Mitä mieltä olette tällaisesta vanhempien toiminnansta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rehellinen mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rehellinen mielipide

Vieras
18-vuotias tyttö tulee kotia lauantai-iltana pienessä hiprakassa ja mukanaan neljä siideriä.
Kotona alkaa isäpuolen järkyttävä huuto ja haukkuminen siitä miten tyhmä tyttö on ja kuinka kaikki häpeää sitä, eikä tytöstä koskaan tule kunnon ihmistä.
Äiti kannustaa isäpuolta huutamalla,että jos alkoholi maistuu niin ei ole asiaa enää mihinkään viikonloppuisin ja on aika muutta kotoa pois.

4 siideriä takavarioidaan. Käsilaukku tyhjennetään ja huone pengotaan.

Tytöllä ei ole asiaa seuraavalla viikolla mennä kavereiden luokse ja netti katkaistaan ja puhelin otetaan viideksi päivää pois.

Äiti täysin absolutisti ja isäpuoli juo joka ilta pari kaljaa,mutta ei käy ravintoloissa.

Mitä mieltä siis olette tällaisesta toiminnasta? Onko ok vaiko mennääkö liian pitkälle?

Ymmärtäisin aikuisten käyttäytymisen, jos kyseessä olisi esiteini, 12-14v likka. Mutt 18v kohdalla en ymmärrä.
Tosiaan, olisi aikaa muuttaa pois, ihan sen 18v mielenterveyden takia.

Teisän,että tyttö etsii asuntoa,mutta omien sanojen mukaan on vaikea löytää koska on vielä vuoden ainakin opiskelija eikä ole tuloja.
Kesätöitäkään ei yrityksistä ja hakemuksista huolimatta saanut

Tossa on muutamia asioita, joita en tajua. Ensinnäkin: isäpuolihan juo joka ilta pari kaljaa, todella huono esimerkki. Toisekseen, ei lapselle saa ikinä sanoa, että vanhemmat häpeää sitä ja ettei siitä ikinä tule mitään.
Kolmanneksi, lapsi on täysi-ikäinen.

Todellakin, aika muuttaa pois.

MUn yhden kaverin äiti toimi samalla lailla, kun tyttö oli just täyttänyt 18. Mutta hän "normalisoitui" ajan kanssa, tytön 20 vietimmekin jo isommalla porukalla tytöllä ja äiti katseli vierestä...

Asiasta olen keskustellut tytön kanssa ja paljastui,että isäpuoli on haukkunut aikaisemminkin tyttöä vaikka miksi kun tyttö on pitänyt oman päänsä.
Äitin ja isäpuolen välille syntyy paljon riitoja tämän asian takia,mutta äiti on sitä mieltä,että tytön pitäisi olla kiltimmin eikä sanoa vastaan.

Tossa on muutamia asioita, joita en tajua. Ensinnäkin: isäpuolihan juo joka ilta pari kaljaa, todella huono esimerkki. Toisekseen, ei lapselle saa ikinä sanoa, että vanhemmat häpeää sitä ja ettei siitä ikinä tule mitään.

Jos nuori ei saa silloin tällöin juhlia turvallisessa ystäväpiirissä ja rehellisesti tuoda muutaman siiderin jopa kotiin niin mitä tapahtuisi jos nuori salailisi elämänsä?
Nuoren kanssa pitäisi avoimesti ja kannustavasti puhua asioista ei huutaa ja mellastaa. Jos olisin itse samanlaisessa tilanteessa, en kertoisi vanhemmilleni elämästäni enää mitään.

[QUOTE="123";28631187]Jos nuori ei saa silloin tällöin juhlia turvallisessa ystäväpiirissä ja rehellisesti tuoda muutaman siiderin jopa kotiin niin mitä tapahtuisi jos nuori salailisi elämänsä?
Nuoren kanssa pitäisi avoimesti ja kannustavasti puhua asioista ei huutaa ja mellastaa. Jos olisin itse samanlaisessa tilanteessa, en kertoisi vanhemmilleni elämästäni enää mitään.[/QUOTE]

Neljä siideriä on aika paljon, jos on jo pohjia alla.

Jokaisella perheellä on oikeus kieltää alkoholi ja humalatila kotonaan, mutta jos isäpuolikin saa ottaa, niin voiko silloin kieltää täysi-ikäiseltä lapselta... muutenkin käytös lasta kohtaan on loukkaavaa.

[QUOTE="...";28631215]Fiksummin olisi asiasta pitänyt puhua, mutta olisin kyllä itsekin takavarikoinut siiderit. 18-vuotias on kuitenkin ihan lapsi vielä.[/QUOTE]

18v saa ihan laillisesti hallussapitää ja käyttää kevyitä alkoholijuomia. Jos et sattunut tietämään.

Jokaisella perheellä on oikeus kieltää alkoholi ja humalatila kotonaan, mutta jos isäpuolikin saa ottaa, niin voiko silloin kieltää täysi-ikäiseltä lapselta... muutenkin käytös lasta kohtaan on loukkaavaa.

Nimenomaan. Mä en todellakaan pitäisi hyvänä jos lapsi tulis humalassa kotiin, mutta jos antaisin tollasta esimerkkiä, menisin ensin kattomaan peiliin, että mimmonen menestyjä sieltä näkyy.

[QUOTE="...";28631225]Neljä siideriä on aika paljon, jos on jo pohjia alla.[/QUOTE]

Ei käynyt ilmi, oliko nuoren tarkoitus juoda ne vielä sinä yönä. Jos oli, asiallinen keskustelu humalajuomisen haitoista olisi ollut paikallaan.

Itselläni ei ole tullut mieleenikään ottaa pojaltaa pois oluita vaikka olen niitä huoneessa nähnyt. Tiedän myös pojan tulleen humalassa kotia.
Minusta tuossa ei ole mitään väärää kun on täysi-ikäinen ja omin rahoin ostanut alkoholinsa. Katson,että minulla ei ole edes oikeutta ottaa niitä pois. Todella tärkeää on se miten nuori käyttäytyy vaikka olisi hiprakassa.

Yhteistyössä