Mitä mieltä olette ihmisestä joka ei suostu koskaan puhumaan pahaa kenestäkään selän takana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun pappa on sellainen. Sanoo, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ei tarvitse sanoa mitään. Eikä ole kyllä hänen koskaan ulkopuoliseksi jäädä. Tiedä sitten onko tällainen suoraselkäisyys miehenä helpompaa.

Tuo ihminen olisi vähän kuin minä nuorempana. Vieläkään en varsinaisesti oikein nauti ihmisten selän takana asioista puhella, mutta joissain tilanteissa sek sallin niin itselleni kuin toisille. Ihan esimerkiksi työpaikalla olen joskus purkanut harmitustani jostain osittain itseeni kohdistuvasta asiasta, kerrankin olin tilanteessa jossa kaksi ihmistä haukkuivat toistensa toimintatapoja minulle, tästä sitten juttelin hieman toisen kollegan kanssa miettiäkseni mitä asialle voisi tehdä. Inhottavaa sinällään olla kahden tulen välissä ja yrittää toimia oikein ja puolueettomasti kumpaakin osapuolta kohtaan.

Ihan perus juoruilua en kyllä vieläkään siedä, sitä että kerrotaan toisten asioista eteenpäin tai kerrotaan mitä kuulemma on joskus jossain tapahtunut... En ole koskaan kaivannut tällaista seuraa mikä varmaan näkyy kaveripiirissäni aika vahvasti.

Oot sit samanlainen kun mä. Mä sanon kyl ihan suoraan jokaiselle itelleen, jos on jotain sanottavaa. Vuosien saatossa senkin on oppinu tekeen siten, että toinen tajuaa, että on kyse vaan mun mielipiteestä eikä siitä kannata ottaa itteensä.

Kai toi riippuu siitäkin, mitä tarkoitetaan pahan puhumisella. Musta ei ole mitenkään kauheaa esim. kritisoida jonkun käytöstä tietyissä tilanteissa tms. Vaikea antaa mitään esimerkkiä tai määritellä tarkoin.

Hei ap, minä olen samanlainen friikki joka pitää periaatetta, ettei puhu ihmisistä asioita, joita ei kykenisi ilmaisemaan myös päin heidän naamaansa. Ja mitenkö tämä vaikuttaa asemaani sosiaalisissa piireissä? Oikeastaan en itse erityisemmin puutu siihen, mitä muut puhuvat toisista. Näin ollen minä olen usein juurikin se neutraali tyyppi, josta tykätään, joka tulee toimeen kaikkien kanssa ja jolle avaudutaan joka hemmetin asiasta. Kuittailen kuulemani jollain tavalla ja thats it, en jää tekemään siitä numeroa. Toki myös valikoin tyypit, keihin itse luotan eli jos joku puhuu minulle pahaa ihmisestä, jolle esittää ystävää, niin en missään nimessä itse luota siihen tyyppiin, sillä hänhän voi puhua minusta aivan samalla tavalla toisille.

Kirjoituksesi olisi voinut olla minun näppikseltäni, sanasta sanaan. Periaatteeni on juurikin se etten puhu kenestäkään mitään mitä en pystyisi sanomaan päin naamaa. Ja minäkin olen juuri tuollainen ns. neutraali tyyppi joka tulee pääsääntöisesti kaikkien kanssa toimeen. En yleensä sano pahasti ihmisille, negatiivisetkin asiat pyrin ilmaisemaan mahdollisimman rakentavasti , tosin se ei ihan aina onnistu. (varsinkaan ihan kaikkein lähimpien kanssa) :-D

Jos minulle tullaan puhumaan "epä-rakentavaan" sävyyn jostain henkilöstä, (panettelua, haukkumista, hlön tekemisten tai työn arvostelua tms. vaikka hlö itse on olevinaan kaveria tämän toisen kanssa) saatan hyvinkin sanoa naurahtaen esim. että itse yleensä hoidan omat juttuni niin hyvin kuin osaan ja pystyn, ja annan muiden myös hoitaa omansa. Tai jotain siihen suuntaan, suht neutraalia mutta kuitenkin ilmaisen, etten halua lähteä juttuun mukaan.

Onneksi kaksi lähintä työkaveriani on kanssani samoilla linjoilla.

[QUOTE="...";25814620]Pidän teeskentelijänä.[/QUOTE]

Saisiko tälle perusteluja? Siis teeskentelijähän on se, joka esittää kaveria, ja puhuu silti pahaa selän takana, juoruaa, arvostelee jne.

Mielestäni ihminen joka ei lähde mukaan yleiseen loanheittoon tai juoruiluun, tai joka ei puhu toisista selän takana kuin ne mitä sanoisi päin naamaa, EI nimenomaan ole teeskentelijä. :-O

Minulla on sellainen työkaveri ja arvostan häntä kovasti. En ole koskaan kuullut hänen puhuvan pahaa kenestäkään eikä hän osallistu moisiin keskusteluihin. Erittäin suoraselkäinen ihminen.

