Mitä mieltä olette, saako 11-10 vuotiaat auttaa kotityössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kolmevuotias katsoi, että onpas roskia lattialla ja laittoi imurin päälle ja imuroi pois, imuroi koko keittiön, siirtyi eteiseen ja siirsi jopa imurion johdon toiseen pistorasiaan kun ei muuten yltänyt. (Imurointi oli siis jäänyt kesken ja imuri oli lattialla valmiina) Muutoin viisivuotiaan siskonsa kanssa järjestävät huoneensa ja pyyhkivät pölyjä ja kastelevat kukkia.

Totta kai on myös heidän hommansa huolehtia yleisestä siisteydestä! Vievät myös astiansa tiskipöydälle ja kattavat pöytää, sekä auttavat salaatin teossa.

Onpa tylsää, kun kukaan sellainen ei vastaa, joka on ehdottomasti lasten kotitöitä vastaan :D

Meilläkin ehdottomasti lapset auttaa. Ja kyl mun 11-vuotias normaalien pikkuhommien lisäksi lajittelee ihan sujuvasti pyykkejä ja laittaa koneen pyörimään. Tosin ihan koko perheen pyykkejä, ettei pelkästään omiaan. Vielä pitäisi opettaa ruuanlaittoakin vähän pidemmälle, tähän asti osaa keittää spagettia itse ja leipoo sujuvasti.
Normaaliahan se on, kaikkihan niitä juttuja kotonaan tekee, enemmän tai vähemmän pakosta tai lahjottuna.

Meillä jokainen tekee oman osansa kotitöistä. Nuorin pääsee hiukan helpommalla, kun on vasta kolme, mutta isommat 5v ja 6v osaa jo paljon. Esim vaatteet viikkaan koreihin, laittavat ne itse kaappiin. Tiskit jokainen laittaa itse koneeseen, siivoaa oman huoneensa, auttaa tyhjäämään tiskikoneen, ja auttaa pyykinpesussa. Ja toki muutenkin auttelevat.
Musta ois hyvin outoa jos ei yli kymmenen vuotias osallistuisi kotitöihin...

Meillä jokainen tekee oman osansa kotitöistä. Nuorin pääsee hiukan helpommalla, kun on vasta kolme, mutta isommat 5v ja 6v osaa jo paljon. Esim vaatteet viikkaan koreihin, laittavat ne itse kaappiin. Tiskit jokainen laittaa itse koneeseen, siivoaa oman huoneensa, auttaa tyhjäämään tiskikoneen, ja auttaa pyykinpesussa. Ja toki muutenkin auttelevat.
Musta ois hyvin outoa jos ei yli kymmenen vuotias osallistuisi kotitöihin...

Samaa mieltä, mutta muista siirtää kelloa taaksepäin! Eli kello on nyt vähän yli 7.

Meillä kuusivuotias on opinut leluimuriltaan ihania ilmauksia, kuten "Tämä on kuin sikolätti" ja "Nyt loppui mölyt, siivotaan pölyt". Niitä saa sitten kuulla varsinkin ennen kuin tulee vieraita.

Kyllä elämistä pitää opettaa. Elämiseen kuuluu myös se, että kodista pidetään huolta. Mun lapset ei saa viikkorahaa, rahaa saa ainoastaan tehdyistä kotitöistä. Meillä on semmonen lista.

Meillä taas kotityöt kuuluu nimenomaan normaaliin elämiseen, ne eivät ole työtä, josta maksetaan palkkaa. Ei niistä kukaan maksa aikuisenakaan, ja silti ne on tehtävä.

Meillä lapset saa rahaa, jos tarvitsevat, koska vanhempien kuuluu huolehtia omista lapsistaan.

