Mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tukirinkiläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tukirinkiläinen

Vieras
Mitä mun pitäis tehdä..

Kaverillani on n. 1,5v lapsi. On lapsenn yksinhuoltaja.
Lapsi on pienen ikänsä aikana ollut kaksi kertaa huostaanotettuna sijaisperheessä.
Nyt on n. 4kk ollut taas äidillään.
Äiti on todella avuton lapsen kanssa.
Ei pysty käymään kaupassa, koska ei saa kannettua lasta (joka kävelee) ja kauppakasseja muutamaa porrasta ylös (asuvat siis kerrostalossa).
Rahatilanne on niin huono, ettei äidillä ole itsellään varaa syödä. Nyt kun tuli rahaa, maksoi sillä edellis kuukauden velkoja pois. Ja taas joutuu lainaamaan, että saa lapselleen ruokaa.
En ole äitiä ja lasta nähnyt nyt muutamaan viikkoon. Hyvin usein ollaan silti yhteydessä.
Äiti tekee aamuisin sitä, että laittaa makuuhuoneen oven kiinni, että saa itse nukkua vielä, kun lapsi leikkii siinä. Käsittääkseni ei edes anna aamupalaa lapselle ennen tätä. Lapsi saattaa herätä aamulla klo 9 ja äiti nukkua klo 12 asti.
Äiti ei jaksa siivota, koska on masennusta. Keskustaan ei aina voi lähteä, koska iskee paniikkikohtaus.
Lapsi nukkuu yhdet päiväunet päivässä, välipalan jälkeen. He eivät voi ennen välipalaa lähteä mihinkään, koska sitten jää päiväunet väliin. Lapsi ei osaa nukkua vaunuissa. Kotona nukuttujen päiväunien jälkeen ei voi enää lähteä, koska kello on niin paljon. Nukkuu päiväunet n. klo 15-18.
Ovat päivät sisällä lapsen kanssa kahdestaan, ellei joku mene heille kylään.

Olen ns. tukiringissä ja nyt mietinkin, että pitäisikö mun ottaa yhteyttä lastensuojeluun tästä? Ei ole mun mielestäni asiat niin kuin pitäisi.

On nyt vähän sekasta tekstiä, mutta alan oikeasti olla huolissani tästä tilanteesta.

Sanoit, ettet ole nähnyt häntä pariin viikkoon. Miten tämä tukirinki toimii? Onko joku muu rinkiläinen nähnyt häntä? Luulisi, että tarvitsisi ihan opastusta vähän kaikkeen. Lapselle olisi parasta pysyvä ratkaisu, eikä tollainen pompottelu.

Mä tekisin uuden lastensuojeluilmoituksen. Sen enempää edes miettimättä.

Ei se ole rangaistus kaverille, vaan lapsen parhaaksi. Onhan se nyt ihan selvää, ettei tuo äiti kykene huolehtimaan lapsestaan :(

Käy toteamassa tilanne paikan päällä. Jos et ole vähään aikaan käyny siellä, sinulla ei ole täyttä faktaa, mitä siellä juuri nyt tapahtuu.
Jos tilanne on huono, otat lastensuojeluun yhteyttä. Heidän velvollisuus on huolehtia asiasta.

Edelliskerran kun lapsi oli sijaisperheessä, äidin lähimmistä kavereista koottiin "ryhmä". Tukiringillä oli palaveri, jossa puhuttiin asioista. Palaverin jälkeen tehtiin päätös, että lapsi pääsee/laitetaan takaisin äidilleen.
Tukirinkiläiset saivat myös tehtävän katsoa äidin ja lapsen perään sekä huolehtia äidin jaksamisesta.
Itse ehdotin, että lapsi voi tulla meille välillä yökyläilemään, jotta äiti saa vapaata. Kertaakaan ei ole meillä ollut, vaikka tätä olen ehdottanut äidille.
Lapsi on kerran kuukaudessa viikonlopun tukiperheessä.
Juuri eilen olin viimeksi puhelimitse yhteydessä äidin kanssa.

Äiti on sanonut, ettei uskalla hakea apua masennukseen eikä paniikkiin, koska pelkää, että lapsi otetaan taas häneltä pois.
Mun mielestä se osottaa hyvää vanhemmuutta, että hakee apua ongelmiinsa, eikä anna niiden pahentua tai jättää hoitamatta.
Tänään olen koittanut heille soittaa, ei vastaa puhelimeen, eli luultavasti äiti nukkuu ja lapsi leikkii.

Olemme erään toisen tukirinkiläisen kanssa puhuneet tästä ja suunnitelmana on ollut tarkkailla tilannetta ja sitten ottaa yhteyttä lastensuojeluun jos aihetta. Nyt on mielestäni tarkkailtu tarpeeksi kauan.
Odotan juuri puhelua tältä toiselta tukiryhmäläiseltä. Kysyn myös mitä mieltä hän on.

Tuo on mun mielestä aika kummallinen ratkaisu: tukirinki.

Asettaa kaverit ikävään välikäteen, ja ikäänkuin päästää sosiaaliviranomaiset vastuusta. Heidän ei tarvitse tarjota tukiperhettä, perhetyöntekijää tai kotiapua kun kaverit hoitavat homman. Toimiessaan hieno juttu, mutta kun homma ei toimi niin ystäväpiiri on todella kurjassa tilanteessa, kun pitää "vasikoida" lastensuojeluun ja kaveri voi ajatella että lapsen huostaanotto on kavereiden syytä :/

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Tuo on mun mielestä aika kummallinen ratkaisu: tukirinki.

Asettaa kaverit ikävään välikäteen, ja ikäänkuin päästää sosiaaliviranomaiset vastuusta. Heidän ei tarvitse tarjota tukiperhettä, perhetyöntekijää tai kotiapua kun kaverit hoitavat homman. Toimiessaan hieno juttu, mutta kun homma ei toimi niin ystäväpiiri on todella kurjassa tilanteessa, kun pitää "vasikoida" lastensuojeluun ja kaveri voi ajatella että lapsen huostaanotto on kavereiden syytä :/

Joo. Ja sosiaalihuollon asiakkaan yksityisyyskin tulee tosi mukavasti turvattua, kun tukirinkiläinen pohtii julkisella palstalla kuinka toimia vastuuasemassaan.

Tuollainen tukirinki ystävistä -järjestely on niin harvinainen, että naisen tilanteen jotenkin tietävät ihmiset tunnistavat suurella varmuudella hänet.

Lapsella on siis tukiperhe. Lisäksi perhetyöstä käyvät välillä auttamassa perhettä.

Tiedän kyseisen perheen lisäksi kaksi muuta perhettä, joissa myös tukirinki.

Tiedot, jotka olen antanut äidistä ja lapsesta ovat todella laajoja. Lapsen ikä on noin, asuinkaupunkia ei mitään ole mainittu. Vain, että lapsi on n. 1,5v. Äiti henkisesti sairas (masennus ja paniikki) ja se, että lapsi ollut kaksi kertaa huostaanotettuna sijaisperheessä.

Yhteistyössä