Mitä mieltä olette näistä firmoista, jotka välittää työvoimaa... miksi niitä nyt sanotaankaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokrafirma vai mikä se nyt oli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuokrafirma vai mikä se nyt oli

Vieras
...siis nämä Varamiespalvelu yms..?? Mitä mieltä olette?

Hain työpaikkaa sellaisen kautta ja mies oli ihan kauhuissaan. Hänen mielestään ne saattavat olla huijarifirmoja (tämä kyseinen firma aika uusi) ja saa olla tarkkana maksavatko palkat ja veroasioissa saattaavat huijata tms...

Olin jo niin iloinen, kun työhaastattelu meni hyvin... mutta sitten mies alkoi masentaa minua ja sanoi, että pitää soittaa suoraan siihen työpaikkaan, että ottaisivat ilman vuokrafirmoja minut töihin... EN KAI MINÄ NYT NIINKÄÄN VOI TEHDÄ???

Uskallanko mennä tuota kautta töihin..? Jos siis sen paikan sattuisin saamaan...

mun sisko on sellaisen listoilla. sai töitä yhdestä vakuutusyhtiöstä vakuutusvirkailijana ja nyt kesän jälkeen tää vakuutusyhtiö olis palkannu mun siskon ihan omille listoilleen 8eli jättänyt sen varamiespalvelun) pois välistä koska olivat niin tyytyväisiä, mutta mun sisko jatkaa opiskeluja joten i sitten jatkanutkaan siellä...joten ainakin siellä kaikki meni tosi hyvin ja työpaikka löytyi eikä mitään huijauksia ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Lapsilisä:
Jotkut firmat eivät enää edes hae suoraan vaan juuri vuokrafirmojen kautta. Kannattaa tietysti tarkistaa kaikki tilinauhat niinkuin muutenkin.

niin ukkokin sanoi noista tilinauhoista...

...mutta en ymmärrä oikeastaan näistä asioista mitään, kun ensi kertaa olen menossa "oikeisiin" töihin... :(

No, minä olen vuokratyöntekijä. Mitään ongelmia ei ole ollut, palkat tulee ajallaan ja lomat kertyy normaalisti. Eipä sitä vuokratyöläisyyttä mistään huomaa joka päiväisessä elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
mun sisko on sellaisen listoilla. sai töitä yhdestä vakuutusyhtiöstä vakuutusvirkailijana ja nyt kesän jälkeen tää vakuutusyhtiö olis palkannu mun siskon ihan omille listoilleen 8eli jättänyt sen varamiespalvelun) pois välistä koska olivat niin tyytyväisiä, mutta mun sisko jatkaa opiskeluja joten i sitten jatkanutkaan siellä...joten ainakin siellä kaikki meni tosi hyvin ja työpaikka löytyi eikä mitään huijauksia ollut.

...siis onko mahdollista myöhemmin siirtyä ihan sen kyseisen firman palvelukseen....jos he itse haluavat? Siis etten ole sidottuna siihen vuokrafirmaan, että pakko ois olla vaan sen kautta...

Olisitko siis sen vuokrafirman listoilla vai hoitaako ne vaan rekrytoinnin?
Monet firmat meinaan nykyään ulkoistaa rekrytoinnin muille ja silti työntekijä tulee heidän omaksi työntekijäksi.
Ja olisitko työssä yhdessä kohteessa ja samalla tuntimäärällä vai keikkaluonteisesti eri kohteissa?

Alkuperäinen kirjoittaja tähtiyö:
Olisitko siis sen vuokrafirman listoilla vai hoitaako ne vaan rekrytoinnin?
Monet firmat meinaan nykyään ulkoistaa rekrytoinnin muille ja silti työntekijä tulee heidän omaksi työntekijäksi.
Ja olisitko työssä yhdessä kohteessa ja samalla tuntimäärällä vai keikkaluonteisesti eri kohteissa?

siis vuokrafirma ois mun pomo ja maksais mulle palkan. Tämä paikka, jota hain, ois yksi ja sama paikka, mutta jos sitä en saa niin voivat tarjota mulle keikkatyötäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:

...siis onko mahdollista myöhemmin siirtyä ihan sen kyseisen firman palvelukseen....jos he itse haluavat? Siis etten ole sidottuna siihen vuokrafirmaan, että pakko ois olla vaan sen kautta...