Ei siis viikkorahaa, eikä makseta normi kotitöistä.

vai ni :D mä oon 12 vuotiaasta asti pessy omat pyykkini ja tehny välillä ruokaa kotona. omista huoneista oli vastattu jo kauan. meillä on taaperoiästä asti laspet joutuneet siivoamaa itse huoneitaan ja keräämään lelujaa. eipä askenkään tarvinu ku pyytää niin 3v meni huonettaan siivoamaan.
millasia uusavuttomia surkimuksia täs sit pitäs kasvattaa :o

apua! vajaa 2v imuroi tyytyväisenä ja pyyhkii pöytää:D vajaa 5v pyyhkii pölyjä, siivoaa muutenki apuna. imuroi...

miksi ihmeessä pitäs lasten olla nuttuskehveleitä? saavat tehä jos haluavat, toiki rajansa kaikella. lapset on innoissaan ku imuru otetaan esille, saavat kumpi imuroija samalla jos haluavat. enemmän se taitaa olla leikkiä ku työtä.

ja samaan syssyyn, uusavuttomuus kunniaan? amis aikoina asuin solussa jossa asu lisäksi 3 muuta.. eivät osanneet pottuja keittää. ikää heillä oli kuiten yli 18v

Meillä kyse ei ole siitä, että saavatko vaan että täytyykö. Ja kyllä, kyllä täytyy. Ihan pienestä pitäen on opetettu, että kukin tekee osuutensa kykyjensä mukaan. Eli jo paljon tuota nuorempana ovat jos osallistuneet kotitöihin.

Minusta lasten pitää osallistua kodin töihin ikänsä ja taitojensa mukaan.

Aivan. Meillä 4v tyttönenkin auttelee mukana noin leikinmukaisesti. Minsuta n oihin kotitöihin kasvetaan pikkuhiljaa sisälle, ei ne omat pikkuvelvollisuudet vielä tarkita että lapsi olisi joku kotiorja jonka kaikki vapaa-aika olisi sidottu siivoamiseen ja muihin kotihommiin. POarempi lapselle itselleenkin että oppii noin noin luonnostaan.

Muistan kun itse opiskelemaan lähdettyni törmäsin luokkakaverreihin jotka olivat yli lukion asuneet kotona eivätkä koskaan tehneet mitään kotitöitä. Siis aavistustakaan imuroinnista, pyykkikoneen toiminnasta tai edes alkeellisimmasta ruuanlaitosta kun äiti oli aina tehnyt kotona kaiken.

Kaverisi tekisi varmaan ls-ilmoituksen jos tietäisi ttä meillä 1 v. 6 kk auttaa tiskikoneen ja pesukoneen tyhjennyksessä, sekä myös kauppakassit purkaa aina yksin, maitopurkitkin antaa minulle. Poika nauttii kun saa auttaa. :D

Saa auttaa ja pitää auttaa!!

Mä kun olin lapsi, niin mulla oli 8vuotiaasta asti yksi tiskivuoro viikossa, lisäksi siivosin oman huoneen kerran viikossa (käsitti myös imuroinnin yms.) ja vlejen kanssa puoliksi hoidettiin lemmikkikani.

Ja kyllä meillä nytkin lapset 4,5v ja 3v. siivoavat omat jälkensä, vievät astiat tiskipöydälle, pyykit pyykkiin ja siivoavat oman huoneensa ja lelut pois olkkarista.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki tekevät;22350793:
Meillä taas kotityöt kuuluu nimenomaan normaaliin elämiseen, ne eivät ole työtä, josta maksetaan palkkaa. Ei niistä kukaan maksa aikuisenakaan, ja silti ne on tehtävä.

Meillä lapset saa rahaa, jos tarvitsevat, koska vanhempien kuuluu huolehtia omista lapsistaan.

Ei siis viikkorahaa, eikä makseta normi kotitöistä.

Itse oman lapsuudenkokemukseni perusteella alan olla viikkorahojen kannalla. meillä siis ei ollut tuollaista viikkoarahasysteemiä, mutta sitten vanhempien harkinnan mukaan saatiin rahaa kun johonkin tarvittiin. Uskon että olisi ollut helpompi jo varhain ymmärtää rahanarvo jos olisi ollut viikkoaraha mistä sitten voisi kukin kohdallaan meittiä tuhlaanko tämän nyt lauantain kunniaksi heti vai säästänkö ja ostankin muutaman viikonpäästä sitten jotain isompaa.

mun ei koskaan tarvinnut tehdä kotona kotitöitä mutta osasin silti tehdä kotihommat muuttaessani pois kotoa ja olen aina ollut siisti ihminen jonka koti on moitteettomassa kunnossa. Ei se, että kotona ei tarvitse tehdä mitään, tarkoita että ihmisestä tulee sotkuinen ja avuton ääliö joka ei osaa edes pestä vessaa.
Hyvin monet mun kaverini asuvat hirveissä sikoläteissä vaikka kotona on opetettu siiteyttä pienestä asti.
persoonallisuuskysymys se taitaa eniten olla, jotkut ihmiset vaan ovat sottaisia.

