaan lukutaidoton, jos et huomannut, että työ on muutakin kuin ruokien esillelaittoa.

Oiskohan tuo ollut nyt sitten joku erikoisalojen tes, tai ehkä ohjelmapalvelut, pitää tarkistaa, mut se on noinkin hyvä siitä syystä, että mulla on alaa sivuavaa työkokemusta 8 vuoden ajalta kesätöistä, sen perusteellahan se palkkaluokka määräytyy. ja kun se on periaatteessa esimiespalkka.

Sä taidat olla sen sijaan lukutaidoton, jos et huomannut, että työ on muutakin kuin ruokien esillelaittoa.

Niin, olihan siinä myös jotain puutarhan hoitoa...

Ohjelmapalvelut kuuluu MaRa:n tessiin.

Noh, et sinä sitä työpaikkaa määrännyt itsellesi, pomo vaan valitsi sinut. Minkäs sille voi. Toivottavasti pomosi ei joudu pettymään, kun omastakin mielsetäsi se toinen olisi ollut hommaan sinua pätevämpi ja parempi.

Yhteistyössä