Mitä mieltä olette seuraavasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvattajan haasteet..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvattajan haasteet..

Vieras
..eli hieman kasvatusasiaa.
Pohjustukseksi tälle sen verran,että kyseessä 6v eskaripoika,jonka kanssa ollut kesästä saakka melkos hankalaa. Käyttäytymisasioista on tahkottu lähes päivittäin. Päiväkodissa ja muutenkin kodin ulkopuolella käyttäytyy hyvin,muta kotona aina yhtä kiukuttelua ja uhmailua.
No,syysloma perheellämme alkoi tänään ja tarkoitus oli lähteä viemään lapset erääseen kivaan sisäleikkipaikkaan,ei oltu puhuttu asiasta etukäteen.
6-v poika sitten aloittamaan aamun heti kiukuttelulla niinkin älyttömällä kuin "Mulla on kylmä!" No,menepä laittamaan vaatetta päälle... Poika eikun jatkaa karmeallla äänenpainolla kylmän hokemista ja kun lakkasimme siihen kommentoimasta kolmannen kerran jälkeen, hän alkaa huutamaan että"vastatkaa!!!" yms
No,siinä vaiheessa sitten kerroimme että tarkoitus olis mennä viihtymään tänään,mutta sinnehän ei sitten kiukuttelijat mukaan lähde.. Seurasi taas huutoa "nyt mä olen kiltist!!!!i"-tyyliin.
Hetkeksi hän sitten rauhoittuikin,kunnes tuli seuraava matsi teestä,jota hän halusi ja jonka nenän eteen saaminen kesti ilmeisesti mielestään liian kauan.
Lopputulos oli se,että muu perhe (3lasta ja mies) lähtivät ja 6v poika jäi kotiarestiin ja minä häntä vahtimaan.
Kysyisin siis oliko mielestänne oikein vai kohtuuttoman tiukkaa. Sen verran vielä että käymme kyseisessä paikassa hyvin harvoin,kerran vuodessa suunnilleen,joten ei ole ihan joka viikkoista herkkua se.

Mun mielestä teitte ihan oikein, jos kerran on sanottu että kiukuttelijat ei lähde, niin siitä on sitten kanssa pidettävä kiinni. Rajojaanhan se testaa.

Toisaalta, sitten kun jossain vaiheessa tulee sitä hyvää käytöstä, niin voisiko jompikumpi teistä vanhemmista tehdä jotain kivaa tuon 6-v kanssa ihan kahdestaan?

ollaan isoja, mutta ei kuitenkaan olla. Olisin ottanut 6-vuotiaan mukaan. Olen ehkä ns."lepsu" äiti, mutta ymmärrystä löytyy ja pitkääkin pinnaa 6-vuotiaan kiukuttelulle. Meillä samanlaista käytöstä vuosi sitten.

Ei ole kohtuutonta,kunhan poika ymmärtää,että syy hänen kotiinjäämiselleen on nimenomaan se kiukuttelu.Mitä tapahtui kun jäitte kotiin?Onko poika puhunut asiasta tai sinä hänelle?Meillä nimittäin oli joku aika sitten myös pojalla (5v) samanlaista käytöstä ja siitä päästiin yli toistuvalla puhumisella ja jauhamisella.Hoin ja hoin pojalle esimerkein ja muuten,että miten pitää käyttäytyä ja puhua toisille.Kysyin,miksi hän mielestään käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja annoin hänen itse kertoa.

Mä en ois jättänyt kotiin. Koska käyttäytyi ehkä noin siksi, että odotti päivän ohjelmaa ja oli niin täpinöissään, että purkautui kiukuttelulla. Olisin antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ei sen kummempaa kuin kitinää. Olisin sanonut, että puepas reippaasti ja syö aamupala niin lähdetään, tiiän, että odotat kovasti, ei kestä enää kauaa...

Mä en ois jättänyt kotiin. Koska käyttäytyi ehkä noin siksi, että odotti päivän ohjelmaa ja oli niin täpinöissään, että purkautui kiukuttelulla. Olisin antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ei sen kummempaa kuin kitinää. Olisin sanonut, että puepas reippaasti ja syö aamupala niin lähdetään, tiiän, että odotat kovasti, ei kestä enää kauaa...

ei voinut johtua siitä,kun ei ekan raivoamisen aikana tiennyt edes koko asiasta. Eikä kyllä ollut pelkkää kitinääkään vaan suoraa karjumista ja raivoamista.

no, mielestäni olisi ehkä ollut ihan hyvä auttaa sille pojalle vaatteet päälle. Poika ehkä reagoi siihenKIN nyt että on syysloma ja pitää purkaa vähän vanhemmille kaikkea kun on ollut eskarissa.