Minä en puhu ikinä seläntakana kenestäkään paskaa ja sanon asiat suoraan. Olen pari kertaa vetänyt turpaan kun joku on jauhanut minusta paskaa ja levitellyt huhuja.

[QUOTE="a p";25816901]Saisiko tälle perusteluja? Siis teeskentelijähän on se, joka esittää kaveria, ja puhuu silti pahaa selän takana, juoruaa, arvostelee jne.

Mielestäni ihminen joka ei lähde mukaan yleiseen loanheittoon tai juoruiluun, tai joka ei puhu toisista selän takana kuin ne mitä sanoisi päin naamaa, EI nimenomaan ole teeskentelijä. :-O[/QUOTE]

Jos kanssa sanoo päin naamaa..
On noita ihmisiä jotka puhuu seläntakana ja sanovat,että voisivat sanoa samat asiat kyseenomaiselle henkilölle,mutta koskaan ei sanota kuitenkaan..
Silloin mun mielestä se jäää selän takana läyhäämisen tasolle..

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25816959:
Jos kanssa sanoo päin naamaa..
On noita ihmisiä jotka puhuu seläntakana ja sanovat,että voisivat sanoa samat asiat kyseenomaiselle henkilölle,mutta koskaan ei sanota kuitenkaan..
Silloin mun mielestä se jäää selän takana läyhäämisen tasolle..

Joo totta, onhan noitakin toki. Itse en kuulu niihin. Eli siis jos en aio puhua asiasta asianomaisen kanssa, en puhu sitten koko asiasta kenellekään mitään.

Mielestäni tuollainen seläntakana kyräily, toisten haukkumine ja paskanjauhanta on turhaa. Pidemmällä tähtäimellä vaikuttaa vaikkapa juuri sen työyhteisön ilmapiiriin ja luo turhia jännitteitä kun asiat etenevät turhan pitkälle. Tuntuu että etenkin naisvaltaisella hoitoalalla tällainen käytös kukoistaa. Nyt tarkoitan todellakin pahansuopaa kaksinaamaisuutta.

Jokseenkin erotan kuitenkin jos toteaa "En tule Marjutin kanssa yhtään toimeen, meillä on niin eriävät mielipiteet pitäisikö potilaan selkää hangata ja hinkata pesujen yhteydessä etten nyt kestä olla hänen työparinaan.." kuin
"On se Marjut idiootti, elää menneillä vuosikymmenillä eikä vaivaudu kouluttamaan itseään tälle vuosituhannelle, ei ihme että kaikki puhuu sen hoitotavoista kahvihuoneessakin. Kuulitko muuten että sen mies oli kaupungilla viime keskiviikkona Ullan seurassa??"

Jos tuosta ajattelutavasta joku saisi kiinni mitä tarkoitan.

Ilmankos mulla ei ole paljoa kavereita!

Koska EN juorua enkä puhu pahaa muista.

Silloin kun vielä noin tein oli kavereita paljon. Eipä ole enää :) . Ja ei, en ole muutenkaan ilkeä , epäluotettava tms..

Mutta näillä mennään silti, en ala sellaiseksi paskanjauhaksi, joka saa kiksejä juoruamisesta.

Ilmankos mulla ei ole paljoa kavereita!

Koska EN juorua enkä puhu pahaa muista.

Silloin kun vielä noin tein oli kavereita paljon. Eipä ole enää :) . Ja ei, en ole muutenkaan ilkeä , epäluotettava tms..

Mutta näillä mennään silti, en ala sellaiseksi paskanjauhaksi, joka saa kiksejä juoruamisesta.

Ei minullakaan ole paljon kavereita, mutta sen sijaan viisi hyvää ja lojaalia ystävää jotka ajattelevat tästä asiasta samoin kuin minä. Eli mulla laatu korvaa määrän. Olen todella iloinen ja onnellinen ystävistäni, eikä minulla olisi useammalle edes aikaa.

Mielestäni tuollainen seläntakana kyräily, toisten haukkumine ja paskanjauhanta on turhaa. Pidemmällä tähtäimellä vaikuttaa vaikkapa juuri sen työyhteisön ilmapiiriin ja luo turhia jännitteitä kun asiat etenevät turhan pitkälle. Tuntuu että etenkin naisvaltaisella hoitoalalla tällainen käytös kukoistaa. Nyt tarkoitan todellakin pahansuopaa kaksinaamaisuutta.

Jokseenkin erotan kuitenkin jos toteaa "En tule Marjutin kanssa yhtään toimeen, meillä on niin eriävät mielipiteet pitäisikö potilaan selkää hangata ja hinkata pesujen yhteydessä etten nyt kestä olla hänen työparinaan.." kuin
"On se Marjut idiootti, elää menneillä vuosikymmenillä eikä vaivaudu kouluttamaan itseään tälle vuosituhannelle, ei ihme että kaikki puhuu sen hoitotavoista kahvihuoneessakin. Kuulitko muuten että sen mies oli kaupungilla viime keskiviikkona Ullan seurassa??"

