Mitä mieltä olette? Kavereiden kyläilystä asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emppu

Vieras
Pyysimme pari kaveripariskuntaa meille täksi illaksi kylään. Juttelin toisen kanssa äsken, ja ilmoitti, että ei ole jaksanut käydä ostamassa viiniä tms. vaan juo sitten meidän juomia :-O Meillä on ollut aina tapana jokaisella olla omat juomat mukana, eikä todella huvittaisi hänelle juomia tarjoilla, kun tiedän niiden maistuvan vähän liiankin hyvin. Heitä on lisäksi kaksi työssä käyvää aikuista, meitä kaksi aikuista ja neljä lasta, itse olen kotihoidontuella. Itse en ajatellut mitään juoda, lapset kun on paikalla. Mies ottaa pari olutta. Viiniä olisi kyllä pari pulloa, mutta ne oli tarkoitettu isommalle porukalle jouluksi; en ehdi enää käymään Alkossa ennen joulua.
Olenko minä vaan niuho, vai olenko syystä vähän ihmeissäni? Mitä pitäisi tehdä/sanoa?

Jos mä pyydän kavereita/pariskuntia meille kylään illaksi juominki meiningillä, niin kyllä mä ostan boolitarpeet+viinit+sidukat. Ei tarvi kenenkään omiaan kantaa eikä kuivin suin olla :x

Onko pakko juoda, tai siis on, mutta juokaa kahvia/teetä tai marjamehua. Ei aina tarvi alkoa litkiä, vaikka iltaa istuttaisiin, varsinkin kun paikalla on myös lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Jos mä pyydän kavereita/pariskuntia meille kylään illaksi juominki meiningillä, niin kyllä mä ostan boolitarpeet+viinit+sidukat. Ei tarvi kenenkään omiaan kantaa eikä kuivin suin olla :x

Mutta ap:n tilanteessahan on ollut niin, että jokainen tuo omat juomat.

Kun tarkoitus ei ollut mikään "juominki meininki", vaan nimenomaan rauhallisesti istua iltaa. Kaveri itse ilmoitti että he ainakin juo vaikka meillä lapset kotona. Se oli ihan jees minusta. Meillä on tosiaan aina (tällä porukalla )ollut se, että jokainen tuo omat juomansa, kun kaikilla on niin oma maku.

törkeetä käytöstä tältä kaverilta. Jos teillä tapana ostaa omat juomat, ei voi tulla teidä juomia juomaan. ja tosiaan teillä rahatilanne ei varmaan kummoinen jos 4 lasta ja olet itse kotona. Olisitko voinut valehdella että teiillä ei ole juomia, jos kerran et itse juo ja miehesi vaan olutta?

Jos kerran on ollut tapana tuoda omat juomat niin en mäkään välttämättä ois varannu ylimääräistä. Ei sun jouluviinejä tartte tarjota, äläkä kerro että niitä on. Ja just toi että on lapsia paikalla, ei kannattais paljon juodakaan. Siis vieraiden, itsehän kerroit että ette miehesi kanssa paljon ota.

No mistä se kaveri tietää, että teillä edes mitään juotavaa on? Jos tietää, niin sano, että voit antaa toisen viinipullon, kunhan hakee sinulle maanantaina samanlaisen takaisin.

No minusta tuo on aika teinimeininkiä että jokainen tuo omat juomat. Jos aikuinen ihminen kutsuu illanistujaisiin niin kyllä minusta on hyvän tavan mukaista ostaa edes jotain juotavaa vieraita varten mikäli alkoholi kuuluu illan suunnitelmiin. Toki usein moni tuo omia juomia, mutta kyllä heille minusta kuuluu talon väen tarjota mikäli itsekin ottavat. Jos talon oma väki ei juo niin silloin ei tarvitse toisillekaan tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
No minusta tuo on aika teinimeininkiä että jokainen tuo omat juomat. Jos aikuinen ihminen kutsuu illanistujaisiin niin kyllä minusta on hyvän tavan mukaista ostaa edes jotain juotavaa vieraita varten mikäli alkoholi kuuluu illan suunnitelmiin. Toki usein moni tuo omia juomia, mutta kyllä heille minusta kuuluu talon väen tarjota mikäli itsekin ottavat. Jos talon oma väki ei juo niin silloin ei tarvitse toisillekaan tarjota.

