Mitä mieltä nimestä Jinna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TOTTA!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttäreni on kaimasi ap:
Ei vaan taida olla paljon kaimoja meidän 3-vuotiaalla. Kaikilla on nykyään joku vanhanaikainen ns mummonimi tai sitten näitä itse keksittyjä.

Hei tää on ihan totta. Kaikki tohkeissaan haluaa antaa mukelolleen aivan upean ja ainutlaatuisen nimen, mutta fakta on, että jos harvinaisen nimen haluaa, niin se löytyy meidän omasta ikäluokasta, ei niitä nykybeibeillä ole kellään. Eli Heli, Johanna, Sanna, Jari, Mika, Niina, Sami...
Tai sitten astetta vanhemmista eli Sinikka, Ritva-Liisa, Sirkka, Urho, Raimo, Pekka, Pentti...

Mulla oli nimi päätetty paljon ennen lasta ja kun esikoinen on tyttö, oli itsestään selvää, että hän saa tämän nimen, koska miehenkin mielestä se on kiva nimi. Emme tarkoituksella halunneet harvinaisempaa nimeä, mutta sitä se taitaa nykyään olla. Meillä ei vaan kolahda nämä nykyään muodissa olevat ns väkisin väännetyt yhtään sen enempää kuin meidän isovanhepien ikäluokan nimet eli ns mummonimet.

Jinna, Janja, Jasna... Miten ihmeessä noita "nimiä" kehitellään? Laitetaan yhteen hattuun konsonantteja ja toiseen vokaaleita, sitten vedetään about vuorotellen, umpimähkään, ja hyväksytään kritiikittä mitä ikinä esille putkahtaa?

Lilia on kaunis nimi! Ja sointuu mielestäni kauniisti myös sisarusten nimiin.

Mä olin päättänyt jo nuoruudessani sen, mikä tulee tytön (toiseksi) nimeksi, jos sellaisen joskus saan. Olin kertonut sen miehellekin heti, kun aikanaan lasten nimistä tuli puhetta. Mies tyrmäsi nimen jo heti alkuunsa :/ Meillä on niin eri nimimaut, että lasten nimet päätettiin jo vuosia ennen lasten syntymää, eikä sitä mun nuoruudessa haaveilemaani nimeä sovittu laitettavaksi lapselle. No, sitten vuosien päästä, kun saimme tytön ja olimme kotiutuneet sairaalasta, mies yllättäen ilmoitti, että laitetaan tytölle se nimi, josta olin aina unelmoinut!

Sain "vapaat kädet" päättää, mikä tytölle tulisi toiseksi nimeksi. Se, jonka olimme yhdessä päättäneet, vai se, mistä olin aina haaveillut. Valinta osoittautui yllättäen vaikeaksi, sillä olin jo tottunut ajattelemaan lapsen sen nimisenä, johon oli aikanaan yhdessä päädytty, mutta toisaalta mielessä kaihersi se ihana nimi. Lopulta tulin siihen tulokseen, että valitsen sen oman lempparinimeni, sillä jos en olisi sitä nimeä valinnut, olisi se ikuisesti kaihertanut mieltäni. Omasta mielestäni tyttö on ihan nimensä näköinen ja mieskään ei voisi enää kuvitella tyttöä toisen nimiseksi.

Onnea nimenvalintaan!

Mielenkiinnosta kysyn, että millä perusteella ap Lilia sopii Juulian ja Joonaksen siskolle nimeksi - tuon -lia -lopun takia vissiin? Meinaan vaan, kun Matleena ei mielestäsi käynyt, vaikka siellä on tosiaan se pitkä vokaali niin kuin sisarusten nimissäkin, ja mun näkemyksen mukaan se on tekijä, joka sitoo nimen paremmin sisarusten nimeen (kun Joonaksessa ei oo sitä -lia -loppua, vain Juuliassa).

Minna? Jenna? Ei, vaan JINNA! Ei kyllä mielestäni oikein... Miten olisi vaan ihan Jenna? Joonas, Juulia ja Jenna. Ja laita vielä sitten Jenna Olivia.

Ei mulle kyllä tulisi mieleenkään spekuloida lapseni tulevaa nimeä 2+-palstalla. Mitä merkitystä sillä on mitä MUUT ajattelee lapsesi nimestä? Ja kannattaa varmaan IHAN ensimmäisenä ajaa nimet läpi miehelläsi (jos sellainen on).

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Minna? Jenna? Ei, vaan JINNA! Ei kyllä mielestäni oikein... Miten olisi vaan ihan Jenna? Joonas, Juulia ja Jenna. Ja laita vielä sitten Jenna Olivia.

Ei mulle kyllä tulisi mieleenkään spekuloida lapseni tulevaa nimeä 2+-palstalla. Mitä merkitystä sillä on mitä MUUT ajattelee lapsesi nimestä? Ja kannattaa varmaan IHAN ensimmäisenä ajaa nimet läpi miehelläsi (jos sellainen on).

No jos sulle ei tuu mieleen, se ei varmaankaan tarkoita, etteikö joku muu saisi niin tehdä? Tässä ketjussa ei kai ole edes pohjimmiltaan kyse hyväksynnän hakemisesta vaan ideoinnista - ap ja mies eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen lapsen nimestä, joten täältä saattaa tulla uusia näkökulmia ja ideoita. Mieluummin minä ainakin kyselisin apuja nimettömänä täällä kuin vaikka kavereiltani... täällä saa ainakin rehellistä palautetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:

Minä nyt vain kysyin tuosta Jinnasta mielipidettä. Jos lukisit ketjua niin näkisit, että jo ihan alussa siellä kerron itsekin että en pidä sitä mahdollisena. MIelipiteitä kai saa kysyä?

Ja kyllä - minulla on mies, jonka kanssa päätän nimestä. Mutta mikään ei estä minua kyselemästä täällä mielipiteitä IHAN MUUTEN VAIN ja hakea erilaisia ideoita. En todellakaan ala kavereiltani niitä kyselemään. Tai itseasiassa jos olen sanonut jollekin, että onko nimiehdotuksia niin harva ehdottaa oikeastaan mitään. Täällä ehdotetaan. Enkä ymmärrä, että mikä näiden keskustelupalstojen tarkoitus on, jos ei saa edes tälläistä kysyä. Onhan sitä tähän nimien kyseleen ihan omia palstojaankin, joten ei ihan kauhean syntistä touhua voi olla.

Yhteistyössä