Mitä mieltä olette meidän 6-vuotiaasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Mä taidan olla vähän hölmö, mutta mua vaan on alkanut mietityttää että onko meidän eskarilainen jotenkin erikoinen :ashamed: Sanokaa te, miltä vaikuttaa, kai mä vaan kuvittelen. Tutuilla on vaan pienempiä lapsia, enkä mä noita eskarikavereita niin hyvin tunne että osaisin sanoa onko ne samanlaisia vai ei. Mutta kai tää on vielä ihan normaalia?

Lapsi on sellainen aika pikkuvanha välillä, tunnollinen ja kauhean kiinnostunut erilaisista asioista. Syömiseen on vaikea keskittyä tai siihen että olis paikallaan sen syömisen ajan, siirtymätilanteet on vähän sellaista että innostus menee yli, pukemiseen keskittyminen on tosi vaikeaa ja yleensä koittaa samalla lukea. Lukee paljon, kirjoittelee monimutkaisia tarinoita joissa yleensä on jotain laitteita ja koneita, piirustukset on kamalan teknisiä. Käyttää sellaista aika värikästä kieltä, mutta oppi aikaisin puhumaan ja kun on luettu paljon niin tietysti kirjoista on oppinut. Ei suostu pelaamaan lasten lautapelejä kun ne on liian yksinkertaisia, tai lukemaan pienten kirjoja, eli lukee joko sarjiksia tai isompien kirjoja, ja peleissä kiinnostaa vaan shakki ja sen tyyppiset pelit joita osaa pelata hyvin. Illalla on vaikea rauhoittua nukkumaan kun päässä pyörii niin paljon asioita, kuten nyt vaikka sitten se että miten tehdään tietokoneohjelmia, mitä aineita on puiden lehdissä, miten joku on osannut rakentaa autoja, miten ihminen tekee koneita jotka osaavat rakentaa asioita. Jotain tän tyyppistä yleensä.

Mut siis toisaalta leikkii ihan hyvin muiden lasten kanssa, ei jää yksin, kavereita on. Osaa siis kavereiden kanssa ilmeisesti kuitenkin olla vähemmän pikkuvanha.

Ei pitäis varmaan olla huolissaan, eihän?

Missä kohtaa piti huolestua? Kerrot että lapsesi on fiksu. Mitä pahaa siinä on? Tuntematta lastasi voin jo tässä sanoa sen. Miksi sinä et sitä näe on ihme asia! Vai mikä tässä oli idea tässä kirjoituksessa mistä piti huolestua?

Ainakaan lapsen oireet ei täytä minkään mielisairaden oireita.- Sinua kyllä enemmän ihmettelen, jos oikeasti olet huolissasi.

Senkin blondi äiti ; ) *sanoo vitsillisesti*

No ei varmaan missään, mutta kun sukulaiset huomauttelee että on niin erikoinen lapsi, että tässä alkaa äiti miettiä että onko se muka oikeasti vai ei :ashamed:

Samanlainen, kuin minäkin tuossa iässä... Paitsi että minä luin astrologiaa, Nobel-kirjailijoiden teoksia ja kehittelin päässäni mm. vastaavan teorian, kuin Boltzmannin aivot. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei varmaan missään, mutta kun sukulaiset huomauttelee että on niin erikoinen lapsi, että tässä alkaa äiti miettiä että onko se muka oikeasti vai ei :ashamed:

Kaikkihan ovat erikoisia omalla tavallaan. Tavallinenhan sitten erityisen erikoinen olisikin. ;)

Normaali 6v POIKA. Pojat on vaan kiinnostuneita enempi tekniikasta ja ovat "liikkuvampia". Sanoisin että ainut poika perheessänne ja sinä olet nainen niin sinua hämmästyttää sukupuoliset erot, joita et näköjään vielä ymmärrä sukupuoli eroiksi-suosittelisin sinun "ajattelun kehittämistä pojan maailmaan" jotta sinulla tulisi olemaan helpompaa esim.kouluaikana joka on aivan erillaista kuin tytöillä.

