[QUOTE="eräs";22349535 begin_of_the_skype_highlighting**************22349535******end_of_the_skype_highlighting]Olin kavereiden kanssa viettämässä vapaa-aikaa. Keskusteltiin lapseista. Mainitsin, että olen onnellinen kun lapset silloin tällöin auttavat kotona, siivoavat omat huoneet, täyttävät ja tyhjentävät tiskikoneen, imuroivat ja vievät roskat.
Yksi kavereistä rupesi "raivoamaan", kun käytän lapsityövoiman ja uhkaili lsilmoituksella. Lapsen täytyy olla lapsi. Kaikki kotityöt kuuluu vanhemmille.
Muut kaverit oli samaa mieltä kanssani, että lasten täytyy auttaa kotona. Raivoava kaveri uhkaili heidät myös lsilmoituksella ja lähti pois.
Mitäs mieltä te olette? Saako lapsi auttaa kotityössä?[/QUOTE]
Siellä on taas jollain puuttunut muutama inkkari kanootista, siis tuolta raivoajalta. Kyllä ne varmaan naurais sossussakin siellä langan toisessa päässä jos tuollaisesta tekis ilmotuksen! Kyllähän meilläkin 5-vuotias kerää ahkeruuskolikoita ja auttaa kyllä ilman rahaakin koska olen opettanut että tämä on yhteinen koti ja että täällä on viihtyisää, jokainen tekee jotain. Mutta eniten minä täällä kyllä teen kotitöitä, ei 5-vuotias mikään orja ole tietenkään. Mutta kun hän on innokas niin mikäs siinä. Hän saa välillä postiavaimen ja käy hakemassa innoissaan postit, vie joskus roskia ja tyhjentää tiskikonetta kanssani. Hän on ns. lusikka-haarukka-veitsivastaava, terävät puukot minä laitan seinämagneettiin joten niihin hän ei koske. Silloin tällöin hän saa pikkuaskareistaan ahkeruuskolikoita eli 10cent-2e mitä nyt sattuu taskussa olemaan ja lisäksi hän saa iltaisin hyvänkäytöksen kolikon omaan purkkiinsa johon säästää rahaa.
Ei lasta saa tietenkään pitää aikuisena, hänen päätehtävänsä on leikki ja kehittyminen omassa tahdissaan. Mutta ei hätä tule aliarvostaakaan, miksi tukahduttaa luontainen osallistumisen halu?
Ja kysymykseen, saako 11-vuotias auttaa kotitöissä; saa ja pitääkin tuossa iässä jo ilmanmuuta osallistua kodintöihin! Minun lapseni on puolta pienempi ja osallistuu hieman! Tuossa iässä aletaan jo saamaan kokemuksia sitten omaan elämään, eli jos tuossa iässä ei tee mitään niin luultavasti sieltä kasvaa sitten taas uusavuton sohvaperuna.