mitä mieltä olette tällaisesta koiranomistajasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivittelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivittelijä

Vieras
Mitä mieltä tällaisesta koiranomistajasta?

Olen nyt tässä muutaman vuoden seurannut yhden kaverin edesottamuksia koiriin liittyen fb:ssa. Aluksi kun tapasimme, kaverilla oli yksi koira, aika pientä rotua. Seuraavaksi edellisen koiran ollessa n. 2v vanha, hän otti sille seuraksi keskikokoisen seurakoiran. Meni muutama kuukausi, ja tämä kaveri antoi sen ensimmäisen koiran pois, ei kuulemma saanut sitä enää pidettyä kurissa. Ennen toisen koiran tuloa tällaisia ongelmia ei kyllä ollut alkuunkaan.

No, meni vuosi, ja kaveri otti toisen koiran, aika ison palveluskoiran. Taas parin kuukauden kuluttua antoi sen edellisen koiran pois, en tiedä sen tarkempaa syytä. Koira oli ihan normaali, ei käytöshäiriöitä eikä sairauksia tms. Uuden koiran kanssa alkoi harrastamaan ilmeisesti aika aktiivisesti palveluskoiralle sopivia lajeja. Tästä vajaa vuosi eteenpäin kaveri otti taas uuden koiran, tällä kertaa paimenkoiran, ja kas kummaa, parin kuukauden päästä antoi sen palveluskoiran pois. Nyt harrastaa sitten sen uuden koiran kanssa samoja lajeja, ja kysyttäessä miksi luopui edellisestä, kommentoi vaan ympäripyöreästi että "joskus se elämä vaan heittelee". Teki kyllä mieli sanoa että ei tunnu olevan vaan joskus toi sama tilanne, mutta en sitten jaksanut alkaa moralisoimaan.

Kyllä mä joissain tapauksissa ymmärrän että luovutaan koirasta ja otetaan jo melko pian uusi tilalle, mutta vaan jos kyse on oikeasti jostain luonnehäiriöstä tms. Mutta että noin monta kertaa peräkkäin, en tajua, en alkuunkaan.

Ei varmaan välitä koirista tippaakaan. Sitä on myös mun porukoilla ilmassa. Tuli vuos sitten nöffipentu, ne oli jo hävittämässä kääpiövillakoiraa ja kissaa. Mut mun mielestä pitäis hävittää se, joka on viimeisimpänä tullut, koska muut on ollut pidempään.

Jos mä otan 3lemmikin lisäksi vielä lisää, niin yksikään ei lähe.

Ei varmaan välitä koirista tippaakaan. Sitä on myös mun porukoilla ilmassa. Tuli vuos sitten nöffipentu, ne oli jo hävittämässä kääpiövillakoiraa ja kissaa. Mut mun mielestä pitäis hävittää se, joka on viimeisimpänä tullut, koska muut on ollut pidempään.

Jos mä otan 3lemmikin lisäksi vielä lisää, niin yksikään ei lähe.

Näin mäkin ajattelisin, että jos ottaa uuden elukan ja se ei tule toimeen sen vanhan kanssa, niin silloin se uusi kuuluis palauttaa kasvattajalleen, eikä suinkaan luovuta siitä vanhemmasta eläimestä.

Ei tuollaiselle sais eläintä antaa ollenkaan :(. Lemmikki otetaan sen lemmikin eliniäksi, ellei sen poisantamiseen/lopettamiseen ole jotain oikeasti pätevää syytä. Millä sitä lapsillekaan perustelisi? "Joo, annetaan nyt toi Musti pois kun meil on nyt toi Mirri ja se on paljon kivampi."

Vastuutonta ja ihan käsittämätöntä. Eläimiä kohdellaan esineinä, niitä keräillään ja kun vanhat ei jostakin syystä miellytä ne laitetaan pois, kun halutaan ottaa uusia. Tällaisia ihmisiä on. Entinen naapurini kasvatti koiria ja harrasti koiranäyttelyitä, hänellä tosiaan koirat vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Jos joku yksilö ei pärjännyt näyttelyissä se myytiin ja tilalle ostettiin uusia. Vain sellaiset pidettiin jotka pärjäsivät eikä niitäkään pidetty vanhoiksi asti, kun tulivat tarpeeksi vanhoiksi eikä niistä ollut enää pentujen teettämiseen, ne myytiin siksi että eivät muka sopeutuneet kaupunkiolosuhteisiin. Tai milloin mistäkin "syystä". Paitsi sitä oikeaa syytä ei sanottu, ei ainakaan mulle kun kysyin.

Ihan vaan sillä kysyn kun mun mielestä toi on jotenkin tosi käsittämätöntä miten joku pystyy tuollaiseen. Vaikka meidänkin koira on välillä ärsyttävä, eikä sen kanssa oikein voi edes mitään harrastaa perus kouluttamisen lisäksi, ja välillä sanon vitsillä että voisin vaihtaa sen jonkun kaverin koiraan, en mä silti voisi ikinä luopua siitä ilman kunnon syytä.En vaikka meille tulis sata kertaa "parempi" koira ja tämä ja se uusi eivät tulis toimeen.

Ilman samanlaista käytöstä, meillä ei olis nyt tuota meidän viidettä perheenjäsentä <3 tuli meille koska edellinen omistaja olis piikille vienyt kun otti toisen koiran. Eikä tuossa ole mitään vikaa, päin vastoin!
En silti tosiaankaan ymmärrä enkä hyväksy sellasta pelleilyä.

