Mitä mieltä pohjasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen käynyt jollain asuntomessuilla tätä taloa katsomassa, ihanan avara ja tosi kaunis talo on, mutta

negatiivistä onkin sitten juuri se, että talossa on paljon 'oleskelutilaa' ja makuuhuoneita on tähän nähden vähän. Talosta tulee siis varsin kallis.

todella vähän makuuhuoneita neliöihin nähden. Liikaa "turhaa" tilaa!!
Yläkerrasta toinen vessa pois! Kodinhoito huone liian pieni!! Meillä oli edellisessä just tommonen eikä toiminut! Nyt tuleekin sitten oikein kunnon huone, jossa on tilaa käsitellä pyykkejä jne.
Talosta tulee todella kallis tuolla pohjalla, mielestäni aika epäkäytännöllinen, varsinkin jos on lapsia.
Toki avaruutta löytyy siitä iso plussa!!!
Jotain pieniä siirtoja vois varmaan tehdä, et sais toimivammaksi....?!!

Mun mielestä on hyvä, että vanhempien makkarista pääsee suoraan peseytymistiloihin. ;) Sen sijaan yläkerrassa on huonoa se, että parvekkeelle mennään työhuoneen kautta. Alakerran vessa-eteinen-keittiö -rypäs on tosi ahtaan näköinen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:14 piikuli kirjoitti:
Yläkerrasta toinen vessa pois! Kodinhoito huone liian pieni!! Meillä oli edellisessä just tommonen eikä toiminut! Nyt tuleekin sitten oikein kunnon huone, jossa on tilaa käsitellä pyykkejä jne.
Talosta tulee todella kallis tuolla pohjalla, mielestäni aika epäkäytännöllinen, varsinkin jos on lapsia.

Kiitos kommenteista. Millainen olisi hyvä pohja? Oletteko ehkä itse rakentamassa, olisiko vinkata jonkun talofirman pohjaa? Meillä vanhemmat ja kolme lasta..

kannattaa varmasti aloittaa pohdinnat budjetista. Ja listata paperille mitä talolta haluatte, mitä tiloja siinä pitää olla.

Kaikkea saa haluta ja toivoa, mutta sitten miettiä, mitkä ne oman perheen tarpeet sitten ovat.

Sen jälkeen voi vaikka surffata netissä ja etsiä pohjia vaikkapa

Jukka-talot
Vaaja-talot
Oma-talot
Kastelli
Kannus-taloiltakin löytyy edullisempia ja ehkä toimivampia malleja, ja ovat myös valmiita muuttamaan pohjia teidän perheelle paremmin toimiviksi.

meillä on talon rakennus alkamassa, yhden ollaan 8vuotta sitten rakennettu et nyt osaa jo ajatella et mitkä tilat pitää olla isompia mm. kodinhoitohuone.
Ennenkö sovittiin kaupat K-raudan Omatalon kanssa, surffailin myös tuolla Kannustalojen sivuilla ja komeita talojahan noi on, mutta maksavat niiiin paljon, ihan liikaa meille!! meillä on perheessä myös vanhemmat ja kolme lasta.
Meille tulee Omatalon 134 neliöinen talo, missä on 4mh, k, khh, oh, wc, s, phh + ullakko, josta teemme ihan asuttavaksi (lämpöiseksi tilaksi).
Meillä on kustannusarvio VAIN 100 000? talopaketteineen, tontteineen kaikkineen!! Itse teemme melkein kaikki, muurari ja sähkäri on tuttuja (sukulaisia).
Ihan lähdette mielestäni just kuten edelläkin oli et laskette paljoko olette valmiita taloon sijoittamaan? Ihan tiukka budjetti, paperille. Ja siitä sit lähdetään eri taloyhtiöiden sivuille tai esitteitä tutkailemaan ja niistä muutama sopivampi ottaa tarjouksella. Ihan hullua on sit ottaa mielestäni 10 eri paikasta tarjouksia, koska talopakettien sisällöt eroavat niin paljon toisistaan! Siinä ei mene kun pää pyörälle, kaksi-kolme pohjaa eri taloyhtiöiltä tai miksei samaltakin ja pyytää tarjous.
Talon rakentamiseen saa yllättävästi uppoamaan rahaa todella paljon!! Maalaisjärkeä käyttämällä voi pikkuisen nipistellä euron sieltä ja toisen täältä ;)

