Mitä mieltä olette, että pitääkö 3½kk vanhalle vauvalle ostaa joululahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Mieheni vanhemmat ovat sitä mieltä, ettei niin pienelle vauvalle kannata vielä lahjoja ostaa, koska hän ei heidän mukaansa "kuitenkaan tajua niistä vielä mitään eikä edes osaa avata niitä". Me kuitenkin miehemme kanssa olemme ostaneet vauvalle lahjoja, sillä miksi hänen pitäisi jäädä ilman lahjoja, kun muutkin lapsemme (6v ja 5v) saavat lahjoja. Sitäpaitsi kyllä nuo kaksi vanhempaa lastamme varmasti ihmettelisivät, kun "pikkuveli ei saanutkaan lahjoja", jos he itse saisivat jouluna lahjoja, mutta vauva ei saisi.

Mä olen miettinyt, että mitä ostaa meidän 9kk tytölle, kun ei se oikein vielä tajua lahjojen perään. Mietinkin, että sama vaikka paketois tyhjiä laatikoita, kun ne kääreet on kuitenkin se mikä ilahduttaa eniten. Mutta kyllä varmasti isommilla lapsilla olis siskon puolesta paha mieli, jos ei yhtään pakettia sais.

Aina on saanu meidänkin omat paketteja. Nytkin viime vuonna sai tyttö joka syntyi marraskuussa. Monet olivat muistaneet pikkuista jouluna ja itsekin ostin jotain lähinnä vaatetta. Poika saanut myös, syntynyt joulukuun alussa.

Ei tarvitse. Jos tavaraa on ja mitään ei puutu, niin miksi pitäisi? Ei ne lahjat nyt NIIN tärkeitä voi joulussa olla, että niitä pitäisi väkisin hankkia sellaisellekin, joka ei niistä vielä ymmärrä.

no mitä väliä? mekin ostettiin 11 kk ikäiselle pari lahjaa ja kun tietää että isovanhemmat, kummit sun muut ostaa niitä lahjoja hänelle lisää, niin ei tarvi lisää ite ostaa. Ei sillä oo väliä tajuaako vai ei, mutta musta oli ainakin kiva ostaa. Ja säilyyhän ne sitten myöhemmin ja voi sitten sanoo, että tää oli sun eka joululahja :))

kyllä mun vauva saa lahjoja, vähän nuorempi on. ei tosin kovin montaa, kun ei tosiaan niistä niin ymmärrä. mulla ei vanhempia lapsia, ole, mutta jos teillä vielä uskotaan joulupukkiin, niin saattaahan nuo vanhemmat lapset kummeksua, että mitäs pahaa se pikkuveikka on tehnyt.
ja takuulla meidän molempien vauvat tajuaa sen, että nyt niihin kiinnitetään huomiota, ja että nekin on mukana yhteisessä "lahjapiirissä". kyllä mun pikkuinen tänäänkin innostui, kun näytin sille joulukoristeita:)

Meijän jouluna 3,5 kk tule ainakin saamaan niiiiiiin paljon lahjoja ! Eihän niistä mitään ymmärää, mutta äiti tykkää kun saa pukea poikansa uusiin kalliisiin vaatteisiin :DDD Vauva on myös kaikille sukulaisille eka lapsenlapsi.

ja ostetaan yleensä lahjaksi vastasyntyneellekki kaikkea. Siis ihan onnitteluiksi uudesta perheenjäsenestä yms. Tai mekin ainaki saatiin paljon lahjoja.. vauvan vaatteita ja leluja yms. Ja oon minäkin pari vastasyntynyttä muistanut lahjoin, niin miksei vois vauvoja muistaa joulunakin? :)

Meillä jouluna 5kk ikäinen neiti niin kyllä olen ostanut hänelle lahjoja, ja PALJON!:)))))) Esikoinen nääs <3 Mutta kyllä miunkin mielestä, ihan idea vuoks vaikka.:)

Meillä jouluna 5kk ikäinen neiti niin kyllä olen ostanut hänelle lahjoja, ja PALJON!:)))))) Esikoinen nääs <3 Mutta kyllä miunkin mielestä, ihan idea vuoks vaikka.:)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
ja takuulla meidän molempien vauvat tajuaa sen, että nyt niihin kiinnitetään huomiota, ja että nekin on mukana yhteisessä "lahjapiirissä".

Mun havaintojeni mukaan vauvat lähinnä hämmentyy, kun niiden syliin isketään laatikko jota kömpelösti yritetään vauvalla avauttaa. Ja eikös vauvat nyt saa huomiota muutenkin koko ajan, eihän se lahjaa välikappaleeksi vaadi.

En mä raivolla vastustakaan vauvojen lahjomista, mutta ällöttää ajatus, että "pitää" ostaa kaikille jotain, koska niin vai kuuluu tehdä. Mut mä olenkin antimaterialisti...

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
ja takuulla meidän molempien vauvat tajuaa sen, että nyt niihin kiinnitetään huomiota, ja että nekin on mukana yhteisessä "lahjapiirissä".

Mun havaintojeni mukaan vauvat lähinnä hämmentyy, kun niiden syliin isketään laatikko jota kömpelösti yritetään vauvalla avauttaa. Ja eikös vauvat nyt saa huomiota muutenkin koko ajan, eihän se lahjaa välikappaleeksi vaadi.