Aika tiukkaa siis mun mielestä. Tiedän samanlaisen tapauksen, kyseessä tosin tyttö joka kiukkuaa koko ajan, kans 6v ja vanhemmat ei jaksa. Sivustakatsojana tosin ajattelen, että tyttö on luonteeltaan sellainen joka tarvii tooosi paljon huomiota ja on yliherkkäkin kaikelle muutokselle yms, vaikeaa se on, mutta en tiedä onko kuritus oikea keino vai pahastuttaako lasta vain entisestään.

[QUOTE="vieras";22233641]Ei ole kohtuutonta,kunhan poika ymmärtää,että syy hänen kotiinjäämiselleen on nimenomaan se kiukuttelu.Mitä tapahtui kun jäitte kotiin?Onko poika puhunut asiasta tai sinä hänelle?Meillä nimittäin oli joku aika sitten myös pojalla (5v) samanlaista käytöstä ja siitä päästiin yli toistuvalla puhumisella ja jauhamisella.Hoin ja hoin pojalle esimerkein ja muuten,että miten pitää käyttäytyä ja puhua toisille.Kysyin,miksi hän mielestään käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja annoin hänen itse kertoa.[/QUOTE]

Olemme myös jauhaneet jauhamisesta päästyämme tästä ja rauhoittuneena kyllä myöntää itse käyttäytyvänsä rumasti ja tietää sen olevan väärin...mutta kun mikään ei muutu silti...

[QUOTE="Minä vain";22233637]ollaan isoja, mutta ei kuitenkaan olla. Olisin ottanut 6-vuotiaan mukaan. Olen ehkä ns."lepsu" äiti, mutta ymmärrystä löytyy ja pitkääkin pinnaa 6-vuotiaan kiukuttelulle. Meillä samanlaista käytöstä vuosi sitten.[/QUOTE]

ymmärrän kyllä että vaikeaa on,mutta mun mielestä rumaa käytöstä ei kuulu palkita siltikään.

[QUOTE="hmmh";22233759]no, mielestäni olisi ehkä ollut ihan hyvä auttaa sille pojalle vaatteet päälle. Poika ehkä reagoi siihenKIN nyt että on syysloma ja pitää purkaa vähän vanhemmille kaikkea kun on ollut eskarissa.

Aika tiukkaa siis mun mielestä. Tiedän samanlaisen tapauksen, kyseessä tosin tyttö joka kiukkuaa koko ajan, kans 6v ja vanhemmat ei jaksa. Sivustakatsojana tosin ajattelen, että tyttö on luonteeltaan sellainen joka tarvii tooosi paljon huomiota ja on yliherkkäkin kaikelle muutokselle yms, vaikeaa se on, mutta en tiedä onko kuritus oikea keino vai pahastuttaako lasta vain entisestään.[/QUOTE]
en mä nyt tiedä voiko tässä kurituksesta puhua,,enemmänkin ajttelen että seuraus rumasta käytöksestä jäädä paitsi jostain kivasta johon oli mahdollisuus jos olis lopettanut se kiukuttelunsa.

[QUOTE="vieras";22233634]Mun mielestä teitte ihan oikein, jos kerran on sanottu että kiukuttelijat ei lähde, niin siitä on sitten kanssa pidettävä kiinni. Rajojaanhan se testaa.

Toisaalta, sitten kun jossain vaiheessa tulee sitä hyvää käytöstä, niin voisiko jompikumpi teistä vanhemmista tehdä jotain kivaa tuon 6-v kanssa ihan kahdestaan?[/QUOTE]

Joo,sillai toimitaankin,että kun on kivasti saa paljon kehuja ja välillä myös jotain kivaa ekstraa. :)

Olemme myös jauhaneet jauhamisesta päästyämme tästä ja rauhoittuneena kyllä myöntää itse käyttäytyvänsä rumasti ja tietää sen olevan väärin...mutta kun mikään ei muutu silti...

Kokeilkaa niin,että kun pojasta alkaa tuntua,että nyt tulee kiukku niin hän meneekin vaikka omaan huoneeseen ja saa siellä huutaa harmituksensa pois.Tämä auttoi meillä.Sovittiin pojan kanssa,että kun alkaa näyttää,että hänellä hermo menee niin joko me vanhemmat annamme hänelle merkin tai hän itse menee omaan huoneeseensa ja pärisee kiukkunsa siellä pois ja tulee sitten sanomaan rauhoittuneena mikä harmittaa.