Kun tuo pila-pala kertoi olleensa samantyyppinen, niin voisithan sinä ohjata lapsesi mielenkiintoa toisten ihmisten huomioimiseen. Fiksu hän varmaan on ja kun opetat, oppii varmasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti krt 3:
Normaali 6v POIKA. Pojat on vaan kiinnostuneita enempi tekniikasta ja ovat "liikkuvampia". Sanoisin että ainut poika perheessänne ja sinä olet nainen niin sinua hämmästyttää sukupuoliset erot, joita et näköjään vielä ymmärrä sukupuoli eroiksi-suosittelisin sinun "ajattelun kehittämistä pojan maailmaan" jotta sinulla tulisi olemaan helpompaa esim.kouluaikana joka on aivan erillaista kuin tytöillä.

Varsinaista sontaa... Sori vain.

Minä en tietääkseni ole poika ollutkaan, mutta esim. polttomoottorin toimintaperiaate oli tuossa iässä äärettömän kiehtova, saman tyyppisiä kysymyksiä tyttärenikin kyselevät, poika harvemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:

Varsinaista sontaa... Sori vain.

Minä en tietääkseni ole poika ollutkaan, mutta esim. polttomoottorin toimintaperiaate oli tuossa iässä äärettömän kiehtova, saman tyyppisiä kysymyksiä tyttärenikin kyselevät, poika harvemmin.

No sanotaan sitten että hänellä on joku kehitysvamma tai adhd tai joku synnynäinen VIKA.

mun kaverin poika oli samanlainen pikkuvanha,älykäs jo tarha ikäsenä nyt on jo lukiossa erittäin tunnolinen fiksu poika joka on erittäin kiinnostunut opiskelusta.

ainoa ongelma hänellä on ei ole paljon kavereita,kun ei jaksa samanikäisten teinijuttuja joten viihtyy vaan kotona tietokoneen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kun tuo pila-pala kertoi olleensa samantyyppinen, niin voisithan sinä ohjata lapsesi mielenkiintoa toisten ihmisten huomioimiseen. Fiksu hän varmaan on ja kun opetat, oppii varmasti :)

Siinä mielessä on tunnollinen, auttaa kyllä muita ja on ystävällinen eikä kiusaa. On sellainen ihan kiltti poika, siinä suhteessa ei ole ainakaan vielä mitään ongelmaa. Mitä nyt välillä vähän omille vanhemmilleen kukkoilee ;) kun kokeilee rajojaan.

PEESI. Mulla neljä poikaa ja yksi tyttö.Eroa on huimasti!

Hän on varmasti vaan hiukan tavallista fiksumpi lapsi tai miten sen nyt sanoisi.Enemmän olisin huolissani jos ei olisi kavereita mutta jos sosiaaliset kontaktit ok ja löytyy myös empatiakykyä muita kohtaan niin eiiköhän asiat mallillaan.Onko ollut jo 6v.neuvolatarkastus?

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Täysin epänormaali. Senhän halusit kuulla, eikö vaan. ;)

No mielummin kyllä sen, että on isommassa joukossa paljon muitakin samanlaisia. Tää nyt tuli taas vähän pinnalle eskarien vanhempainillan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
No sanotaan sitten että hänellä on joku kehitysvamma tai adhd tai joku synnynäinen VIKA.

Kenellä hänellä?

Ap:n pojalla vai omallani, joka ei ole kiinnostunut wankel- ja vastaiskumoottorin eroista?

Ja kuinka niin VIKA? Erilaisuus ei ole sairautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Viiden Viritys:
Hän on varmasti vaan hiukan tavallista fiksumpi lapsi tai miten sen nyt sanoisi.Enemmän olisin huolissani jos ei olisi kavereita mutta jos sosiaaliset kontaktit ok ja löytyy myös empatiakykyä muita kohtaan niin eiiköhän asiat mallillaan.Onko ollut jo 6v.neuvolatarkastus?