No sitten ollaan teinejä... Yleensä kokoonnutaan meillä, sillä olemme ainoat joilla on vähän enemmän tilaa. Aika kalliiksi tulisi jos olisimme aina ne jotka maksaa.
Glögiä varasin (ja tietty löytyy kahvia, teetä, limpparia, mehua) koko porukalle. Kuten tuossa jo aiemmin vastasin, alkoholi ei ollut se pointti näissä "lapsellisissa" illanistujaisissa (tämä siis oli kaikilla tiedossa heti alusta lähtien)

Minunkin mielestäni on erittäin teinimeininkiä... Joo, kyllä meilläkin on tapana ottaa omat juomat mukaan jos olemme lähdössä ulos ja menemme jonkun luokse ensin aloittelemaan, mutta illanistujaiset ovat minusta ihan eri asia! Minulle olisi ainakin ihan itsestäänselvyys, että illan emäntänä varaan jotain myös vieraille siltä varalta ettei heillä oli omia. Esim. juuri pullollisen viiniä ja ehkä pienen pullon konjakkia. Mitä nyt ollaankin syömässä/juomassa ja mitä sopii illan tyyliin. Toisinaan vierailla on niin paljon juotavaa, että minun varaamani jäävät kaappiin, mutta toisinaan ne juodaan. Jos ei olisi viittä euroa laittaa punaviinipulloon, niin en kutsuisi..! Kai teille vieraat tuo keksitkin pöytään kun tulevat kahville? Vai tarjoatteko te ne keksit ja vieraat tuo omat kahvinsa termarissa??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja s:

No sitten ollaan teinejä... Yleensä kokoonnutaan meillä, sillä olemme ainoat joilla on vähän enemmän tilaa. Aika kalliiksi tulisi jos olisimme aina ne jotka maksaa.
Glögiä varasin (ja tietty löytyy kahvia, teetä, limpparia, mehua) koko porukalle. Kuten tuossa jo aiemmin vastasin, alkoholi ei ollut se pointti näissä "lapsellisissa" illanistujaisissa (tämä siis oli kaikilla tiedossa heti alusta lähtien)

No kyllä sitten aikuisen ihmisen tulisi kyetä sanomaan että "hei, mut ei me olla varattu juomia kun ei itse oteta, että jos haluut juoda niin ota omat mukaan." Miks tuosta pitää tehdä niin vaikeeta. " Eihän se muuta vaadi ku saisit sen suusi auki.

Miksi sitten aiot tarjota viinaa, viiniä, mitä teillä nyt sitten onkaan kaapissa? Tarjoat kahvia ja glögiä kuten olet ajatellut. Vieraat voivat mennä sitten sen jälkeen lähikuppilaan vetämään perseet, jos se on jotenkin tarpeellista eivätkä muuten osaa illasta nauttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Liliana:
Minunkin mielestäni on erittäin teinimeininkiä... Joo, kyllä meilläkin on tapana ottaa omat juomat mukaan jos olemme lähdössä ulos ja menemme jonkun luokse ensin aloittelemaan, mutta illanistujaiset ovat minusta ihan eri asia! Minulle olisi ainakin ihan itsestäänselvyys, että illan emäntänä varaan jotain myös vieraille siltä varalta ettei heillä oli omia. Esim. juuri pullollisen viiniä ja ehkä pienen pullon konjakkia. Mitä nyt ollaankin syömässä/juomassa ja mitä sopii illan tyyliin. Toisinaan vierailla on niin paljon juotavaa, että minun varaamani jäävät kaappiin, mutta toisinaan ne juodaan. Jos ei olisi viittä euroa laittaa punaviinipulloon, niin en kutsuisi..! Kai teille vieraat tuo keksitkin pöytään kun tulevat kahville? Vai tarjoatteko te ne keksit ja vieraat tuo omat kahvinsa termarissa??