mielestäni tämä kannustalon pohja on aikasta toimiva, toki aika tavallinen, mutta ulkoapäin aika erikoisen näköinen tämäkin:
http://www.kannustalo.fi/mallistot/aurora/auro_144_ala.htm
Mutta, toki jos haaveilet kaksikerroksisista niin sit selaamaan niitä.

Melkoisen pröystäilevä pohja, eli paljon tilaa oleskeluun yhdessä. Sopii varmaan perheelle, jossa käy paljon vieraita jatkuvasti. Isolle perheelle ei kuitenkaan käy, kun makuuhuoneita oli peräti 3. (Voi työhuoneestakin ehkä tehdä sellaisen).

Henk.koht. olen kyllästynyt tuohon amerikan kermakakkutyyliin. Isoja taloja isoine kuisteineen ym tilpehööreineen. Tällainen talo ei ainakaan sovi kaupunkiin pienelle tontille. paljon tämäntyylisiä taloja tiheässä ei todellakaan ole kaunis näky. Silmä väsyy.
Kaipaan yksinkertaisempaa ja ei noin pröystäilevää.

Ehdottomasti minun suosikkitalojani juuri nuo kannustalon rauhala ja oliko se ainola. Mutta meilläkin iso perhe ja monta lasta joten makkareita aina auttamattomasti liian vähän. Tosin rauhalan työhuoneesta ja ehkä kirajstosta saisi muutettua makkarit.

Suosittelen että otatette yhteyttä arkkitehtiin ja suunnittelette hänen kansaan mieleisenne kokonaisuuden ja sitten kilpailutatte kaikki talotehtaat. Me päädyimme tekemään unelmiemme talon pitkästätavarasta joten nyt saimme juuri sitä mitä haluamme ja tarvitsemme.

Mitä nyt äkkiä kerkesin vilkasta niin eniten pisti silmään että ruokailutila oli tavallaan olohuoneen puolella. Meille se ei kävisi mutta sehän on tietenkin makuasia. kamareissa oli plussaa se että ne oli ihan kohtuullisen kokoisia, meillä on nimittäin yks alle 10 neliön ja ei siitä oikein kunnon makuuhuoneeksi ole. Ja ulkoapäin tosi komea mutta kuten joku tais mainitakin, ei missään tapauksessa sovi keskustaan pienelle tontille. Minusta tämän malliset talot kuuluu luonnon ympäröimäksi.

Plussat:
+ iso keittiö, sinne saa paljon säilytys- ja pöytätilaa
+ iso tila ruokapöydälle (itse kyllä laittaisin jotain ruokailutilan ja olkkarin väliin, ettei ne olisi ihan samaa tilaa)
+ kaksi vessaa ja kaksi suihkua alakerrassa
+ paljon ikkunoita, varsinkin olkkarissa, valoisa talo
+ iso sauna, kulma laude
+ pukuhuoneessa oleva vessa on "oma huoneensa" eli ei pyttyä suihkuhuoneen nurkassa kaikkien katseltavana.
+ itse en pidä käytävän mallisesta khh:sta, mutta tuo näyttää varsin isolta ja onhan sinne saatu mahtumaan aikas paljon kaappitilaa (korkeita kaappeja molemmilla seinillä sekä pöytätilan alle varmaan vetolaatikoita) sekä kuraeteinen (mikä lienee hyvä ratkaisu sellaiselle, jonka mielestä sellainen on tarpeellinen).
+ iso terassi
+ yläkerrassa, lasten makkareiden välinen vessa on varsin kiva idea, mutta onko se oikeasti tarpeellinen? olisiko kuitenkin vaatehuone tai vaatekaapit tarpeellisempia?