Yleensä sopimus tehdään kai 6kk tai vuodeksi kerrallaan ja sopimuksen päätteeksi on aina mahdollista siirtyä suoraan yritykseen töihin ilman vuokrafirmaa. Minäkin olen aikaisemmassa työpaikassani siirtynyt vuoden sopparin jälkeen suoraan firmaan. Nykyinen työnantajani ei saa palkata Suomeen uusia työntekijöitä suoraan omille listoilleen, joten siksi me "uusimmat" olemme täällä vuokralla.

Samaa olen minäkin miettinyt..Töitä pitäisi saada ja kaikki tuntuu nykyään menevän noiden vuokrafirmojen kautta. Ja monesti on hiukan epäselvää ollaanko vuokrafirman palveluksessa vai sen firman, jossa työ tehdään. Suurin osa noista firmoista on varmaan ihan asiallisia. Kannattaa kysyä kertyykö vuosiloma normaalisti vai maksetaanko lomakorvaukset joka tilissä, silloin lomaa ei kerry. Ja kysy myös se minkä alan työehtosopimusta noudatetaan ja onko työterveyshuolto järjestetty. Ja onko työ vakituinen vai määräaikainen.

Kyselemällä voi tietty saada hankalan ihmisen maineen, mutta jos nuo loma-asiat ja työterveys on sulle tärkeitä asioita ,niin kannattaa kysyä ennen kuin allekirjoittaa työsopimusta.

No väliaikaisesti muun työn puuttuessa voisin lähteä, mun entinen duunimesta käytti paljon vuokraväkeä ja työn luonne oli sellainen että mä siinä käytännössä tein yksin kahden/kolmen työt, kun aina oli joku uusi jota olis pitänyt ehtiä opettaa..

Meillä pomo oli lievästi ilmaistuna kusipäinen, joten pienikin virhe liike työntekijältä niin sai samantien kenkää.. Että siitä syystä en lähtis ja tästä samasta syystä ainakin tossa työssä ei kummankaan rooli ollut hääppöinen, ei vakkarin, eikä vuokratun työntekijän..

Vuokrafirmojen maine on kuitenkin kai paranemaan päin, jopa lomia kertyy :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa olen minäkin miettinyt..Töitä pitäisi saada ja kaikki tuntuu nykyään menevän noiden vuokrafirmojen kautta. Ja monesti on hiukan epäselvää ollaanko vuokrafirman palveluksessa vai sen firman, jossa työ tehdään. Suurin osa noista firmoista on varmaan ihan asiallisia. Kannattaa kysyä kertyykö vuosiloma normaalisti vai maksetaanko lomakorvaukset joka tilissä, silloin lomaa ei kerry. Ja kysy myös se minkä alan työehtosopimusta noudatetaan ja onko työterveyshuolto järjestetty. Ja onko työ vakituinen vai määräaikainen.

Kyselemällä voi tietty saada hankalan ihmisen maineen, mutta jos nuo loma-asiat ja työterveys on sulle tärkeitä asioita ,niin kannattaa kysyä ennen kuin allekirjoittaa työsopimusta.

kiitos hyvistä vinkeistä :)

Itse olen ollut ainoastaan yhden (Suomen suurimman) välitysfirman palveluksessa ja siellä ainakin kerrotaan hyvin selkeästi kaikki palkoista, lomakertymistä, työterveyshuollosta (joka siis on erinomaisesti järjestetty), mahdollisista äitiyslomista jne. Eli ainakin näihin isoihin firmoihin voi luottaa 100%:sti!