Pöh, älä suurentele. Jos on aina ollut tapana että jokainen huolehtii omista juomistaan, ja nyt yks ilmoittaa ettei JAKSANUT hakea mitään, aika teinimäistä sekin. Toki itsekin yleensä varaan juotavaa vieraille, mutta jos on aina tehty toisin, en ehkä olisi osannut varautua. Ei meillä ainakaan ole aina kaapissa viiniä yllättävien tilanteiden varalle. Ja tässä ap:n tapauksessa tuskin on kyse yhdestä viinipullosta ja muutamasta eurosta, vaan kaverin toimintatavasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Liliana:

Meillä jos juodaan, niin ei todellakaan viiden euron viiniä :D Edelleenkin, pointti oli se, että ihan alkoholittomat "kahvikestit" oli tarkoitus pitää. Tarjoiluita on kyllä ihan reippaasti muuten.
Tuo vika lause on enemmänkin sitä mitä tapahtuu kun menemme näille ko. kavereille kylään :) Eivät oikein ole ruoanlaittoihmisiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Lite:
Pöh, älä suurentele. Jos on aina ollut tapana että jokainen huolehtii omista juomistaan, ja nyt yks ilmoittaa ettei JAKSANUT hakea mitään, aika teinimäistä sekin. Toki itsekin yleensä varaan juotavaa vieraille, mutta jos on aina tehty toisin, en ehkä olisi osannut varautua. Ei meillä ainakaan ole aina kaapissa viiniä yllättävien tilanteiden varalle. Ja tässä ap:n tapauksessa tuskin on kyse yhdestä viinipullosta ja muutamasta eurosta, vaan kaverin toimintatavasta.

Minusta se ei ole millään tavoin yllättävä tilanne, jos kutsuu ihmisiä kotiinsa illanistujaisiin.... Ja Ap:han ihan selvästi itse sanoi, että heillä on lapset kotona eivätkä he aikoneet mitään juoda vaan tarjota kahvia ja glögiä ja mies ottaa yhden kaljan. Minusta jos kutsutaan vieraita illanistujaisiin (huom. tämä on illan "pääohjelma", ei se, että aloitellaan jonkun luona ja mennään sitten baariin, jolloin on ihan luonnollista, että tullaan omien juomien kanssa ja ehkä jopa naposteltavien kanssa), niin kyllä minusta silloin emännän pitäisi tarjota syötävä/juotava. Jos mies ottaa seurassa kaljan, niin sitten yhdet kaljat vieraillekin jne. Ja jos isäntäperhe juo vain kahvia ja glögiä niin ei silloin vieraatkaan saa mitään jouluksi varattuja viinipulloja. Tässä on ap ei ole vierailleen kunnolla tehnyt selväksi, että millaisesta illasta on kyse. Ja mistä sitäpaitsi tietää mitä tuo ystävä tarkoittaa tuolla juomisella? Ehkäpä hän tarkoittaakin juuri sitä mitä ap aikoo tarjota, eikä välttämättä alkoholia!

onko pakko viettää ryyppyilta? Eikö kavereiden kesken voi istua vähemmälläkin juomisella?
No en ymmärrä tätä päivää ja tämän päivän vierailuja, mutta eipä ole meille vaadittu vieraille omaa pulloa tai pullaa mukaan eikä itse ole tarvittu viedä, jos on saatu tai viety niin emännälle se on annettu ja on nautittu silloin tai sitten myöhemmin, jos emännällä ollut jo tarjoukset

Meillä jos juodaan, niin ei todellakaan viiden euron viiniä :D Edelleenkin, pointti oli se, että ihan alkoholittomat "kahvikestit" oli tarkoitus pitää. Tarjoiluita on kyllä ihan reippaasti muuten.
Tuo vika lause on enemmänkin sitä mitä tapahtuu kun menemme näille ko. kavereille kylään :) Eivät oikein ole ruoanlaittoihmisiä...

:D No ollaanpas teillä niin hienoja. Ei ole rahaa, mutta viinit kyllä on kalliita niin että pitää normaalihintaisille viineille naureskella... *just*
No mutta, ystävä hyvä, kun sinä kerran olet tuollaiset illanistujaiset suunnitellut, niin sinä ystävä hyvä pidät sellaiset! Sehän on aivan toimiva idea tarjota kahvia ja glögiä, hitossako siihen pitää jotain viinoja edes miettiä sekaan? Miehesikin voisi juoda sen kaljansa sitten kun vieraat ovat lähteneet...

näinpä, jos kutsun jonkun kylään, niin sitten huolehdin itse myös tarjoilusta ja tarjottavasta

Yhteistyössä