Tiedän kanssa samanlaisen tapauksen, vuoden sisällä hävitettiin 3 vanhaa koiraa ja tilalle otettiin 2 uutta. Plus kaikki pienet jyrsijät joita tulee ja menee. Ainoa tilanne minkä voisin ymmärtää on se että koira otetaan työkoiraksi ja jos koira ei tehtävään sovellu annetaan pois ja otetaan uusi. Mutta silloinkin palautus kasvattajalle tai kasvattajan kautta.

[QUOTE="vieras";25159631]Vastuutonta ja ihan käsittämätöntä. Eläimiä kohdellaan esineinä, niitä keräillään ja kun vanhat ei jostakin syystä miellytä ne laitetaan pois, kun halutaan ottaa uusia. Tällaisia ihmisiä on. Entinen naapurini kasvatti koiria ja harrasti koiranäyttelyitä, hänellä tosiaan koirat vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Jos joku yksilö ei pärjännyt näyttelyissä se myytiin ja tilalle ostettiin uusia. Vain sellaiset pidettiin jotka pärjäsivät eikä niitäkään pidetty vanhoiksi asti, kun tulivat tarpeeksi vanhoiksi eikä niistä ollut enää pentujen teettämiseen, ne myytiin siksi että eivät muka sopeutuneet kaupunkiolosuhteisiin. Tai milloin mistäkin "syystä". Paitsi sitä oikeaa syytä ei sanottu, ei ainakaan mulle kun kysyin.[/QUOTE]

Ammatikseen kasvattavalta kyllä tavallaan ymmärrän tuon menettelyn, aina ei kuitenkaan voi niistä pennuista tietää onko se pentu juuri jalostukseen sopiva jonka päättää jostain pentueesta itselleen jättää. Silloin on ehkä parempi että se myydään johonkin perheeseen ihan kotikoiraksi. Kasvattajat eivät kuitenkaan käytä jokaista narttua jalostukseen, vaan vain niitä joilla on jotain annettavaa kasvattamalleen rodulle, eikä kukaan kuitenkaan voi loputtomasti niitä koiria kotiinsa ottaa. Tarkoitan siis sitä että kuitenkin ammatti-kasvattajalla on oltava tietty määrä ainakin niitä narttuja jotta saisi edes jotain tuloja niistä kasvattamistaan koirista. Tosin tiedän minä sellaisiakin kasvattajia, joilla on 15-jopa 30 koiraa kotonaan, niin hyviä kuin huonoja jalostuksen kannalta, ja sitten käytetään niitä kaikkia pennuttamiseen riippumatta siitä onko ne edes rotumääritelmän mukaisia. Musta se vasta on väärin, paljon enemmän kuin se että tekee tilaa paremmalle yksilölle jos kotiin jätetty pentu ei kasvakaan odotusten mukaisiksi.

Mutta ihan tavalliselta ei-kasvattaja koiranomistajalta en tuollaista ymmärrä.

Tarvitseeko sun ap oikeasti kysyä, mitä mieltä porukka tuosta on? Kyllähän sen tyhmempikin tietää, että tuo toiminta on perseestä.

Olemalla hiljaa annat oman hyväksyntäsi kaverisi teoille. Miksi et sano suoraan, ettei tuollainen toiminta ole oikein? Tuskin lopettaa tuota niin kauan kuin te lähellä olevat ette paheksu.

[QUOTE="mä";25159714]Tarvitseeko sun ap oikeasti kysyä, mitä mieltä porukka tuosta on? Kyllähän sen tyhmempikin tietää, että tuo toiminta on perseestä.

Olemalla hiljaa annat oman hyväksyntäsi kaverisi teoille. Miksi et sano suoraan, ettei tuollainen toiminta ole oikein? Tuskin lopettaa tuota niin kauan kuin te lähellä olevat ette paheksu.[/QUOTE]

M en ole hänelle kovin läheinen, lähinnä fb:n kautta jutellaan uutaman kuukauden välein juurikin noista koirista. En siis koe että olisin oikea henkilö tuosta sanomaan, olen nynny, tiedän. Ehkä pitäs ottaa itteäni niskasta ja sanoa mitä mieltä oon tuollaisesta, varsinkin kun sillä ei oikeastaan ole mulle väliä vaikka suuttuis ja katkois välit.

Alkuperäinen kirjoittaja päivittelijä;25159791:
M en ole hänelle kovin läheinen, lähinnä fb:n kautta jutellaan uutaman kuukauden välein juurikin noista koirista. En siis koe että olisin oikea henkilö tuosta sanomaan, olen nynny, tiedän. Ehkä pitäs ottaa itteäni niskasta ja sanoa mitä mieltä oon tuollaisesta, varsinkin kun sillä ei oikeastaan ole mulle väliä vaikka suuttuis ja katkois välit.

Mutta joku elävä olento voi välttyä joutumasta kiertolaiseksi, jos uskallat avata suusi. Voithan myös laittaa statuksen, jossa päivittelet hirveää määrää Apulan ilmoituksia, joista paistaa läpi se vastuuttomuus, kun koira annetaan pois uuden tullessa taloon. Tai jotain tuon tyylistä.

[QUOTE="mä";25159849]Mutta joku elävä olento voi välttyä joutumasta kiertolaiseksi, jos uskallat avata suusi. Voithan myös laittaa statuksen, jossa päivittelet hirveää määrää Apulan ilmoituksia, joista paistaa läpi se vastuuttomuus, kun koira annetaan pois uuden tullessa taloon. Tai jotain tuon tyylistä.[/QUOTE]

Hyvä idea, ehkä teen ensin näin, ja myöhemmin sanon hänelle asiasta ihan suoraan jos tarve vaatii.

Yhteistyössä