Mitä mieltä olette näistä nimistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauniin nimen metsästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aivan ihania. Varsinkin jos sukunimi on Juntunen, Virtanen tai jotain samantyylistä. Abigail Virtanen on varsin viehkeä ja kansainvälinen nimi!

Siis jos on suomalainen sukunimi niin nimen täytyy olla tyyliin Veera tai Viivi? Onko tosiaan niin että suomalaisen sukunimen kanssa ei sovi mikään kaunis ja erikoisempi nimi? En halua alistua siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja kauniin nimen metsästäjä;26948115:
Siis jos on suomalainen sukunimi niin nimen täytyy olla tyyliin Veera tai Viivi? Onko tosiaan niin että suomalaisen sukunimen kanssa ei sovi mikään kaunis ja erikoisempi nimi? En halua alistua siihen.

Minusta suomenkielestä löytyy niin paljon kauniita ja erikoisia nimiä, että onko niitä pakko ottaa jostakin muualta. Varsinkin supisuomalaiseen sukunimeen. Tulee ihan älytön vaikutelma. Tämä vain minun mielipide.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Taas näitä.. Pirjo ja Pertti Pöntisen tytär Abigail Eimi Gabriella Pöntinen. Joskus vaan tuntuu että jotkut on lukeneet liikaa jotain Vihervaaran Annaa tai muita ah niin ihania tyttökirjoja. Voi suomalaisetkin nimet olla kauniita,vinkkinä esim. kalenterista jo poistetut vanhat nimet 1700-luvulta tms. Jokaisessa avauksessa on melkein kyselty tuosta Eimistä ja Abigailista että varmaan yleistymässä luulen ma :D

Miettiiköhän ne jossain Espanjassa että "hitsi kun haluisin olla jotenkin erikoinen ja cool,annetaanko lapselle nimeks vaikka Marjukka? Sehän on niin eksoottinen ja harvinainen! Joo,Marjukka Rodriquez!"

Mä en erityisemmin tykkää kuin parista noista. Kansainvälisiä nimiä, jotka sopivat suomalaisen suuhun (ja suomalaiseen sukunimeen :D) löytyy kuitenkin roppakaupalla. Toisaalta kukin omaansa, jos tytölleen tahtoo nimeksi jonkun noista antaa, anti mennä.

Meillä pohdittiin Iisakin ja Danielin siskolle nimeksi tuota Esteriä, mutta ei sitten tahdottu tyttöparan joutuvan kuuntelemaan koko ikäänsä "vettä tulee kuin Esterin p*rseestä"-juttuja. :D

[QUOTE="vieras";26948306]Taas näitä.. Pirjo ja Pertti Pöntisen tytär Abigail Eimi Gabriella Pöntinen. Joskus vaan tuntuu että jotkut on lukeneet liikaa jotain Vihervaaran Annaa tai muita ah niin ihania tyttökirjoja. Voi suomalaisetkin nimet olla kauniita,vinkkinä esim. kalenterista jo poistetut vanhat nimet 1700-luvulta tms. Jokaisessa avauksessa on melkein kyselty tuosta Eimistä ja Abigailista että varmaan yleistymässä luulen ma :D[/QUOTE]

Mun tyttäreni sai nimensä juuri Vihervaaran Annalta. :P

[QUOTE="vieras";26948316]Miettiiköhän ne jossain Espanjassa että "hitsi kun haluisin olla jotenkin erikoinen ja cool,annetaanko lapselle nimeks vaikka Marjukka? Sehän on niin eksoottinen ja harvinainen! Joo,Marjukka Rodriquez!"[/QUOTE]

Vähän repesin!!! :D Mutta joo, olen samaa mieltä, että liian "eksoottinen" etunimi vaikuttaa jotenkin hienostelevalta ja yritykseltä olla jotain yläluokkaa...

Jos nimella on historia (esim isoäiti tullut Venäjältä ja tämän nimi on Natasha), niin mikä jottei. Silloinkin saa sitten vain olla aina selittelemässä jokaiselle nimen taustaa.

Puolestani kukin voi nimetä lapsensa miten haluaa ja minkä Väestöliitto(?) hyväksyy, mutta kyllä suomalaiset äkkiä leimaavat "Abigailin" äidin hienostelevaksi, ylimieliseksi ja naurettavaksi, niin se vain on. Myöhemmin koulussa lapset tekevät saman "Abigailille".

No, ei nyt pidä yleistää niin kamalasti. Henk koht en ymmärrä miksi pitää väkipakolla puolustaa sitä juurtunutta ajatusmallia, että suomalaisen sukunimen kanssa vain "suomalainen" (eli toisinsanoen Suomessa kutsumanimenä viimeisen n. 60 vuoden aikana käytetty nimi) käy, muuten on naurettavaa. Kannattaa vähän avartaa ajattelua ja näkökulmia niin tulee uusia tuulia elämään. Voi huomata että omat vanhat mielipiteet onkin pohjautuneet vaan jollekin jostaki nkuullulle ajatukselle, jonka on napannut itselleen....