Ihan aluksi: Mulla on vielä paljon pienempi lapsi, eikä kokemusta tuon ikäisistä, joten en ole välttämättä paras kommentoimaan. Kommentoin silti.

Voisi olla, että jos lapsi käyttäytyy hyvin kaikkialla muualla paitsi kotona, hän kokee jotain stressiä, joka sitten purkautuu kiukuttelemiselle kotona? Ei uskalla näyttää negatiivisia tunteitaan muualla, joten ne kaikki purkautuvat kotona omille turvallisille vanhemmille. Minä yrittäisin varmaan ottaa selville, mitä lapsi kokee. Ja olisiko mahdollista jotenkin rauhoittaa lapsen elämää.

Onko lapsella jotain ongelmaa eskarissa? Tai voi olla, että eskari on ihan mieluistakin, eikä siellä ole mitään ongelmia, mutta siellä käyminen on muuten vaan raskasta. Esim. ihan jo suuri lapsiryhmä ja melu voi stressata ja se ilmetä vasta kotona.

[QUOTE="vieras";22233824]Kokeilkaa niin,että kun pojasta alkaa tuntua,että nyt tulee kiukku niin hän meneekin vaikka omaan huoneeseen ja saa siellä huutaa harmituksensa pois.Tämä auttoi meillä.Sovittiin pojan kanssa,että kun alkaa näyttää,että hänellä hermo menee niin joko me vanhemmat annamme hänelle merkin tai hän itse menee omaan huoneeseensa ja pärisee kiukkunsa siellä pois ja tulee sitten sanomaan rauhoittuneena mikä harmittaa.[/QUOTE]

tällaisestakin on sovittu,mutta ei tilanteen päällä ollessa pystykään toimia niin. Ehkäpä se vielä tulee onnistumaan kun asiasta jatketaan jauhantaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pienemmän äiti;22233842:
Ihan aluksi: Mulla on vielä paljon pienempi lapsi, eikä kokemusta tuon ikäisistä, joten en ole välttämättä paras kommentoimaan. Kommentoin silti.

Voisi olla, että jos lapsi käyttäytyy hyvin kaikkialla muualla paitsi kotona, hän kokee jotain stressiä, joka sitten purkautuu kiukuttelemiselle kotona? Ei uskalla näyttää negatiivisia tunteitaan muualla, joten ne kaikki purkautuvat kotona omille turvallisille vanhemmille. Minä yrittäisin varmaan ottaa selville, mitä lapsi kokee. Ja olisiko mahdollista jotenkin rauhoittaa lapsen elämää.

Onko lapsella jotain ongelmaa eskarissa? Tai voi olla, että eskari on ihan mieluistakin, eikä siellä ole mitään ongelmia, mutta siellä käyminen on muuten vaan raskasta. Esim. ihan jo suuri lapsiryhmä ja melu voi stressata ja se ilmetä vasta kotona.
Eskarissa sujuu kyllä kaikkien meilestä hyvin,mutta tottahan se suuri ryhmä ja melu voi aihettaa stressiä sekä väsymystä. Ymmärrän myös hyvin tämän ikäisen kiukunpuuskat,niitä varmasti tulee ja kuuluukin tulla,mutta nyt pointtini lähinnä oli se,olimmeko liian tiukkoja vaiko toimimmeko oikein,kun siitä rumasta käytöksestä seurasi mukavasta asiasta poisjääminen...

Eskarissa sujuu kyllä kaikkien meilestä hyvin,mutta tottahan se suuri ryhmä ja melu voi aihettaa stressiä sekä väsymystä. Ymmärrän myös hyvin tämän ikäisen kiukunpuuskat,niitä varmasti tulee ja kuuluukin tulla,mutta nyt pointtini lähinnä oli se,olimmeko liian tiukkoja vaiko toimimmeko oikein,kun siitä rumasta käytöksestä seurasi mukavasta asiasta poisjääminen...

Ette olleet mielestäni ollenkaan liian tiukkoja.

Ihmettelen kyllä sitä, että lapsi ei pystynyt lopettamaan kiukutteluaan vaikka tiedossa olisi ollut mukava päivä. Erittäin iso stressi päivähoidossa? Kannattaa yrittää jutella pojan kanssa mahdollisimman paljon siitä, mitä hoidossa tapahtuu. Olen kuullut väsyneistä hoitajista, jotka eivät ymmärrä eivätkä siedä minkäänlaista vastustelua ja pitävät liian tiukassa kurissa esim.

Yhteistyössä