Mitä mieltä siitä, että mies ottaa avioliiton myötä naisen sukunimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Eikä perinteisesti niin, että nainen ottaa miehen sukunimen.
Mitä ajatuksia herättää?

(Ps. Ennen otettiin sukunimi talon mukaan. Jos mies tuli naisen kotitaloon vävypojaksi, oli täysin normaalia ja välttämätöntä, että mies otti naisen sukunimen. Miksiköhän nykyään käsitykset ainakin minun tuttavapiirissäni ovat niin negatiiviset kysyttäesä mitä mieltä he ovat, jos mies ottaa naimisiin mentäessä vaimonsa sukunimen.)

No...kuulostaahan se vähän munattomalta :xmas:

Mä tykkään perinteistä näissä asioissa. Eli siitä, että nainen ottaa miehensä sukunimen. Niinhän se yleensä on mennyt.

Mikäs siinä? Erään serkkuni mies otti vaimonsa sukunimen. Toinen serkkuni muodosti aviomiehensä kanssa kokonaan uuden sukunimen, kumpikaan ei siis ottanut toisen nimeä. Ihan mikä hyvältä tuntuu. Itse en vaihtaisi sukunimeäni pois sukuni piiristä. Tähän kuulun, tässä pysyn. Jonkun nimen voisin suvun historiasta ottaa, mutta ovat suojattuja tms. hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mä tykkään perinteistä näissä asioissa. Eli siitä, että nainen ottaa miehensä sukunimen. Niinhän se yleensä on mennyt.

Miten luokitellaan perinteikäs; huomasitko viestini loppuosan?

Alkuperäinen kirjoittaja Hellga:

Mä meen vähän samoilla jäljillä :xmas:

Sinulle sama kysymys: miten luokitellaan perinteikäs - huomasitko siis aloitusviestini loppuosan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Miten luokitellaan perinteikäs; huomasitko viestini loppuosan?

Huomasin viestisi loppuosan. Mulle "perinteikäs" tarkoittaa tässä sitä, miten esim. mun suvussa on tehty, ja miten miehen suvussa (ulkomailla) on tehty. Eli miten meidän suvuissa on ollut tapana.

No minä en ainakaan luopuisi omasta sukunimestäni jos naimisiin mentäisiin, se että ottaisiko mies minun sukunimeni, olisi minulle aivan sama. En todellakaan ajattele miehestä joka ottaa vaimonsa nimen että ompa se munaton, sillähän sitä munaa just onkin olla sellainen kuin on. Se että ottaa vaimonsa sukunimen tuskin 100% tarkoittaa että se vaimo on siihen painostanut ja tossukka ukko on suostunut.

Minun mielestäni naisen vain kuuluu ottaa miehen sukunimi. Sehän on kaikkein tavallisinta. Eli ei niin kovin valtavirrasta poikkeavaa. MUTTA minun sukunimeni on todella, todella paljon harvinaisempi kuin miehelläni ja haluaisin pitää oman sukunimeni SEKÄ antaa lapsilleni sukuni nimen, joka kuitenkin on aivan erityinen ja kaunis - toisin kuin mieheni sukunimi :ashamed:

Tässä onkin siis pattitilanne. Vaikka emme menisikään naimisiin, lapset on kastettava jollekin nimelle ja oman käsitykseni mukaan se olisi miehen sukunimi, mutta... Ehh... Ei houkuttele!

Mä pidän molempia yhtä mahdollisena. Varsinkin, jos mies on vaikka virtanen ja naisella harvinaisempi sukunimi, tottakai kannattaisin sitä. Tiedän jopa joitain miehiä, jotka ovat pitäneet oman sukunimensä mutta ottaneet perään vaimon sukunimen. Kaikki on nykyään mahdollista.

mitä munatonta siinä on, että uskaltaa tehdä jotain toisin kuin muut??

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Vähän akkamaista.

Sen takia mä pidinkin oman nimen, kun en halua olla akka.

Eihän tässä ollutkaan kyse oman nimen säilyttämisestä.

et tainnut oikein kässätä...

Ai minä vai? Mitä en kässännyt?

Alkuperäinen kirjoittaja ai:

MUN mielestä se vaan kuulostaa munattomalta. En osaa sitä sen tarkemmin perustella.
(eikä se, että mies ottaa vaimonsa sukunimen, ole mun mielestä nykyään mitenkään erikoista, ts. se ei ole sitä että tekisi toisin kuin muut)

Alkuperäinen kirjoittaja ai:

MUN mielestä se vaan kuulostaa munattomalta. En osaa sitä sen tarkemmin perustella.
(eikä se, että mies ottaa vaimonsa sukunimen, ole mun mielestä nykyään mitenkään erikoista, ts. se ei ole sitä että tekisi toisin kuin muut)

Se ei ehkä sun mielestä ole vastoin, mutta tilastojen mukaan se on edelleen harvinaista.

Yhteistyössä