Meillä oli päiväkodissa 2000-luvun alkupuolella esim. yksi Adalmiina-tyttö, ja nimi istui täysin, ei ollut hankala, edes muiden lasten mielestä.

Mun mielestä esim. Garbriella Virtanen on ihan hyvä nimi, ei mitään vikaa.

Suosittelen myös katsomaan sukupuitanne, jos sellaiset on, voitte yllättyä......

• Tykkää
Reactions: Millenia
Kahdesta ekasta tulee mieleen laiva, kolmannesta yks itävaltalainen tyttö, neljännestä raamatun kertomus, viidennestä venakko, kuudennesta britti, seitsemännestä väärin kirjotettu Amalia armas, kaheksannesta puhevika ja yheksännestä rankkasade.
Daniela noista paras.

Mulle tulee mieleen että on katsottu liikaa saippuasarjoja ja sieltä ammennettu nimi lapselle. Valitan, liityn joukkoon joiden mielestä tuollaiset nimet ei nyt vaan istu suomalaiseen sukunimeen. Osa varmasti johtuu jo ääntämisestä. Noista moni nimi kuulostaa kauniilta ja soljuvalta - in english. Mutta suomalaisessa lausunnassa lähinnä tökeröltä. Ja sanoisin kuitenkin että suomessa ei tartte olettaa että kukaan lausuu lapsen nimeä englantilaisittain. Mutta jos riskin ottaa niin ei kannata vetää herneitä nenukiin jos lääkäri vastaanotolla kutsuu lasta "väärin lausuttuna".

Vierasperäisempiäkin, suomeen taipuvia nimiäkin on. Vaikka Valentiina. Kaunis, hieman vanhahtava ja helppo.

kaunita nimiä, mun suosikki oli juuri tuo abigail. se että vaikka koko muu suomi sanoisi että liian sitä tai tätä, niin jos se on sinun mielestäsi juuri se kaunein ja ihanin nimi lapsellesi, miksi sitä et antaisi?
olen saanut kuulla paljon ihmettelyjä oman tyttöni nimestä, Brianna, mutta en kertakaikkiaan pystynyt kuvittelemaan mitään muuta nimeä. :)

No saippisnimiltä ne kuulostaa, mut kukin tyylillään. Löytyyhän noita suomalaisemmassakin kirjoitusasussa. Vaikka se Adalmiiina, Helmiina, Mariella, Adeliina, Armiida, Iidaliina, Sariella, Ellamaija...

Toki, ap, annatte lapsellenne sellaisen nimen, mikä teidän korviinne kuulostaa kauniilta. Ja varmaan sellaisen, joka sopii lapselle itselleen. :)

Mutta täytyy myöntää, että nuo hieman "suomettuneemmat" vaihtoehdot vaikuttavat luontevammilta. Se on toki eri asia, jos olette esim. suomenruotsalaisia tms., mutta ihmetyttää jos sen "virtasen" eteen tällätään Emilian sijasta Emily. (vrt. Emily Malmberg ja Emilia Malmivuori).

Ystävä kertoi japanilaisesta kulttuurista sellaisen ilmiön, että nimenvalintaprosessi on siellä pitkä ja monimutkainen. Sukulaiset osallistuvat lapsen nimen valintaan, ja usein päädytään nimeen, joka on ollut jollain vanhemmalla sukulaisella. Toki erilainen kirjoitustapakin vaikuttaa: nimen pitää olla sellainen, että se on helposti kirjoitettavissa ja luettavissa. Jos lapselle annetaan liian omituinen nimi, se heijastuu ihmiseen kokonaisuudessaan: aikuisena hänellä voi esimerkiksi olla vaikeuksia saada töitä. Tämä johtuu siitä, että ihmisen katsotaan olevan niin tiivis osa perhettään: jos vanhemmat ovat niin omituisia, että antavat lapselleen käsittämättömän nimen, täytyy nimen kantajan itsensäkin olla jotenkin outo. Omena kun ei kauas puusta putoa. :)

Kauniita nimiähän ne =)

Mutta tuohon sukunimiasiaan pitänee kommentoida, että onko parempi niinpäin, että on suomalainen sukunimi ulkomaalaisen etunimen kanssa, vai kuten meidän perheellä on, että on ruotsalainen sukunimi, mutta täysin suomalaiset etunimet? =) Esim. nyt mainittu Gabriella Virtanen vrt. esim. Petri Nygård?

Yhteistyössä