[QUOTE="eräs";22349535 begin_of_the_skype_highlighting**************22349535******end_of_the_skype_highlighting]Olin kavereiden kanssa viettämässä vapaa-aikaa. Keskusteltiin lapseista. Mainitsin, että olen onnellinen kun lapset silloin tällöin auttavat kotona, siivoavat omat huoneet, täyttävät ja tyhjentävät tiskikoneen, imuroivat ja vievät roskat.

Yksi kavereistä rupesi "raivoamaan", kun käytän lapsityövoiman ja uhkaili lsilmoituksella. Lapsen täytyy olla lapsi. Kaikki kotityöt kuuluu vanhemmille.

Muut kaverit oli samaa mieltä kanssani, että lasten täytyy auttaa kotona. Raivoava kaveri uhkaili heidät myös lsilmoituksella ja lähti pois.

Mitäs mieltä te olette? Saako lapsi auttaa kotityössä?[/QUOTE]

Siellä on taas jollain puuttunut muutama inkkari kanootista, siis tuolta raivoajalta. Kyllä ne varmaan naurais sossussakin siellä langan toisessa päässä jos tuollaisesta tekis ilmotuksen! Kyllähän meilläkin 5-vuotias kerää ahkeruuskolikoita ja auttaa kyllä ilman rahaakin koska olen opettanut että tämä on yhteinen koti ja että täällä on viihtyisää, jokainen tekee jotain. Mutta eniten minä täällä kyllä teen kotitöitä, ei 5-vuotias mikään orja ole tietenkään. Mutta kun hän on innokas niin mikäs siinä. Hän saa välillä postiavaimen ja käy hakemassa innoissaan postit, vie joskus roskia ja tyhjentää tiskikonetta kanssani. Hän on ns. lusikka-haarukka-veitsivastaava, terävät puukot minä laitan seinämagneettiin joten niihin hän ei koske. Silloin tällöin hän saa pikkuaskareistaan ahkeruuskolikoita eli 10cent-2e mitä nyt sattuu taskussa olemaan ja lisäksi hän saa iltaisin hyvänkäytöksen kolikon omaan purkkiinsa johon säästää rahaa.
Ei lasta saa tietenkään pitää aikuisena, hänen päätehtävänsä on leikki ja kehittyminen omassa tahdissaan. Mutta ei hätä tule aliarvostaakaan, miksi tukahduttaa luontainen osallistumisen halu?
Ja kysymykseen, saako 11-vuotias auttaa kotitöissä; saa ja pitääkin tuossa iässä jo ilmanmuuta osallistua kodintöihin! Minun lapseni on puolta pienempi ja osallistuu hieman! Tuossa iässä aletaan jo saamaan kokemuksia sitten omaan elämään, eli jos tuossa iässä ei tee mitään niin luultavasti sieltä kasvaa sitten taas uusavuton sohvaperuna.

[QUOTE="vieras";22351302]mun ei koskaan tarvinnut tehdä kotona kotitöitä mutta osasin silti tehdä kotihommat muuttaessani pois kotoa ja olen aina ollut siisti ihminen jonka koti on moitteettomassa kunnossa. Ei se, että kotona ei tarvitse tehdä mitään, tarkoita että ihmisestä tulee sotkuinen ja avuton ääliö joka ei osaa edes pestä vessaa.
Hyvin monet mun kaverini asuvat hirveissä sikoläteissä vaikka kotona on opetettu siiteyttä pienestä asti.
persoonallisuuskysymys se taitaa eniten olla, jotkut ihmiset vaan ovat sottaisia.[/QUOTE]

Tietenkin persoona ratkaisee mutta kyllä se valitettavasti lisää riskiä uusavuttomuuteen jos ei kotoa saa mitään mallia ja kokemuksia.

Yhteistyössä