En mä raivolla vastustakaan vauvojen lahjomista, mutta ällöttää ajatus, että "pitää" ostaa kaikille jotain, koska niin vai kuuluu tehdä. Mut mä olenkin antimaterialisti...

no en mä ainakaan ole niin hölmö, että yrittäisin "avauttaa" lahjaa vauvalla, joka ei edes vielä osaa tarttua mihinkään kunnolla... tarkoitinkin sitä, että onhan se kiva, että perheen pieninkin on mukana menossa ja huomioidaan siinä missä isommatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:

no en mä ainakaan ole niin hölmö, että yrittäisin "avauttaa" lahjaa vauvalla, joka ei edes vielä osaa tarttua mihinkään kunnolla... tarkoitinkin sitä, että onhan se kiva, että perheen pieninkin on mukana menossa ja huomioidaan siinä missä isommatkin.

niin ja eikös se joulun päätähti jeesus-vauvakin saanut lahjoja ja se se vasta pieni vauva olikin;)

meillä vauva oli 3päivän ikäinen kun oli jouluaatto. olin ostanut pienen puisen helistimen hänelle lahjaksi, jonka sit isoveli sai aukaista vauvalle. sanotaan et ihan isoveljen takia ostin, mut olihan sille kyllä tarvetta ja joka tapauksessa olis ostettu turvakaukaloon jokin vemputin.
tänä jouluna kuopusvauva 5kk ja ajattelin jonkun brion puulelun ostaa, josta on sit iloa pitkään... kukin tyylillään, eihän tällaisiin asioihin ole yhtä vastausta...

käytiin isosiskojen kanssa hakemassa jouluna 6kk neidille hello kitty kirja ja yöpuku koska kaikki muutkin saavat aina jouluna uuden yöpuvun:) eihän se neitokainen vielä lahjoista mitään ymmärrä mutta jotain pientä silti pitää saada:) pari joulua menee kuitenkin vähemmällä investoinnilla kunnes oppii katselemaan hänkin lelulehtiä:))))

Ei pidä mitään, mutta onhan se toki mukavaa :D

Itse ostin esikoiselle viime vuonna sellaisen Mama's & Papa'sin keinuseepran, (poika tuolloin 6kk) alunperin lähinnä silmäniloksi, mutta nyt puolitoistavuotias osaa jo keinua siinä itse :heart:

Tänä jouluna silloin 4kk tytöllemme en ole vielä keksinyt muuta kuin uuden pinnasängyn, meandin potkarit tilasin, mutta veljen vaimo halusikin ostaa ne lahjaksi :)

Onhan se kiva periaatteellisessa mielessä muistaa ihan pikkuistakin lahjoilla vaikkakin lähinnä vanhempien omaksi iloksihan se lahjominen vielä silloin tapahtuu. Onhan toki ihanaa aikaa kun ei lahjan saaja ole vielä kovin vaativassa iässä. :xmas:

Meille pitäisi aaton tienoilla vauva tupsahtaa joten virallisen lahjomisten aikaan saatan olla punnertamassa pienokaista maailmaan, mutta noin muuten vauvaa tulee lahjottua varmaan vähän joka välissä mm. omilla erilaisilla lelu/vaate- tekeleilläni. =) Vauva tuskin urputtaa saamistaan pehmeistä paketeista. ;)

Jokatapauksessa vauvan lahjomisessa kyse on lähinnä ilon sosiaalisesta jakamisesta. Vauvan vaatteet, lelut ym. tavarathan on aina niin söpöjä että onhan niitä paketteja ihana availla porukalla ja sulostella luvan kanssa. =) Vauva ei välttämättä mitään tarvitse mutta tarviiko aina tarvitakaan jos kyseessä on vain viaton antamisen ilo ja sosiaalinen tapahtuma?

Ostaa jos huvittaa. En usko vauvan kärsivän millään lailla vaikka jäisikin ilman lahjaa, eli näen ne lahjat lähinnä vanhempien ja leikkinä.

itse ei aikanaan ostettu 9kk ikäiselle esikoiselle yhtään joululahjaa. Syystä että mielestämme hänellä oli jo leluja yms ihan tarpeeksi ja sukulaisilta ja ystäviltä tuli paketeita ihan riittämiin. Ainoa jota silloin mietittiin että olisi voinut hakkia oli uusia ja isompia vaatteita mutta sattuneesta syystä ostin nekin mielummin tammikuussa alennusmyynneistä. En varmuudella tiedä mitä oltaisiin tehty jos ei noita sukulaisten lahjoja olisi ollut. Varmaan oltaisiin vaan nautittu lahjattomasta joulusta ja hyvästä ruuasta. :p Minulle on riittävästi siinä kun täytyy väkisin yrittää keksiä noita lahjoja kummilapsille, ei todella huvittaisi tehdä sitä omalle lapselle joka ei vielä lahjoista mitään ymmärräkään.

muoks. tietty jos on noita vanhempia lapsia niin ehkä heidän vuokseen olisi sitten jonkun pienen paketin vauvallekin hankkinut.

Ja siis itse kun olen hankkinut lajoja lähipiirin pikkuvauvoille niin en lähde siitä oletuksesta että ne lahjat saajaansa ilahduttaisivat. Silloin hankin ne ihan puhtaasti vanhempien iloksi ja muistutukseksi siitä että minäkin ajattelen heidän pientään.

Yhteistyössä