Tuskin huijaavat. Tällä hetkellä vuokrafirmoja käytetään tosi paljon ja homma on yleensä ammattimaista. Siirto asiakasfirmaan on mahdollinen, kun vuokrafirman ja asiakasfirman välinen sopimus menee umpeen. Yleensä siirto on ok vuokrafirmallekin. Vuokrafirmassa on sekin etu, että jos haluaa vaihtaa tehtäviä, se yleensä onnistuu. Itsekin sain tavallaan testata pari firmaa ;)

Tuskin huijaavat. Tällä hetkellä vuokrafirmoja käytetään tosi paljon ja homma on yleensä ammattimaista. Siirto asiakasfirmaan on mahdollinen, kun vuokrafirman ja asiakasfirman välinen sopimus menee umpeen. Yleensä siirto on ok vuokrafirmallekin. Vuokrafirmassa on sekin etu, että jos haluaa vaihtaa tehtäviä, se yleensä onnistuu. Itsekin sain tavallaan testata pari firmaa ;)

juu juu, että siis sillä mun ehkä-tulevalla.-työpaikalla ja tällä vuokrafirmalla on sopimus ja ennen sen päättymistä eivät voi ottaa mua muuten sinne kuin tuon vuokrafirman kautta??

Eli ei edes kannata kokeilla sitä ukon ehdotusta, että kysyn suoraan siitä paikasta...

Mun mies oli kanssa 6 kk vuokrafirman kautta ja hyvin meni. Jäi sitten sen jälkeen vakkariksi samaiseen työpaikkaan. Mutta sen pakollisen 6 kk:n jälkeen on siis suoraan siinä firmassa ilman välikäsiä. Ja palkkakin nousi huimasti sen jälkeen.

juu juu, että siis sillä mun ehkä-tulevalla.-työpaikalla ja tällä vuokrafirmalla on sopimus ja ennen sen päättymistä eivät voi ottaa mua muuten sinne kuin tuon vuokrafirman kautta??

Eli ei edes kannata kokeilla sitä ukon ehdotusta, että kysyn suoraan siitä paikasta...

Mun mielestä ei kannata kysyään suoraan siitä paikasta, koska he ovat itse halunneet hakea työntekijää vuokrafirman kautta. Ja varmaan haluavat, että tuleva työntekijä on ainakin ensin sen vuokrafirman kautta heillä töissä.

Lisäys vielä edelliseen, että mies kävi haastattelussa myös suoraan siellä firmassa, mutta ne otti ainoastaan vuokrafirman kautta. Mutta sanoivat heti haastattelussa, että jos se 6 kk menee hyvin, niin saa jäädä sinne vakkariksi. Mutta koska niillä oli niin tiuhaan vaihtunut työntekijät siinä paikassa, niin ne käytti mieluummin vuokrafirmaa, joka hoiti uuden hakemisen yms. Ei tarttenut ite hoitaa.

Mun mielestä ei kannata kysyään suoraan siitä paikasta, koska he ovat itse halunneet hakea työntekijää vuokrafirman kautta. Ja varmaan haluavat, että tuleva työntekijä on ainakin ensin sen vuokrafirman kautta heillä töissä.

tätä ajattelinkin...

Itse olen tällä hetkellä vuokrafirman palkkalistalla, ja hyvin on sujunut. Tarkoituksena on siirtyä sopimuksen päättyessä tämän vuokraajafirman palkkalistoille, eikä minulla ole mitään syytä tätä epäillä - näin on muidenkin kohdalla täällä toimittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Mun mies oli kanssa 6 kk vuokrafirman kautta ja hyvin meni. Jäi sitten sen jälkeen vakkariksi samaiseen työpaikkaan. Mutta sen pakollisen 6 kk:n jälkeen on siis suoraan siinä firmassa ilman välikäsiä. Ja palkkakin nousi huimasti sen jälkeen.

ai eikö vuokrafirma maksa samaa palkkaa kuin työnantaja muuten maksaisi???

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:

Meillä vuoratut sai saman kuin me muutkin.. Plus että heistä maksettiin vielä se vuokrakin..

Yhteistyössä