Ei ole vielä ollut, täällä on 6½-vuotistarkastus ja se on vasta loppuvuonna.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

Tuo tuli mullekin mieleen, abergerin syndroomassa on tuontyyppisiä oireita eli lapsi on ns. ylifiksu, mutta käytännöntaidot ovat huonot, esim. suttaista syömistä, pukeminen tökkii. Mutta siinä on kyllä myös sosiaalisia ongelmia, kaverit vieroksuu jne.

Noiden syömisketkuttelujen ja siirtymävaikeuksien takia mä siis lähinnä mietin noita as tai add juttuja, mutta ei se kyllä oikeastaan jää sillä tavalla jumittamaan mitään, ja sosiaalinen on nykyisin (pienenä oli arka ja riippui minussa paljon) ja kuitenkin vaikka on kiinnostunut monista sellaisista vaikeista asioista, niin osaa leikkiä muiden kanssa.

Että kai mä haen tässä vahvistusta sille, että ei tarvi miettiä mitään tuollaisia syndroomia, meillä vanhemmilla ei itsellä ole mutta lähisuvussa on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Noiden syömisketkuttelujen ja siirtymävaikeuksien takia mä siis lähinnä mietin noita as tai add juttuja, mutta ei se kyllä oikeastaan jää sillä tavalla jumittamaan mitään, ja sosiaalinen on nykyisin (pienenä oli arka ja riippui minussa paljon) ja kuitenkin vaikka on kiinnostunut monista sellaisista vaikeista asioista, niin osaa leikkiä muiden kanssa.

Että kai mä haen tässä vahvistusta sille, että ei tarvi miettiä mitään tuollaisia syndroomia, meillä vanhemmilla ei itsellä ole mutta lähisuvussa on.

Ota ihan rennosti. Lapsesi on sellainen, kuin on ja jos pärjää normaalissa elämässä, kaikki on kunnossa. Ja kun näet mahdolliset vaikeat asiat, voit helpottaa lapsen elämää ohjaamalla häntä hänelle sopivalla tavalla.

Diagnosointi on muotia tällä vuosikymmenellä, kohta sekin on vanhanaikaista =)

Minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta... tottakai lapsetkin ovt kaikki erilaisia ja eri mielenkiinnon kohteet, toiset lahjakkaampia yhdessä toiset toisessa.
Mistä lapsessasi olisit huolissasi? Olisin enempi huolissani jos kuusi vuotias todella jaksaisi keskittyä vaikkapa pukemiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Samanlainen, kuin minäkin tuossa iässä... Paitsi että minä luin astrologiaa, Nobel-kirjailijoiden teoksia ja kehittelin päässäni mm. vastaavan teorian, kuin Boltzmannin aivot. :)

Herää kysymys kuka sinut oli laittanut ko. teoksia lukemaan. Mistä herätteet, yllykkeet, idea?

Tiedän erään Asperger-lapsen ja siinä todellakin sosiaalisissa kontakteissa vaikeuksia kuulema yleisesti, sekä päivän rutiinit täytyy olla just tiptop jotta lapsi kokee että asiat mallillaan.En usko yhtään tuohon asperger-juttuun tässä tapauksessa,ilmenisi muitakin ongelmia vaikka olisi lieväkin...

Ei sun poikasi varmaan ihan keskivertokaveri ole, kuulostaa tosi älykkäältä. Kyllähän se varmaan lapsen mieltä illalla pyörittää, jos pohdiskelee monimutkaisia asioita...eihän sitä iän tuomaa kypsyyttä vielä ole. Minä en olisi huolestunut jos leikit ikäisten kanssa sujuu. Muutenhan pikkuprofessoreiden osalta monesti herää aspergerepäily. Mut ei ne kaikki pikkuproffat oo aspergereita, mun yks serkku oli hirveen pikkuvanha ja kiinnostunut esihistoriasta ym. alle kouluikäisenä, alle kymmenvuotiaana keskusteli kuin aikuinen. Mutta ihan diagnoositon mies siitä on kasvanut.

Yhteistyössä