Jos tuosta ajattelutavasta joku saisi kiinni mitä tarkoitan.
Heh hoitoalalla muuten olenkin.:-)

Ja juurikin tuota tarkotin. Minä tekisin noin kuin ensimmäisessä esimerkissäsi, eli saattaisin jollekin toiselle puhua kuvaamallasi tavalla, eli että olemme eri mieltä asioista yms., ja sitten vielä puhuisin tämän hlön kanssa kahden kesken, ja koittaisin saada aikaan kompromissiratkaisun.

Olen aikoinaan kahden eri työkaverin kanssa keskustellut tunnin kahdestaan, olen pyytänyt pomolta sitä varten tilan ja ajan jolloin voimme koittaa selvittää välejämme. Ja molempien kanssa välit paranivat. Kyse oli juuri tällaisista pahansuovista juoruilijoista ja p*skanjauhajista.

Jännä että täällä moni pitää minua teeskentelijänä, itse en taas sitä ajatustapaa ymmärrä ollenkaan. :-D

Arvostan ap:n kuvailemaa käytöstä. En itse siihen pysty kovin hyvin, mutta koitan sentään.

Se on pääasia että edes yrität.

En minä ole ollut aina tällainen, olen oppinut noin 10 vuotta sitten tällaiseksi kantapään kautta. Silloin meillä meni välit poikki siskoni kanssa kahdeksi vuodeksi, koska hän oli kuullut että olin jauhanut hänestä sontaa selän takana, siis todella asiatonta ja tyhmää. Kun sovimme, tein päätöksen että minusta tulee loppuelämäkseni rehellinen ja lohjaali ihminen, ja aika hyvin se on pitänytkin.

[QUOTE="Jippo";25816938]Minä en puhu ikinä seläntakana kenestäkään paskaa ja sanon asiat suoraan. Olen pari kertaa vetänyt turpaan kun joku on jauhanut minusta paskaa ja levitellyt huhuja.[/QUOTE]

No minä en sentään turpaan viitsi vetää, mutta juuri hiljattain kirjoitin sähköpostia eräälle henkilölle jonka olin kuullut levittävän minusta aivan järjetöntä juttua. Ensi viikolla kun hän palaa lomalta, keskustelemme asiasta naamatusten.

[QUOTE="a p";25818590]Se on pääasia että edes yrität.

En minä ole ollut aina tällainen, olen oppinut noin 10 vuotta sitten tällaiseksi kantapään kautta. Silloin meillä meni välit poikki siskoni kanssa kahdeksi vuodeksi, koska hän oli kuullut että olin jauhanut hänestä sontaa selän takana, siis todella asiatonta ja tyhmää. Kun sovimme, tein päätöksen että minusta tulee loppuelämäkseni rehellinen ja lohjaali ihminen, ja aika hyvin se on pitänytkin.[/QUOTE]Mietin tätä juttua vielä illalla. Tunnen muutaman ihmisen, jotka eivät puhu toisista pahaa selän takana. Heillä on sellainen vaikutus, että muutkaan eivät tee sitä heidän kuultensa. Eivät sen takia, että he jotenkin sormi ojossa paheksuisivat pahan puhumista, vaan he yksinkertaisesti ovat sellaisia, että ilmapiiri on positiivinen ja ystävällinen. Puhutaan enemmän paikalla olevista ihmisistä, ei niistä jotka eivät ole. Se on hyvä asia. Eikä se mielestäni rajoita keskustelua eikä tee siitä tylsää. Pyrin itse samaan, mutta onnistun vaihtelevasti. Hyvin vaihtelevasti.

No kyllähän se oudolta kuulostaa jollei voi edes kuunnella.. jos on niin hyväsydäminen, niin voihan aina heittää puoltavan kommentin siitä kenestä puhellaan. Tietty onhan se toisaalta parempi pitää mölyt mahassa.
Arvostan suoraan puhumista, enkä mä itse puhu kenestäkään mitään sellaista, mitä en voisi sanoa päin naamaa. Tän olen oppinut vuosien varrella, pas*kamaisessa työyhteisössä kun oli tapana heittää osastokokouksessa ilmaan:" Kun tuokin silloin sanoi sitä ja tätä ja tota".

Itse pidän tällaista ihmistä fiksuna ja empaattisena joka osaa asettua muiden ihmisten asemaan ja itse en kaveraa tällaisten selän takana puhujien kanssa vaikka se tarkoittaisi sitä että olisin yksin muita vastaan. Täytyy olla ilkeä, kateellinen, ennakkoluuloinen ja kylmä luonteinen ihminen jos alkaa haukkumaan muita, oli syy mikä tahansa. Täytyisi sen verran olla ihmisellä järkeä päässä sillä sellainen toiminta ei kuulu fiksujen ihmisten käytökseen, sillä sen tarkoitus on oikeasti vain loukata toista ja saattaa toinen huonoon valoon muiden silmissä, tosi sairasta toimintaa varsinkin aikuisilta ihmisiltä.

Yhteistyössä