Miinukset:
- eteisessä varsin vähän säilytystilaa, minne meinaatte laittaa ison porukan kengät? Voisiko esim. kuistin muuttaa lämpimäksi, jolloin sinnekin saisi pukeutumis- ja säilytystilaa?
- kun kengät joutuu tuomaan sisälle (eikä siis vaikka tuulikaappiin), niin hiekka on myös tuossa eteisessä, josta se kulkeutuu ympäri koko taloa, koska eteisen läpi joutuu kulkemaan aina kun menee huoneesta toiseen tai yläkertaan.
- jos rakennatte yläkerran, niin teille ei jää ollenkaan vaatehuonetta (ellette tietenkin muuta tuota yläkerran pukeutumishuonetta vaatehuoneeksi).
- olohuoneessa varsin vähän yhtenäistä seinätilaa eli sinne on hankala sijoittaa telkkaria ja kirjahyllyjä.
- vähän hassun mallinen tuo khh+suihku+pukuhuone -yhdistelmä. suihkussa tosi vähän tilaa, mutta pukuhuone iso.
- sauna tuolla talon "keskellä" eli sinne ei saa ikkunaa, kuten ei myöskään pesuhuoneeseen.
- jättimäinen yläkerran aula (vai tarvitsetteko "toisen olohuoneen"?)
- yläkerrassa ei ole nk. yleistä vessaa. Missäs vieraat käy? Kävelevätkö he toisten makkareiden läpi vai eikö yläkertaan ole tarkoitus viedä vieraita?
- yläkerran suihkuun pääsee vain aikuisten makuuhuoneen läpi. Kulkevatko lapset sitten sitä kautta myös kun haluavat suihkua käyttää?
- aikusten makuuhuone on valtavan iso. Mitä muuta siellä on tarkoitus olla kuin aikuisten sänky? Voisiko kuvitella pienentävänsä tuota aikuisten makuuhuonetta ja tekevänsä tuosta vessa+pukeutumishuoneesta vielä yhden makuuhuoneen?
- mites ilmansuunnat tontilla menee? Meinaan, jos olohuone tulee etelään päin, niin siellä on sitten aikuisten makkari, toinen lastenhuone, työhuone ja kirjasto kaikki myös etelään päin eli ovat sitten tosi kuumia kesällä.

Tällaisa asioita mulle tuli mieleeni tästä pohjasta. Tästä saa varmaan ihan kivan, jos vähän seiniä siirtelee, mutta tällasenaan tosiaan varsin kallis pläjäys. Itse ottaisin muutamia ikkunoita esim. yläkerran makkareista pois...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:46 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:14 piikuli kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Millainen olisi hyvä pohja? Oletteko ehkä itse rakentamassa, olisiko vinkata jonkun talofirman pohjaa? Meillä vanhemmat ja kolme lasta..

miten olis kastellin karelia 127?siinä on oikein toimiva pohja,ainakin meille(3 pientä lasta)

En tykännyt mut makuasioistahan ei voi kiistellä! :D
Mun makuun liian paljon yksityiskohtia,yök suorastaan!Tykkään perinteisestä maalaistyylisistä taloista joissa ei liikaa krääsäää....

Mä tykkään yhä edelleen Älvsby-talon Päivätär-mallista (n. 120 neliöö). Veljellä tää ja se mielestäni kivaa, että keittiössä hyöriessä voi seurustella oman väen ja vieraidenkin kanssa. Olen kova kokkaamaan, joten ei ole kiva yksin kököttää keittiössä. Avara, ei hukkaneliöitä, hyvän kokoinen kodinhoitohuone... ei ole kuin hyvää sanottavaa.

Yhteistyössä